Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 11:35
Mijn huis is helaas redelijk vochtig dus ik wil mijn camera's en lenzen optimaal beschermen. Nu is mijn oog gevallen op zo'n kast als deze : https://10bees.com/top-10...humidifying-dry-cabinets/

Ik kan zulke kasten echter in Nederland niet vinden. Misschien gebruik ik verkeerde zoektermen, maar als ik zoek op droogkast krijg ik wasdrogers en op droogbox krijg ik alleen van die kunststof boxen. Worden deze "dry cabinets" niet in Nederland verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bestellen via de Amazon het it now link?

Ik heb ze trouwens idee nooit bij een fotowinkel zien staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:30
probeer eens de zoekterm droge kast (ik kom dan wel hoop dutch.alibaba.com tegen). Er zijn wel een paar te vinden, maar inderdaad niet veel. Welke luchtvochtigheid heb je momenteel in de ruimte waar je de camera's bewaard? In Azie wel mee gemaakt dat lucht ontvochtigers hard nodig zijn, maar daar voelde de lucht ook echt vochtiger dan dat ik in Nederland tegen kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Amazon.de verkoopt ze ook.
Zoek maar eens op 'trocken schrank'.
Goedkoop is anders...
Zoeken op deze: "Camera dehumidification Kamera Entfeuchtung Eingebaute Trennwand Trockenschrank - Elektronisches Messgerät Geräuscharmes Energiesparen-Home Office Lens Elektronische Ausrüstung Lagerung (25L) " is nog wel te doen voor < 300 euro.

En op amazon.co.uk zoeken op 'dry cabinet'.

Lijkt me sterk dat zoiets in Nederland, voor je fotogear echt nut heeft. Dat moet toch ook anders kunnen?
Desnoods een klimaatkast wat ook gebruikt wordt voor lab materiaal.

[ Voor 36% gewijzigd door ehtweak op 21-03-2019 08:54 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
Ja alibaba kwam ik ook veel tegen inderdaad. De ruimte waar ik de lenzen heb heeft een luchtvochtigheid van tussen de 67 en 72% en dan laat mijn hygrometer een treurende smiley zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:01

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Een uit de kluiten gewassen humidor wellicht?

https://www.electronic-st...a78wFifAvupBoCGeIQAvD_BwE

En als je hele huis echt zo vochtig is zou ik eerder daar een oplossing voor zoeken (ventileren).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die dingen zijn juist ontworpen om een hoge (70%) luchtvochtigheid te realiseren.
En als je hele huis echt zo vochtig is zou ik eerder daar een oplossing voor zoeken (ventileren).
Dat lijkt me inderdaad ook een meer voor de hand liggende optie dan alleen een oplossing voor je fotospullen zoeken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Kastverwarming (bijvoorbeeld https://www.ccned.nl/nl/e...jCD1eDBPYGkRoCUysQAvD_BwE) in een redelijk afgesloten/geïsoleerde kast toepassen?
Als je de temperatuur van 20 naar 30 graden brengt gaat de luchtvochtigheid van 70% naar 40%. Alleen weet ik niet af de relatieve of absolute hoeveelheid vocht het probleem is in dit geval (de absolute hoeveelheid veranderd natuurlijk niet)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:01

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Orion84 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 08:54:
[...]
Die dingen zijn juist ontworpen om een hoge (70%) luchtvochtigheid te realiseren.
Ah. My bad :) Als je zoekt op de term 'droogkast' dan kom je inderdaad weinig tegen. ASKO maakt een droogkast maar die is gigantisch (en duur).
Dat lijkt me inderdaad ook een meer voor de hand liggende optie dan alleen een oplossing voor je fotospullen zoeken.
Ik zou me bij een continu luchtvochtigheid van +70% in huis ook eerder zorgen maken over schimmel en mn eigen longen dan mn cameraapparatuur. :X

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:29
Zoals @Chiron aangeeft. Humidors werken vaak met korrels die de luchtvochtigheid op een bepaald niveau kunnen houden. Voor sigaren is dat +/- 70%, maar er zijn vast ook korrels die een lagere vochtigheid reguleren. Deze kun je wellicht in een luchtdichte kist gooien, met de lenzen erbij.

Een humidor zelf is minder geschikt, want niet luchtdicht en het cederhout zorgt ook voor een hogere luchtvochtigheid bij mijn weten.

Korrels worden silica korrels, rh korrels of silica gel genoemd volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 21-03-2019 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:04
@Cheezus Je moet het onder de 50% RH houden.
De absolute luchtvochtigheid veranderd inderdaad niet, maar wel hoe makkelijk het een effect heeft op materialen.

Je kunt ook een plastic kist nemen van ikea of blokker, en de bodem vol storten met een 1 kilo silicagel (dit kun je heractiveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Silica korrels zijn heel goedkoop.
Idd gewoon in een (redelijk) luchtdichte kist bewaren. met een laag vochtabsorberend materiaal erin.
Of je koopt een grootverpakking met van die mini zakjes korrels. Is voor weinig online te koop.

Let er wel op dat spullen die je opsluit/-bergt in een gesloten kist/box je mogelijk ook schimmelsporen insluit. M.a.w. ventilatie is en blijft belangrijk. Eenmaal schimmel op de lenselementen van je objectieven en de schade is vrijwel onomkeerbaar.
Af en toe wat hoge luchtvochtigheid is geen probleem, als je daarna maar weer de boel goed ventileert en laat opdrogen.

Maar mijn 1ste prioriteit zou zijn je eigen leefomgeving! Hoge vochtgehaltes en nog erger, mogelijke schimmelsporen/-vorming is nog veel schadelijker.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou proberen de vochtigheid te verlagen (meer ventileren en verwarmen). Is het de slaapkamer? Dan s'morgens gewoon de ramen even tegen elkaar open zetten zodat de wind door je huis kan waaien. Anders krijg je ook schimmel enzo.

Die korrels doen immo niet veel, dan blijf je bezig en een electronische ontvochtiger werkt alleen goed in warme ruimtes. Heb het allebei geprobeerd in mijn vorige woning.

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 21-03-2019 09:43 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadoendra
Dank voor de tips. Ook wel even een eye-opener als je zo verzot bent op je hobby dat je zorg voor je apparatuur groter is dan voor jezelf 😂. Dat ventileren schiet er nog weleens bij in dus laat ik daar maar eens mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 18:43
Je kan een luchtontvochtiger kopen. Misschien wel zo comfortabel als je de hele kamer ermee droogt: https://www.lidl-shop.nl/...htontvochtiger/p100241042
Deze werkt met een compressor, maar je hoort vooral de ventilator.
Er zijn ook kleinere met een peltier-element. Die zou je in een kast kunnen zetten om daar een droogkast van te maken.
Ik sluit me aan bij het advies over een warme ruimte: zo'n grote droger gebruikt 250 watt, en als het koud is zit er maar weinig vocht in de lucht en kan ie er ook maar weinig uithalen.

[ Voor 20% gewijzigd door sympa op 21-03-2019 20:53 ]

Pagina: 1