Toon posts:

Wachtwoorden Novell en NT

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of het mogelijk is om als systeembeheerder met alle bevoegdheden, op de een of andere manier de wachtwoorden van gebruikers zichtbaar te maken?

Ik moet nu als ik bij een gebruiker wil inloggen altijd om de wachtwoorden vragen, of het veranderen, niet echt handig. :(

En het is toch gek dat ik wel alles kan veranderen, maar geen enkel wachtwoord kan zien?

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:04

MeNTaL_TO

The future is not set

Dan zet je toch het wachtwoord op een standaard wachtwoord, log je in, en als je klaar bent weer dat ze bij de volgende login de password moeten reseten. Probleem opgelost, of wil je inloggen zonder dat ze het weten?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:49

cool0

Je kan toch gewoon als admin inloggen? ik zie het probleem niet je logt in als admin en als je wat voor die user moet installeren dan installeer je het en dan zet je het vervolgens in All users.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik eerst ook, maar... Gebruikers zijn of hééél dom, of ze doen alsof ze hééél dom zijn >:) , veranderen het wachtwoord niet, of niet op tijd, en dan komen ze er weer niet in.

Bovendien hebben we Novell en NT naast elkaar draaien, ze moeten dus altijd 2 wachtwoorden veranderen, en dat gaat de meeste toch boven hun computer-verstand.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:04

MeNTaL_TO

The future is not set

Op woensdag 25 juli 2001 10:35 schreef CRX_Lunatic het volgende:
Dat dacht ik eerst ook, maar... Gebruikers zijn of hééél dom, of ze doen alsof ze hééél dom zijn >:) , veranderen het wachtwoord niet, of niet op tijd, en dan komen ze er weer niet in.

Bovendien hebben we Novell en NT naast elkaar draaien, ze moeten dus altijd 2 wachtwoorden veranderen, en dat gaat de meeste toch boven hun computer-verstand.
Dat doen ze bij ons ook, maar na 1 keer leren ze het meestal wel (dan moeten we wachten op systeembeheer, en dat kan wel eens een dag duren)

Je kan een brutekracht cracker gebruiken, maar dat lijkt me ook niet de oplossing, denk dat er niet echt een oplossing is, behalve een lijst aanmaken met alle usernames en wachtwoorden (en dan wel met pgp versleutelen), maar dat is weer een grote securitybreach.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Verwijderd

Het is niet mogelijk om de wachtwoorden zichtbaar te maken. Maar waarom je dat zou willen begrijp ik ook niet???

• Defectiv
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
Zo'n gekke vraag vind ik het niet, loop zelf wel es tegen hetzelde aan, iemand is dagje vrij, maar iemand anders moet hun mail kunnen zien bijv (wij hebben ultra simpel mailproggie). Moet je passwd resetten en inloggen en volgende dag heb je weer domme vraag van gebruiker dat ie een extra schermpje krijg (lezen is voor sommigen erg moeilijk!) omdat ze paswoord niet goed zou zijn...
Ik heb hier helaas geen antwoord op want ik weet zelf ook niet hoe het zou kunnen (als het al kan.

edit:

gheeze, stond 1 reply, ben klaar en er staan er tig :) fast response!

Verwijderd

Zoiets heet privacy en daar kom je niet omheen... Misschien dat een paswoorden hacker-programaatje uitkomst kan bieden...

• Mysteryman
  • Nu online

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Kom op mensen
Je weet toch wel dat je Novell en NT zo af kan stellen dat het sychroniseerd...
zeker nooit met een NDS gewerkt!

Everybody happy??? I soon change that here we go...

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op woensdag 25 juli 2001 10:52 schreef Mysteryman het volgende:
Kom op mensen
Je weet toch wel dat je Novell en NT zo af kan stellen dat het sychroniseerd...
zeker nooit met een NDS gewerkt!
Nee blijkbaar niet, want 2x wachtwoord wijzigen is wel erg omslachtig.
Hebben Novell als second system draaien natuurlijk en loopt waarschijnlijk Legacy (=oud) proggies op.

• joennie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08-2025

joennie

Certified SCRUM Professional

Dat wilde ik dus ook zeggen (van dat synchroniseren). de NDS is vrij sterk en kan zonder veel probs de handel uit de tabel van NT lezen.
Maar wachtwoorden worden naar mijn idee (net als bijv. bij linux) versleuteld opgeslagen, dus of je nou admin bent of niet, bij die wachtwoorden kom je niet! :P

Linux aanhanger!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Pcies, wachtwoorden zijn en blijven prive.
Nou snap ik wel dat het lastig is.
Hier gebruiken ze outlook express icm een routerje om popboxen uit te lezen.
Logt er een ander user in dan moet je weer het wachtwoord voor je pop-box invullen.

