Schadevrije jaren, hoe werkt dat precies?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overseer10
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-06 21:27
Ik heb onlangs een auto gekocht en heb daarbij opgegeven dat ik 9 schadevrije jaren heb opgebouwd. Maar ik twijfel nu of dit juist is.

Ik heb twee schadevrije jaren opgebouwd met voertuigen die ik inmiddels niet meer heb. Met mijn auto, die ik in november 2015 weg deed, heb ik 9 schadevrije jaren opgebouwd. Met mijn motor, die ik in juli 2018 weg deed, heb ik 7 schadevrije jaren opgebouwd.

Nu heb ik altijd gedacht dat je alleen schadevrije jaren die je met een bepaald type voertuig had opgebouwd alleen voor dat type voertuig kon gebruiken, maar dat blijkt niet zo te zijn. Je mag de schadevrije jaren van jouw motor gebruiken voor een autoverzekering, mits de verzekering van deze motor is beëindigd (praktisch gezien betekent dat dat je dus geen motor meer hebt, want een verzekering is verplicht). Ik was mij hier dus niet van bewust tijdens de aanvraag.

Ik heb dus het aantal schadevrije jaren opgegeven van mijn autoverzekering. Deze stammen echter uit november 2015 en zullen op opzichzelfstaand waarschijnlijk niet meer geldig zijn. Ook daar heb ik niet bij stil gestaan. De schadevrije jaren van mijn motor zijn echter nog ruim geldig. Nu wordt het lastig: ik wil dit namelijk melden aan mijn verzekeraar, maar wat geef ik nou op?

Moet ik nu 7 schadevrije jaren doorgeven aan de verzekeraar? Of worden die 9 + 7 bij elkaar opgeteld omdat ik al die tijd onafgebroken verzekerd ben geweest? Of, om het nog ingewikkelder te maken: ik heb 4 jaar tegelijkertijd auto en motor gereden. Moet ik dan die vier jaar van het geheel aftrekken? Want je kan je schadevrije jaren maar voor 1 verzekering tegelijk gebruiken.

Iemand hier met verstand van verzekeringen die hier licht op kan werpen?

Beste antwoord (via Overseer10 op 21-03-2019 12:27)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:27
Het is voertuiggebonden en kan dus doorgegeven worden maar telt nooit op van meerdere voertuigen. Het wordt niet eeuwig bewaard waardoor de schadevrije jaren van de auto waarschijnlijk niet meer te gebruiken zijn. De schadevrije jaren van de motor wel. Die staan genoteerd in RoyData.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Had je je verzekeraar niet kunnen bellen en antwoord gekregen in de tijd dat je deze post hebt gemaakt? :P

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-08 08:27
De verzekering zal ook altijd in Roydata kijken en het corrigeren als het niet klopt.
Of aan jou vragen om aan te tonen dat je x aantal schade vrije jaren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

https://www.seps.nl/home/roy-data/inzagerecht-formulier/

Hier kun je het zelf opvragen, zelf ook eens gedaan reactie was vrij vlug, een werkdag of twee meende ik.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overseer10
Fietsbel schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:23:
Had je je verzekeraar niet kunnen bellen en antwoord gekregen in de tijd dat je deze post hebt gemaakt? :P
Heb ik gebeld, maar natuurlijk iedereen bezet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:15
Verzekeraar checkt het zelf ook in Roy-data (daar staan je schadevrije jaren in). Schadevrije jaren kun je niet bij elkaar optellen.

HIer kun je je gegevens opvragen zoals ze in Roy-data staan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overseer10
True schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:23:

Hier kun je het zelf opvragen, zelf ook eens gedaan reactie was vrij vlug, een werkdag of twee meende ik.
Ik zal het daar eens opvragen, bedankt!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:27
Het is voertuiggebonden en kan dus doorgegeven worden maar telt nooit op van meerdere voertuigen. Het wordt niet eeuwig bewaard waardoor de schadevrije jaren van de auto waarschijnlijk niet meer te gebruiken zijn. De schadevrije jaren van de motor wel. Die staan genoteerd in RoyData.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overseer10
Rukapul schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:27:
Heb inmiddels de aanvraag gedaan bij Roy Data, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:18
Sowieso maakt het niet heel veel uit wat je doorgeeft aan de verzekeraar. Het eerste wat deze doet bij het bepalen van de definitieve verzekeringspremie is in RoyData kijken hoeveel schadevrije jaren je tot nu toe hebt opgebouwd bij je vorige voertuig.

