Toon posts:

Peltiervoeding resultaten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enkele weken heb ik hier zelf een peltier liggen en een mooi waterblok. Ik had al enige topics op tweakers gelezen, over peltier voedingen, maar daar stond veel te veel gepruts bij. Vond het niet eens de moeite waard om er op te reageren. Maar nu dan toch:

Er was een topic of de OC-shop voeding wel geschikt zou zijn voor de Drift 0.8 peltier. Dit is hij dus zeker niet en wel om de volgende reden:

Op 24 Volt trekt mijn Peltier net 11 ampere.

Het verband tussen stroom en spanning is practisch linear bij een peltier.

Zie tabel:
10,48 Volt 4,79Ampere
11,98 Volt 5,50Ampere
13,82 Volt 6,31Ampere
15,67 Volt 7,21Ampere
17,01 Volt 7,76Ampere
21,33 Volt 9,81Ampere
23,88 Volt 10,98Ampere

Spanning werd gemeten na de amperemeter.

De weerstand van je peltier schommeld dus ergens tussen de 2,16Ohm en de 2,18Ohm. Een verschil van 1%, welke wijten is aan meetfouten/temperatuurverschillen.

De peltier is iets temperatuurafhankelijk. Is het temperatuurverschil klein, dan is de opgenomen stroom iets groter.

En het mooiste van alles: Peltier is gevoed door een een 300 Watt ATX voeding a Fl 69,- (Memo sytems) waar 1 weerstandje en een condensator vervangen moet worden. 3 Zenerdiodes doorknippen voor de overspanning beveiliging en klaar is je Peltier voeding!

(Een belasting van tegen de 16 Ampere bij 17,1 Volt gaat nog net, daarboven moet een F12c20 diode vervangen worden.)

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:27

mvds

Totally awesome!

Ok, maar hoe sluit je de peltier dan aan? Tussen welke lijnen?

Verwijderd

Topicstarter
Welke lijnen? Hij is aangesloten op het 12 Volt gedeelte van de voeding, alleen wordt dus het PWM IC (KA7500B) wat hoger afgeregeld door de comparator anders in te stellen.

Het 5 Volt gedeelte wordt iets van 7 volt, heb ik eigenlijk nog niet eens gemeten.

Wat is nog vergeten ben:

Efficientie gelul verhaal: Hoe laag de temperatuuris is afhankelijk van het koelend vermogen van je waterblokje. Bij een DUAL peltier setup een een Rth van 0,10 C/W is het niet interessant om meer dan 17 Volt op je peltiers te te zetten. Met 1 Peltier kun je wel je volle vermogen erop zetten. HEt is dus niet per definitie efficienter om je peltier op een lager voltage te laten lopen. Dit is afhankelijk van je Rth.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:27

mvds

Totally awesome!

Ah zo, ik snap hem. Ik bedoel maar, als je dat ding op 12 volt hebt staan dan zal ie niet optimaal benut worden, en als je zo'n ding tussen de 12 en de -5 volt gaat hangen vind de voeding dat denk ik niet zo leuk.

Verwijderd

HE machine....

perfect jonge!!!
Maar kan je iets van pics of iets van een profesorisch schematje laten zien......???

Daar kunnen we misschien wel wat mee...vooral pics om te zien wat je nou weggeknipt hebt.

En vooral ook de specificaties van je voeding... hoeveel ampere op 12v en hoeveel op 5v ......

Please tell us...hier zit ik al heel lang op te wachten!!!

thanx

Verwijderd

Topicstarter
Nee, als je 16 ampere door een 1n4003 diode (max 1Amp)wil sturen zal dat niet echt goedgaan.

Maar het 12volt gedeelte gaat dus netjes tot 24 Volt!

Verwijderd

Topicstarter
Heb geen digitale camera, dus ik kan niet echt laten zien welke dingen nu aangepast zijn, er staat namelijk ook geen opdruk op de print. De voeding is van het type LPD2-300W, Noname: Made in Thailand

De 12 Volt kant is gemod tot 24 Volt door toevoegen van een 1,5 Kohm weerstandje. De 2200uF 16Volt condensator is vervangen door een 2200uF 35volt type. En de overspanning beveiling (3 zenerdiodes) heb ik weggeknipt.

Normaal leverde deze voeding:

5Volt 30Amp
12Volt 12Amp
3,3Volt 22Amp
-5Volt 0,3Amp
-12Volt 0,5Amp
5volt Standby 0,8Amp

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24
Het verband tussen stroom en spanning is practisch linear bij een peltier.

Zie tabel:
10,48 Volt 4,79Ampere
11,98 Volt 5,50Ampere
13,82 Volt 6,31Ampere
15,67 Volt 7,21Ampere
17,01 Volt 7,76Ampere
21,33 Volt 9,81Ampere
23,88 Volt 10,98Ampere
Idd, hier een grafiekje met de theoretische V waarden bij een bepaalde I. Is zoals je kan zien bijna liniear. Het maakt trouwens best veel uit hoe hoog de belasting is. Als ik Qcold van 50 naar 100 zet gaan de waarden van de stromen redelijk omhoog.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/996051547.gif

Verwijderd

Topicstarter
Kan net niet lezen welk progje dat is... Maar iig mooi dat de metingen even worden bevestigd... Stroomverschil tussen een paar seconden na het aanzetten en nadat mijn coldplate is bevroren scheelt nooit meer dan 0,4 Ampere

Verwijderd

Topicstarter
Voor de mensen die er interesse in hebben... Binnenkort zal ik proberen om ergens een digitale camera te lenen, dan maak ik er wat fototjes van.