Verwijderd

Topicstarter
Synchroniseren werkt om de een of andere manier niet. Je kan als je inlogt met een ander Novell wachtwoord daarna kiezen om je NT wachtwoord gelijk te maken aan het Novell wachtwoord, maar dat doet gewoon niks bij ons.

Gelukkig dat Novell er uit binnen een paar weken :)

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 10:44 schreef Defectiv het volgende:
Zo'n gekke vraag vind ik het niet, loop zelf wel es tegen hetzelde aan, iemand is dagje vrij, maar iemand anders moet hun mail kunnen zien bijv (wij hebben ultra simpel mailproggie
Waarom zou iemand anders hun mail moeten kunnen zien??? Daar heb je toch algemene postbussen voor die door meerdere mensen te gebruiken zijn!!!
Ik zie nog steeds niet in waarom hij die wachtwoorden wil weten...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 25 juli 2001 11:05 schreef KingRay het volgende:

[..]

Waarom zou iemand anders hun mail moeten kunnen zien??? Daar heb je toch algemene postbussen voor die door meerdere mensen te gebruiken zijn!!!
Omdat ik in wil kunnen loggen als de gebruiker. Zo kan ik zien of alles naar behoren werkt.

Het is mij al vaak genoeg overkomen dat ik als admin of mezelf in gelogd ben een hoop instellingen heb gedaan, of iets heb geinstalleerd, en dan bij de gebruiker nog niks blijkt te werken.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op woensdag 25 juli 2001 11:05 schreef KingRay het volgende:

[..]

Nou misschien zijn er geen algemene, maar wel persoonlijke mailboxen! (duh) Het kan wel eens handig zijn voor personen die die mail af moeten checken tijdens vakantieperiodes....

Alles is nou eenmaal niet altijd precies zo als dat je dat zelf zou willen. Het kost geld en bazen zijn eigenwijs.

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 11:49

asusk7m550

Athlon 550@500

Wij hebben het hier aan iedereen gevraagt. En als ze het wachtwoord niet wilde geven, dan zeiden we dat ze morgen een nieuw wachtwoord hadden.
Volgens mij bestaat er ook wel een hack programmatje, maar dan moet je uit de windows NT een samfile halen, en daar staan alle windowsNT wachtwoorden in, en misschien ook wel van de users. Maar dat weet ik niet zeker.

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

NDS?

Is het wel een novell 4.x/5.x?

Mischien werken ze nog wel bindary. ;)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nou dan wens ik veel geluk met de Novell passwords, knap als je die kunt kraken.
Dat is geen oplossing, met zoiets kun je dus echt niet aankomen op een bedrijfsnetwerk.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op woensdag 25 juli 2001 11:22 schreef Kirpeknots het volgende:
NDS?

Kan ook ja, kreeg al de indruk dat het oud was. Klanten van ons draaien ook nog op 4

Verwijderd

daarom noteren wij de paswoorden altijd in een encrypted database voor automatisering itself...

Altijd kom je vragen tegen om iets uit iemand Email of files te halen....

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Lekker on-topic allemaal.

Volgens mij is het mogelijk om met Access oid de SAM uit te lezen, incl. passwords. Ik weet niet of je er 3rd-party software voor nodig hebt.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 25 juli 2001 11:28 schreef GRiMLoCK het volgende:
daarom noteren wij de paswoorden altijd in een encrypted database voor automatisering itself...

Altijd kom je vragen tegen om iets uit iemand Email of files te halen....
Dat kan bij ons niet want de wachtwoorden moeten om de zoveel tijd veranderd worden.

Verwijderd

tsjongejonge, wachtwoorden van gebruikers noteren, wat een waanzin. Je moet gewoon je gebruikers opvoeden:
- Bestanden waar meerdere mensen bij moeten op een plek zetten waar iedereen er ook bij kan.
- Iemand op vakantie: e-mail forwarden naar een ander.
- Staat er iets in z'n mailbox wat iemand anders moet hebben: stomme fout, moet-ie het maar opslaan op de plek waar iedereen er bij kan.
- Is het echt belangrijk, laat dan maar een chef toestemming geven om z'n e-mail/bestanden in te kijken.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op woensdag 25 juli 2001 11:44 schreef Humulus het volgende:
tsjongejonge, wachtwoorden van gebruikers noteren, wat een waanzin. Je moet gewoon je gebruikers opvoeden:
- Bestanden waar meerdere mensen bij moeten op een plek zetten waar iedereen er ook bij kan.

**logisch** is ook niet persoonlijk dan

- Iemand op vakantie: e-mail forwarden naar een ander.

