Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:20
We hebben plannen om de woning uit te bouwen. We hebben een kruipruimte van bijna 1 meter hoogte. De uitbreiding van de uitbouw wordt 250 cm x 250 cm groot. In de kruipruimte is dus genoeg ruimte voor 1 of 2 liggende warmwater buffers voor warmwater en cv.
Aangezien we al een pelletkachel hebben voor de huiskamer zitten we te denken aan een pelletketel en zonneboiler om de buffers te vullen (cv en sww).
Ik kan de grond eventueel nog afgraven als 1 mtr hoogte niet genoeg is.
Hoe groot moeten de buffers zijn voor een gezin met 3 kids?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:33
Ik weet er weinig van, maar heeft je pelletkachel wel een CV aansluiting?

Het pelletkachel topic

Benodigde buffer hangt een beetje af van je stookgedrag en het vermogen van de pellet kachel. Daar zijn wel aanbevelingen voor te vinden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Nee, die heeft geen cv aansluiting. Het plan is om een pelletketel in de schuur te plaatsen die de buffer verwarmd voor de radiatoren in huis en sww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Volledig van het gas af?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Ja dat is wel de bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb hier eigenlijk niet zoveel verstand van. Ik denk dat de cv buffer voor een cv pelletkachel veel kleiner is dan bij een cv houtkachel omdat je kachel veel nauwkeuriger kan regelen en dat ook automatisch doet. Ik weet het niet maar mijn boerenverstand denkt dan aan zoveel buffer dat je kachel 2 uur op een lage stand de buffer kan verwarmen en dat de temperatuur dan nog maar 30 graden stijgt.
Je zult denk ik nog wel een SWW buffer moeten hebben van +/- 150 liter, of 200 liter als je een bad hebt.

Misschien dat iemand anders nog reageert als je data vermeld zoals huidig jaarverbruik in m3 gas en kg pellets.

Afgraven van de kruipruimte is zover ik weet niet geadviseerd omdat het de fundatie van je huis ondermijnt. (wellicht tenzij je huis toch al op palen staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
We gebruiken nu ongeveer 35 a 40 m3 gas per maand voor warmwater, onlangs wel de badkamer verbouwd met bad en stortdouche dus dat zal vast ietsje meer worden. Vorig jaar was ons gasverbruik 550m3 incl. een klein beetje cv ondersteuning. Maar we betaalden wel bijna 600 euro aan gas + kosten.
De zonneboiler moet op de uitbouw komen, dak ligt op zuidoost gericht.
Na 17.00 uur komt daar helaas schaduw van het huis.
Ik zit ook te denken km een elektrische boiler ertussen te zetten van 50 liter die gevoed wordt vanuit de buffer ivm de afstand tot de badkamer. Van badkamer naar buffer is 15 mtr, als we er een boiler tussen zetten is het 3 meter en dan 12 mtr tussen boiler en buffer. Voordeel is dat er sneller warmwater in de douche is.

[ Voor 28% gewijzigd door MarcoHoorn op 23-03-2019 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:58
Met een zonneboiler is het zo dat er meestal een grote overcapaciteit is indien de zon schijnt. Daarom zou ik eerder opteren voor een lussysteem met een pompje. Hierdoor wordt het warm water rondgepompt in de lange leidingen. Je kan deze pomp ook "intelligent" schakelen, vb met een tijdklokje, of indien het licht in de badkamer aan gaat. Een extra boiler van 50l zorgt voor hoge stilstandsverliezen. Schaduw na 17h lijkt mij niet dramatisch, 90% van de zonne instraling wordt zeker voor 17h geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Nog even een ander idee dat minder kost.

