In een huurhuis wonen terwijl er een koopwoning is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaninho
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-05 10:58
Beste tweakers,

voor een goede vriend me die geen tweakers account heeft wil ik een vraag stellen.
We hebben zitten discussiëren maar we komen er beide niet uit.

Hij heeft een paar jaar geleden een appartement gekocht.
Nu heeft hij een meisje ontmoet en wilt binnenkort samenwonen.

Dat meisje wilt niet in zijn koopwoning wonen vanwege de afstand naar haar school.
Ze willen een woning huren via een woningcorporatie (Geen sociale huurwoning) die dichter bij haar in de buurt. Het zijn twee verschillende gemeentes.

Hij wilt zijn koopwoning niet wegdoen en denkt er over om die te verhuren, of misschien ook niet, zodat hij af en toe zijn rust kan pakken in zijn koopwoning.

Nu zitten we met de vraag, waar moet hij ingeschreven staan? Je moet voor zover ik weet ingeschreven staan op het adres waar je woont. Hij gaf aan dat hij de woning gaat huren, omdat zij nog niet verdient ivm haar studies.

Wat zijn jullie meningen en ideeën hierover?
Zijn er wellicht bedrijven of professionals die jullie kennen die hij kan benaderen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-06 14:32
Volgens mij zitten er wat fiscale haken en ogen aan het niet wonen in je koopwoning (HRA?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Een sociale huurwoning - als je er een kan krijgen - heeft als een van de fijne voordelen dat als je inkomen heel sterk daalt, je mega-veel huursubsidie ontvangt.

Waardoor je netto met 21K per jaar, ongeveer netzoveel over houdt als met 40K per jaar.
Alles ligt dus aan het inkomen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:12
Dus als ik het goed begrijp krijgt je vriend dadelijk dubbele lasten(hypotheek en [volledige?] huur) en gaat zij niet meebetalen aan de huur omdat ze geen baan heeft. Echter wil ze niet bij hem inwonen en per se ergens anders huren. Hoelang duurt die studie nog? Is het geen optie om het samenwonen even uit te stellen totdat de studie is afgerond?

Volgens mij moet je staan ingeschreven op het adres waar je je het meeste bevindt.

[ Voor 10% gewijzigd door Marco1994 op 20-03-2019 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaninho
Marco1994 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:38:
Dus als ik het goed begrijp krijgt je vriend dadelijk dubbele lasten(hypotheek en [volledige?] huur) en gaat zij niet meebetalen aan de huur omdat ze geen baan heeft. Echter wil ze niet bij hem inwonen en per se ergens anders huren. Hoelang duurt die studie nog? Is het geen optie om het samenwonen even uit te stellen totdat de studie is afgerond?
Ja vond het ook al vreemd, maar hij verdient goed, en kan de lasten wel aan (volgens hem). Ze zal nog twee jaar studeren gaf hij aan. In verband met reistijden is het niet mogelijk. Het zou voor haar ongeveer 3 uur heen en 3 uur terug reizen zijn. Ze zijn beide verliefd en willen het doorzetten. Economisch kan hij het aan, maar hij is nog onzeker over het inschrijfadres.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Zeg maar tegen je vriend dat ie iets meer rationeel moet gaan denken. Dubbele lasten dragen en vriendinlief profiteert... Zo te horen moet er inderdaad wat meer emancipatie komen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
En hoe zit het mijn zijn afstand naar werk en familie? Klinkt alsof je vriend tot over zn oren verliefd is en zichzelf volledig weg aan het cijferen is. Zoals ik het begrijp zitten vriend en vriendinlief in twee verschillende fases in het leven. Je vriend moet goed bij zichzelf nagaan of deze relatie het waard is om zn leven voor op de schop te gooien en de financiële risico's te accepteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:34
Zit er op de woning nog een hypotheek? Zoja, dan is de kans klein dat je van de bank zomaar je huis mag verhuren. Onder bepaalde omstandigheden kan het wel (bv leegstandswet) maar de meest banken zijn niet happig op verhuur.