**heb wel wat anders te doen als 40 popboxen te gaan lopen instellen om te forwarden**

- Staat er iets in z'n mailbox wat iemand anders moet hebben: stomme fout, moet-ie het maar opslaan op de plek waar iedereen er bij kan.

**nog steeds een probleem, het constateren van een probleem lost niets op, niet werkbaar**

- Is het echt belangrijk, laat dan maar een chef toestemming geven om z'n e-mail/bestanden in te kijken.

**geen chef voor nodig**
Als je gebruikers opvoedt, kom je erachter dat velen NIET OP TE VOEDEN ZIJN.

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 11:16 schreef CRX_Lunatic het volgende:

[..]

Omdat ik in wil kunnen loggen als de gebruiker. Zo kan ik zien of alles naar behoren werkt.

Het is mij al vaak genoeg overkomen dat ik als admin of mezelf in gelogd ben een hoop instellingen heb gedaan, of iets heb geinstalleerd, en dan bij de gebruiker nog niks blijkt te werken.
Als beheerder geef je jezelf natuurlijk twee accounts, één voor beheer, de ander een gewoon user-account om dingen uit te testen.

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 11:48 schreef KillerAce_NL het volgende:

..40 popboxen forwarden..

--Dat kunnen de gebruikers toch zeker zelf?--

..geen chef nodig..

--Je moet je altijd indekken, voor je het weet wordt je van ik weet niet wat beschuldigd--

[..]

Gebruikers zijn prima op te voeden, ik denk dat je gewoon te snel opgeeft.

• Rolf_Schootman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 15:09
Op woensdag 25 juli 2001 11:54 schreef Humulus het volgende:

[..]

Gebruikers zijn prima op te voeden, ik denk dat je gewoon te snel opgeeft.
Leer mij gebruikers opvoeden.. pfff... nog erger dan kinderen volgens mij... :'( |:(

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 12:00 schreef Nikkezz het volgende:

[..]

Leer mij gebruikers opvoeden.. pfff... nog erger dan kinderen volgens mij... :'( |:(
Niet 'erger dan', maar 'net als'.
Gewoon niet te snel toegeven en consequent zijn, dus iedereen hetzelfde behandelen.
(Mijn wijze raad na 10 jaar netwerkbeheer :P )

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op woensdag 25 juli 2001 12:10 schreef Humulus het volgende:

[..]
..40 popboxen forwarden..

--Dat kunnen de gebruikers toch zeker zelf?--

**Echt niet dus he, null kennis.**

..geen chef nodig..

--Je moet je altijd indekken, voor je het weet wordt je van ik weet niet wat beschuldigd--

**ik word niet beschuldigd, verzoeken komen bij mij, ik los ze op, lukt het niet, pech dan.**

Niet 'erger dan', maar 'net als'.
Gewoon niet te snel toegeven en consequent zijn, dus iedereen hetzelfde behandelen.
(Mijn wijze raad na 10 jaar netwerkbeheer :P )

**Goh, misschien een nieuw concept, maar jij kunt ook ongelijk hebben hoor. Sommige users zijn NIET OP TE VOEDEN, consequent of niet.**

Ik zal nog ff wat toevoegen als reactie op onderstaande.

Bovendien ontbreekt de tijd ervoor om iemand IEDERE dag weer dingen voor te doen/uit te leggen a Fl 195 per uur, kosten spelen ook een rol.
Maar ff normaal, dit is totally offtopic, hier helpen we niemand mee.

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 12:19 schreef KillerAce_NL het volgende:

[..]

Maar ff normaal, dit is totally offtopic, hier helpen we niemand mee.
Je hebt gelijk, we dwalen een beetje af, dus laten we de discussie over niet opvoedbare gebruikers maar sluiten (hoewel ik de gebruiker nog tegen moet komen die ik niet kan opvoeden :) Verdorie, moest ik toch nog het laatste woord hebben :P )

• Koffie
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op woensdag 25 juli 2001 11:22 schreef Kirpeknots het volgende:
NDS?

Ik herriner me dat er ook een tool is om met een NW3 server en een NT4 domein toch te synchen (weet de naam niet meer), en 't is/was nog van Novell ook.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Nog ff: Gebruikers zijn net beesten >:) (sorry voor de gebruikers onder ons)

Maar ik denk dat ik de dood van ons Novell zooitje maar ff afwacht, kijken hoe alles dan werkt. Het werkt bij ons zoieso voor geen meter. Veel te weinig capaciteit, maar ja, leg dat de directeur maar eens uit |:(

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:27

Hoicks

Techno!

