Toon posts:

Data structureren met niet gelijke kolommen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...

Ik heb drie kolommen met data (350 rijen) die er zo uit zien:

A A 8
B B 9
C X 3
D C 6
E D 2
X E 1
F X 4
G F 2

Die ik wil omzetten naar:

A A 8
B B 9
C C 6
D D 2
E E 1
X
F F 2.

etc

Hoe kan ik dit doen in Excel? Enorm bedankt alvast!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:53

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Je uitleg is te vaag om hier iets over te kunnen zeggen..

Wat is X? En waarom zit die los tussen E E 1 en F F 2?
Waarom moet C X 3 C C 6 worden en niet C C 3?
Waar is G gebleven?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:14

Reptile209

- gers -

Mooi uitgebreid voorbeeld, maar een beetje meer toelichting van de gebruikte methode is wel noodzakelijk. Dus welke stappen heb je nu met de hand gedaan? En 9 van de 10 keer is dat gelijk een goede start voor het uitwerken in Excel of andere automatisering.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kolom 1 = jaar 1
Kolom 2 = jaar 2
De personen in jaar 1 zitten niet per definitie in jaar 2 en andersom. Vandaar X. Ik wil alleen de data van de personen meenemen die in beide jaren zitten. De cel van jaar 2 van een persoon die alleen in jaar 1 zit blijft dan leeg.

@Angeloonie

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2019 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Reptile209
eigenlijk is het zo

Persoon_jaar1 data1 Persoon_jaar2 data 2
en ik wil alleen de data 2 overnemen voor de personen die ook in jaar 1 zitten

Ik heb daarvoor de kolom met data1 weggelaten.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:53

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:23:
Kolom 1 = jaar 1
Kolom 2 = jaar 2
De personen in jaar 1 zitten niet per definitie in jaar 2 en andersom. Vandaar X. Ik wil alleen de data van de personen meenemen die in beide jaren zitten. De cel van jaar 2 van een persoon die alleen in jaar 1 zit blijft dan leeg.

@Angeloonie
En de nummers?

Waarom ga je van C X 3 en D C 6 naar C C 6 en bijv. niet C C 3? Wat is kolom 3 en waarom wil je welk nummer behouden.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:24:
@Reptile209
Ik heb nog niks gedaan behalve de twee aparte lijsten van jaar 1 en jaar 2 naast elkaar gezet in excel
Misschien dat je dan beter even een stapje terug kan nemen en kan beginnen vanaf die twee lijsten. Wat staat daar in en wat wil je uiteindelijk als resultaat?

Wat stelt die derde kolom bijvoorbeeld voor en wat moet daar mee gebeuren?
Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:24:
@Reptile209
eigenlijk is het zo

Persoon_jaar1 data1 Persoon_jaar2 data 2
en ik wil alleen de data 2 overnemen voor de personen die ook in jaar 1 zitten

Ik heb daarvoor de kolom met data1 weggelaten.
Ah, kijk, nu wordt het al iets duidelijker. Het weglaten van die data1 is nogal verwarrend. Verder hebben die eerste twee kolommen dus helemaal geen onderling verband. Dingen die geen onderling verband hebben toch direct naast elkaar zetten is zelden een goed idee in excel.

Je wilt dus in feite de lijst met gegevens voor jaar 1 uitbreiden met de info voor jaar 2 van diezelfde personen? Zet dan de lijst van jaar 2 gewoon op een apart tabblad en kijk eens naar de VLOOKUP() (Verticaal_Zoeken) functie van excel, om de jaar 1 gegevens aan te vullen met de data van jaar 2 voor dezelfde personen.

[ Voor 49% gewijzigd door Orion84 op 20-03-2019 14:32 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Orion84 @Angeloonie
Ik wil de data van jaar 2 (=kolom 3) naast de personenlijst van jaar 1
Maar de personenlijsten (jaar1,jaar2) komen maar voor 95% overeen
Dus de cellen in kolom 3 blijft leeg voor de personen van jaar 1 die in jaar 2 geen data hebben

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2019 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja exact, zoals ik al zei: zet de lijst van jaar 2 op een apart tabblad en kijk naar de VLOOKUP() (Verticaal_Zoeken) functie van excel, om de jaar 1 gegevens aan te vullen met de data van jaar 2 voor dezelfde personen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:28:
[...]

Misschien dat je dan beter even een stapje terug kan nemen en kan beginnen vanaf die twee lijsten. Wat staat daar in en wat wil je uiteindelijk als resultaat?

Wat stelt die derde kolom bijvoorbeeld voor en wat moet daar mee gebeuren?

[...]

Ah, kijk, nu wordt het al iets duidelijker. Het weglaten van die data1 is nogal verwarrend. Verder hebben die eerste twee kolommen dus helemaal geen onderling verband. Dingen die geen onderling verband hebben toch direct naast elkaar zetten is zelden een goed idee in excel.

Je wilt dus in feite de lijst met gegevens voor jaar 1 uitbreiden met de info voor jaar 2 van diezelfde personen? Zet dan de lijst van jaar 2 gewoon op een apart tabblad en kijk eens naar de VLOOKUP() (Verticaal_Zoeken) functie van excel, om de jaar 1 gegevens aan te vullen met de data van jaar 2 voor dezelfde personen.
verticaal zoeken heb ik geprobeerd maar kom ik niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Geef dan eens aan wat je geprobeerd hebt en waar je niet uit kwam, want dat is toch echt de oplossing.

En nee, ik ga hier niet letterlijk voorkauwen hoe het moet, daar doen we hier zo min mogelijk aan, want als je het zelf (met wat hulp) uitzoekt leer je er veel meer van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Orion84 dank je. Ik ga het toch doen met STATA want daar weet ik wel hoe het moet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Als je gevevens nu in A1:C8 staan, typ dan in respectievelijk, E1, F1, en G1 (en kopieer naar beneden):
code:
1
2
3
in E1:   =als(aantal.als(B$1:B$8;A1)>0;A1;"")
in F1:   =als(en(aantal.als(B$1:B$8;A1)>0;A1<>"X");A1;"")
in G1:   =als.fout(vert.zoeken(F1;B$1:C$8;2;0);"")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:14

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:11:
@Orion84 dank je. Ik ga het toch doen met STATA want daar weet ik wel hoe het moet :)
Dan mis je wel een goede kans om je Excel-kennis op een hoger plan te tillen! Zo moeilijk is VERT.ZOEKEN() niet, en je zal je verbazen hoe vaak het handig is. ;)

Ietwat offtopic:
Orion84 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:47:
[...]
En nee, ik ga hier niet letterlijk voorkauwen hoe het moet, daar doen we hier zo min mogelijk aan, want als je het zelf (met wat hulp) uitzoekt leer je er veel meer van :)
-O- Ik trap er ook wel eens in om een panklare oplossing aan te dragen, maar handig is dat niet. Vertel er dan op z'n minst bij wat je hiermee doet, dan leert de TS er nog wat van ;).

Zo scherp als een voetbal!

Pagina: 1