Email aan alias doorsturen Office 365

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10 19:05
Ik zit er over te denken om mijn Google Suite over te zetten naar Office 365 .. (Gebruik is prive en niet zakelijk)

Ik heb momenteel een proefperiode op Google Suite , het fijne vind ik dat ik aliassen kan aanmaken om bepaalde mails door te sturen zonder extra mailboxen aan te hoeven maken.

Ik wil ook nog even bij Office 366 kijken of deze gelijkwaardige functies biedt maar heb een vraag waar ik niet helemaal uit kom.

In Google Suite kan ik voor een gebruiker (gebruiker@domein.nl) een e-mail alias (alias@domein.nl) aanmaken en als ik dan een mail laat sturen naar die alias kan ik dmv een regel de alias mail door laten sturen naar andere ontvangers buiten het domein. De ontvanger buiten het domein ontvangt dan een mail met als afzender de alias (alias@domein.nl)

Ik kan me uit een verleden herinneren dat dit in Office 365 niet mogelijk was. Ik kan wel een alias aanmaken voor een gebruiker maar als ik dan mail laat versturen naar die alias (alias@domein.nl) dan komt deze gewoon binnen op en met de gebuikersnaam waar de alias bij hoort, gebruiker@domein.nl .. Het is dus niet te zien of de mail aan een gebruiker of aan een alias is verzonden en ik kan dan ook geen regel aanmaken om bepaalde mails door te laten sturen.

Is dit nog steeds zo dat iemand weet ?

Beste antwoord (via joecks op 22-03-2019 09:50)

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Als ik het goed begrijp:
1. Je wilt een mailregel instellen die aan de hand van de alias een bepaalde handeling verricht?
2. De handeling kan zijn dat de email wordt doorgestuurd naar een extern domein?
3. De afzender afwijkt van de primary SMTP?

1 en 2 is mogelijk
3 is niet mogelijk.

Of je moet met shared mailboxen werken, dan kan het wel.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Als ik het goed begrijp:
1. Je wilt een mailregel instellen die aan de hand van de alias een bepaalde handeling verricht?
2. De handeling kan zijn dat de email wordt doorgestuurd naar een extern domein?
3. De afzender afwijkt van de primary SMTP?

1 en 2 is mogelijk
3 is niet mogelijk.

Of je moet met shared mailboxen werken, dan kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
ik zit zelf op een betaald Google Suite domein (gebruiker@domein1.nl) en mijn vrouw (en kinderen en opa ;) ) nog op een gratis Google Suite domein (gebruiker@domein2.nl)...

Een aantal mails die zowel voor mijn vrouw als voor mij zelf belangrijk zijn laten we sturen naar info@domein1.nl dit is een alias voor gebruiker@domein1.nl waar een regel voor is die kijkt naar wie de mail is gestuurd , dus info@domein1 en bepaald dan dat deze doorgestuurd moet worden naar geberuiker op domein2.nl Dit werkt zeer goed op Google Suite.

Ik zou dit dus ook willen op Office 365 , alleen weet ik mij uit een verleden te herinneren dat dit niet zo makkelijk werkte als op Google Suite omdat de alias (info@gebuiker1.nl) direct vertaald / hernoemd werd naar het bijbehorende e-mail adres (gebruiker@domein1.nl) en ik dus geen doorstuur regel kan maken op basis van de alias.

Hoop dat het zo duidelijk is , weet niet hoe ik het anders moet uitleggen, sorry.

Dus wat jij ook al zegt klopt volgens mij volgens mij verhaal maar dan een stuk korter...
Ik weet niet precies waar ik of hoe ik moet zoeken om een uitleg hierover te vinden omdat ik de termen misschien wat door elkaar haal.

[ Voor 10% gewijzigd door joecks op 21-03-2019 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waarom geen eigen servertje?

Ik weet van Office365 dat zij hun SPF records niet op orde hebben.
Zet je jouw domein SPF op '-all' (min teken voor dropppen) dan komt je verstuurde mail misschien nooit aan.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DJMaze schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:50:
Waarom geen eigen servertje?

Zet je jouw domein SPF op '-all' (min teken voor dropppen) dan komt je verstuurde mail misschien nooit aan.
Waar wil je die eigen mailserver neer gaan zetten en daarbij ook 100% bereikbaar houden qua (reverse) DNS requests (en dan heb ik 't dus nog niet eens over het SPF deel wat op DNS leunt én waar je zélf al over begint)?

Een eigen mailserver opzetten en hosten klinkt leuk en gemakkelijk totdat je jezelf er wat verder in gaat verdiepen en je er ook achter komt dat de hele/halve wereld jouw server niet zomaar even 1-2-3 gaat vertrouwen en daarbij als afzender van "veilige" mail gaat beschouwen.

De tijden van "even een Relay server" (ISP) ge / mis-bruiken zijn gelukkig al al jaren pasé :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 21-03-2019 23:15 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
Het is me inmiddels gelukt door een regel te maken die kijkt naar het adres in de header van het bericht , dit werkt goed...

Een gedeeld postvak werkt overigens nog iets handiger , bedankt voor het op weg helpen..

[ Voor 27% gewijzigd door joecks op 22-03-2019 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 20:54

lier

MikroTik nerd

DJMaze schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:50:
Kan je die uitleggen? Doel je op de SPF records van hotmail.com/outlook.com/enz.?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
lier schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:28:
Doel je op de SPF records van hotmail.com/outlook.com/enz.?
yes
code:
1
2
received-spf: None (protection.outlook.com: example.com does not designate
 permitted sender hosts)

https://answers.microsoft...ac-4657-97f7-02caf09d36d3
https://www.google.com/se...mitted+sender+hosts%29%22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
Omdat dat duurder is dan een paar Office 365 accounts. In mijn gezin hebben wij voor privegebruik ook gewoon 5x een E3 licentie met ATP en Intune. Is veel goedkoper dan alles zelf doen.
Dat ligt niet aan Office 365, maar aan je registrar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Trommelrem schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:59:
Omdat dat duurder is dan een paar Office 365 accounts. In mijn gezin hebben wij voor privegebruik ook gewoon 5x een E3 licentie met ATP en Intune. Is veel goedkoper dan alles zelf doen.
Dat begrijp ik. Ergens je e-mail stallen is toch €24+ per jaar.
Trommelrem schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:59:
Dat ligt niet aan Office 365, maar aan je registrar.
Oh.... https://docs.microsoft.co...-to-help-prevent-spoofing
1.1 For example, if you are fully-hosted in Office 365, that is, you have no on-premises mail servers, your SPF TXT record would include rows 1, 2, and 7 and would look like this:
code:
1
v=spf1 include:spf.protection.outlook.com -all
Dus als dat in de DNS staat bij de registrar, zoals Microsoft zegt, is het de schuld van de registrar ;)

Pagina: 1