Wellicht eerst even een gesprek aangaan met de bank?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:06

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

GioStyle schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:40:
Zeg maar tegen je vriend dat ie iets meer rationeel moet gaan denken. Dubbele lasten dragen en vriendinlief profiteert... Zo te horen moet er inderdaad wat meer emancipatie komen. 8)7
Vooral dit. Ik krijg uit dit korte verhaal de indruk dat die vriend zijn hersens tijdelijk zijn afgedaald tot tussen zijn benen en dat mevrouw daar (hopelijk onbewust, maar ik ben door schade en schande nou eenmaal een cynische ouwe zak) fijn ge-/misbruik van probeert te maken. Lijkt me erg verstandig om het samenwonen nog even uit te stellen tot ze klaar is met haar studie. Voordat straks de vlinders verteerd zijn en zijn hersens weer op de juiste plek zitten en hij met financiële problemen zit.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaninho
Ja ik heb dit duizenden keren met hem besproken, maar wie niet wilt luisteren moet maar voelen denk ik dan. Het is dat hij goed verdient, echt heel goed ( drie maal modaal) en geeft telkens aan dat hij de lasten makkelijk kan verdragen, maar is alleen niet uit op het gebied van, welke gemeente inschrijven en of haar vriendin op het nieuwe appartement ingeschreven kan staan terwijl hij het in principe huurt en betaalt.

Hij stelde dit dus voor.

Hij tekent het contract, zij wordt de nieuwe hoofdbewoner van het huur appartement, en hij staat ingeschreven op zijn koopwoning, en betaalt beide woningen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 20:46
Klinkt als een.... Afbeeldingslocatie: https://cdn-images-1.medium.com/max/1600/1*tZFYxmt-skaHH2-AN3xs7w.jpeg

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Hypotheek aftrek is volgens mij niet mogelijk als het niet je primaire woonhuis is. Ook zal de hypotheek verstrekker waarschijnlijk niet akkoord gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Marco1994 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:38:
Volgens mij moet je staan ingeschreven op het adres waar je je het meeste bevindt.
Dit is waar het op neerkomt.

Afwijking hiervan komt neer op verschillende gradaties en varianten van fraude.

De formele eisen en definities zijn te vinden in wet GBA artikel 1,65,66, etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 20-03-2019 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:06

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

@Kaninho Dan moet 'ie alleen wel haar als hoofdbewoner zien te krijgen zonder dat ze inkomen/vermogen heeft. Ik denk dat dat wat lastig gaat worden.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Nou die zit zwaar onder de duim, of die vriendin moet wel ergens heel goed in zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-06 18:48
Waar woont die vriendin op dit moment dan?

Bij hem in, nog bij haar ouders etc.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaninho
Comp User schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:32:
Waar woont die vriendin op dit moment dan?

Bij hem in, nog bij haar ouders etc.
Nog bij haar ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:27
Met een hypotheek op zijn appartement kan je verhuren wel vergeten. Feitelijk moet hij ingeschreven staan op het adres waar hij het meeste verblijft.
Ook haar als enige/hoofdbewoner aangeven op de huurwoning zonder inkomen zal heel erg lastig worden en als het al kan heeft ze ook “recht” op huursubsidie gok ik en dan wordt dit helemaal frauduleus.

Ook loopt hij kans dat een geirriteerde buurman de instanties zou kunnen gaan bellen dat meneer wel erg vaak in de huurwoning is en dan is het hek helemaal van de dam :+ .

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 20-03-2019 20:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tja 2 jaar en bij de ouders .. hmm die is nog niet eens klaar op op zichzelf te gaan laat staan samen wonen.
je "vriend" is een suiker oom (friend with benifits oid)

je kan wel lang en breed discussieren maar als je 3 uur doet om te reizen .. (ov wellicht) zou ik eerder een auto verstrekken zodat de reistijd korter word..kijken of de relatie dan nog stand houd.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon het inschrijven bij de huurwoning, dan ben je klaar. Koopwoning aanhouden als eigen woning of verkopen. Verhuren is veel werk voor weinig inkomsten en een huurder kom je ook niet makkelijk van af.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:00
Kaninho schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:40:
[...]
Het zou voor haar ongeveer 3 uur heen en 3 uur terug reizen zijn.
Prima basis om de relatie nog even aan te houden.

Hoe gaat hij straks zijn riante inkomen blijven vergaren als hij naar haar toe verhuist?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
.