Op woensdag 25 juli 2001 13:48 schreef CRX_Lunatic het volgende:
Nog ff: Gebruikers zijn net beesten >:) (sorry voor de gebruikers onder ons)
Kun je nagaan hoe de admins/modjes van GoT over jou denken >:)

Als ik instellingen veranderd heb zorg ik ervoor dat de gebruik zelf dingen naloopt met mij aan hun zijde. Bij mij kan het, bij een bedrijf met 100 medewerkers wordt dat een stuk moeilijker denk ik.

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

[b]Op woensdag 25 juli 2001 11:04
...
...
Jammer zul je bedoelen, Novell is 4 / 5 is veel geavanceerder dan NT4...

Tjielp... een vogel.

• Mysteryman
  • Nu online

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

om maar ff ON topic te komen.
Waarom wil de wachtwoorden zien. Novell is er juist zo op gemaakt dat dat nou net niet kan.
Ik zie het al voor me. Ik bekijk het wachtwoord van iemand die net geen admin is log in en ik ga alles slopen op zijn of haar naam...

Beetje jammer |:( |:(

Everybody happy??? I soon change that here we go...

• Onno
  • Niet online
De vraag is nou wel beantwoord: het kan niet.
Maar wat ik me afvraag...
Op woensdag 25 juli 2001 10:24 schreef CRX_Lunatic het volgende:
Ik moet nu als ik bij een gebruiker wil inloggen altijd om de wachtwoorden vragen, of het veranderen, niet echt handig. :(
Wat wil je nou eigenlijk? :?

Als een andere user inloggen? Waarom zou je dat ooit willen? :?

• Pjotrik
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-08 09:59

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Als je wilt testen met een gebruiker, maak dan een test-gebruiker aan?

Verwijderd

Jullie hebben zeker nog niet van het pakketje Single Sign On (SSO) gehoort van Novell!!!

Dit pakketje slaat alle wachtwoorden van gebruikers op in de NDS. zie artikel

http://www.infoworld.com/articles/es/xml/00/10/02/001002esnsso.xml

http://www.novell.com/products/sso/

Wil je Novell en NT accounts met elkaar synchroniseren gebruik dan gewoon ZEN Works.
Met dit pakket wordt zodra je in Novell inlogt automatisch een NT account aangemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoef helemaal niet in te loggen als bijna-admin, want ik ben zelf compleet-admin. Ik kan alles, wachtwoorden hebben dus voor mij ook geen betekenis, ik kan toch overal bij.

Bij ons zijn bepaalde instelling afhankelijk van de gebruiker, log ik in als admin, or whatever, verander ik de instelling van de administrator, níet van de gebruiker. Ik zal dus in moeten loggen als de gebruiker, en die zijn meestal niet aanwezig als ik aan hun PC ga sleutelen.

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 19:34 schreef Mysteryman het volgende:
Ik zie het al voor me. Ik bekijk het wachtwoord van iemand die net geen admin is log in en ik ga alles slopen op zijn of haar naam...

Beetje jammer |:( |:(
Lekkere admin ben jij dan als je onder andermans naam de boel ga slopen.

Ik had hetzelfde probleem (Novell/NT mixed systeem) en moest wel eens op iemands account inloggen. Je kunt zijn/haar wachtwoord vragen en opslaan in een Excel-sheetje ofzo. Als je wat aan de profiles of settings wilt doen kun je beter ZEN-works downloaden (je kan eigenlijk niet zonder op Novell!), eventueel gebruiker kopieren en daarmee aan de slag gaan. Voor NT zijn wel aardig wat tools om gebruikers te "exporteren". Denk aan een L0phtCrack.

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Hehe, ik heb een tooltje gevonden die (mits je hem op een domain controller zet..) gewoon van die sterretjes een password tovert. Werkt als een tiet! Zal denk ik niet voor Novell werken, test ik morgen wel.. het tooltje moet op een DC of op de machine lokaal draaien waar je het password van wilt weten >:) wie biedt? >:)

Mijn iRacing profiel

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 13:48 schreef CRX_Lunatic het volgende:
Nog ff: Gebruikers zijn net beesten >:)
Maar ik denk dat ik de dood van ons Novell zooitje maar ff afwacht
Je klinkt als een enorme stupid-user!
Novell is niet clickable, Novell heeft geen stupid-user interface, Novell is te moeilijk voor mensen uit het Windows tijdperk etc. etc. Is het daarom een zooitje :? Of is Novell te moeilijk voor je en noem je het daarom een zooitje? Of is het bij jou een zooitje omdat het door mensen is ingericht die niets van Novell weten?
Een goed ingerichte Novell omgeving is nog altijd beter dan NT / W2K!

