Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-05 21:18
Hi Guys,

Heeft iemand de gouden tip voor onderstaand probleem?
In onderstaande (onbewerkte) foto's zijn kleur strepen aanwezig die afkomstig zijn van een projector scherm waar een beamer op projecteert. Kan iemand bij uitleggen hoe dit word veroorzaakt en hoe dit is te voorkomen?

Foto instellingen: F2.8 | 1/160 | 1600 ISO

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bw601gzv/P1170073.jpg

Foto instellingen: F2.8 | 1/200 | 800 ISO

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QN9Wzsjh/P1170076.jpg

Hoor het graag!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:35
Dat zal te maken hebben met de projectietechniek van de beamer, waarschijnlijk is het een DLP beamer (google maar eens hoe die werkt). Afgezien van het gebruiken van een andere beamer kan je proberen om je foto's met een langere sluitertijd te maken. Maar dat zal afhangen van de frequentie van de projectie of dat zin heeft. Kans groot dat je voor 1/60 of 1/50 of langer moet gaan oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-06 04:11

the mod man

iets van beeldmaker

Jobb schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:57:
Hi Guys,

Heeft iemand de gouden tip voor onderstaand probleem?
In onderstaande (onbewerkte) foto's zijn kleur strepen aanwezig die afkomstig zijn van een projector scherm waar een beamer op projecteert. Kan iemand bij uitleggen hoe dit word veroorzaakt en hoe dit is te voorkomen?

Foto instellingen: F2.8 | 1/160 | 1600 ISO

[Afbeelding]

Foto instellingen: F2.8 | 1/200 | 800 ISO

[Afbeelding]

Hoor het graag!
toon volledige bericht
Sluitertijd aanpassen. 1/100 tot 1/40 proberen next time.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobb
Hielko schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:06:
Dat zal te maken hebben met de projectietechniek van de beamer, waarschijnlijk is het een DLP beamer (google maar eens hoe die werkt). Afgezien van het gebruiken van een andere beamer kan je proberen om je foto's met een langere sluitertijd te maken. Maar dat zal afhangen van de frequentie van de projectie of dat zin heeft. Kans groot dat je voor 1/60 of 1/50 of langer moet gaan oid.
Thnx, ik ga kijken wat voor beamer er wordt gebruikt. Zijn er ook instellingen van de beamer die aangepast kunnen worden om dit probleem te minimaliseren?
the mod man schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:24:
Sluitertijd aanpassen. 1/100 tot 1/40 proberen next time.
Dit heb ik ook geprobeerd, bij 1/100 zijn de problemen nog gewoon aanwezig, alleen zijn de strepen dan kleiner en dus ook meer aanwezig. Als ik de sluitertijd 1/40 aanhoud, terwijl ik iemand fotograaf die aan het bewegen is, dan krijg ik alleen maar bewegende foto's, dus dat is helaas geen oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:24

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

@Jobb Heb er even een eigen topic van gemaakt, omdat het meer een technisch dingetje is dan een foto-review.

[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 20-03-2019 17:36 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 00:05
Ik ben een beetje door mijn archief aan het bladeren van allerlei Meet Ups, maar in geen enkele komt dit probleem voor (verschillende zalen op verschillende locaties). Allerlei sluitertijden heb ik gebruikt, van 1/40sec t/m 1/320 sec.
Ik zie dat je een G80 gebruikt. Werkte je met elektronische sluiter? (Kan ook in "silent mode" hebben gestaan. Wat betreft langere sluitertijden: meer schieten en meer letten op het moment dat je fotografeert. Natuurlijk heb je dan zo nu en dan een mislukt shot (redelijk vaak zelfs), maar je kiest gewoon de beste uit. 1/50sec werkt op zich best wel.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Hielko schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:06:
nee, dlp geeft gewoon geen egale kleur als je met snelle tijden werkt (immers kleurenwiel). krijg je van die geel of paarse gloed van. deze strepen zijn mij te periodiek, en duidelijk verschil in luminantie

ik heb laats ook nog wat foto's gemaakt van een dlp projectie, ring prima op langere sluitertijden.
ik wilde wat voorbeelden uploaden maar zie dat mijn nas offline is, en heb geen zin om dat nu nog uit te zoeken.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-06 18:15