Zolang je het vorige voertuig nog (elders) verzekerd hebt, kan je de schadevrije jaren _niet_ gebruiken voor een ander voertuig. Sommige verzekeraars geven je echter wel dezelfde no-claim korting op evt 2e auto die je bij hun verzekerd. Dit betreft dan alleen de no-claim korting, het aantal opgebouwde schadejaren begint wel weer bij 0.

Zelf had ik eind vorig jaar mijn vorige auto verkocht en verzekering stop laten zetten. Binnen een maand een nieuwe auto gekocht en bij een andere verzekeraar laten verzekeren (met vermelding dat ik 11 schadevrije jaren had). Echter kreeg ik na een paar weken de melding dat mijn premie met 200% verhoogd was omdat ik 0 schadevrije jaren zou hebben.
Wat bleek, de oude verzekeraar had een verwerkingsachterstand en had daardoor mijn schadevrije jaren nog niet vrijgegeven in RoyData. Wat dus automatisch betekent dat je weer op 0 begint.
1 telefoontje naar beide verzekeraars was gelukkig genoeg om dit te laten herstellen, maar je schrikt wel even als je premie ineens zoveel hoger wordt ;)

Overigens, als je je voertuig al wat langere tijd geleden hebt weggedaan en in de tussentijd geen nieuwe verzekering hebt (nodig) gehad, dan blijven je schadevrije jaren nog zo'n 1 to 4 jaar 'geldig' (afhankelijk van verzekeringsmaatschappij). Is het langer geleden, dan begin je weer op 0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• centraal beheer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04-2020

centraal beheer

Bedrijfsaccount Centraal Beheer
Hoi Overseer10,

Je kunt 7 schadevrije jaren bij je nieuwe verzekeringsmaatschappij opgeven. Zoals @Rukapul al aangeeft zijn deze jaren voertuiggebonden en kun je jaren niet bij elkaar optellen. Je bouwt per voertuig dus schadevrije jaren op. In Roy-data wordt dit per verzekerde bijgehouden. Wanneer je een verzekering stopzet stuurt de betreffende verzekeraar jouw opgebouwde jaren naar deze landelijke database. Je nieuwe verzekeringsmaatschappij vraagt na het afsluiten van een verzekering jouw jaren op bij Roy-data en zet deze op jouw verzekeringspolis.

Schadevrije jaren blijven 3 jaar geldig. Als ze binnen die 3 jaar niet zijn gebruikt vervallen ze. Dit zal gebeurd zijn bij de jaren die je had opgebouwd met je auto, tenzij je na 2015 nog een ander voertuig op jouw naam verzekerd hebt.

In dit artikel staat het helder uitgelegd. https://www.centraalbehee...devrije-jaren-in-roy-data

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes in ieder geval.

Vriendelijke groet, Remco
Webcare Centraal Beheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:18
Bij inshared blijven de schadevrije jaren 4 jaar geldig. Mocht je dus net op die grens van 3-4 jaar zitten loont het de moeite om dit na te gaan bij verschillende verzekeraars. Kan je heel veel geld schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overseer10
centraal beheer schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:00:
Hoi Overseer10,

Je kunt 7 schadevrije jaren bij je nieuwe verzekeringsmaatschappij opgeven. Zoals @Rukapul al aangeeft zijn deze jaren voertuiggebonden en kun je jaren niet bij elkaar optellen. Je bouwt per voertuig dus schadevrije jaren op. In Roy-data wordt dit per verzekerde bijgehouden. Wanneer je een verzekering stopzet stuurt de betreffende verzekeraar jouw opgebouwde jaren naar deze landelijke database. Je nieuwe verzekeringsmaatschappij vraagt na het afsluiten van een verzekering jouw jaren op bij Roy-data en zet deze op jouw verzekeringspolis.

Schadevrije jaren blijven 3 jaar geldig. Als ze binnen die 3 jaar niet zijn gebruikt vervallen ze. Dit zal gebeurd zijn bij de jaren die je had opgebouwd met je auto, tenzij je na 2015 nog een ander voertuig op jouw naam verzekerd hebt.

In dit artikel staat het helder uitgelegd. https://www.centraalbehee...devrije-jaren-in-roy-data

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes in ieder geval.

Vriendelijke groet, Remco
Webcare Centraal Beheer
Bedankt voor de heldere uitleg. Ik zal contact opnemen met mijn verzekeraar om het aantal schadevrije jaren om te zetten van 9 naar 7, dat is wel zo netjes.
Pagina: 1