• Bas
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Op donderdag 26 juli 2001 00:19 schreef Buick het volgende:

[..]

Novell is niet clickable, Novell heeft geen stupid-user interface, Novell is te moeilijk voor mensen uit het Windows tijdperk etc. etc. Is het daarom een zooitje :? Of is Novell te moeilijk voor je en noem je het daarom een zooitje? Of is het bij jou een zooitje omdat het door mensen is ingericht die niets van Novell weten?
Helemaal mee eens :)

Tjielp... een vogel.

• Defectiv
  • Laatst online: 04-09-2012
Op woensdag 25 juli 2001 11:19 schreef KillerAce_NL het volgende:

[..]

Nou misschien zijn er geen algemene, maar wel persoonlijke mailboxen! (duh) Het kan wel eens handig zijn voor personen die die mail af moeten checken tijdens vakantieperiodes....

Alles is nou eenmaal niet altijd precies zo als dat je dat zelf zou willen. Het kost geld en bazen zijn eigenwijs.
Ik zei nog speciaal, wij hebben een SIMPEL mailprogrammatje :) Jij hebt dus gelijk, elke gebruiker heeft op zijn eigen pc een lokale mailbox... Dus als iemand anders heeft ingelogt op zo'n pc zit de orginele gebruiker weer met het probleem dat zijn mailbox password weg is.. Gelukkig krijgen we eind dit jaar (hopenlijk) exchange of iets dergelijks (ze zijn er nog niet over uit ofdat het exchange of notes wordt)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 26 juli 2001 00:15 schreef collin het volgende:
Hehe, ik heb een tooltje gevonden die (mits je hem op een domain controller zet..) gewoon van die sterretjes een password tovert. Werkt als een tiet! Zal denk ik niet voor Novell werken, test ik morgen wel.. het tooltje moet op een DC of op de machine lokaal draaien waar je het password van wilt weten >:) wie biedt? >:)
Kijk dat zijn nou handige progjes >:)

Verwijderd

Topicstarter

[..]

Ik vind Novell gewoon een k*t systeem. Dat is nu eenmaal mijn mening. Ben je het daar niet mee eens hou dan je commentaar voor je. Ik heb hier geen topic geopend om afgezeken te worden :( door een stelletje Novell freaks. Novell kan best goed werken, maar ik vind het in vergelijking met Windows net een DOS programma.

Novell: :r

Verwijderd

Waarom zou je die wachtwoorden willen zien....
gewoon opblazen en dan klaar.....
}:O

• Bas
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Op donderdag 26 juli 2001 08:57 schreef CRX_Lunatic het volgende:

[..]

Ik vind Novell gewoon een k*t systeem. Dat is nu eenmaal mijn mening. Ben je het daar niet mee eens hou dan je commentaar voor je. Ik heb hier geen topic geopend om afgezeken te worden :( door een stelletje Novell freaks. Novell kan best goed werken, maar ik vind het in vergelijking met Windows net een DOS programma.

Als jij je mening spuwt, dan mogen wij dat toch zeker ook.

Tjielp... een vogel.

• Onno
  • Niet online
Ik vind Novell gewoon een k*t systeem. Dat is nu eenmaal mijn mening. Ben je het daar niet mee eens hou dan je commentaar voor je.
Zolang jij geen overtuigende argumenten kunt geven is het logisch dat mensen je aanvallen op die (op het oog) nogal ongenuanceerde en ongefundeerde mening.
Novell kan best goed werken, maar ik vind het in vergelijking met Windows net een DOS programma.
Wel, ik denk dat de vergelijking met 'DOS' genoeg zegt over jouw expertise. ;)

• [eNeRGy]
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-04-2025
Op donderdag 26 juli 2001 10:19 schreef Onno het volgende:
[..]

Wel, ik denk dat de vergelijking met 'DOS' genoeg zegt over jouw expertise. ;)
Hij doelt zeker op die 16mb partitie op de server :P

• maartena
  • Laatst online: 08-09-2025
1) Een admin kan NOOIT de wachtwoorden van gebruikers bekijken. Hij kan ze alleen VERANDEREN. Als een gebruiker een wachtwoord niet meer weet, dan geef je ze een nieuw wachtwoord, en je stelt in dat ze het meteen moeten wijzigen. (dus grace logins op 1) Als je ze dat eenmaal hebt geleerd, dan doen ze dat ook....

2) Er zijn diverse NDS/NT synchronisatie mogelijkheden, en diverse producten zijn hiervoor op de markt. Hier in een NDS/NT omgeving met 2000 gebruikers geen enkel probleem.

3) Je kunt als lokale administrator aanloggen op en NT workstation, of met een NDS user met voldoende rechten, en vervolgens een installatie uitvoeren.

