Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-06 21:51
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar de beste beeldinstellingen voor de OLED803 tv. Ik ben zelf al een beetje aan het experimenteren geweest, maar wil toch graag instellingen van iemand ernaast leggen die zijn/haar tv (professioneel) gecalibreerd heeft.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Philips OLED803 55"

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Flatpanelshd en homecinemamagazine websites bekeken en die instellingen vergeleken.
Zitten wel aardig wat verschillen in nog, en dan met name het uitgangpunt. De een zegt bijvoorbeeld film als beste uitgangspunt, en de andere ISF day.

Note: ik weet dat het uiteindelijk een kwestie van smaak is, maar ik ben een perfectionist. Vandaar deze vraag.

Bij voorbaat dank. :)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
'Perfectionist' maar gebruikt instellingen van andere tv's :Y) ? In iets aangepast vorm naar eigen smaak heeft vervolgens dan ook geen zin die te vergelijken met de kalibratie van een ander ... (die in de reviews zijn net zo goed gekalibreerd)

Misschien is dit topic nog van nut: http://www.hifi-forum.de/...t&forum_id=328&thread=159

[ Voor 70% gewijzigd door apis29 op 21-03-2019 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 13:46
Check ook rtings.com. Daar staan ook calibratiesettings voor LG OLED's. Wellicht een goed uitgangspunt voor je Philips tv.

Basis: ISF als basis gebruiken voor SDR content. Voor HDR content gebruik ik zelf de homecinema setting als basis, maar de technicolor (heeft Philips dat?) is ook een goed uitgangspunt.

Belangrijk is dat de witbalans goed staat. Settings als Warm doen het over het algemeen goed voor de witbalans. Warm 1, Warm 2 Of een schaal (W1 - 50). Veelal hoe warmer het beeld van de tv hoe beter de witbalans, maar check ook tot wanneer jij het nog mooi vindt. De meest extreme warm stand van mijn LG C7 vind ik veel te oranje.

[ Voor 35% gewijzigd door Hulleman op 22-03-2019 12:20 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Dank beiden, ik zal het dit weekend eens gaan bekijken en naast mn eigen instellingen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Hulleman schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 12:18:
Check ook rtings.com. Daar staan ook calibratiesettings voor LG OLED's. Wellicht een goed uitgangspunt voor je Philips tv.
Daar kon ik de Philips dus helemaal niet vinden. Wordt her en der vermeld, maar dan alleen met de boodschap dat 'ie een lg paneel heeft en niet in de US wordt verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
KoningPaulus schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:23:
[...]

Daar kon ik de Philips dus helemaal niet vinden. Wordt her en der vermeld, maar dan alleen met de boodschap dat 'ie een lg paneel heeft en niet in de US wordt verkocht.
Ik denk dat de LG OLED calibratie prima te gebruiken zijn voor een Philips OLED. Iig mooie basis.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
En hoe ga je die vertalen naar Philips instellingen? Naast dat de C8 op Rtings een andere afwijking heeft in ISF Dark dan de 803 op AV Forums met ISF Dark heeft.
Op Film heeft de 803 van Homecinema ook een aardig andere afwijking dan die van HDTV Polska in Film modus en aangezien de witbalans/kleurtemperatuur is waar je de grootste aanpassing aan moet doen ipv even wat spelen met de OLED Light/Contrast instellingen heeft het niet per se nut de witbalans instellingen over te nemen als je geen idee hebt hoe je wilt dat het er uiteindelijk uit moet gaan zien. En als je wel een idee hebt hoe het er uit zou moeten zien zou je ook geen handvol verschillende instellingen van anderen hoeven 'uittesten' om te zien hoe ze bevallen.

[ Voor 48% gewijzigd door apis29 op 23-03-2019 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
@apis29, zoals ik het zeg. Als er voor een philips oled 803 online geen uitgebreide calibratie settings te vinden zijn dan zou ik de lg oled (obv isf light/darkroom) settings als basis nemen en tweaken naar wat je mooi vindt. Als je isf light/darkroom als basis neemt kun je je geen buil vallen aan een huis-tuin-en-keuken calibratie. Settings heten bij philips wellicht net wat anders dan bij LG, maar daar kom je wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serge375
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-11-2024
De website van de Consumentenbond heeft ook een kopje met Optimale Beeldinstellingen die je wellicht als startpunt kunt gebruiken. https://www.consumentenbo...cten/philips/55oled803-12

Je zou daarnaast bijvoorbeeld 3 presets (Bijv: Standaard, Aangepast, Films) elk kunnen wijzigen met andere beeldinstellingen en daarna met een film wat jou het best bekend is kunnen scrollen tussen deze presets om zo te bepalen wat voor jou de prettigste beeldervaring geeft ;) .

