Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• HellStorm666
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 17:34

HellStorm666

GSX-R 1000 L0 + A4 Avant B8

Topicstarter
Beste mede-tweakers.
Van het voorjaar/zomer (zodra de belastingteruggave gestort is) wil ik ook beginnen met het vol leggen van m'n horizontale delen. Elektra ben ik wel handig mee (LTS elektra en MTS en HTS in techniek) dus wil het zelf gaan aanleggen.

Mijn tuin ligt nagenoeg recht naar het zuiden. dus dat is voordelig.
Rood omlijnd is mijn perceel.
Grijs/witte deel is grind dat op platdak (uitbouw en garage) ligt.
Blauw omlijnde deel is nu een afdak wat ik zelf gebouwd heb.
De tuin is 9,5m breed en 9m diep.
grind deel achter het huis (uitbouw) is zo'n 2,2m
Afdak is 3,4m breed en 8m diep. gemaakt van Douglas hout en ECB dakbedekking.
Afstand vanaf de rand van t grind tot de nok van de achterburen is 27m.

Ik wil dus zoveel mogelijk van het grint deel en het blauw omlijnde deel voorzien van zonnepanelen.
Ik heb liever een iets lagere piekWh maar daarmee door het hele jaar heen (bewolkt) een hogere opbrengst dan dat ik het maximale aan pWh wil.

Welke panelen kan ik hiervoor het beste gebruiken? (zelf denk ik mono-christal, correct? en welk merk/type?)
Woning heeft 3-fasen (hoofdzekering is 3x63, aardlekautomaat is 3x40A)
Omvormer wil ik in de garage gaan hangen, welke volledig droog is. advies daarvoor?
qua ballast ben ik wel gecharmeerd van die betonnen steunen, wat steun en ballast in een is. geen idee alleen of dat financieel ook interesant is. hoeft in principe niet mooi te zijn, als het de panelen maar goed op zn plek houdt zonder het dak te slopen.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23:25
3x63A lijkt me sterk.
Kijk nog eens wat beter onderin de meterkast. +/- 99.8% van de 3 fase aansluitingen in 2onder 1 kappers is 3 x 25A (maar dat is ook prima)

Is je nieuwe afdakje ook plat?

Dit paneel is de laatste tijd populair als het niet full-black hoeft te zijn.

https://www.winkelman-zon...llen/51742/?display=tiles
Ik heb liever een iets lagere piekWh maar daarmee door het hele jaar heen (bewolkt) een hogere opbrengst dan dat ik het maximale aan pWh wil
Dan moet je oost-west nemen. Of zuid voor de wintermaanden.

Als je nieuwe afdak plat is en het moet zo vol mogelijk dan zou je voor oost-west in portrait kunnen gaan.

Boutersewalter in "starten met PV: 14+6 en omvormer ?"

Dan passen er zeker 14 panelen op. Let wel op dat portrait iets slechter is met schaduw.

Dan zou ik op het grind nog wat richting zuid leggen.

Edit: omvormer in de garage is prima. Dichter bij de meterkast is beter, want dan hoeft de omvormer een net iets lagere AC spanning maken. Doorgaans maakt het niet uit, alleen als je een te hoge netspanning hebt.

busscherski wijzigde deze reactie 21-03-2019 20:47 (9%)

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil

• Tonne
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 26-05 07:24
De hoofdschakelaar is 3x63 denk ik. Dat is iets anders dan de hoofdzekering. Sterker nog, als je aardlekschakelaar geschikt is voor 40A dan zal de hoofdzekering kleiner zijn dan 40A. En zoals al gezegd, 3x25A is standaard.

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
busscherski schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:37:
3x63A lijkt me sterk.
Kijk nog eens wat beter onderin de meterkast. +/- 99.8% van de 3 fase aansluitingen in 2onder 1 kappers is 3 x 25A (maar dat is ook prima)

[...]

