welke versterker bij 4 body shakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 09:56
Ik heb 4x een Bodyshaker (https://www.conrad.nl/p/b...-hz-100-w-1-stuks-1164067) deze moeten op een simrig komen te staan. Speakers zijn 100w, 4ohm.

Ik (had) een oude surround versterker, maar die heeft denk ik de geest gegeven, waarschijnlijk stof en te warm geworden. Was toch te groot en lomp voor mijn doel dus heel erg is het niet. Het werkte wel heel goed.

Ik ben dus op zoek naar 1 of 2 versterkers voor deze speakers. Mijn 'eisen' zijn, niet te groot, wil de versterker en voeding onder een stoel in kunnen bouwen. Liefst prijstechnisch in zijn geheel onder de 200 euro. Ik hoef geen filter of mix opties, dit gaat via de pc, al is een extra volume optie wel een plus.

Ik heb zelf de volgende opties bedacht/gevonden:

1. Nieuwe surroundversterker (https://www.mediamarkt.nl...x250bt-zwart-1573803.html) ik vind dit eigenlijk te groot en lomp) Weet ook niet hoe geschikt deze versterkers eigenlijk zijn voor mijn doeleinde. (199 euro)

2. Autoversteker met 12v voeding (https://www.mediamarkt.nl...gade-rxa1100-1486301.html) icm (https://ledstrip-speciali...or-ledstrips-25A-300-WATT) (159 euro bij elkaar) Dit lijkt mij de beste optie, alleen de versterker is iets underpowered. 75w tov 100w per kanaal.

3. Los versterkerbord en losse voeding (https://www.soundimports.eu/nl/rsp-200-27.html) icm (https://www.soundimports.eu/nl/rsp-200-27.html) (140 euro bij elkaar) Lijkt mij ook een mooie optie, maar ik weet niet of ik dit verstekerbord zonder behuizing durf te laten, hij ligt wel onder de stoel straks dus relatief beschut. Geen idee hoe ik zo'n vesterkerbord verder instel met volume ed, denk dat dit hetzelfde is als een autoversterker eigenlijk alleen zonder behuizing?

Iemand die mij kan helpen bij deze beslissing? Of een andere suggestie heeft? Vriendelijk bedankt alvast.

Beste antwoord (via evuijtert op 21-03-2019 21:23)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Mocht je voor een autoversterker + voeding gaan, let dan op dat dat niet altijd lekker werkt. Een smps is gemaakt om continu stroom te leveren en kan niet altijd goed met pieken overweg. Verder moet het vermogen van de voeding 2x zo groot zijn als dat wat de versterker vraagt, omdat het benodigde vermogen van de voeding wordt bepaald door het piekvermogen en dat is bij een sinus 2x het rms-vermogen.

Wat voor signalen zal je naar de shakers sturen? Weet je de crest factor?

Hoe het met autoversterkers zit weet ik niet, maar de meeste hifi-versterkers zijn ontworpen voor muziek en kunnen hun gespecificeerde vermogen niet continu leveren. Dat geldt met name voor surroundversterkers, die gaan dan inderdaad stuk. Chinese versterkerbordjes kunnen vaak ook niet lang veel vermogen leveren vanwege hun sterk onderbemeten koeling.

Je zou kunnen kijken naar PA-versterkers, die zijn er wel op gemaakt om langere tijd hun maximale vermogen te leveren. Instapmodellen met koelventilator zijn bijvoorbeeld de Behringer KM750 of t.amp E-400. Beide leveren ongeveer 2x 150 W / 8 ohm en kosten €115. Als de ventilator te lawaaiig is kan je er altijd een andere in zetten. Let dan wel op dat je een voldoende grote luchtstroom houdt. Zonder koelventilator heb je bijvoorbeeld de Behringer A800 voor €163. Als je meer betrouwbaarheid wilt is een Crown Drivecore XLS1002 (€285) misschien interessant.