Omdat je verbruik vooral in warm water zit zou je ook voor een warmtepompboiler kunnen kiezen. Die is daar immers voor gemaakt.

https://www.esanico.be/nl...plorer-3-warmtepompboiler
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

De 200 liter versie zonder spiraal heb je na subsidie voor 150 euro in huis. (komt nog wel wat leidingwerk bij, 270 liter is duurder, spiraal kost weer wat etc). Ik heb geen ervaring met installatiewerk en toch zelf geinstalleerd. Ik was netto voor minder dan 1000 euro klaar voor de meest luxe versie.

Dan blijf je gewoon de oude pelletkachel gebruiken als hoofdverwarming.
De warmtepompboiler voor SWW.
En op koude dagen of voor de badkamer kan de warmtepompboiler naast normaal sww verbruik nog wel eens 1 kW thermisch bijdragen aan verwarming van het huis. (bij 24 uur per dag draaien is dat de energie die een cv ketel uit iets meer dan 3 m3 gas haalt).
(ruim 1 kW thermisch in warmtepompstand, + eventueel 1.8 kW uit een element maar dat is minder efficient)
Daarmee heb je (zonder elektrisch element) alle dagen waar je cv ketel 3 m3 gas of minder had verbruikt al afgedekt.

Volgens je profiel woon je in Aalsmeer, daar wordt het niet vaak -10 s`nachts.
Mocht het dan toch een paar dagen en nachten achter elkaar -10 worden dan kan altijd nog het elektrische element in de warmtepompboiler aan, of ergens even een elektrisch kacheltje. (ik denk niet dat het nodig is)

Deze warmtepompboiler is wel wat lawaaiig en heeft luchtkanalen nodig etc. Maar ik heb hem op zolder staan en kan hem, op de hardste stand, net niet horen in de slaapkamer er schuin onder.

Wij hebben vorig jaar 1200 m3 gas verbruikt voor verwarming en douchen. Maar na installatie van de warmtepompboiler is dat is ruim gehalveerd.
Ik denk dat het bij jou genoeg is om van het gas af te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Dank voor je informatie.
Een beetje pelletketel kost ook ergens tussen 5000 en 10000 euro incl buffer. De subsidie op ketels is gehalveerd en idd de pelletkachel is onze hoofdverwarming.
Als het vriest is ons gasverbruik 5 m3 per nacht, snacht staat de cv op 18 gr.
Misschien is een warmtepomp wel interessanter dan een pelletketel ook al vanwege aanschafprijs verschil, kun je veel elektra voor inkopen.
Installeren is geen probleem.
Ik had afgelopen winter de maximum temperatuur van de cv expres op 50 graden gezet. De temperatuur bleef met gemak op 18 gr in de nacht.

[ Voor 13% gewijzigd door MarcoHoorn op 31-03-2019 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Hoi Busscherski,

afgelopen week de gedachte gekregen dat een warmtepompboiler geen slechte optie is.
Aangezien ons verbruik op jaarbasis ongeveer 600 m3 gas is waarvan zeg 250 m3 voor verwarming
Basis is en blijft bij ons de pelletkachel voor verwarming.
De meterkast gaat nog vernieuwd worden dus meteen maar een 3 fase groep erbij voor de wpb?
Tot welke temperatuur kan een wp de boiler verwarmen?
Hoe snel kan een wpb water opwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@MarcoHoorn

Ik had je vorige bericht niet gezien omdat ik geen notificaties aan had gezet voor dit topic.
Schrijf de volgende keer @busscherski, dan weet je zeker dat ik een notificatie krijg. Dat schrijf je als @ busscherski (zonder de spatie achter @).

Een wpb maakt langzaam een voorraadje warm. Dus ze hebben desnoods de hele dag de tijd. Een grote voorraad heb je niet zomaar leeg. Aangezien je gas sww verbruik niet buitensporig is kom je er wel mee weg. Achteraf had ik zelfs liever de 200 liter versie gehad want die heeft geen last van te warm water aan de bovenkant van het vat in geval je het ook gebruikt als cv ondersteuning.

