[off topicmening spuuw modus]
Ik vind dat je bij Novell uit moet kijken wat voor een versie je hebt.
Novell 3

.11, Novell 4.0 en Novell 5.0 zijn niet aan te raden en eigenlijk qua uptime e.d. niet veel beter dan een NT server.
3.12, 3.20, 4.11, 4.12, 4.20 en 5.1 roeleren echter wel enorm.
Mijn 3.12 heb ik na 2 jaar opnieuw geboot i.v.m. een nieuwe stroomtoevoer. IP kan je er ook op draaien, je mail ok. Geweldig.
4 is nog mooier door zijn NDS. Kijk uit met 4.0
5.0 heb ik hiet ook draaien en heeft inmiddels een patch van >130Mb. Laten staan dus. 5.1!!! Wel een sterk verbeterde tcp/ip stack. Geweldig. Web based management via Jave, Mooie webserver geïntegreerd. Ideaal. Als je een MKB bedrijf bent zou ik zelfs voor 5.1SBS gaan. Met een mailserver een agenda en een firewall standaard.
En je kan een novell5 wel bedienen via een grafische interface op de console, als je dat zou willen. Ik heb echter nog geen bedrijf gevonden waar ze startX aan laten staan. Commando's ingeven via de prompt gaat veel sneller en werkt, in mijn ogen, prettiger dan dat verrrote geklik in mijn NT machine.
Novel heeft hele sterke router functionaliteit. 128bit encryptie en NFS volumes roeleren enorm.
Een Novell doet het wel of doet het niet. Bij mijn NT machines heb je nog veel gradaties tussen het wel doen en niet doen. En dat is erg irritant.
Mijn keuze: Eenvoudig netwerk (file/printersharing/mail <20 gebruikers < volumes) Netware 3.20
Overig Netware 5.1
[/off topic mening spuuw modus]