Tevens kun je m.b.v. snapshots direct uit de NDS installaties uitvoeren, en zijn er tools beschikbaar die de veranderingen die je als lokale administrator in de registry maakt (HKEY_CURRENT_USER) bij te houden, zodat je ze later m.b.v. een snapshot (Novell ZENWorks) naar de user kunt distribueren.

De NDS is zeer krachtig, en Microsoft heeft met ADS nog steeds niet de mogelijkheden, en goede beheersmogelijkheden van de NDS geevenaard. Zeker in combinatie met ZENWorks, is de NDS (kan ook op native NT/2000 draaien trouwens) een zeer krachtig netwerkelement.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

gellukig is novell eruit ....zegje ...lijktm e niet echt gelukkig...novell is wel ff wat beter voor een netwerkje....kun je namelijk met novell gebruiken en daarnaast linux/nt etc..en dan alles met 1 wachtwoord...............................................wel novell 5.1 gebruiken

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 26 juli 2001 09:36 schreef Bas het volgende:

[..]

Als jij je mening spuwt, dan mogen wij dat toch zeker ook.
Je mag best je mening geven, daar is een forum ook voor, maar graag niet over mij, dat doe ik ook niet. Professionele mensen zeiken elkaar niet af.

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 11:04 schreef CRX_Lunatic het volgende:
Synchroniseren werkt om de een of andere manier niet. Je kan als je inlogt met een ander Novell wachtwoord daarna kiezen om je NT wachtwoord gelijk te maken aan het Novell wachtwoord, maar dat doet gewoon niks bij ons.

Hoezo, gelukkig... typisch weer zoŽn opmerking van iemand die de ballen verstand heeft van server-OS-sen. Als je niet met een omgeving om kan gaan is het dus een klote omgeving? NDS verslaat ADS op alle fronten en zal dat de komende 1 - 2 jaar blijven doen. Microsoft heeft een verdomd goeie marketing-afdeling en heeft met W2K een behoorlijk goed product in wording, maar het zou fijn zijn als ze een keer een release zouden doen met producten die af zijn... Helaas gaat het bij andere bouwers dezelfde kant op...

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 11:48 schreef KillerAce_NL het volgende:

[..]

Fijne beheerder ben jij |:(

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

[off topicmening spuuw modus]
Ik vind dat je bij Novell uit moet kijken wat voor een versie je hebt.

Novell 3 <3.11, Novell 4.0 en Novell 5.0 zijn niet aan te raden en eigenlijk qua uptime e.d. niet veel beter dan een NT server.

3.12, 3.20, 4.11, 4.12, 4.20 en 5.1 roeleren echter wel enorm.

Mijn 3.12 heb ik na 2 jaar opnieuw geboot i.v.m. een nieuwe stroomtoevoer. IP kan je er ook op draaien, je mail ok. Geweldig.

4 is nog mooier door zijn NDS. Kijk uit met 4.0 :r

5.0 heb ik hiet ook draaien en heeft inmiddels een patch van >130Mb. Laten staan dus. 5.1!!! Wel een sterk verbeterde tcp/ip stack. Geweldig. Web based management via Jave, Mooie webserver geïntegreerd. Ideaal. Als je een MKB bedrijf bent zou ik zelfs voor 5.1SBS gaan. Met een mailserver een agenda en een firewall standaard.

En je kan een novell5 wel bedienen via een grafische interface op de console, als je dat zou willen. Ik heb echter nog geen bedrijf gevonden waar ze startX aan laten staan. Commando's ingeven via de prompt gaat veel sneller en werkt, in mijn ogen, prettiger dan dat verrrote geklik in mijn NT machine.

Novel heeft hele sterke router functionaliteit. 128bit encryptie en NFS volumes roeleren enorm.

Een Novell doet het wel of doet het niet. Bij mijn NT machines heb je nog veel gradaties tussen het wel doen en niet doen. En dat is erg irritant.

Mijn keuze: Eenvoudig netwerk (file/printersharing/mail <20 gebruikers < volumes) Netware 3.20

Overig Netware 5.1

[/off topic mening spuuw modus]

Verwijderd

Op donderdag 26 juli 2001 10:56 schreef amorill het volgende:

[..]

Hoezo, gelukkig... typisch weer zoŽn opmerking van iemand die de ballen verstand heeft van server-OS-sen. Als je niet met een omgeving om kan gaan is het dus een klote omgeving? NDS verslaat ADS op alle fronten en zal dat de komende 1 - 2 jaar blijven doen. Microsoft heeft een verdomd goeie marketing-afdeling en heeft met W2K een behoorlijk goed product in wording, maar het zou fijn zijn als ze een keer een release zouden doen met producten die af zijn... Helaas gaat het bij andere bouwers dezelfde kant op...
Gelukkig zijn er nog mensen met inzicht. Geef mij maar een Netware 5 server, icm Zenworks 3 en W2K clients. M.i. voor 90% van de bedrijven de meest optimale combinatie. 8-)

Verwijderd

[..]

