Beste mede-tweakers.
Van het voorjaar/zomer (zodra de belastingteruggave gestort is) wil ik ook beginnen met het vol leggen van m'n horizontale delen. Elektra ben ik wel handig mee (LTS elektra en MTS en HTS in techniek) dus wil het zelf gaan aanleggen.
Mijn tuin ligt nagenoeg recht naar het zuiden. dus dat is voordelig.
Rood omlijnd is mijn perceel.
Grijs/witte deel is grind dat op platdak (uitbouw en garage) ligt.
Blauw omlijnde deel is nu een afdak wat ik zelf gebouwd heb.
De tuin is 9,5m breed en 9m diep.
grind deel achter het huis (uitbouw) is zo'n 2,2m
Afdak is 3,4m breed en 8m diep. gemaakt van Douglas hout en ECB dakbedekking.
Afstand vanaf de rand van t grind tot de nok van de achterburen is 27m.

Ik wil dus zoveel mogelijk van het grint deel en het blauw omlijnde deel voorzien van zonnepanelen.
Ik heb liever een iets lagere piekWh maar daarmee door het hele jaar heen (bewolkt) een hogere opbrengst dan dat ik het maximale aan pWh wil.
Welke panelen kan ik hiervoor het beste gebruiken? (zelf denk ik mono-christal, correct? en welk merk/type?)
Woning heeft 3-fasen (3x 25A)
Omvormer wil ik in de garage gaan hangen, welke volledig droog is. advies daarvoor?
qua ballast ben ik wel gecharmeerd van die betonnen steunen, wat steun en ballast in een is. geen idee alleen of dat financieel ook interessant is. hoeft in principe niet mooi te zijn, als het de panelen maar goed op zn plek houdt zonder het dak te slopen.
EDIT:
Mijn jaarverbruik is 2220kwh normaal tarief en 2300kwh dal tarief.
Van het voorjaar/zomer (zodra de belastingteruggave gestort is) wil ik ook beginnen met het vol leggen van m'n horizontale delen. Elektra ben ik wel handig mee (LTS elektra en MTS en HTS in techniek) dus wil het zelf gaan aanleggen.
Mijn tuin ligt nagenoeg recht naar het zuiden. dus dat is voordelig.
Rood omlijnd is mijn perceel.
Grijs/witte deel is grind dat op platdak (uitbouw en garage) ligt.
Blauw omlijnde deel is nu een afdak wat ik zelf gebouwd heb.
De tuin is 9,5m breed en 9m diep.
grind deel achter het huis (uitbouw) is zo'n 2,2m
Afdak is 3,4m breed en 8m diep. gemaakt van Douglas hout en ECB dakbedekking.
Afstand vanaf de rand van t grind tot de nok van de achterburen is 27m.

Ik wil dus zoveel mogelijk van het grint deel en het blauw omlijnde deel voorzien van zonnepanelen.
Ik heb liever een iets lagere piekWh maar daarmee door het hele jaar heen (bewolkt) een hogere opbrengst dan dat ik het maximale aan pWh wil.
Welke panelen kan ik hiervoor het beste gebruiken? (zelf denk ik mono-christal, correct? en welk merk/type?)
Woning heeft 3-fasen (3x 25A)
Omvormer wil ik in de garage gaan hangen, welke volledig droog is. advies daarvoor?
qua ballast ben ik wel gecharmeerd van die betonnen steunen, wat steun en ballast in een is. geen idee alleen of dat financieel ook interessant is. hoeft in principe niet mooi te zijn, als het de panelen maar goed op zn plek houdt zonder het dak te slopen.
EDIT:
Mijn jaarverbruik is 2220kwh normaal tarief en 2300kwh dal tarief.
[ Voor 3% gewijzigd door HellStorm666 op 12-06-2019 20:40 ]
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1