Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:12
Beste Tweakers,

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met deze situatie, en mij advies kan geven omtrend de belastingaangifte van 2018.

Ik heb in 2017 bij mijn baas in dienst geweest onder een flexcontract. hierbij kwam de uitbetaling van mijn salaris van november in december etc. oftewel een maand later dan de uren die ik gemaakt hebt.
Ik ben in januari 2018 vast in dienst gekomen. maar doordat ik in december 2017 nog als flex werker aan de gang ben geweest werd het salaris van december in januari 2018 uitbetaald. maar het salaris van mn vaste contract kwam ook in januari 2018.
Hierdoor heb ik dubbel salaris ontvangen in januari. hierdoor heb ik dus wel 2x loonheffingskorting gehad maar dat moet ik nu terug betalen omdat ik 2x loon heb gehad in januari.

Wat ik alleen niet eerlijk vind is dat het gaat over de uren die gewerkt zijn in decemeber 2017 en niet januari 2018 dus ik heb gewoon later mijn loon van december gehad. dus ik vind niet dat ik dubbel loonheffingskorting heb gehad.

iemand ervaring hiermee of dit anders had moeten ingevuld worden? of moet ik hier vrede mee hebben en gewoon betalen?

Beste antwoord (via Aurum op 20-03-2019 14:38)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Aurum schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:00:
TL/DR

* baan 2017 flexwerker
* baan 2018 vast
* salaris dec 2017 uitgekeerd in jan 2018

[...]
Hierdoor heb ik dubbel salaris ontvangen in januari. hierdoor heb ik dus wel 2x loonheffingskorting gehad maar dat moet ik nu terug betalen omdat ik 2x loon heb gehad in januari.

Wat ik alleen niet eerlijk vind is dat het gaat over de uren die gewerkt zijn in decemeber 2017 en niet januari 2018 dus ik heb gewoon later mijn loon van december gehad. dus ik vind niet dat ik dubbel loonheffingskorting heb gehad.

iemand ervaring hiermee of dit anders had moeten ingevuld worden? of moet ik hier vrede mee hebben en gewoon betalen?
De betalingen zaten dus als volgt in de tijd:
* flexwerk (jan t/m dec 2017) --> feb 2017 t/m jan 2018
* vast werk (vanaf jan 2018) --> vanaf jan 2018

Jouw "verlies" is dat je de eerste maand van 2017 geen heffingskortingen hebt genoten.

Maar dat is niet zo. Want toen je aangifte deed over 2017, zijn de heffingskortingen over het hele jaar verwerkt. Daarvan zijn 11 van de 12 maanden al bij de voorheffing verrekend (dus op je loonstrook). Het ontbrekende deel is verrekend in de aanslag inkomstenbelasting.

Over 2018, waar in janiuari 2x heffingskorting is verrekend, moet je het geld dus terugbetalen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 23:07
De loonheffingskorting hoef je toch alleen terug te betalen als je de aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan en daar blijkt dat je te weinig belasting hebt betaald? Of is dat nu het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:02
Het kan oneerlijk voelen en dat is het misschien ook. Dit zijn echter wel de regels van de belastingdienst. Je kan er niks aan veranderen dus is de beste oplossing om het gewoon te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
Logico schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:02:
De loonheffingskorting hoef je toch alleen terug te betalen als je de aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan en daar blijkt dat je te weinig belasting hebt betaald? Of is dat nu het geval?
Ja na het invullen blijkt dat inderdaad zo te zijn. ik vroeg me alleen af hoe het zat omdat het gaat om salaris van december wat is uitbetaald in januari waardoor ik dubbel heb verdient.

Ik was nieuwschierig of andere mensen dit ooit ook hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-09 23:55
Je hebt in feite te weinig belasting betaald, de aangifte is om dit recht te zetten. Je zult dus inderdaad moeten betalen. De belastingdienst kijkt puur naar wat waren je inkomsten en hoeveel belasting heb je betaald en komt dat overeen met wat je verschuldigd bent. Je hebt dus pech dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Controleer je jaaropgave van 2017 even. De uitbetalingsdatum zou los moeten staan van de periode waarover het loon daadwerkelijk verdiend wordt.

Ik gok dat de uitbetaling die in januari 2018 gedaan is voor de periode december 2017 gewoon opgenomen staat in de jaaropgave van 2017. En die jaaropgave is waar je belastingaangifte op gebasseerd is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Aurum schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:00:
TL/DR

* baan 2017 flexwerker
* baan 2018 vast
* salaris dec 2017 uitgekeerd in jan 2018

[...]

Jouw "verlies" is dat je de eerste maand van 2017 geen heffingskortingen hebt genoten.

Maar dat is niet zo. Want toen je aangifte deed over 2017, zijn de heffingskortingen over het hele jaar verwerkt. Daarvan zijn 11 van de 12 maanden al bij de voorheffing verrekend (dus op je loonstrook). Het ontbrekende deel is verrekend in de aanslag inkomstenbelasting.

Over 2018, waar in janiuari 2x heffingskorting is verrekend, moet je het geld dus terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
t_captain schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:35:
[...]

Dankjewel duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Question Mark schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:34:
Controleer je jaaropgave van 2017 even. De uitbetalingsdatum zou los moeten staan van de periode waarover het loon daadwerkelijk verdiend wordt.

Ik gok dat de uitbetaling die in januari 2018 gedaan is voor de periode december 2017 gewoon opgenomen staat in de jaaropgave van 2017. En die jaaropgave is waar je belastingaangifte op gebasseerd is.
Ik meen dat de belastingdienst voor particulieren niet met dat soort regels werkt. Hoewel het voor bedrijven (en logisch eigenlijk bijna overal) zo kan zijn dat geld op een ander moment binnenkomt dan dat het wordt 'verdiend' gaan ze er bij personen volgens mij altijd vanuit dat de betaaldatum leidend is, en dus niet de factuurdatum. Weet het niet helemaal zeker, maar dacht dat een vriend met accountancy-achtergrond dat vorig jaar tegen me zei rond de belastingaangifte. Dat zou betekenen dat je die dubbele maand gewoon verschuldigd bent, al klinkt dat oneerlijk en niet heel logisch.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38
Misschien dat voor jou nu of in de toekomst middeling wel interresant is. Je kunt bij de belastingdienst om een middeling van 3 jaren aanvragen als dit een (financieel)voordeel geeft. deze regeling is bedoeld voor mensen met een sterk wisseld jaarinkomen (bijv sommige ZZP'ers)
Zie link voor meer info
Pagina: 1