@
MarcoHoorn
Ik had je vorige bericht niet gezien omdat ik geen notificaties aan had gezet voor dit topic.
Schrijf de volgende keer @
busscherski, dan weet je zeker dat ik een notificatie krijg. Dat schrijf je als @ busscherski (zonder de spatie achter @).
Een wpb maakt langzaam een voorraadje warm. Dus ze hebben desnoods de hele dag de tijd. Een grote voorraad heb je niet zomaar leeg. Aangezien je gas sww verbruik niet buitensporig is kom je er wel mee weg. Achteraf had ik zelfs liever de 200 liter versie gehad want die heeft geen last van te warm water aan de bovenkant van het vat in geval je het ook gebruikt als cv ondersteuning.
Een Atlantic Explorer 3 is een zware wpb, die trekt max +/- 2500 W op 1 fase. Een eigen kabel en groep hoor je er voor aan te leggen als je het volgens de regels doet.
De Atlantic heeft een elektrisch element voor geval van nood, heb ik nog nooit gebruikt. Normaal verbruikt ie 500-650 W.
Voor consumenten bestaan er, zover ik weet, geen 3 fase wpb's.
Ik ben een beetje aan het hobbyen met een Atlantic Explorer 3 als cv ondersteuning. Uitleg in onderstaand topic.
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Natuurlijk kun je ook een warmtepomp kopen die het hele huis kan verwarmen zonder hulp van de pelletkachel, maar dat is aardig duurder. Dan heb je meteen ook een buitenunit.
Was die 5 m3 gas per dag met de pelletkachel op vol vermogen dag en nacht?
5 m3 gas per dag = +/- 40 kWh thermisch. Een Atlantic Explorer 3 haalt minstens 1.1 kW thermisch. Bij 20 draaiuren per dag haalt ie daarmee 22 kWh thermisch per dag.
Dus alleen een Atlantic Explorer 3 is misschien niet voldoende op koude dagen.
Mocht die 5 m3 per dag kloppen, dan zijn er nog genoeg creatieve oplossingen. Welk deel van het huis stook je momenteel bij met de gas cv ketel?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)