Een Atlantic Explorer 3 is een zware wpb, die trekt max +/- 2500 W op 1 fase. Een eigen kabel en groep hoor je er voor aan te leggen als je het volgens de regels doet.
De Atlantic heeft een elektrisch element voor geval van nood, heb ik nog nooit gebruikt. Normaal verbruikt ie 500-650 W.
Voor consumenten bestaan er, zover ik weet, geen 3 fase wpb's.

Ik ben een beetje aan het hobbyen met een Atlantic Explorer 3 als cv ondersteuning. Uitleg in onderstaand topic.

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Natuurlijk kun je ook een warmtepomp kopen die het hele huis kan verwarmen zonder hulp van de pelletkachel, maar dat is aardig duurder. Dan heb je meteen ook een buitenunit.

Was die 5 m3 gas per dag met de pelletkachel op vol vermogen dag en nacht?

5 m3 gas per dag = +/- 40 kWh thermisch. Een Atlantic Explorer 3 haalt minstens 1.1 kW thermisch. Bij 20 draaiuren per dag haalt ie daarmee 22 kWh thermisch per dag.
Dus alleen een Atlantic Explorer 3 is misschien niet voldoende op koude dagen.

Mocht die 5 m3 per dag kloppen, dan zijn er nog genoeg creatieve oplossingen. Welk deel van het huis stook je momenteel bij met de gas cv ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoHoorn
@busscherski Die 5 is ruim bemeten en verbruik alleen snachts bij vorst. We hadden ookmweleens 3 m3 gas oer nacht.. Dit was bij een max cv temp van 45 of 50 gr. De pelletkachel is snachts uit.
We stoken eigenlijk dus snachts de woonkamer en als de kinderen huiswerk maken (ahum) zetten ze de cv overdag ook aan.

[ Voor 4% gewijzigd door MarcoHoorn op 17-04-2019 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Er gaat nog ergens iets mis met het taggen. Probeer eens @bu en dan klikken op mijn naam. Alternatief is quoten of thumps up (+1).

Werkt die pelletkachel met een thermostaat?

Als je WAF enigszins meewerkend is zou ik, als ik jou was, een 200 liter Atlantic Explorer met spiraal installeren. Die spiraal aansluiten op de het cv systeem en een nieuw expansievaatje er bij tussen maken met een losse cv pomp zodat de gas cv ketel helemaal weg kan.
En dan gewoon proberen hoe het gaat.
Ik denk dat je een heel eind komt.

Mocht het allemaal niet voldoende zijn dan heb je minstens 2 opties:

- een beetje bijstoken met een elektrisch kacheltje (goedkoop in aanschaf / duur in gebruik maar het verwarmt wel heel snel en als het maar een paar weken per jaar een paar uur is loopt het niet in de papieren)

- Airco die ook kan verwarmen, deze kan qua stroomverbruik zelfs efficiënter ruimtes verwarmen dan een wpb. Heb je wel een buitenunit bij. Qua aanschaf best betaalbaar en je kunt er nog mee koelen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
@busscherski De pelletkachel staat versvhillend op stand 1 tot 3 van de 5. Ligt aan hoe koud het is. De waf is hier heel belangrijk, 1 vrouw en 3 dochters. Regelmatig is het hier 22 a 23 gr met de pelletkachel aan.
Weer wat om in te verdiepen en lezen.
Oja, sinds kort hebben we een bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja het taggen werkt nu.

Ik ben blij dat je niet langer van plan bent een pelletketel te gebruiken voor sww. Is volgens mij veel te duur.

Voor sww in ieder geval een wpb nemen. 200 liter is zowat het minimum als je een bad hebt. Of desnoods neem je 2 kleintjes (2x subsidie).
De subsidie kan in de toekomst niet hoger worden dan nu.

Ik zou gaan hobbyen met de spiraal aansluiten op het cv systeem en kijken of het voldoende is om de gas cv ketel weg te doen maar als dat niet je ding is kun je ook een wpb kopen zonder spiraal.

Pagina: 1