Dat is het mooie van levenservaring, zeker bij vraagstuken die 'over het leven' gaan. Veelal worden weggezet als doomdenkers, maar dat zijn dan wel weer vaak de 'i told you so' mensen die er na een paar jaar toch weer met een gelijk vandoor gaan.
Knul schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:18:
2: In de particuliere sector vindt vaak een inkomstencheck plaats. Al verdient je vriend 3x modaal, als hij de lasten van zijn koopwoning + de huur van het nieuwe huis moet betalen, kan de verhuurder nog wel eens moeilijk gaan doen.
Inkomenscheck? Bij de woninstichting waar ik ingeschreven sta en in de tijd dat ik aan het zoeken was wel eens gereageerd hebt wordt gevraagd om een loonstrook te overhandigen. Wellicht is het bij diverse woningstichtingen of op de particuliere sector anders, maar ik zou niet akkoord gaan met inzicht in 'lasten' die je hebt. Iets met privacy enzo.
Als woningstichting zou ik mij niet willen blindstaren op wat iemand verdient, terwijl die ondertussen misschien 3 verschillende schulden (studie, persoonlijke lening, auto) en een hypotheek aan het aflossen is en netto dus eigenlijk niks meer over heeft voor een huurwoning, maar daar hebben ze dan maar mee te leven.
Dat 'minimum' is de max van sociale huur, jouw voorbeeld is dus voor een vrije sector woning. De woning kan in een rijtje staan die verder wel onder 'sociale huurwoning' vallen, maar dat is dan enkel op basis van de huurprijs.
Wat ik mij verder dan afvraag is een volgende hypotetisch scenario:
Persoon A heeft een eigen koophuis
Persoon B heeft (/wil) een eigen huurhuis
Persoon A wil zijn huis niet kwijt, maar wil wel graag bij persoon B wonen.
Wat behoedt persoon A ervan om dat te doen?
Als intrekken bij de vriendin betekend dat je geen HRA meer kan krijgen omdat je er zelf niet meer woont is de vraag of je dat er voor over hebt. Met 3x modaal verwacht ik wel een behoorlijke hypotheek, en anders praten we misschien over een paar honderd euro max per maand extra.
Je huis te koop zetten geeft zo mogelijk nog wel recht op HRA, maar op dit grijze gebied waag ik mij niet.
Je zou het huis voor een veel te hoge vraagprijs in de markt kunnen zetten, dan wordt het eigenlijk nooit verkocht.
'meer dan 3x modaal (-> 36000k bruto p/j)' houd ik voor het gemak even op 110.000 per jaar bruto.
Netto is dat ~€5225. Laat er nog even wat pensioenafdrachten tussenkomen en mooi afronden op 5000 netto per maand te besteden. Tenzij die vriend een appartement van 1 miljoen heeft kan die de extra kosten van het ontbreken van de HRA prima betalen. Kostentechnisch zie ik dus geen probleem voor de vriend, maar dat is op basis van enkele aannames en niet wetende wat zijn vaste lasten verder zijn.
Vraag blijft dan waar je ingeschreven moet staan. De definitie over wanneer je ergens woont lijkt mij meer op basis van waar je het meeste bent. Per situatie is dat
denk ik verschillend. Per levensfase en per toeslag kan dat anders zijn. Als die vriend 4 dagen per week bij de vriendin is wil ik dat niet gelijk samenwonen of wonen op een andere locatie noemen. Je bent er wel vaker per week, maar hoe lang moet dat dan zijn voordat het je nieuwe vaste woonadres wordt? Is 1 maand al genoeg? Moet het een half jaar zijn? Of als je al 4 jaar in je eigen huis woont, moet je dan ook eerst nog eens 4 jaar ergens anders wonen voordat die andere locatie als hoofdadres wordt gezien?
Als er strikte definities zijn dan hoor ik die uiteraard graag
Ik vraag mij in dit hele verhaal meer af of de bewuste vriendin nog op bepaalde zaken rekent. Als die een sociale huurwoning wilt en van diverse zaken gebruik wil maken zoals huurtoeslag en/of zorgtoeslag dan komen er wel wat meer zaken om de hoek kijken. Die toeslagen heb je bijvoorbeeld geen recht op als je gezamelijk inkomen een bepaalde grens behaalt. Als je samenwoont gaan je inkomens ook optellen (fiscaal partner), en dan kan ik 1 ding verzekeren, die vriendin heeft helemaal nergens meer recht op met 3x modaal.
Máár dat roep ik even op basis van eigen gedachtes.
Ondanks dat ik de belastingdienstsite even vluchtig heb doorgebladerd. Ik kom daar niet zo stellig de zinnen tegen als "U heeft iemand bij u inwonen en is daarmee uw fiscaal- / toeslagpartner". De vriendin kan dus best nog ergens recht op hebben, maar ik acht de kans klein in het geval die boze buurman (eerder in dit topic) begint te snitchen.
Wilt de vriendin dus niet uit de staatsruif roven, dan zie ik in bovenstaand verhaal geen problemen. De vriend zou blijkbaar alles prima kunnen betalen, dus waarom dan nog toeslagen willen ontvangen.
Als de vriendin echter een sociale huurwoning wilt hebben dan zal ze aan een inkomenstoets onderhevig zijn. Ze mag niet teveel verdienen, dat er een zak geld klaar staat in de vorm van de vriend is dan even niet van belang.
Gaat de vriendin voor de vrije sector woning, waar een inkomsensgrens (max.) niet geld, dan kan de vriendin nog steeds te weinig verdienen (waar die details zijn hier niet duidelijk). Als de vriend wilt betalen moet je mogelijk een bepaalde relatie met elkaar hebben (op papier -> geregistreerd partnerschap). Je kan een medebewoner hebben, maar je bent niet meteen samenwonend met elke 'wild vreemde' waarmee je samen een huis huurt. Het één kan gevolgen hebben voor het ander.
Het zijn allemaal zaken om rekening mee te houden en het komt onder aan de streep altijd op geld aan. Is geld geen issue dan zou ik samen lekker een particulier huisje zoeken voor die 2 jaar en dan gaan kijken of de relatie nog heel is. Daarna intrekken bij de vriend en vanuit die positie verder kijken in je het leven.