[ Voor 99% gewijzigd door Marco1994 op 20-03-2019 19:28 . Reden: Lezen is lastig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-06 16:05

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kaninho schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:33:
Hij wilt zijn koopwoning niet wegdoen en denkt er over om die te verhuren, of misschien ook niet, zodat hij af en toe zijn rust kan pakken in zijn koopwoning.
Dus er gaat een twijfelachtige constructie opgezet worden omdat hij wil samenwonen, maar toch soms ook niet.
Kaninho schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:40:
[...]
Ze zijn beide verliefd en willen het doorzetten.
Dat betwijfel ik dus, aangezien je vriend vooraf al aangeeft dat hij ook op momenten niet wil samenwonen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaninho
Question Mark schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:11:
[...]

Dus er gaat een twijfelachtige constructie opgezet worden omdat hij wil samenwonen, maar toch soms ook niet.
[...]

Dat betwijfel ik dus, aangezien je vriend vooraf al aangeeft dat hij ook op momenten niet wil samenwonen...
hij wilt zijn koopwoning in ieder geval niet wegdoen, hij zal vast zijn redenen hebben. Hij zal denk ik een deskundige hierover moeten inschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-06 16:38
(jarig!)
Dat zijn vriendin nog 2 jaar bij haar ouders blijft wonen(ze zijn nog maar net samen?) en vanaf ze gaat werken, ze samen een nieuw huis kopen waarbij met beide rekening wordt gehouden kwa werkafstand?

In het weekend kan ze dan naar zijn huis gaan.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Aardig absurde reacties hier! Twijfelen aan de motieven, aan de relatie, het vreemd vinden dat iemand niet zes uur per dag wil reizen...

Maarja, dat krijg je er nou eenmaal bij bij een vraag op GoT ;)

Uiteindelijk is het simpel; je moet je inschrijven waar je het meest woont. Dat zal dus de huurwoning zijn. Dat betekent dat je je HRA verliest op je koopwoning. Voor verhuren moet je toestemming krijgen van je bank.

Er is een wettelijk gelimiteerde set aan regels om een huurder uit je huis te kunnen krijgen. De ‘diplomatenclausule’ is er eentje van, ik denk dat je die in dit specifieke geval kan gebruiken om de huurder uit je huis te krijgen als je van plan bent om er zelf weer in trekken. Als je dat niet van plan bent kan je een huurder er typisch niet uit krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06 22:07
Met 3x modaal kom je in ieder geval niet in aanmerking voor sociale huur. Dan blijft de particuliere sector over. TS vriends vriendin (om het makkelijk te houden) zit nog op school dus heeft waarschijnlijk geen of weinig inkomen, TS zelf heeft een koophuis waar hij maandelijks (waarschijnlijk) een flinke som voor moet aftikken. Twee probleempjes:

1: Wordt de huur 50/50 betaald of wordt hij verwacht daar het leeuwendeel van te gaan betalen?
2: In de particuliere sector vindt vaak een inkomstencheck plaats. Al verdient je vriend 3x modaal, als hij de lasten van zijn koopwoning + de huur van het nieuwe huis moet betalen, kan de verhuurder nog wel eens moeilijk gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

eamelink schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:18:
Aardig absurde reacties hier! Twijfelen aan de motieven, aan de relatie, het vreemd vinden dat iemand niet zes uur per dag wil reizen...

Hoe lang moet die vriend dan reizen vanuit zijn huurhuis? Het klinkt ook niet heel doordacht. De consequenties zijn voor hem heel groot, zelfs als hij zijn koopwoning houdt maar er niet blijft wonen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Marco1994 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:10:
[...]

Welkom in de echte wereld :) hier werken dingen net iets anders ;)
Verklaar je nader, wat werkt er precies anders?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Tsurany schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:26:
[...]

Verklaar je nader, wat werkt er precies anders?
Excuus ik las inschrijven op de koopwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Knul schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:18:
Met 3x modaal kom je in ieder geval niet in aanmerking voor sociale huur. Dan blijft de particuliere sector over. TS vriends vriendin (om het makkelijk te houden) zit nog op school dus heeft waarschijnlijk geen of weinig inkomen, TS zelf heeft een koophuis waar hij maandelijks (waarschijnlijk) een flinke som voor moet aftikken. Twee probleempjes:

1: Wordt de huur 50/50 betaald of wordt hij verwacht daar het leeuwendeel van te gaan betalen?
2: In de particuliere sector vindt vaak een inkomstencheck plaats. Al verdient je vriend 3x modaal, als hij de lasten van zijn koopwoning + de huur van het nieuwe huis moet betalen, kan de verhuurder nog wel eens moeilijk gaan doen.
Ook met 3x modaal kan je in aanmerking komen voor sociale huur, 10 procent van de woningen die worden toegewezen hoeven niet aan de toewijzingseisen te voldoen.