Als je nieuwe afdak plat is en het moet zo vol mogelijk dan zou je voor oost-west in portrait kunnen gaan.

Dan passen er zeker 14 panelen op. Let wel op dat portrait iets slechter is met schaduw.

Edit: omvormer in de garage is prima. Dichter bij de meterkast is beter, want dan hoeft de omvormer een net iets lagere AC spanning maken. Doorgaans maakt het niet uit, alleen als je een te hoge netspanning hebt.
Onder in de meterkast zit 3x een C10 G101T dat lijkt 50A te zijn. Dan heb ik m'n meter Kaifa E0026 MA304C.
Daar boven zit de 3x40A hoofdschakelaar met daarna 2x een 3x40A aardlekautomaat.
Nieuwe afdak is inderdaad een plat dak.

Scientia Potentia Est

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:38
Welk capaciteitstarief staat er op de factuur van je energieleverancier?

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:30
Wat staat er onder het rondje op de automaten onder de meter? C10? Gok dan eerder op C25 :)
Dit getal staat precies boven het vierkantje met 10000 erin.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Jim423 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 00:26:
Wat staat er onder het rondje op de automaten onder de meter? C10? Gok dan eerder op C25 :)
Dit getal staat precies boven het vierkantje met 10000 erin.
Das idd C25

Scientia Potentia Est

• busscherski
3 x 25A is ook prima.

Post je even een tekening van je daken met jouw idee van plaatsing van panelen?

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
busscherski schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:25:
3 x 25A is ook prima.

Post je even een tekening van je daken met jouw idee van plaatsing van panelen?
Ik wil van het weekend even alles precies opmeten en uittekenen.
En uiteraard zal ik dat dan hier plaatsen.
Is het inderdaad handiger om zowel richting oost, als zuid, als west platen te leggen (op plat dak).
Of haal je totaal door het jaar heen het meeste op als je alles op zuid leg?

En hoe doe je dat met je omvormer als je t op 3 windrichtingen hebt liggen?
Meende ook dat het nog uitmaakte hoeveel panelen je in een string hebt liggen afhankelijk van de omvormer.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
4 standaard panelen is het theoretisch minimum per windrichting voor veel kleine string omvormers. Qua omvormer komt het wel goed. Teken maar eerst een nette lay-out, dan komt de omvormer later.

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
@busscherski ,Iets later dan beloofd (kwam een tripje Parijs en een overlijden van huisdier tussendoor) hier de maten.

De uitbouw vanaf de slaapkamer tot de rand is 2 meter. Met rand meegeteld is het 2,4 meter.
Deze uitbouw is 6 meter breed en loopt naadloos over in garagedak welke 3,5 meter breed is.
Totaal is daar dus 9,5 meter beschikbaar.

De garage zelf is 3,5 meter diep, excl. de 2 meter van de uitbouw. Totaal is er op het garagedak dus 5,5 meter beschikbaar.

Het afdak is 3,2 meter breed tot de rand, 3,4 meter incl. rand.
De diepte van het afdak is 8,8 meter (8,9 meter met rand).

De foto's (klikbaar)
Uitbouw met afdak zichtbaar van west naar oost gefotograveerd met maten:

en zonder maten:

Garagedak en uitbouw met maten:

en zonder maten:

van garagedak naar afdak:

en andersom:

En voor de bonus een foto van mn dak van t huis:
ps, de huizen aan de overkant hebben die zelfde glimmende vlakke pannen.
Heerlijke hitte en licht spiegel met de zon er op.

Scientia Potentia Est

• busscherski
Alles met SolarEdge kan natuurlijk sowieso maar dat kost +/- 50 euro extra per paneel. Of Enphase, maar dat kan nog wel eens duurder zijn.

