Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DDR 3 zelfde merk, zelde snelhied toch niet compatible?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 23:59
Ram sticks niet compatibel?

Ik heb me pc schoongemaakt van binnen, dat doe ik regelmatig.

Maar nu had ik ineens een opstart probleem. Pc had 8 gig.
Na veel proberen, pc werkend gekregen met 4 gig..

Toen nieuw geheugen gekocht. 2 x 2 gig Zelfde merk, zelfde snelheid.

Als ik naar de ram stick kijk, zie ik wel iets verschil.
De oudere hebben meer chips (die zwarte blokjes)

Kan het zijn dat de sticks ondanks zelfde merk en snelheid, toch niet compatible zijn ?

Pc start met 4 gig oude plankjes en ook met de 4 gig nieuwe , maar niet met alle 4 de plankjes in.

Met 4 bankjes in brand er ook een rode led. (asus mobo)
Als ik dan de memory oke knop even vast houd, dan lijkt het goed te gaan en kom ik in de bios, met een mededeling dat me ram goed is.

Zo gauw in echter linux of windows probeer te starten gaat het mis meteen nadat ik uit de bios kom, en er op me scherm staat checking nv ram ?

Ik typ dit vanaf de probleem pc, vanaf opensuse, met 4 gig van de twee nieuwe plankjes.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Wat zijn de exacte typenummers van de modules?

Welk merk en type moederbord?

[ Voor 26% gewijzigd door Uszka op 21-03-2019 19:26 ]

• Gps4l
Kingston KVR 1333D3N9K2/4G
Kingston KVR13N9S6/2

Asus M4A89GTD pro

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gps4l schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:39:
Kingston KVR 1333D3N9K2/4G
Kingston KVR13N9S6/2

Asus M4A89GTD pro
dit is één 2GB module, dus zoals jij weergeeft heb je er nu 3. of heb je er daar 2 van gekocht, en nieuw in de winkel of gebruikt ?

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 21-03-2019 19:56 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Gps4l
De bovenste was een kit 2 x 2

De nieuw gekochte, het onderste nummer heb ik twee keer. :)

Edit:

Na meer als een dag nadenken, nog maar twee ram bankjes besteld.
Dan moet ik zeker 4 dezelfde hebben.

Ter lering en vermaak:
Omdat de pc niet wilde starten, en ik wanhopig werd, van alles geprobeerd.
Harde schijven los, alle geheugen eruit, wat mij in ieder geval vertelde dat de mobo waarschijnlijk het probleem niet was. Cmos batterij er uit, ook een jumper gebruikt om de bios te resetten.

Dat hielp allemaal niet, en van het loskoppelen van de harde schijven kreeg ik gelijk spijt.
Omdat pc dual boot Linux en win 7 is, had ik boven op dat andere probleem dus ook een probleem met grub.
Grub probleem is inmiddels opgelost, met een installatie usb van opensuse.

Hoewel ik dit typ met maar 4 gig, start de pc nu wel meer gewoon op.

Wat ik hoop hier van geleerd te hebben, is dat ik de volgende keer meer systematisch te werk ga.
Dus niet meerdere dingen gelijk doen, maar stap voor stap zo als het hoort. :P

Door al het gekloot was ik ook het overzicht kwijt, maar inmiddels realiseerde ik mij, dat als ik de twee oude bankjes gebruik de pc werkt, gebruik ik alleen de twee nieuwe dan werkt de pc ook.
Stop ik ze er alle vier in, dan begint mijn mobo gelijk te klagen, met een rode led. ( wat aangeeft dat er een geheugen probleem is )

Ik laat zeker nog even weten of het probleem over is met vier dezelfde plankjes.
Volgens alternate zou ik ze morgen moeten hebben, ik ben benieuwd of ze dat waarmaken.

[ Voor 88% gewijzigd door Gps4l op 22-03-2019 14:46 ]

• Gps4l
Ik typ dit bericht met openSUSE en 8 gig ram. :)

Blijkbaar maakt het dus uit hoeveel chips ze gebruiken om die 2 gig per stick te halen.

De oudere bankjes hebben er meer, en willen ondanks zelfde merk en snelheid niet samenwerken, met de nieuwere met minder chips.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:27

Nemesizz

Untouchable

Gps4l schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 12:53:
Ik typ dit bericht met openSUSE en 8 gig ram. :)

Blijkbaar maakt het dus uit hoeveel chips ze gebruiken om die 2 gig per stick te halen.

De oudere bankjes hebben er meer, en willen ondanks zelfde merk en snelheid niet samenwerken, met de nieuwere met minder chips.
Omdat opbouw van de modules (ranks, en chips/density) meer invloed heeft op het wel of niet met elkaar werken dan merk en snelheid. Helaas, is vooral bij consumenten geheugen heel vaag wat de opbouw van een module is, waardoor je vaker dan je lief is tegen zulke problemen aan loopt.

Bij server/workstation geheugen, dus de FB-DIMMS is het in de meeste gevallen duidelijker aangegeven. Daar geven ze gewoon het aantal ranks aan, en chips.

• Gps4l
Je antwoord verklaart voor mij meteen, waarom ik voor de schoonmaak beurt 4 en 4 gig had, van twee verschillende merken, maar waarbij je geen verschil zag in aantal chips / lay-out.

Ik leer weer wat bij. :)

• Gps4l
Het is bijna bizar hoe lekker soepel de pc nu loopt.

Een deel is omdat de vorige 8 gig uit 1066 ? en 1333 geheugen bestond, dus alles draaide op de laagste snelheid.Nu draait alles op 1333.

(Mijn moederbord vertellen dat ze alle 4 op 1333 moesten werkte ging wel, maar als Linux ook meer als 4 gig aansprak dan was het boem, vastlopen / hangen en de computer resetten. :P )

Nu met 4 gelijke banken, loopt de pc echt veel soepeler als met de vorig 8 gig.
Dat verschil is zo groot dat kan volgens mij niet alleen maar in die 1 stap sneller, naar 1333 mhz zijn ?
Pagina: 1