Bijvoorbeeld deze woning heeft alleen een minimum wat er verdiend moet worden en geen maximum.
https://www.thuisindeacht.../Haaksbergseweg_12_Neede/

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 20-03-2019 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Marzman schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:24:
Hoe lang moet die vriend dan reizen vanuit zijn huurhuis? Het klinkt ook niet heel doordacht. De consequenties zijn voor hem heel groot, zelfs als hij zijn koopwoning houdt maar er niet blijft wonen.
Natuurlijk is de consequentie groot! Hij heeft de liefde van zijn leven gevonden! De moede van zijn kinderen. Dat ga je toch niet saboteren om zoiets lulligs als een hypotheek of een huis :D

Of misschien weet ik eigenlijk net zo weinig vam de situatie als jij :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Marzman schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:24:
[...]

De vraag is, waar moet ie (de vriend) ingeschreven staan, gemeente van huur of koopwoning. Niets meer en niets minder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Het meest voordelige is om het huis op naam van zijn vriendin te zetten, dan kan zij maximaal huursubsidie krijgen en hij heeft nog recht op HRA.

Groot voordeel is ook dat hij over een paar maanden, als het weer voorbij is, gewoon kan stoppen met geld op haar rekening storten en weer terug kan naar zijn koopwoning zonder enige administratie.

[ Voor 41% gewijzigd door Ernemmer op 20-03-2019 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Anoniem: 262853 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:30:
[...]

De vraag is, waar moet ie (de vriend) ingeschreven staan, gemeente van huur of koopwoning. Niets meer en niets minder. ;)
Dat is makkelijk. Waar hij woont.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 22:23

BLACKfm

o_O

eamelink schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:18:

Dat is het mooie van levenservaring, zeker bij vraagstuken die 'over het leven' gaan. Veelal worden weggezet als doomdenkers, maar dat zijn dan wel weer vaak de 'i told you so' mensen die er na een paar jaar toch weer met een gelijk vandoor gaan.
Knul schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:18:
Inkomenscheck? Bij de woninstichting waar ik ingeschreven sta en in de tijd dat ik aan het zoeken was wel eens gereageerd hebt wordt gevraagd om een loonstrook te overhandigen. Wellicht is het bij diverse woningstichtingen of op de particuliere sector anders, maar ik zou niet akkoord gaan met inzicht in 'lasten' die je hebt. Iets met privacy enzo.
Als woningstichting zou ik mij niet willen blindstaren op wat iemand verdient, terwijl die ondertussen misschien 3 verschillende schulden (studie, persoonlijke lening, auto) en een hypotheek aan het aflossen is en netto dus eigenlijk niks meer over heeft voor een huurwoning, maar daar hebben ze dan maar mee te leven.
Ernemmer schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:27:
[...]

Ook met 3x modaal kan je in aanmerking komen voor sociale huur, 10 procent van de woningen die worden toegewezen hoeven niet aan de toewijzingseisen te voldoen.

Bijvoorbeeld deze woning heeft alleen een minimum wat er verdiend moet worden en geen maximum.
https://www.thuisindeacht.../Haaksbergseweg_12_Neede/
Dat 'minimum' is de max van sociale huur, jouw voorbeeld is dus voor een vrije sector woning. De woning kan in een rijtje staan die verder wel onder 'sociale huurwoning' vallen, maar dat is dan enkel op basis van de huurprijs.

Wat ik mij verder dan afvraag is een volgende hypotetisch scenario:

Persoon A heeft een eigen koophuis
Persoon B heeft (/wil) een eigen huurhuis

Persoon A wil zijn huis niet kwijt, maar wil wel graag bij persoon B wonen.

Wat behoedt persoon A ervan om dat te doen?