Indien je liever een zo kort mogelijke terugverdientijd wilt is een string omvormer het best:

3.2 x 8.8 m dak:
- 5 oost en 5 west helling +/- 15 graden, landscape montage (panelen van +/- 1.65-1.67 m). Dat kan qua voltage net op een 2.5 of 3 kW enkelfase omvormer. Voordeel van oost-west is ook dat ze laag zijn aan de kant van de buren en vanaf je eigen tuin zodat je ze vanaf de grond niet snel ziet / schaduw maken voor de buren of voor jezelf.
Indien het dak toch net iets breder is zou je de panelen op portrait steunen kunnen leggen, dan passen er 2 x 8. Maar dan is het natuurlijk wel heel dicht op de rand, ik weet niet of ik dat aan zou moeten raden.

9.5 x 2 m:
- 9 panelen in zuid richting met portrait montage. (+/- 30 graden helling levert het meest op op jaarbasis, platter doet het s`ochtends en s`avonds beter, platter dan 15 graden heb je kans dat ze sneller vuil worden. Maar vergeet niet dat je schaduw hebt van je huis, dus in de zomer heb je voor 8 uur en na 20:00 schaduw)
Je kunt zelf beslissen of je panelen van +/- 1.65 meter neemt of panelen van 2 meter.
Dicht op de rand heb je meer last van wind.
Van die 1.65 meter panelen kunnen er maximaal +/- 13 in een string van een enkelfase omvormer (je kunt het narekenen), en van 2 meter panelen kunnen er maximaal 10 of 11 in een string.

2 meter paneel:
https://www.winkelman-zon...75wp/51738/?display=tiles

En dan heb je nog 3.5 x 4 tussen de huizen, maar daar is meer schaduw.
Daar kun nog 2 x 2 plaatsen richting zuid,en als dat nog past, bij in de string van 9 panelen stoppen. Neem bij de panelen, vanwege schaduw wel meteen Tigo Optimizers. Als het niet meer bij in die string past kun je er 2 strings van maken. 2 meter en +/- 1.65 meter panelen kunnen bij elkaar in een string als de cellen bijna hetzelde zijn.

De omvormerkeuze hangt een beetje af van of je +/- 1.65 m of 2 meter panelen kiest voor zuid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:43

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

@HellStorm666

Hier vlakbij staat ook een huis met deze pannen en hebben smalle stroken van ik gok 1 meter pv in landscape op die pannen, geen idee wat dat is maar ziet er wel strak uit, ik ga eens proberen om een foto te maken overdag (valt niet mee onder het rijden :) )

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:40

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• Rol-Co

Rol-Co

Ja precies, die panelen zijn het, geen indak maar het zijn ze wel gok ik.
Vind ze wel een luxe uitstraling hebben.

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Daar heb ik inderdaad wel eens naar gekeken. Maar absurd duur.
Denk dat ik het schuine dak ook gewoon skip.

Scientia Potentia Est

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
busscherski schreef op woensdag 3 april 2019 @ 20:28:
Alles met SolarEdge kan natuurlijk sowieso maar dat kost +/- 50 euro extra per paneel. Of Enphase, maar dat kan nog wel eens duurder zijn.

Indien je liever een zo kort mogelijke terugverdientijd wilt is een string omvormer het best:

3.2 x 8.8 m dak:
- 5 oost en 5 west helling +/- 15 graden, landscape montage (panelen van +/- 1.65-1.67 m). Dat kan qua voltage net op een 2.5 of 3 kW enkelfase omvormer. Voordeel van oost-west is ook dat ze laag zijn aan de kant van de buren en vanaf je eigen tuin zodat je ze vanaf de grond niet snel ziet / schaduw maken voor de buren of voor jezelf.
Indien het dak toch net iets breder is zou je de panelen op portrait steunen kunnen leggen, dan passen er 2 x 8. Maar dan is het natuurlijk wel heel dicht op de rand, ik weet niet of ik dat aan zou moeten raden.