[ Voor 51% gewijzigd door serge375 op 30-03-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lepapron
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10-2019
Een topic kapen is niet de bedoeling. Open een eigen topic (Het algemeen beleid #quickstart) indien je een eigen issue hebt te bespreken.

[ Voor 86% gewijzigd door FeaR op 04-10-2019 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Lepapron schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:33:
Ben sinds kort de blije bezitter van Philips 55oled803. Kan iemand mij vertellen hoe ik het beeldformaat zodanig instel, dat er geen zwarte kaderranden meer te zien zijn?
Alvast hartelijk dank.
Heb je altijd zwarte kaderranden bij elke bron? Of alleen bij sommige films?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak2k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-06 22:44
Hulleman schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:54:
@apis29, zoals ik het zeg. Als er voor een philips oled 803 online geen uitgebreide calibratie settings te vinden zijn dan zou ik de lg oled (obv isf light/darkroom) settings als basis nemen en tweaken naar wat je mooi vindt. Als je isf light/darkroom als basis neemt kun je je geen buil vallen aan een huis-tuin-en-keuken calibratie. Settings heten bij philips wellicht net wat anders dan bij LG, maar daar kom je wel uit.
Meest slechte advies wat er is. Kalibratie settings zijn niet eens bruikbaar bij tvs van hetzelfde type. Laat staan een ander merk. Zelfs de basis instellingen kunnen anders werken op verschillende merken.
Wil je zekerheid zal er een kalibraties uitgevoerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Sjaak2k schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 08:53:
[...]
Meest slechte advies wat er is. Kalibratie settings zijn niet eens bruikbaar bij tvs van hetzelfde type. Laat staan een ander merk. Zelfs de basis instellingen kunnen anders werken op verschillende merken.
Wil je zekerheid zal er een kalibraties uitgevoerd moeten worden.
Als er niks beters voorhanden is en je geen geld uit wil geven aan kalibratie is het advies zo slecht nog niet. Je moet ergens beginnen en uiteindelijk gaat het erom wat jij het mooiste vindt. Rtings instellingen van een LG OLED C7/8/9 vertalen naar een Philips OLED geeft echt wel een beter plaatje dan de out of the box standaard settings van een tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak2k
Hulleman schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:05:
[...]

Als er niks beters voorhanden is en je geen geld uit wil geven aan kalibratie is het advies zo slecht nog niet. Je moet ergens beginnen en uiteindelijk gaat het erom wat jij het mooiste vindt. Rtings instellingen van een LG OLED C7/8/9 vertalen naar een Philips OLED geeft echt wel een beter plaatje dan de out of the box standaard settings van een tv.
Ja dat is het wel. Settings van andere tvs overnemen maakt het in 9 van de 10 gevallen slechter. Ik zou zeggen dat je tv en film wilt kijken zoals het bedoelt is niet hoe de tv denkt dat het er uit zou moeten zien.
Download of koop een test disc en zet dan de basis settings goed. Maar kopieer niets.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjaak2k op 04-10-2019 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Sjaak2k schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:08:
[...]

Ja dat is het wel. Settings van andere tvs overnemen maakt het in 9 van de 10 gevallen slechter. Ik zou zeggen dat je tv en film wilt kijken zoals het bedoelt is niet hoe de tv denkt dat het er uit zou moeten zien.
Download of koop een test disc en zet dan de basis settings goed. Maar kopieer niets.
Dat is dan een net zo slecht advies. Ik heb ook van die test dvd's gehad, heb je geen reet aan. Omdat zij eveneens refereren aan instellingen die je moet vertalen naar instellingen van je eigen tv die mogelijk (of niet) hetzelfde aanpassen als waar de test dvd aan refereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak2k
Hulleman schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:25:
[...]

Dat is dan een net zo slecht advies. Ik heb ook van die test dvd's gehad, heb je geen reet aan. Omdat zij eveneens refereren aan instellingen die je moet vertalen naar instellingen van je eigen tv die mogelijk (of niet) hetzelfde aanpassen als waar de test dvd aan refereert.
Je weet totaal niet waar je over praat. Die discs zijn zo gemaakt dat het werkt op iedere tv. Helderheid en contrast bijvoorbeeld. De grootte van de stappen verschillen wellicht per merk maar aangezien je naar het test patroon op de betreffende tv kijkt maakt dat niet uit. Dan zet je het voor de desbetreffende tv juist goed. Het werkt niet om een test patroon op een andere tv te gebruiken, dan daar de settings veranderen en dan die settings kopiëren naar een andere tv.

Mijn advies is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Sjaak2k schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:41:
[...]

Je weet totaal niet waar je over praat. Mijn advies is prima.
Prima d:)b

Pagina: 1