Als intrekken bij de vriendin betekend dat je geen HRA meer kan krijgen omdat je er zelf niet meer woont is de vraag of je dat er voor over hebt. Met 3x modaal verwacht ik wel een behoorlijke hypotheek, en anders praten we misschien over een paar honderd euro max per maand extra.
Je huis te koop zetten geeft zo mogelijk nog wel recht op HRA, maar op dit grijze gebied waag ik mij niet.
Je zou het huis voor een veel te hoge vraagprijs in de markt kunnen zetten, dan wordt het eigenlijk nooit verkocht.

'meer dan 3x modaal (-> 36000k bruto p/j)' houd ik voor het gemak even op 110.000 per jaar bruto. Netto is dat ~€5225. Laat er nog even wat pensioenafdrachten tussenkomen en mooi afronden op 5000 netto per maand te besteden. Tenzij die vriend een appartement van 1 miljoen heeft kan die de extra kosten van het ontbreken van de HRA prima betalen. Kostentechnisch zie ik dus geen probleem voor de vriend, maar dat is op basis van enkele aannames en niet wetende wat zijn vaste lasten verder zijn.

Vraag blijft dan waar je ingeschreven moet staan. De definitie over wanneer je ergens woont lijkt mij meer op basis van waar je het meeste bent. Per situatie is dat denk ik verschillend. Per levensfase en per toeslag kan dat anders zijn. Als die vriend 4 dagen per week bij de vriendin is wil ik dat niet gelijk samenwonen of wonen op een andere locatie noemen. Je bent er wel vaker per week, maar hoe lang moet dat dan zijn voordat het je nieuwe vaste woonadres wordt? Is 1 maand al genoeg? Moet het een half jaar zijn? Of als je al 4 jaar in je eigen huis woont, moet je dan ook eerst nog eens 4 jaar ergens anders wonen voordat die andere locatie als hoofdadres wordt gezien?

Als er strikte definities zijn dan hoor ik die uiteraard graag :)

Ik vraag mij in dit hele verhaal meer af of de bewuste vriendin nog op bepaalde zaken rekent. Als die een sociale huurwoning wilt en van diverse zaken gebruik wil maken zoals huurtoeslag en/of zorgtoeslag dan komen er wel wat meer zaken om de hoek kijken. Die toeslagen heb je bijvoorbeeld geen recht op als je gezamelijk inkomen een bepaalde grens behaalt. Als je samenwoont gaan je inkomens ook optellen (fiscaal partner), en dan kan ik 1 ding verzekeren, die vriendin heeft helemaal nergens meer recht op met 3x modaal.
Máár dat roep ik even op basis van eigen gedachtes.
Ondanks dat ik de belastingdienstsite even vluchtig heb doorgebladerd. Ik kom daar niet zo stellig de zinnen tegen als "U heeft iemand bij u inwonen en is daarmee uw fiscaal- / toeslagpartner". De vriendin kan dus best nog ergens recht op hebben, maar ik acht de kans klein in het geval die boze buurman (eerder in dit topic) begint te snitchen.

Wilt de vriendin dus niet uit de staatsruif roven, dan zie ik in bovenstaand verhaal geen problemen. De vriend zou blijkbaar alles prima kunnen betalen, dus waarom dan nog toeslagen willen ontvangen.

Als de vriendin echter een sociale huurwoning wilt hebben dan zal ze aan een inkomenstoets onderhevig zijn. Ze mag niet teveel verdienen, dat er een zak geld klaar staat in de vorm van de vriend is dan even niet van belang.

Gaat de vriendin voor de vrije sector woning, waar een inkomsensgrens (max.) niet geld, dan kan de vriendin nog steeds te weinig verdienen (waar die details zijn hier niet duidelijk). Als de vriend wilt betalen moet je mogelijk een bepaalde relatie met elkaar hebben (op papier -> geregistreerd partnerschap). Je kan een medebewoner hebben, maar je bent niet meteen samenwonend met elke 'wild vreemde' waarmee je samen een huis huurt. Het één kan gevolgen hebben voor het ander.

Het zijn allemaal zaken om rekening mee te houden en het komt onder aan de streep altijd op geld aan. Is geld geen issue dan zou ik samen lekker een particulier huisje zoeken voor die 2 jaar en dan gaan kijken of de relatie nog heel is. Daarna intrekken bij de vriend en vanuit die positie verder kijken in je het leven.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kaninho schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:33:
Beste tweakers,

voor een goede vriend me die geen tweakers account heeft wil ik een vraag stellen.
We hebben zitten discussiëren maar we komen er beide niet uit.