9.5 x 2 m:
- 9 panelen in zuid richting met portrait montage. (+/- 30 graden helling levert het meest op op jaarbasis, platter doet het s`ochtends en s`avonds beter, platter dan 15 graden heb je kans dat ze sneller vuil worden. Maar vergeet niet dat je schaduw hebt van je huis, dus in de zomer heb je voor 8 uur en na 20:00 schaduw)
Je kunt zelf beslissen of je panelen van +/- 1.65 meter neemt of panelen van 2 meter.
Dicht op de rand heb je meer last van wind.
Van die 1.65 meter panelen kunnen er maximaal +/- 13 in een string van een enkelfase omvormer (je kunt het narekenen), en van 2 meter panelen kunnen er maximaal 10 of 11 in een string.

2 meter paneel:
https://www.winkelman-zon...75wp/51738/?display=tiles

En dan heb je nog 3.5 x 4 tussen de huizen, maar daar is meer schaduw.
Daar kun nog 2 x 2 plaatsen richting zuid,en als dat nog past, bij in de string van 9 panelen stoppen. Neem bij de panelen, vanwege schaduw wel meteen Tigo Optimizers. Als het niet meer bij in die string past kun je er 2 strings van maken. 2 meter en +/- 1.65 meter panelen kunnen bij elkaar in een string als de cellen bijna hetzelde zijn.

De omvormerkeuze hangt een beetje af van of je +/- 1.65 m of 2 meter panelen kiest voor zuid.
Thnx voor t uitgebreide antwoord.

Paar vraagjes.
# Geen 3-fase omvormer maar 2x een 1 fase omvormer? Zo ja, waarom? en dan elke omvormer op z'n eigen fase?
Hoe doet een meter dat dan met eigen gebruik? stel omvormer zit op L1 en levert energie terug, maar de verbruiker zit op dat moment op L2.
Nu met het salderen maakt dat niet uit, maar als we later gewoon betalen voor gebruik en betaald krijgen voor terugleveren is het wel het meest interessant om zo veel mogelijk zelf te gebruiken.
# Voor het 3,2 bij 8,8 dak. Hoeveel breder moet ie zijn voor 2x8st. ? Of kan ik ook kortere panelen pakken? of ze iets schuiner zetten?
6st meer is natuurlijk altijd interessant.
# Ochtend en avond zon heb ik richting het zuiden natuurlijk wat minder. Daarbij is er met een hoek van 30 graden ook wat meer ruimte op het dak om de ramen nog te kunnen doen en de panelen te wassen.
De panelen hier dus op het grind houden en niet dat 40cm stukje extra gebruiken met t dakleer?
#Het stuk tussen de huizen in heeft 's ochtends en 's avonds schaduw. Midden op de dag valt dit de schaduw wel mee. Is het wel interessant om hier iets te plaatsen?
#Hoeveel oplevering scheelt het of ik 1,65m panelen kies of 2m panelen? Met de 1,65 panelen hou ik natuurlijk wat meer toegang tot het raam over.

HellStorm666 wijzigde deze reactie 04-04-2019 10:18 (17%)

Scientia Potentia Est

• busscherski
3 fase omvormers hebben een langere minimale stringlengte. 2x5 oostwest panelen kan niet met 3 fase. 2x8 kan wel als je graag wilt maar enkelfase is waarschijnlijk efficiënter.
Je kunt zelf het best beoordelen of je 2x5 of 2x8 kiest qua afmetingen en hoe kort je op de rand wilt.

Als je 1000 W levert op 1 fase en 1000 W verbruikt op een andere fase staat je meter stil. Je hebt immers geen 12 telwerken op je 3 fase meter.
Het maakt niet uit op welke fase je teruglever en verbruikt.

Het verschil tussen 1.65 m en 2 meter is het verschil tussen 60 en 72 cellen. Dus 2 meter is 20% meer.

