Twee netwerkverbindingen, internet kiest de verkeerde?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pc die twee netwerkverbindingen heeft: bekabeld (via ethernetpoort naar een router) en draadloos (via wifi-dongel naar het internetmodem). Beide hebben de status "verbonden", het vebnindings-icoontje op de taakbalk staat standaard op "ethernet".

Wanneer ik internettoegang vraag (bv. Browser) kiest de pc de bekabelde verbinding. Dat lukt niet, want het “bekabeld netwerk” (de router) heeft geen internet verbinding. Als ik de netwerkmanager opdracht geef de bekabelde verbinding te verbreken verandert het icoontje op de taakbalk in "wifi" en heb ik wel internetverbinding.

Hoe kan ik de internetverbinding houden, ZONDER dat ik de ethernet verbinding moet verbreken?

Pc draait onder ubuntu 16.

Beste antwoord (via Verwijderd op 20-03-2019 13:07)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:00:
De pc is ook apache server, de ethernet verbinding is voor werkstations die via de router de server benaderen.
Via de router, of via de switch in de router? Als het allemaal binnen dat subnet blijft kun je het beste gewoon de gateway weghalen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wat is het nut van die ethernetverbinding? Als het alleen gaat om het bereiken van andere machines binnen hetzelfde subnet, kun je het beste gewoon de gateway (default route) weghalen voor die NIC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

Je kunt zoeken op termen als "volgorde van verbindingen" of "default route". :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De pc is ook apache server, de ethernet verbinding is voor werkstations die via de router de server benaderen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:00:
Via de router, of via de switch in de router? Als het allemaal binnen dat subnet blijft kun je het beste gewoon de gateway weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Compizfox, denk dat dat het is, het kwartje is gevallen.
Adhv een ander antwoord heb ik gezien dat je ook het default gateway adres kunt veranderen met een commando.
Dank allen!
Pagina: 1