Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Mijn vraag

Enkele maanden geleden heb ik mijn eerste huis gekocht. Na de aankoop van mijn leven heb ik ervoor gekozen om mijn gehele elektra en netwerk te vernieuwen. Zo heb ik ervoor gekozen om een patchkast op te hangen en overal netwerkpoorten in het huis te plaatsen.

De switch die hier geplaatst wordt is een UniFi Managed Switch US-24-250W i.c.m. een UniFi AP-AC-PRO. Als Router zou ik graag PfSense willen gebruiken. Hier prefereer ik een pc die mountable is in mijn patchkast/rack. Uiteindelijk is hier een pc/barebones nodig met 2 internetpoorten: 1 voor mijn modem van Ziggo welke in bridge modus staat, en 1 voor de switch.

Welke opties heb ik hier?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • PfSense
  • UniFi switch & AP
  • Cat6a bekabeling
  • Patchkast 9u waarvan nog 6u vrij is.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zelf ben ik uiteraard verder gaan kijken naar welke mogelijkheden ik heb. Als eerste ben ik de Shuttle pc tegengekomen. Deze heeft 2 netwerkpoorten en de mogelijkheid om een rackmount te bestellen. Helaas is deze volledig uitverkocht en wordt pas eind mei verwacht. Ik wil eind maart mijn nieuwe huis in.

Ook op AliExpress heb ik gekeken naar alternatieven. Hier zijn er genoeg te vinden, maar na reviews te bekijken en IT collega's te spreken raden zij mij aan om toch 'dichterbij' te kijken.

[ Voor 0% gewijzigd door Byte op 20-03-2019 13:02 . Reden: Lijstje werd niet netjes weergegeven. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Denk dat je de vraag in verkeerd topic stelt want je bent op zoek naar een rackmountable barebone met 2 netwerkpoorten. waarschijnlijk ook met een beperkte diepte. Stel die vraag eens of zoek eens in Hardware!

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Frogmen schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:30:
Denk dat je de vraag in verkeerd topic stelt want je bent op zoek naar een rackmountable barebone met 2 netwerkpoorten. waarschijnlijk ook met een beperkte diepte. Stel die vraag eens of zoek eens in Hardware!
Kan ik een moderator vragen om dit topic te verplaatsen, of kan ik deze zonder problemen kopieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je toch een managed switch gebruikt, heb je aan 1 netwerkpoort genoeg. Gooi je LAN en WAN op verschillende VLANs, en leg een trunk naar je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je kan op diverse wijze je rack vullen met een pc voor je pf sense.

- rack shelf
- diy met alu hoek profiel

Er zijn genoeg pc's/bare bones die je dan erop kan zetten die aan jou wensen kan voldoen.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Als het rack mountable moet zijn, waarom dan niet gewoon een 19" behuizing kopen die Mini-ITX ondersteunt, en een simpel moederbordje met onboard voeding en CPU erin gooien?

En idd 2 netwerpoorten is een pré maar geen must voor een dergelijke setup.0

hier, hupsa:
pricewatch: Gigabyte GA-J3455N-D3H
pricewatch: Supermicro SuperChassis 502L-200B

geheugen en SSD kom je zelf wel uit gok ik?

Edit: Overigen moet ik zeggen dat ik zelf niet echt het nut zie om zoveel energie te steken in een router voor thuisgebruik. Er zijn genoeg kant-en-klare routerproducten waar je zo mee uit de voeten kunt, ook 19" rack mounted.

[ Voor 55% gewijzigd door mcDavid op 20-03-2019 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:16
mcDavid schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:46:
Als het rack mountable moet zijn, waarom dan niet gewoon een 19" behuizing kopen die Mini-ITX ondersteunt, en een simpel moederbordje met onboard voeding en CPU erin gooien?

En idd 2 netwerpoorten is een pré maar geen must voor een dergelijke setup.
In de pricewatch kun je bij Componenten en randapparatuur > Basiscomponenten > Behuizingen aangeven bij fysieke specificaties dat het 19" (1U, 2U etc.) moet zijn.

Bij randapparatuur > Basiscomponenten > moederborden kun je aangeven bij aansluitingen het aantal ethernet poorten dat nodig is (en gelijk moederbord size op de juiste maat/maten zetten).
Ik zou dan ook meteen kiezen voor een onboard CPU, gezien je niet zoveel power nodig hebt, en dit vaak energiegebruik scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 17:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

als je toch al unifi hebt waarom dan niet een:
Ubiquiti Unifi USG-PRO-4

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Losstaand van welke behuizing en moederbord; let erop dat je CPU AES-NI ondersteunt. Veel oudere CPUs ondersteunen dat nog niet (vooral vantoepassing op Chinese firewall bordjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Al eens gedacht aan een kant- en klare pfSense of OpnSense doos?

Zoiets:
https://www.deciso.com/product-catalog/dec600/
https://www.applianceshop.eu/?___store=en

Scheelt je gedoe met zelfbouwen. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Pagina: 1