[CAR] Actieve subwoofer aansluiten op aansteker?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1193916

Topicstarter
Ik heb nog een Kenwood subwoofer KSC-SW01 liggen die ik wil aansluiten op mijn autoradio. Mijn vraag betreft de voeding. Die zou direct van de accu (gele kabel) moeten komen, en de woofer gaat aan via de blauwwitte draad vanaf de radio. Ik heb al gezien dat die blauwwitte draad ook vanaf de aanstekerplug mag. Die aansteker is geschakeld via het contactslot.
Mijn vraag is: mag ik de voeding (de gele draad) óók op die aanstekerplug aansluiten? Het zou mij het boren in de auto besparen. De aansteker is gezekerd met 15A, de subwoofer met 10A, dus daar zou het probleem niet moeten zitten. Ik kan me hooguit voorstellen dat de gele draad al onder spanning moet staan als de blauwwitte 'aan' gaat. Ook staat de subwoofer op deze manier altijd aan als de auto rijdt (ook als de radio uit staat) maar dat lijkt me niet zo erg.
Verder zie ik geen problemen maar geef mijn mening graag voor een betere; bedankt alvast!

Beste antwoord (via Anoniem: 1193916 op 22-03-2019 10:37)

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-05 06:58

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Ik ben niet elektrisch aangelegd, maar volgens mij mag dit zeer zeker niet IVM brandgevaar. Zelf een aantal keer versterkers en subwoofers ingebouwd, en mij is atlijd vertelt dat de draden voor de 12V aansluiting dat vermogen niet aankunnen, kunnen smelten met brand tot gevolg.

Zwart en Geel, zoals in de handleiding staat, netjes gezekerd op de Accu doen en Blauw/Wit op de acc lijn (bijvoorbeeld de sigaretten aansteker).

https://kasc.kenwood.com/files/prod/1677/5/KSC-SW01(DU).pdf (Pagina 4)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-05 06:58

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Ik ben niet elektrisch aangelegd, maar volgens mij mag dit zeer zeker niet IVM brandgevaar. Zelf een aantal keer versterkers en subwoofers ingebouwd, en mij is atlijd vertelt dat de draden voor de 12V aansluiting dat vermogen niet aankunnen, kunnen smelten met brand tot gevolg.

Zwart en Geel, zoals in de handleiding staat, netjes gezekerd op de Accu doen en Blauw/Wit op de acc lijn (bijvoorbeeld de sigaretten aansteker).

https://kasc.kenwood.com/files/prod/1677/5/KSC-SW01(DU).pdf (Pagina 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon niet doen, en aansluiten zoals het hoort.
Gaat ie onverhoopts stuk heb je bij verkeerd aansluiten ook geen garantie enzo (ok, bewijs het maar, maar toch). Geschakelde plus kun je gewoon her en der aftappen, dat mag het probleem niet zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:32

Jag

Niet uit de aansteker maar wel her en der aftappen?

Als je sub een interne zekering heeft van 10A, dan lijkt aansluiten op een circuit wat op 15A is afgezekerd geen probleem. Dan is het gewoon een slap subje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-05 12:45
Zon klein actief subwoofertje trekt niet zoveel, met 5 ampere zul je het denk ik zelfs nog wel redden. Ook in geval van correct aansluiten staat de versterker altijd onder spanning, het liefst sluit je deze namelijk direct op de accu aan. De voorkeur heeft het niet om de boel aan te sluiten op de sigarettenaansteker maar werken zal het wel en mits netjes aangesloten zal het verder ook geen gevaar opleveren.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1193916

Topicstarter
Dank voor al jullie reacties en meedenken! Ik heb heel voorzichtig toch een gat geboord in het schutbord voor een rechtstreekse gezekerde verbinding met de accu. Om de subwoofer aan te zetten heb ik (bij gebrek aan betreffende uitgang van de radio) een verbinding met een accessoires-stopcontact in de armsteun gemaakt. (Dat stopcontact gebruik ik anders nooit omdat je er vrijwel niet bij kunt komen.)
Werkt allemaal prima. Het is inderdaad geen zware subwoofer (150W) maar ik hoef ook geen 'boem', alleen wat meer body in bv een gestreken bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:33
Ik heb dat destijds wel gewoon gedaan. Had een Pioneer TS-WX77A Actieve Subwoofer..
Afbeeldingslocatie: https://www.adamrayner.net/wp-content/uploads/2018/03/417_PIONEER20TSWX77A_1216839065.jpg
Het hele idee is namelijk dat je die subwoofer gemakkelijk uit de auto kan halen mocht je iets anders moeten vervoeren. Deze pakte stroom van de sigaretenaansteker uit de kofferbak en dat is 3 jaar lang hartstikke prima gegaan.
Als je inderdaad zorgt dat de subwoofer lager is afgezekerd dan de aansteker dan zal je auto echt niet zomaar affikken hoor.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:49
Ben het ook van plan. Sigarettenplug achterin is 15 a afgezekerd. De sub heeft ook een 15a zekering in de voedingsdraad.

Alles netjes solderen en isoleren en moet geen probleem geven lijkt mij?
Dezelfde sub heeft ook verloopkabels voor diverse type auto's, dan pakt hij ook de stroom bij de radio weg.

Losse versterker met daarna een sub heeft meestal wat meer nodig maar iets dat 15a is afgezekerd kan toch gewoon op een andere kabel die ook op 15 is afgezekerd?
Pagina: 1