Software/Solution architectuur programma

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 12:53

Fiets

A.K.A. Bambi

Topicstarter
Mijn vraag:

Welke (open source?) programma's kunnen goed gebruikt worden in enterprise/solution architecture in te maken?

Omdat ik voor mijzelf toch weleens wil vastleggen wat ik allemaal verzin, maar met verschillende programma's mis ik het leggen van links en lagen maken. Een heleboel ideeën opschrijven in een onenote is niet zo moeilijk, maar de relaties leggen dat, als je ergens iets aanpast, duidelijk wordt wat er wordt geraakt, heb ik nog niet gezien.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al weleens gekeken naar Enterprise Architect en Visual Paradigm.De eerste heb ik al wat naar gekeken, maar nooit iets compleets gemaakt dat het hele proces beschreef. Beide zijn een beetje prijzig om voor een hobby te gebruiken.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Beste antwoord (via Fiets op 25-03-2019 08:44)

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 10:35
Archi is ook een tool voor modellen.

let the past be the past.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 21:07

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik gebruik zelf Dia om mijn (UML/ERD) diagrammetjes te tekenen. Misschien niet het meest complete pakket, maar hobby doeleinden imo voldoende. Het grote voordeel is dat op meerdere platformen werkt en het gratis te gebruiken is :)

[ Voor 18% gewijzigd door Standeman op 21-03-2019 10:48 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Het ligt er een beetje aan wat je wilt modeleren denk ik. Voor de meeste UML diagrammen maak ik gebruik van StarUML. Dat heeft alleen geen support voor verschillende lagen in architectuur.

Voor het wat meer "vrij tekenen" gebruik ik ook redelijk vaak Draw.io, dat is een applicatie voor Google Drive. Hierin heb je echter geen enkele vorm van validatie of iets dergelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Id3ntityX
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 19:31
niels.veer schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:49:
Het ligt er een beetje aan wat je wilt modeleren denk ik. Voor de meeste UML diagrammen maak ik gebruik van StarUML. Dat heeft alleen geen support voor verschillende lagen in architectuur.

Voor het wat meer "vrij tekenen" gebruik ik ook redelijk vaak Draw.io, dat is een applicatie voor Google Drive. Hierin heb je echter geen enkele vorm van validatie of iets dergelijks.
StarUML werkt hier prima, maar is tegenwoordig niet meer open-source wat wel jammer is. Van Draw.io is er overigens ook gewoon een desktop versie en je kunt daarmee gewoon offline opslaan, werkt best fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Id3ntityX schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:06:
[...]

StarUML werkt hier prima, maar is tegenwoordig niet meer open-source wat wel jammer is. Van Draw.io is er overigens ook gewoon een desktop versie en je kunt daarmee gewoon offline opslaan, werkt best fijn.
En bedankt voor die tip, draw.io is verreweg 1 van de makkelijkste schematools die ik ken, fijn dat het offline te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets

Fiets

A.K.A. Bambi

Topicstarter
@Standeman Dia ga ik eens naar kijken
@niels.veer Draw.io gebruik ik ook voor platte diegramme, handige tool! StarUML ziet er wel goed uit op de website, even kijken kan geen kwaad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 10:35
Archi is ook een tool voor modellen.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 20:12

lonkhuijzen

100% ADH

Hier gebruik ik veel https://bizzdesign.com/products/enterprise-studio/

Archi is een mooi gratis alternatief die ondersteunt ook gewoon de archimate taal.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29
Ik gebruik zelf meestal PlantUML voor UML diagrammen. Omdat het een leesbaar textformaat is, kun je ze simpel inchecken in een repository. En de meeste wiki's/documentatiesystemen hebben plugins om ze daar rechtstreeks in te hangen. Online kun je het ook uitproberen met PlantText.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets

Fiets

A.K.A. Bambi

Topicstarter
Alles een beetje bekeken en duik wat verder in Archi. Thx!

Pagina: 1