Klare tekst? Is er ook onklare tekst?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@Olaf

nieuws: Facebook logde wachtwoorden honderden miljoenen gebruikers in plain text
Facebook heeft de wachtwoorden van tweehonderd tot mogelijk zeshonderd miljoen gebruikers jarenlang in klare tekst gelogd en opgeslagen
Kan dat niet beter vertaald worden als "in platte tekst" of "in onbeveiligde tekst" ofzo?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Technisch gezien is 'klare tekst' de juiste term in de context van encryptie maar ik heb al eens eerder gezien dat gebruik hiervan vragen opriep dus platte tekst is voor de meeste lezers wat duidelijker: nieuws: Facebook logde wachtwoorden honderden miljoenen gebruikers in plain text

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans3702
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-03 15:23
Echt waar? Gaan we Engelse termen gebruiken, om het gebrek van kennis van het Nederlands te verbloemen.
"klare tekst" was voor mij juist een leermoment voor eigen taalvaardigheid en woordkennis.

Mogelijk een optie voor ooit om vaktermen aanklikbaar te maken met verwijzing naar een woordenlijst.
voorbeeld van zoiets voor Joomla: https://www.joomunited.com/products/seo-glossary

Ook een beetje jammer van: Klare tekst? Is er ook onklare tekst? Dit getuigt niet van de kennis van de Nederlandse taal, er zijn heel veel woorden waar je geen on voorzet om het tegendeel te benoemen. Denk aan mooi is er ook onmooi of is het lelijk of slim en onslim of toch een beetje dom :-).

AANVULLING: onklare tekst zou dus ook kunnen dan denk ik aan: als onklaar gemaakt om zo te kunnen lezen/gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door hans3702 op 23-03-2019 14:07 . Reden: EDIT 14:00 Typo en/of spelling n.a.v. reacties TNX ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
hans3702 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 13:03:
Echt waar? Gaan we Engelse termen gebruiken, om het gebrek van kennis van het Nederlands te verbloemen.
"klare tekst" was voor mij juist een leer moment leermoment voor eigen taal vaardigheid taalvaardigheid en woord kennis woordkennis.

Mogelijk een optie voor ooit om vaktermen aanklikbaar te maken met verwijzing naar een woordenlijst.
voorbeeld van zoiets voor Joomla: https://www.joomunited.com/products/seo-glossary

Ook een beetje jammer van: Klare tekst? Is er ook onklare tekst? Dit getuigt niet van de kennis van de Nederlandse taal, er zijn heel veel woorden waar je geen on voorzet om het tegendeel te benoemen. denk aan mooi is er ook onmooi of is het lelijk of slim en onslim of toch een beetje dom :-)
Totaal niet om te bashen, want misschien dat het je zelf niet opvalt, maar jij gebruikt erg veel spaties waar ze niet horen, in deze tekst. Nu ben ik zelf een ramp met komma's (ik twijfel enorm aan mijn vorige zin) dus zie dit meer als constructief dan als kritiek, alsjeblieft :)

Ik vind spatiefouten altijd grappig maar soms ook echt lastig omdat het zinnen een compleet andere betekenis kan geven. En irritant omdat ze ontzettend vaak gemaakt worden.

Een 'leer moment' klinkt me, bijvoorbeeld, eerder als iets voor in een privéclub (ieder zijn fetisj) terwijl een leermoment altijd en overal kan :D

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:56
Room42 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 13:29:
[...]

Totaal niet om te bashen, want misschien dat het je zelf niet opvalt, maar jij gebruikt erg veel spaties waar ze niet horen, in deze tekst. Nu ben ik zelf een ramp met komma's (ik twijfel enorm aan mijn vorige zin) dus zie dit meer als constructief dan als kritiek, alsjeblieft :)

Ik vind spatiefouten altijd grappig maar soms ook echt lastig omdat het zinnen een compleet andere betekenis kan geven. En irritant omdat ze ontzettend vaak gemaakt worden.

Een 'leer moment' klinkt me, bijvoorbeeld, eerder als iets voor in een privéclub (ieder zijn fetisj) terwijl een leermoment altijd en overal kan :D
Niet om je te bashen, maar je bent twee keer een punt vergeten aan het einde van een zin. Zó irritant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Bobmeister schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 13:32:
[...]

Niet om je te bashen, maar je bent twee keer een punt vergeten aan het einde van een zin. Zó irritant.
Ja, daar waar de smilies staan... Hele slechte gewoonte van me. :o
Bedankt dat je me erop wijst. O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 23-03-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:00
Klare tekst komt over als mega-anglicisme, maar platte tekst is eigenlijk ook geen goede vertaling. Platte tekst wordt al jaren gebruikt als tegenhanger van tekst met opmaak; als je in Word tekst met opmaak hebt kun je het 'platslaan' door het in Notepad/Kladblok te kopieeren.

Dat is dan ook de associatie die ik, en waarschijnlijk anderen, bij platte tekst hebben; en niet als tegenhanger van versleutelde tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56
Wat is je punt precies met dit plaatje? Bewijs dat 'onklare tekst' bestaat, of wil je er iets anders mee zeggen? :P

[ Voor 14% gewijzigd door Hahn op 24-03-2019 12:00 ]

The devil is in the details.

Pagina: 1