[ Voor 31% gewijzigd door TBTL op 21-03-2019 20:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Mocht je voor een autoversterker + voeding gaan, let dan op dat dat niet altijd lekker werkt. Een smps is gemaakt om continu stroom te leveren en kan niet altijd goed met pieken overweg. Verder moet het vermogen van de voeding 2x zo groot zijn als dat wat de versterker vraagt, omdat het benodigde vermogen van de voeding wordt bepaald door het piekvermogen en dat is bij een sinus 2x het rms-vermogen.

Wat voor signalen zal je naar de shakers sturen? Weet je de crest factor?

Hoe het met autoversterkers zit weet ik niet, maar de meeste hifi-versterkers zijn ontworpen voor muziek en kunnen hun gespecificeerde vermogen niet continu leveren. Dat geldt met name voor surroundversterkers, die gaan dan inderdaad stuk. Chinese versterkerbordjes kunnen vaak ook niet lang veel vermogen leveren vanwege hun sterk onderbemeten koeling.

Je zou kunnen kijken naar PA-versterkers, die zijn er wel op gemaakt om langere tijd hun maximale vermogen te leveren. Instapmodellen met koelventilator zijn bijvoorbeeld de Behringer KM750 of t.amp E-400. Beide leveren ongeveer 2x 150 W / 8 ohm en kosten €115. Als de ventilator te lawaaiig is kan je er altijd een andere in zetten. Let dan wel op dat je een voldoende grote luchtstroom houdt. Zonder koelventilator heb je bijvoorbeeld de Behringer A800 voor €163. Als je meer betrouwbaarheid wilt is een Crown Drivecore XLS1002 (€285) misschien interessant.

[ Voor 31% gewijzigd door TBTL op 21-03-2019 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
Hoi TBL,

Bedankt voor je advies. _/-\o_

Om eerlijk te zijn had ik nog nooit van een crest factor gehoord, ik heb het even gegoogeld, maar ik moet je een antwoord hierop verschuldigd blijven.

De signalen die naar de shakers gaan, komen van een geluidskaart af en worden gestuurd door software en dit zal niet boven de 100hertz uitkomen in de praktijk. (als dit is wat je bedoelt?)

Een PA versterker (again gegoogled) lijkt mij inderdaad de beste optie. Elders gelezen dat de Inuke Nu3000 (https://www.bax-shop.nl/v...r-inuke-nu3000-versterker) veel gebruikt word voor dit doeleinde. Deze is echter iets boven mijn budget, heb er 2 nodig. En eigenlijk ook iets te groot voor waar ik hem wil plaatsen.

Jou opties staan mij al meer aan. Met name de (https://www.thomann.de/nl/the_tamp_e400.htm) deze is maar 88mm hoog tov 160mm bij de meeste. Alleen wil ik ze dan boven op elkaar zetten.

Deze is nog de helft goedkoper (https://www.maxiaxi.com/s...BH3XvNhvDMTBoClDIQAvD_BwE) en voor mijn doeleinde ook goed denk ik?

Kunnen dit soort versterkers tegen schokken/trillingen? Als ik ze in hetzelfde platform zet als de body shakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
De crest factor is het verschil tussen het gemiddelde vermogen en het piekvermogen. Hoe kleiner dat is, hoe meer (gemiddeld) vermogen de versterker moet leveren als je hem volledig (op de pieken) uitstuurt. Ik vermoed dat het gemiddelde vermogen bij een shaker wel hoog is, maar dat weet ik niet zeker.

Als je de shakers per twee in serie zet heb je 2x 8 ohm. Met één versterker die 2x 200 W bij 8 ohm levert, krijgt elke shaker 100 W. Met de Behringer iNuke NU1000 (opvolger: NX1000) heb je ongeveer 2x 125 W bij 8 ohm. Vrijwel alle PA-versterkers zijn 19" breed en de meeste zijn 2 hoogte-eenheden hoog, hetzelfde als de iNuke helaas.

PA-versterkers kunnen tot op zekere hoogte tegen trillingen, als het goed is zijn ze daarvoor ontworpen. Ik zou de blootstelling aan trillingen toch zoveel mogelijk proberen te vermijden.

Skytec zou ik mis houden, dat haalt zijn specificaties niet en is niet gemaakt om lange tijd zijn volle vermogen te leveren. In de SPL300 zit 2x een TDA2030A en die is gemaakt om 18 W te leveren aldus het datablad.