Amen, Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/happy/xyxthumbs.gif voor Buick.

Verwijderd

[..]

En jij vraagt met je :r mentaliteit gewoon om een flame. Je moet eens verder kijken dan je neus lang is. Een kenmerk van een goede netwerkbeheerder is dat hij/zij zich openstelt voor foreign os-en. Alleen op die manier kan hij/zij motiveren en beargumenteren welk os voor een bepaalde toepassing geschikt is. Jij zal op deze manier nooit een beslissende rol gaan spelen. |:(

Verwijderd

Topicstarter
Nou, sorry hoor, maar ik vind dat dit topic en beetje een kinderlijk niveau begint te bereiken. Vraag je heel normaal iets, krijg je allemaal gezeik over je heen. :(

(Gelukkig zijn er nog wel een paar die wel hun best doen om een zinnig antwoord te geven :) )

Er zijn geen domme vragen - Wel domme antwoorden...

Verwijderd

Ik vind Novell gewoon een k*t systeem. Dat is nu eenmaal mijn mening.
En mijn mening is dat jij zonder enige kennis over dingen oordeelt en daardoor verkeerde conclusies trekt.
Ben je het daar niet mee eens hou dan je commentaar voor je.
Als ik het niet met je eens ben, dan mag ik daar gewoon commentaar opgeven. Van vrije meningsuiting weet je net zoveel als van server OS'en :+

Verwijderd

hehe
lolz
löftcrack of zo heet dat
of lophtcrack of zo.. das een appie die dat wel ff doet voor je kijk op domein www.lophtcrack.com
geloof ik anders moet je ff .net .gov .mil .nl enzo probere lolz

Verwijderd

Op donderdag 26 juli 2001 11:20 schreef CRX_Lunatic het volgende:
Nou, sorry hoor, maar ik vind dat dit topic en beetje een kinderlijk niveau begint te bereiken. Vraag je heel normaal iets, krijg je allemaal gezeik over je heen. :(
Gezeik? Kerel, als je hier post weet je dat je zowel positieve als negatieve reacties kunt krijgen. Over een kinderlijk niveau gesproken. Als je trouwens op mijn betoog doeld dan zou ik nog maar eens goed lezen als ik jou was. Misschien leer je er nog eens wat van. Zoniet, gemiste kans voor jou!
(Gelukkig zijn er nog wel een paar die wel hun best doen om een zinnig antwoord te geven :) )

Er zijn geen domme vragen - Wel domme antwoorden...
Ik vond jouw vraag wel degelijk dom. Welke beheerder wil nu zijn eigen security policy onderuit halen. Zullen je gebruikers blij mee zijn!
Een mogelijke oplossing voor jouw probleem is simpel: gewoon het wachtwoord wijzigen, testen en dan de gebruiker mededelen wat zijn nieuwe wachtwoord is.

B.t.w. heb je al eens van de privacy wetgeving gehoord? :Z

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, ik probeer hier gewoon iets te vragen.

Ik vraag niet om wat je van mijn vraag vind, maar wat de oplossing is, weet je geen oplossing voor wat ik vraag, hou dan je commentaar voor je.

Ik ben dit topic niet begonnen om degene die Novell wel lekker vinden werken te beledigen; Dat is dan heel fijn voor diegene, en ze mogen van mij nog heel lang en gelukkig op Novell werken.

Maar ik ben wel degene die allerlei opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd krijg. Zoals dat ik niet weet waar ik het over heb, dat ik een slechte beheerder ben, etc. Ik weet heel goed waar ik het over heb, want wij hebben NT4 naast Novell draaien, en ik kan dus heel goed zien wat ik wel en niet goed vind werken.

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Ik denk dat een klein beetje je eigen schuld is dat alles zo off-topic is gegaan.

Je lokte echt een flame uit. Kijk daar dus mee uit.

Bij mijn weten zijn er geen Novell password recovery tools. Je kan alleen een admin password recoveren als die in de bindery context staat. Daar bestaat een NLM voor die dan brute-force je password gaat recoveren.

In jouw geval dus géén oplossing voor je novell.

Het is wel positief voor je dat je novell server er uit gaat. Als je er weinig kennis van hebt dan is het inderdaad een sta-in-de-weg voor je. Mijn ervaring is dat de uptime van een NT machine wel een stuk lager ligt dan een goede Novell release.

