Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTooR
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-07-2024
Goedemiddag allen,

Ondertussen ben ik al 3 uur aan het verspillen van een in mijn ogen simpele formule die ik maar niet werkend krijg. Wat ik wil is als volgt:

Je kunt kiezen tussen Ja en Nee in kolom 54D. Op basis van deze keuze moet een tekst veranderen. Dus ik dacht aan de volgende formule:

=Als(D55=''Ja'';M3;M4)

In de kolommen M3 en M4 staan tekst.

Echter keurt hij ''Ja'' de hele tijd af. Het liefst los ik dit op in 1 formule, maar ik kan niet vinden welke ik daarvoor nodig heb. Wanneer dit niet in 1 formule kan, zou ik graag willen weten hoe je Ja bijvoorbeeld kunt converteren naar 1 of 2 met een aparte formule.

Ik gebruik Excel 2016

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Beste antwoord (via DeTooR op 25-03-2019 09:27)

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
Je formule zou moeten werken.
SmiGuel geeft het al aan; zorg dat je ook verwijst naar D54 in je formule, daar lijkt nu een fout te zitten.
.. zou ik graag willen weten hoe je Ja bijvoorbeeld kunt converteren naar 1 of 2 met een aparte formule.
Alternatief idee zou nog zijn om (indien dat mogelijk is voor je) te werken met TRUE en FALSE ipv ja / nee.
Aangezien TRUE / FALSE als waarden 1 en 0 hebben zou de formule dan simpelweg = D54+1 kunnen zijn, wat dan resulteert in Ja = 2 en Nee = 1.
Mocht je dat dan juist andersom willen hebben kan de formule nog zijn: =2-D54

Wellicht overbodige ideeen, wellicht ter inspiratie

Strava

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
DeTooR schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:40:
Je kunt kiezen tussen Ja en Nee in kolom 54D.

Dus ik dacht aan de volgende formule:

=Als(D55=''Ja'';M3;M4)

In de kolommen M3 en M4 staan tekst.
Volgens mij gaat het daar al fout. :P

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
Je formule zou moeten werken.
SmiGuel geeft het al aan; zorg dat je ook verwijst naar D54 in je formule, daar lijkt nu een fout te zitten.
.. zou ik graag willen weten hoe je Ja bijvoorbeeld kunt converteren naar 1 of 2 met een aparte formule.
Alternatief idee zou nog zijn om (indien dat mogelijk is voor je) te werken met TRUE en FALSE ipv ja / nee.
Aangezien TRUE / FALSE als waarden 1 en 0 hebben zou de formule dan simpelweg = D54+1 kunnen zijn, wat dan resulteert in Ja = 2 en Nee = 1.
Mocht je dat dan juist andersom willen hebben kan de formule nog zijn: =2-D54

Wellicht overbodige ideeen, wellicht ter inspiratie

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
DeTooR schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:40:
Je kunt kiezen tussen Ja en Nee in kolom 54D. Op basis van deze keuze moet een tekst veranderen. Dus ik dacht aan de volgende formule:

=Als(D55=''Ja'';M3;M4)
54D is niks in Excel. ;) D54 is de cel waarbij D de kolom is en 54 de rij.

Naast bovengenoemde suggesties, typ je wel Ja met een hoofdletter zoals in de formule?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vergelijkbare uitdaging.

Ik heb een lijst waarin kolom CO data heb staan die ook voor komen op een gelinked (SQLdatabase) tabblad in kolom AY

Als dezelfde waarde uit de cel van kolom CO is gevonden in kolom AY wil ik waardes hebben uit kolom AU.

=ALS(CO5='Data Plant3D InlineAssets'!AY:AY;'Data Plant3D InlineAssets'!AU:AU;"?")

Omdat ik niet weet in welke volgorde de waardes aankomen in kolom AY kan ik hier dus geen harde verwijzing naar een regel maken. Vandaar mijn ALS functie.

Het gekke (voor mij) is dat waar niet alle gegevens zijn ingevuld in kolom CO de waarde uit kolom AU wel wordt weergegeven.
Het zijn cellen waarin uit meerdere kolommen de waardes zijn samengesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:08
Ik denk dat je hier op zich een nieuw topic voor mag aanmaken, want het schoppen van oude topics is niet altijd gewenst.
Je zou overigens eens kunnen kijken naar INDEX & MATCH. Ik weet niet of deze termen ook het zelfde zijn binnen de NL-Excel.

Strava & Untappd - Do not combine!

Pagina: 1