Tussen de huizen kan wel wat op zuid, maar dan met Tigo Optimizers.

jobr in "PV installatie oost-west en eventueel zuid"

busscherski wijzigde deze reactie 04-04-2019 19:43 (5%)

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
busscherski schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:40:
3 fase omvormers hebben een langere minimale stringlengte. 2x5 oostwest panelen kan niet met 3 fase. 2x8 kan wel als je graag wilt maar enkelfase is waarschijnlijk efficiënter.
Je kunt zelf het best beoordelen of je 2x5 of 2x8 kiest qua afmetingen en hoe kort je op de rand wilt.

Als je 1000 W levert op 1 fase en 1000 W verbruikt op een andere fase staat je meter stil. Je hebt immers geen 12 telwerken op je 3 fase meter.
Het maakt niet uit op welke fase je teruglever en verbruikt.

Het verschil tussen 1.65 m en 2 meter is het verschil tussen 60 en 72 cellen. Dus 2 meter is 20% meer.

Tussen de huizen kan wel wat op zuid, maar dan met Tigo Optimizers.

jobr in "PV installatie oost-west en eventueel zuid"
Ok, duidelijk thnx.
Dus voor het afdak moet ik even zelf gaan meten hoe hoog t wordt als ik daar 2x8 panelen van maak.
Hoeveel overhead aan ruimte heeft zo'n type schans/houder nodig?

Ik denk dat 2m panelen onder 30 graden te weinig doorgang op t dak geeft (voor ramen wassen ed). Dus dat zullen normale panelen moeten worden.

Het deel tussen de huizen met de optimizers kan gewoon aan dezelfde string als de 9 andere panelen?
En hoeveel gaan die 4 panelen mij dan opleveren? 50% van wat het normaal zou zijn?

Ik zag ook screenshots langs komen van berekeningen over hoeveel een paneel met omvormer en hoek/windrichting werkelijk op gaat leveren.
Is dat ook te doen voor mij?

Scientia Potentia Est

• busscherski
Welke regio woon je?
Hoe ver van de kust? (vanwege temperatuur)

• busscherski
Ik heb maar even regio Eindhoven gekozen qua temperatuur. Het maakt niet zoveel uit, ook aan de kust zou ik geen 14 van deze panelen in een string doen op een enkelfase omvormer.

HellStorm666

Even een voorbeeldje van jouw situatie met gelijksoortige panelen. Is gemaakt met Sunnydesignweb. Dat kun jij ook.
https://www.sunnydesignweb.com/
Kies voor project without self consumption.

De makers van Sunnydesignweb verkopen SMA omvormers, maar je mag elk merk kiezen. Helaas kon ik de 325 Wp versie van het paneel niet vinden, maximaal de 315 Wp versie.

Met 13 panelen wordt de maximale kortsluitstroom bij de 315 Wp`s 571 Volt. Bij de 325 Wp's zal dat 580 Volt zijn. Dus dat is het maximum wat in 1 string kan.
Die 13 kunnen ook in 2 strings, de omvormer heeft toch 2 inputs. Maar dan zakt de efficientie een beetje vanwege lager dan optimaal DC voltage, het verschilt op jaarbasis 25 kWh. Mocht je ze alle 13 in 1 string willen doen, let dan wel op dat de kortsluitstroom van de omvormer minstens 580 V is.
De 13 panelen kunnen bij deze helling zonder aftoppen op een 3.5 kW omvormer.

De 2x5 315 Wp`s kunnen bij deze helling zonder aftoppen op een 2.4 kW omvormer. Moet wel een omvormer zijn met 2 mppt`s, dus dan kom je al snel bij een 3 kW omvormer uit. Mocht je toch 2x8 willen plaatsen dan neem je een 2.4*(325/315)*(1/5)*8=4 kW omvormer.
Bij 5 panelen per richting moet je wel een omvormer kiezen met lage startspanning en laag mpp tracker bereik. Startvoltage en mpp full load voltage lager dan 143 V.

Als er geen schaduw was verwacht Sunny er 6443 kWh van op jaarbasis. Zolang je maar Tigo optimizers op je 4 schaduw panelen doet trekken ze de hele string tenminste niet mee naar beneden. Het verlies is dan ongeveer evenredig aan de hoeveelheid schaduw.