[ Voor 19% gewijzigd door TBTL op 21-03-2019 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 14:20

NoFearCreations

3DPrint the world!

Weet nog niet of zo iets nog bestaat, maar toen ik vroeger in het auto audio wereldje zat, had je monoblock versterkers. Deze waren bedoeld om alleen maar lage tonen aan te sturen. Met een stevige voeding is dat misschien een idee?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
Ik begrijp het verhaal van de crest factor wel, maar ik durf het niet te zeggen hoe het bij deze shakers zit. Ik denk dat je gelijk hebt dat het gemiddelde vermogen hoog is, want ik heb ze ongeveer een uur of 2 op de surround (Sony) versterker gehad en deze doet het nu niet meer, terwijl die toch 150w per kanaal moet kunnen aansturen. Maar goed oud en stoffig kan ook goed het probleem geweest zijn.

Ik wil ze niet in serie zetten, ze krijgen ieder een eigen kanaal.

Geen Skytec dus, ik heb al eerder gelezen dat bepaalde versterkers inderdaad compleet verkeerde vermogens aangeven.

Het is meer schudden dan trillen. Misschien dat ik in mijn ontwerp ze toch elders ga zetten.

Geluid/ventilatie is geen probleem, heb toch een koptelefoon op meestal. Dus het word de Behringer KM750 versterker, zelfde merk als de iNuke 3000 die veel gebruikt word voor dit doeleinde.

De the t.amp e-400 ken ik niet. Deze is de helft minder hoog, heeft minder vermogen.

Ik denk dat ik voor de Behringer KM750 ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt van die simpele China T-amps die een paar tientjes per stuk kosten. Moet je wel een eind mee komen. En voor dat geld mag ie stuk gaan natuurlijk ;)
Maar wat let je om iets stevigs van MP of de kringloop te halen? Beetje stereo versterker kun je 4 speakers op hangen, dat zou genoeg moeten zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
China amps heb ik ook gehad, maar die hebben niet genoeg vermogen doorgaans, als er 50w op staat mag je blij zijn als t 10w is. Heb er 4 liggen, om te proberen, maar dat werkt niet.

Ik kan inderdaad MP afstruinen voor een PA versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Krijgt elke shaker zijn eigen signaal dat je vier kanalen wilt gebruiken?
evuijtert schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:23:
Geluid/ventilatie is geen probleem, heb toch een koptelefoon op meestal. Dus het word de Behringer KM750 versterker, zelfde merk als de iNuke 3000 die veel gebruikt word voor dit doeleinde.

De the t.amp e-400 ken ik niet. Deze is de helft minder hoog, heeft minder vermogen.
Handig dat geluid geen probleem is. :) Beide versterkers zijn overigens even hoog.

[ Voor 200% gewijzigd door TBTL op 21-03-2019 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53

Jag

Eens met @TBTL
Persoonlijk zou ik de nx1000 van Beheringer kopen. Die is 170e, is licht en energiezuinig, fan geluid schijnt mee te vallen en levert meer dan zat power. In bridge op 4ohm load 1kW (2 in serie en dat dan parallel). Dat zal in praktijk wellicht iets minder zijn maar dat mag dan ook. Op avsforums zijn deze nieuwe nx amps op de pijnbank gelegd en presteerden goed in de tests. Ook wat betreft gebruikservaring en betrouwbaarheid lees ik goede verhalen. Lijkt me een goede keus. Evt met ingebouwde dsp overwegen: dan kan je netjes filteren en EQen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
Ja iedere shaker krijgt zijn eigen kanaal, 4 punten, dus goed voor oriëntatie van trillingen rondom.

De Nx3000 is maar 15 euro duurder, voor stuk meer power nog, mocht ik ooit de shakers willen upgraden naar zwaardere.

Ik zou ook nog naar de NX4-6000 kunnen gaan 344,- dan heb ik feitelijk 2x de NX3000 maar dan in 1 apparaat.

Filteren en EQen doet de software al en kan ook nog via windows. Als het ook kan via de versterker is t mooi mee genomen, maar geen must.