Woont er iemand in Den Bosch die even zijn digitale camera kan missen?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hoe komt het dat als ik DaBit's berekeningen er op na sla, dat ik dan voor een 24 V peltier een 18 V ringkern trafo zou moeten hebben :?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24
18V is de waarde die de ringkern gemiddeld levert. De piek van de sinus licht 1,4 keer zo hoog, dat is dus 25,2V. Omdat de bruggelijkrichter weer een verlies oplevert van 1,4V komt er uiteindelijk 23.8V op je peltier te staan.

Dit wordt veroorzaakt door de condensatoren die zich opladen tot de piekwaarde van de spanning. Daarom heb je ook een flinke ringkern nodig, omdat hij niet echt gelijkmatig wordt belast. Op de pieken wordt er veel meer stroom getrokken om te compenseren voor de dalen.

Verwijderd

Topicstarter
Een trafo van 18 Volt geeft een gelijk gerichtespanning die een wortel 2 groter is. 18V * 1.414 = 25,4 Volt. Die 18 Volt is de effectieve waarde van de wisselspanning, niet de TopTop waarde. 25,4 Volt - 1,4 Volt voor de bruggelijkrichter is de uitgansspanning in onbelaste toestand. Ga je hem belasten met flink wat ampere's dan zakt die spanning flink wat in. (Afhankelijk van je buffercapaciteit)

Maar ik meen dat dit ook op de site van Dabit stond uitgelegd.

• Demo

Demo

Oow, nou snap ik het (natuurkunde begint weer op te borrelen)
Maareh... in het Conrad boek staan alleen maar ringkernen met 2 * 18 V... kan je die dan ook parallel schakelen om op genoeg watts te komen?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Demo

Demo

Op woensdag 25 juli 2001 15:20 schreef TheMachine het volgende:
Een trafo van 18 Volt geeft een gelijk gerichtespanning die een wortel 2 groter is. 18V * 1.414 = 25,4 Volt. Die 18 Volt is de effectieve waarde van de wisselspanning, niet de TopTop waarde. 25,4 Volt - 1,4 Volt voor de bruggelijkrichter is de uitgansspanning in onbelaste toestand. Ga je hem belasten met flink wat ampere's dan zakt die spanning flink wat in. (Afhankelijk van je buffercapaciteit)

Maar ik meen dat dit ook op de site van Dabit stond uitgelegd.
Op dabit zijn site stond wel die 1,414 ( =wortel 2) vermeld, maar niet dat dit is vanwege die sinus dingesen...

Verwijderd

Topicstarter
Ja, een 300watt trafo van 18 levert dus bijvoorbeeld 2x18Volt 2x 8,33 Ampere. Door nu de wikkelingen parallel te zetten krijg je 1x 18 Volt 16,6 Ampere.

• Demo

Demo

Maar welke heb ik dan nodig? 2 * 18 V @ 300 VA of 2 * 18 V @ 160 VA?

EDIT: ik denk zelf de laatste, omdat je parallel dan 1 * 18 @ 320 VA krijgt...

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het vermogen dat opgegeven is bij transformatoren is altijd het totale vermogen. Je moet dan de 300VA variant nemen.

• Demo

Demo

Ik heb ff een Excel blaadje gemaakt...
Als de link het niet doet staat ie ook op mijn index

EDIT: link doet het niet (bij mij)

• KryTech
  • Laatst online: 20:27
300 va is te weinig een trafo mag 0.63*Imax trafo leveren 16*0.63= 10A. Je moet echt minimaal een 400 va trafo nemen voor de drift 0.8. Die hebben ze bij de conrad dus niet.. Voor goede trafo's moet je op www.amplimo.nl zijn.

Ik zelf heb de 500 va trafo die 2X 22 volt leverd aan 11.3 ampere. Parallel is dat dus 22 ampere die factor 0.63 haal ik dus makelijk. Die 22 volt wordt belast/gelijkgericht z'n 26 volt. Teveel spanning boeit opzich niet alleen neemt de effecientie niet meer toe.

Het voordeel van 22 volt op een 18 volt trafo is dat de prijs lager licht (18V = 176.10, 22V = 147,55 bij amplimo zelf dus) en belast valt de spanning terug naar z'n 21 volt wat dus bijna 4 volt minder is dan Vmax.

Bij conrad hebben ze wel lekkere elco's liggen 10.000 uF vanaf 3 stuks 10.- of zo neem er een paar parallel veel goedkoper dan bijv. een losse 47.000. uF

• Demo

Demo

Ik zal eens kijken...
Die elco's is trouwens best ook een investering... is dat niet ergens uit te slopen (versterker oid)?

Verwijderd

Topicstarter
Hey Demoniac, je kunt dus ook net zoals ik een voeding modden. Zelf heb ik dus een Noname voeding (iets met een wit met groene sticker) gekocht bij Memo voor 69,- Hier kun je erg makkelijk 24 Volt uit halen!

Verwijderd

the machine mag ik ff je email plz heb wat vraagjes thx m8
Pagina: 1