Het antwoord op de vraag hoe strak de panelen op de rand mogen ligt aan wie je het vraagt. Van mij mag je het zelf weten. Als het vanaf de straat zichtbaar is zou ik het minstens de hoogte dat het zonnepaneel boven het dak uitsteekt van de rand af laten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 20:49
busscherski schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 18:08:
Welke regio woon je?
Ik herken de straat, das Barneveld.

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 15:43
busscherski schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:37:
3x63A lijkt me sterk.

[...]

Die JA panelen hebben 120 (halve) cellen, dat maakt toch wel wat uit op de omvormer?

frisianstar wijzigde deze reactie 06-04-2019 08:36 (6%)

• busscherski
@frisianstar

Ze zijn een klein beetje minder slecht met schaduw. Verder niets toch?

• frisianstar
Ik bedoel paneel spanning, of zijn er in deze JA panelen twee halve cellen parallel geschakeld zodat de paneel spanning gelijk is met een 60 cellen paneel?.
Er wordt namelijk in deze forum vaak gesteld dat de maximale spanning van alle panelen niet hoger uit mag komen dan wat de omvormer aan kan.
@frisianstar
Alle info, wat betreft Vmpp staat in een datasheet PDF

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Rol-Co

Rol-Co

Gewoon 40 Voc en 33 Vmpp

8-13 stuks op een gewone omvormer dus.

• frisianstar
Rol-Co schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 09:25:
Gewoon 40 Voc en 33 Vmpp

8-13 stuks op een gewone omvormer dus.
Bedankt, deze 120 halve cellen panelen zijn geheel nieuw voor mij.
Ik zag bij Winkelman bv dat de Qcells ook een 120 halve cellen met 325 Watt paneel heeft, net als JA Solar dus.
Maar deze Qcells panelen zijn per stuk 20 euro duurder...

Nu mag de TS weer aan het woord :+

• busscherski
@frisianstar Ja er staan 2x60 halve cellen parallel binnen het paneel. Dus zijn de voltages en stromen weer gelijk aan full cell panelen.
Als die 120 halve cellen in serie hadden gestaan waren de voltages verdubbeld en de stromen gehalveerd.

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
busscherski schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 18:08:
Welke regio woon je?
Sorry voor de late reactie, dit weekend niet achter de pc gezeten.

Regio is Barneveld inderdaad.
busscherski schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 22:13:
Ik heb maar even regio Eindhoven gekozen qua temperatuur. Het maakt niet zoveel uit, ook aan de kust zou ik geen 14 van deze panelen in een string doen op een enkelfase omvormer.

[Afbeelding: HellStorm666]

Even een voorbeeldje van jouw situatie met gelijksoortige panelen. Is gemaakt met Sunnydesignweb. Dat kun jij ook.
https://www.sunnydesignweb.com/
Kies voor project without self consumption.

De makers van Sunnydesignweb verkopen SMA omvormers, maar je mag elk merk kiezen. Helaas kon ik de 325 Wp versie van het paneel niet vinden, maximaal de 315 Wp versie.

Met 13 panelen wordt de maximale kortsluitstroom bij de 315 Wp`s 571 Volt. Bij de 325 Wp's zal dat 580 Volt zijn. Dus dat is het maximum wat in 1 string kan.
Die 13 kunnen ook in 2 strings, de omvormer heeft toch 2 inputs. Maar dan zakt de efficientie een beetje vanwege lager dan optimaal DC voltage, het verschilt op jaarbasis 25 kWh. Mocht je ze alle 13 in 1 string willen doen, let dan wel op dat de kortsluitstroom van de omvormer minstens 580 V is.
De 13 panelen kunnen bij deze helling zonder aftoppen op een 3.5 kW omvormer.