Maar eens even een nachtje over slapen, sommige versterkers zijn ook niet overal leverbaar voorlopig. Bedankt voor alle info & adviezen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Nog een optie: voor €222 heb je een versterker met 4x 200 W https://www.thomann.de/nl/the_tamp_e4_130.htm . Hij is klasse B, dus zwaar en niet zuinig.

[ Voor 23% gewijzigd door TBTL op 22-03-2019 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
ook een goede optie, is dit een betrouwbaar merk? levert ook daadwerkelijk goed vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
t.amp is het huismerk van Thomann, het Duitse equivalent van Bax-shop. Het zit in dezelfde prijsklasse als Behringer en de betrouwbaarheid zal dus denk ik vergelijkbaar zijn. Bij thuisgebruik gaat het niet stuk.

De E-400 leverde in ieder geval meer dan het gespecificeerde vermogen http://www.hifi-forum.de/viewthread-238-133.html

[ Voor 5% gewijzigd door TBTL op 22-03-2019 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchPlayer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-01 10:57
Om even het topic te herbruiken ik zoek ook een versterker voor een body shaker, de Behringer KM750 of t.amp E-400 kan je dan bijv ook gewoon 2 speakers en 1 shaker aansluiten?

AMD 7800X3D - Lian Li HydroShift - Asus TUF X670E - Corsair Vengance 2x16GB 6000Mhz- Gigabyte RTX4070 Super 12GB - Kingston 1TB M2 - Crucial MX100 512GB - Lexar 2TB M2 - Lian Li O11D Evo RGB - Corair RM750Watt - LG 38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nee dat gaat niet uiteraard. Die shakers moeten op de sub uitgang en een hoog af filter krijgen. Die hebben derhalve een eigen versterker kanaal nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
edit: iedere x dat ik denk hier iets van te begrijpen, blijk ik toch dommer te zijn dan ik dacht }:O

enfin t werkt bij mij

[ Voor 87% gewijzigd door evuijtert op 08-07-2019 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchPlayer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-01 10:57
Thanks voor de reakties. Ik denk ivm het filteren van de audio voor de shakers je geen andere speakers op de versterker kunt gebruiken.

Ik moet dan denk ik ook naaar een soundkaart met verschillende channels. Front wil je normaal geluid en shaker wil je laag geluid.

Denk dat in mijn situatie het beste werkt, meerkanaals versterker met sub out, shaker op de sub en normale speakers op de speaker kanalen.

[ Voor 20% gewijzigd door DutchPlayer op 08-07-2019 14:28 ]

AMD 7800X3D - Lian Li HydroShift - Asus TUF X670E - Corsair Vengance 2x16GB 6000Mhz- Gigabyte RTX4070 Super 12GB - Kingston 1TB M2 - Crucial MX100 512GB - Lexar 2TB M2 - Lian Li O11D Evo RGB - Corair RM750Watt - LG 38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

evuijtert schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:05:
[...]

shakers hoeven helemaal niet op een sub uitgang of een hoog af filter, als je het voor simracen gebruik tenminste.
Nou je wilt iig dat het lfe er naartoe gaat, hence de sub uitgang :)
Via software is het al gefilterd eigenlijk.
Uhhhh :?
Ik heb die van mij 4 stuks op 1 versterker met ieder eigen kanaal op een gewone speaker uitgang aangesloten. Werkt perfect.
Juist :+
Dat is ook precies wat er gesuggereerd werd.
Of je ook je gewone audio tegelijk kunt afspelen, durf ik niet zeker te zeggen. Ik zou niet weten waarom niet, mits je de kanalen gewoon gescheiden houd. Alleen volume is lastiger te regelen denk ik, moet je ook weer via instellingen of software doen. Beter is het om het te scheiden denk ik.
Zo spuit 11

@DutchPlayer
Dat is idd de bedoeling. De NX1000 van Behringer is zeer het overwegen waard; efficiënte klasse d amp met veel power voor weinig euri en evt ingebouwde dsp.

[ Voor 9% gewijzigd door Jag op 08-07-2019 16:23 ]

Pagina: 1