Hij heeft een paar jaar geleden een appartement gekocht.
Nu heeft hij een meisje ontmoet en wilt binnenkort samenwonen.

Dat meisje wilt niet in zijn koopwoning wonen vanwege de afstand naar haar school.
Ze willen een woning huren via een woningcorporatie (Geen sociale huurwoning) die dichter bij haar in de buurt. Het zijn twee verschillende gemeentes.

Nu zitten we met de vraag, waar moet hij ingeschreven staan? Je moet voor zover ik weet ingeschreven staan op het adres waar je woont. Hij gaf aan dat hij de woning gaat huren, omdat zij nog niet verdient ivm haar studies.

Wat zijn jullie meningen en ideeën hierover?
Zijn er wellicht bedrijven of professionals die jullie kennen die hij kan benaderen?
Aardig dat je het voor je vriend vraagt, maar hij kan beter zelf een account aanmaken en zijn vragen stellen.
ikzelf, zou in mijn eigen huis blijven wonen. of hij bij zijn vriendin slaapt etc is zijn eigen keuze. echt samenwonen is dit niet. en zolang het meisje nog naar school gaat, zou ik ook nog niet in één woning gaan 'samenwonen'. indien hij zijn eigendom gaat verhuren, en er komt een knik in de kabel, staat hij op straat. je kunt niet zomaar een huurder er uit zetten, en er zelf weer gaan wonen. kijk eerst aan hoe het op die manier gaat, en kijk dan voor één woning waar je samen wilt gaan wonen. (uit de info hierboven, haal ik uit dat ze elkaar nog maar net kennen.)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:46
Knap dat die vriend van je een bedrijf gevonden heeft dat hem 3x modaal wil betalen als hij dit soort dingen niet eens rationeel kan benaderen.

Laat z'n vriendin lekker op kamers gaan, proeven van het zelfstandige leven, en zodra ze er klaar voor is samen gaan wonen met hem. Je begint nu op een ontiegelijk scheve manier aan een volwassen relatie. Maar he, in een heel klein aantal gevallen gaat dit wel goed, dus wie ben ik. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
BLACKfm schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:34:
[...]

Dat is het mooie van levenservaring, zeker bij vraagstuken die 'over het leven' gaan. Veelal worden weggezet als doomdenkers, maar dat zijn dan wel weer vaak de 'i told you so' mensen die er na een paar jaar toch weer met een gelijk vandoor gaan.

[...]

Inkomenscheck? Bij de woninstichting waar ik ingeschreven sta en in de tijd dat ik aan het zoeken was wel eens gereageerd hebt wordt gevraagd om een loonstrook te overhandigen. Wellicht is het bij diverse woningstichtingen of op de particuliere sector anders, maar ik zou niet akkoord gaan met inzicht in 'lasten' die je hebt. Iets met privacy enzo.
Als woningstichting zou ik mij niet willen blindstaren op wat iemand verdient, terwijl die ondertussen misschien 3 verschillende schulden (studie, persoonlijke lening, auto) en een hypotheek aan het aflossen is en netto dus eigenlijk niks meer over heeft voor een huurwoning, maar daar hebben ze dan maar mee te leven.

[...]

Dat 'minimum' is de max van sociale huur, jouw voorbeeld is dus voor een vrije sector woning. De woning kan in een rijtje staan die verder wel onder 'sociale huurwoning' vallen, maar dat is dan enkel op basis van de huurprijs.

Wat ik mij verder dan afvraag is een volgende hypotetisch scenario:

Persoon A heeft een eigen koophuis
Persoon B heeft (/wil) een eigen huurhuis

Persoon A wil zijn huis niet kwijt, maar wil wel graag bij persoon B wonen.

Wat behoedt persoon A ervan om dat te doen?

Als intrekken bij de vriendin betekend dat je geen HRA meer kan krijgen omdat je er zelf niet meer woont is de vraag of je dat er voor over hebt. Met 3x modaal verwacht ik wel een behoorlijke hypotheek, en anders praten we misschien over een paar honderd euro max per maand extra.
Je huis te koop zetten geeft zo mogelijk nog wel recht op HRA, maar op dit grijze gebied waag ik mij niet.
Je zou het huis voor een veel te hoge vraagprijs in de markt kunnen zetten, dan wordt het eigenlijk nooit verkocht.