De 2x5 315 Wp`s kunnen bij deze helling zonder aftoppen op een 2.4 kW omvormer. Moet wel een omvormer zijn met 2 mppt`s, dus dan kom je al snel bij een 3 kW omvormer uit. Mocht je toch 2x8 willen plaatsen dan neem je een 2.4*(325/315)*(1/5)*8=4 kW omvormer.
Bij 5 panelen per richting moet je wel een omvormer kiezen met lage startspanning en laag mpp tracker bereik. Startvoltage en mpp full load voltage lager dan 143 V.

Als er geen schaduw was verwacht Sunny er 6443 kWh van op jaarbasis. Zolang je maar Tigo optimizers op je 4 schaduw panelen doet trekken ze de hele string tenminste niet mee naar beneden. Het verlies is dan ongeveer evenredig aan de hoeveelheid schaduw.

Het antwoord op de vraag hoe strak de panelen op de rand mogen ligt aan wie je het vraagt. Van mij mag je het zelf weten. Als het vanaf de straat zichtbaar is zou ik het minstens de hoogte dat het zonnepaneel boven het dak uitsteekt van de rand af laten.
Whow!! Das even een hoop info om door te gaan.
Thnx voor de link, wel leuk om even mee te spelen.
Kan ik ook direct het verschil zien tussen 2x 5 panelen of 2x 8 panelen.
Binnenkort maar even mee spelen.

Door dus 8 panelen per richting te kiezen krijg ik het qua omvormer wel makkelijker?

Voor de 13 panelen misschien verstandiger om er dan gewoon 9 te nemen welke geen schaduw hebben?
Zit ik qua DC waarde ook veiliger.

De JA panelen zijn qua prijs/prestatie het meest interessant?
En wat voor een frame raden jullie aan?
Dan kan ik nl even uitrekenen of 2x 8 panelen ook gaat passen.

Panelen zijn trouwens vanaf de straat niet te zien.
En in de tuin vind ik het geen ramp om ze te kunnen zien.

Scientia Potentia Est

• busscherski
13 levert ook een veilig voltage op.
2x8 is net wat efficienter. Zoek eens op clickfit of westlandsolar qua montage.

Er zijn ook 275 Wp panelen. Afhankelijk van de kosten van montage kan dat goedkoper zijn.

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Ik heb wat zitten rekenen met de mogelijke aantallen.
Van het afdak. Aan mijn kant hoef ik geen loopruimte over te houden omdat ik er vanaf de tuin met een ladder goed bij kan.
Aan de kant van de buren wil ik wel ruimte overhouden zodat ik er kan lopen ivm schoonmaken.
Hier heb ik 70cm voor aangehouden (acceptabel toch?) daarmee blijven de panelen dus ook 70cm van de rand vandaan bij de buren.

Met een paneellengte van ong 1,7m betekend dit een hoek van 35gr. op Oost en West.
Hoogste punt is dan 1,15m wat ook niet erg storend is lijkt mij.
Dat betekend dat ik 8x oost en 8x west kwijt kan.

Voor de uitbouw (zuid orientatie)
Hoef ik alleen maar achter de panelen te kunnen tussen de meer/raam en de panelen.
Ook hier weer 0,7 aangehouden.
Dan komen 1,7m panelen onder een hoek van 35gr.

Ik heb begrepen dat voor zuid orientatie 35gr optimaal is. Dus het zuid deel zit wel goed.
Maar oost-west is meen ik 15gr optimaal (eigenlijk 0gr maar dat wil je vanwegen vuil niet).
Ik verlies hier dus zo'n 6%.

Andere optie is dus wel 2x 5 te doen op 15gr.
Vergelijk op de SMA site met JAM60S03-300/PR panelen als probeersel geeft toch winst van 1300kWh met de 2x 8 ipv 2x 5.

Advies of opmerkingen hierover?

EDIT:

Omvormers wat logischer verdeeld waardoor Oost en West op 1 omvormer zit.

HellStorm666 wijzigde deze reactie 09-04-2019 15:24 (5%)

Scientia Potentia Est

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True