2 passwords is inderdaad lastig te beheren en moeilijk voor gebruikers. Automatisering staat ten dienste van de gebruiker, niet andersom.

Verwijderd

Topicstarter
Nou als ik een flame heb uitgelokt: Sorry, was niet de bedoeling :)

(Maar...Brutaliteit is vaak lonend...hehe)

In elk geval bedankt voor een nuttig antwoord.

Misschien dat de nieuwere versies van Novell een stuk beter werken hoor, dat kan best, wij zitten maar op 4.11.

Verwijderd

Gebruikers zijn niet op te voeden (zeker als ze thuis ook een PC hebben en Computer-Idee lezen), dan denken ze dat ze er ook verstand van hebben. |:(

Voorlopig snappen ze nog steeds niet waar bv Windows 2000 voor staat, of waarom er nou overal wachtwoorden op staan.
Ik heb al eens geprobeerd het vergelijk te trekken met je huissleutel (die leg je ook niet naast de voordeur >:) )

Gebruikers moet je gewoon africhten !

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Overigens is jou 4.11 release van Novell wel een fijne release om mee te werken. ERg stabiel en probleemloos. Bij de intraware versie kreeg je een hoop leuke gadget's erbij geleverd.

Verwijderd

Gelukkig dat Novell er uit binnen een paar weken
Ja anders wordt het wel erg moeilijk allemaal.
Ooit van NDS for NT/Solaris/Linux/whatever gehoord?

Verwijderd

Op donderdag 26 juli 2001 13:33 schreef Bagger het volgende:

[..]

Ja anders wordt het wel erg moeilijk allemaal.
Ooit van NDS for NT/Solaris/Linux/whatever gehoord?
Heet tegenwoordig eDirectory!

• Roelant
  • Niet online
Als iedereen dan nu weer ontopic en zónder flames verder zou willen gaan zijn we allemaal weer blij *D

Verwijderd

communiceren is zo dicht mogelijk langs elkaar heenlullen.. citaat Marco Pesie top IBM paris - france

• Roelant
  • Niet online
Op donderdag 26 juli 2001 16:09 schreef Upke het volgende:
communiceren is zo dicht mogelijk langs elkaar heenlullen.. citaat Marco Pesie top IBM paris - france
Heel goed, maar het verzoek was dus om ONtopic te gaan.
En niet zo ver mogelijk OFFtopic ;)

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Op donderdag 26 juli 2001 10:47 schreef CRX_Lunatic het volgende:

[..]

Je mag best je mening geven, daar is een forum ook voor, maar graag niet over mij, dat doe ik ook niet. Professionele mensen zeiken elkaar niet af.
Professioneel... LOL

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Koffie
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

* Koffie komt als mosterd na de maaltijd ook ff meedoen omdattie een groot deel van deze geweldige thread gemist heeft
Ik vraag niet om wat je van mijn vraag vind, maar wat de oplossing is, weet je geen oplossing voor wat ik vraag, hou dan je commentaar voor je.
Zoals reeds eerder aangegeven, er is GEEN oplossing voor jou vraag.
Dat is al meerdere malen aangegeven.
Wel worden er diverse andere tips uitgedeeld over het synchen van je bindery met een SAM , of evt een NDS met een SAM, of simpelweg de complete h03rige SAM te vervangen voor de NDS.

Echter je blijft hammeren op het feit dat het onhandig is, menig poster geeft aan dat het niet anders kan.
Enkele voorbeelden:

- Je koopt een nieuwe auto, en vraagt de dealer hoe je de deur open krijgt voor als je de sleutel vergeten bent.

- JE koop een nieuwe kluis met een cijferslot. Als je vrouwke weg is (en die de combi weet) en jij moet erin, wil je graag in de handleiding lezen hoe je via de kluis toch achter de combi kan komen.

- Je bent netwerkbeheerder van een server-farm met clients. Je vraagt je af waarom je het wachtwoord van je gebruikers niet kunt uitlezen uit je beveiligde omgeving.

- Vul hier nog een aantal debiele voorbeelden naar eigen keus in...

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

lekker systeembeheer daar zeg,

Jij wil helemaal niet je gebruikers wachtwoorden ergens gewoon kaal hebben staan.

Stel je voor, en het kan altijd gebeuren, dat je netwerk wordt gehacked. Vinden ze dat lijstje.....

Lachen ze zich een helemaal te gruzelementen.
lopen ze 2 onder elke naam overal naar binnen
kan je 3 als je erachter komt IEDEREEN z'n wachtwoord laten wijzigen.....

enneuh , inderdaad, succes met het novell ww kraken....

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Pagina: 1