'meer dan 3x modaal (-> 36000k bruto p/j)' houd ik voor het gemak even op 110.000 per jaar bruto. Netto is dat ~€5225. Laat er nog even wat pensioenafdrachten tussenkomen en mooi afronden op 5000 netto per maand te besteden. Tenzij die vriend een appartement van 1 miljoen heeft kan die de extra kosten van het ontbreken van de HRA prima betalen. Kostentechnisch zie ik dus geen probleem voor de vriend, maar dat is op basis van enkele aannames en niet wetende wat zijn vaste lasten verder zijn.

Vraag blijft dan waar je ingeschreven moet staan. De definitie over wanneer je ergens woont lijkt mij meer op basis van waar je het meeste bent. Per situatie is dat denk ik verschillend. Per levensfase en per toeslag kan dat anders zijn. Als die vriend 4 dagen per week bij de vriendin is wil ik dat niet gelijk samenwonen of wonen op een andere locatie noemen. Je bent er wel vaker per week, maar hoe lang moet dat dan zijn voordat het je nieuwe vaste woonadres wordt? Is 1 maand al genoeg? Moet het een half jaar zijn? Of als je al 4 jaar in je eigen huis woont, moet je dan ook eerst nog eens 4 jaar ergens anders wonen voordat die andere locatie als hoofdadres wordt gezien?

Als er strikte definities zijn dan hoor ik die uiteraard graag :)

Ik vraag mij in dit hele verhaal meer af of de bewuste vriendin nog op bepaalde zaken rekent. Als die een sociale huurwoning wilt en van diverse zaken gebruik wil maken zoals huurtoeslag en/of zorgtoeslag dan komen er wel wat meer zaken om de hoek kijken. Die toeslagen heb je bijvoorbeeld geen recht op als je gezamelijk inkomen een bepaalde grens behaalt. Als je samenwoont gaan je inkomens ook optellen (fiscaal partner), en dan kan ik 1 ding verzekeren, die vriendin heeft helemaal nergens meer recht op met 3x modaal.
Máár dat roep ik even op basis van eigen gedachtes.
Ondanks dat ik de belastingdienstsite even vluchtig heb doorgebladerd. Ik kom daar niet zo stellig de zinnen tegen als "U heeft iemand bij u inwonen en is daarmee uw fiscaal- / toeslagpartner". De vriendin kan dus best nog ergens recht op hebben, maar ik acht de kans klein in het geval die boze buurman (eerder in dit topic) begint te snitchen.

Wilt de vriendin dus niet uit de staatsruif roven, dan zie ik in bovenstaand verhaal geen problemen. De vriend zou blijkbaar alles prima kunnen betalen, dus waarom dan nog toeslagen willen ontvangen.

Als de vriendin echter een sociale huurwoning wilt hebben dan zal ze aan een inkomenstoets onderhevig zijn. Ze mag niet teveel verdienen, dat er een zak geld klaar staat in de vorm van de vriend is dan even niet van belang.

Gaat de vriendin voor de vrije sector woning, waar een inkomsensgrens (max.) niet geld, dan kan de vriendin nog steeds te weinig verdienen (waar die details zijn hier niet duidelijk). Als de vriend wilt betalen moet je mogelijk een bepaalde relatie met elkaar hebben (op papier -> geregistreerd partnerschap). Je kan een medebewoner hebben, maar je bent niet meteen samenwonend met elke 'wild vreemde' waarmee je samen een huis huurt. Het één kan gevolgen hebben voor het ander.

Het zijn allemaal zaken om rekening mee te houden en het komt onder aan de streep altijd op geld aan. Is geld geen issue dan zou ik samen lekker een particulier huisje zoeken voor die 2 jaar en dan gaan kijken of de relatie nog heel is. Daarna intrekken bij de vriend en vanuit die positie verder kijken in je het leven.
Corporaties hoeven ook maar 80% van het aantal sociale huurwoningen toe te wijzen aan inkomsten onder de 38035, dus dan blijft er nog 20% sociale huurwoning over voor inkomsten boven de 38035.
https://www.rijksoverheid...ijzen-betaalbare-woningen

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 20-03-2019 21:46 ]

Pagina: 1