Compizfox

Bait for wenchmarks

mrc4nl schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 23:21:
[...]

nee, dlp geeft gewoon geen egale kleur als je met snelle tijden werkt (immers kleurenwiel). krijg je van die geel of paarse gloed van. deze strepen zijn mij te periodiek, en duidelijk verschil in luminantie
Dat hangt van de sluitertijd af. Met de 'juiste' sluitertijd zou je zo'n banding effect kunnen krijgen vanwege het rolling shutter effect. Hetzelfde (maar dan uiteraard zonder de kleuren) zie je ook soms bij video's/foto's met kunstlicht dat knippert op 50 Hz.

De luminantie hangt dan weer af van de kleur van het beeld dat door de beamer wordt geprojecteerd: als die (ik noem maar wat) rood is, zal je een donkere band zien als blauw of groen langskomt in het kleurenwiel.

[ Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 21-03-2019 23:24 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Compizfox schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 23:24:
[...]

Dat hangt van de sluitertijd af. Met de 'juiste' sluitertijd zou je zo'n banding effect kunnen krijgen vanwege het rolling shutter effect. Hetzelfde (maar dan uiteraard zonder de kleuren) zie je ook soms bij video's/foto's met kunstlicht dat knippert op 50 Hz.
Meeste beamers hebben een (redelijk)constante lichtbron. dus HID of LED die flikkeren lang niet zo als een tl lamp
De luminantie hangt dan weer af van de kleur van het beeld dat door de beamer wordt geprojecteerd: als die (ik noem maar wat) rood is, zal je een donkere band zien als blauw of groen langskomt in het kleurenwiel.
plasma schermen fotograferen geeft hetzelde rare kleur effect.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

mrc4nl schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 23:31:
[...]

Meeste beamers hebben een (redelijk)constante lichtbron. dus HID of LED die flikkeren lang niet zo als een tl lamp
Het is ook niet de lichtbron van de beamer die flikkert, maar het kleurenwiel dat meerdere keren per frame ronddraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Compizfox schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 23:43:
[...]

Het is ook niet de lichtbron van de beamer die flikkert, maar het kleurenwiel dat meerdere keren per frame ronddraait.
ik vind dat het niet flikkert, deze foto's zijn op 1/640 geschoten, rare kleuren maar een duidelijke flikkering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vLxLWZfJfkDUevi4zuUJy7aH/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/91lJLIkUocG4vlRTi0GRNxZU/full.jpg

op 1/30e gaat het een heel stuk beter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xqt6DKwLzs4Yx2PuNPM37cal/full.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-06 15:49

Chiron

Moderator Discord
Fotografeer je met electronische of mechanische sluiter? In het eerste geval is het een bekend gegeven dat dat problemen geeft met kunstmatige lichtbronnen zoals tl-buizen en led.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

mrc4nl schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:22:
[...]

ik vind dat het niet flikkert, deze foto's zijn op 1/640 geschoten, rare kleuren maar een duidelijke flikkering.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

op 1/30e gaat het een heel stuk beter
[Afbeelding]
Dit lijkt me hetzelfde effect als waar TS last van heeft. Aannemend dat je met "flikkering" banding bedoelt, dat is in jouw eerste twee foto's op 1/640 ook aanwezig, alleen met een andere periode. De sluitertijd maakt al het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobb
Dank voor alle reacties! Ik ga eens kijken of het wijzigen van het sluitertype (silentmode) en de refresh rate het zal verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Jobb schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:00:
Dank voor alle reacties! Ik ga eens kijken of het wijzigen van het sluitertype (silentmode) en de refresh rate het zal verminderen.
probeer inderdaad eerst de gewone sluiter, ik denk dat daar vooral het probleem zit.

sluitertijd van 1/160 is al redelijk langzaam, zeker als je ziet dat mijn voorbeeld op 1/640 is geschoten en ook niet heel veel strepen heeft.

ora et labora

Pagina: 1