wat is het verschil tussen deze 3 flitspalen?

Pagina: 1
Acties:
  • 10.727 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-05 16:05
Deze (utrecht)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oJiywRxPjZFZWw7Efou291pC/thumb.jpg

Deze (Amersfoort)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a5XwcvHgvFNz2y8wfs8GxUZr/thumb.jpg

Deze (ook utrecht)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M3ePWjJutLkJ9OFXpYkF8OY8/thumb.jpg

het zijn volgens mij geen analoge flitspalen (die ouderwetse dingen), maar wat is nou het exacte verschil tussen deze 3 palen?

Kan op google niet echt de juiste info vinden, alle 3 de palen zijn namelijk digitaal...

Aanvulling: nu we het er toch over hebben, hoe zit het met het hele lus systeem?

Als je met de auto door de 1e lus rijd terwijl het stoplicht op rood staat dan word je geflitst, dat is een feit.

Maar wat als je bij de 1e lus rijd (dus hier voorbij rijd) terwijl het stoplicht op oranje staat en dat hij pas bij de 2e lus op rood springt, word je dan ook geflitst?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rJbhvAshof9aFaVdBoFEdNUt/thumb.jpg

Er zit een correctie op van 0,4 sec geloof ik maar ze kunnen niet verwachten dat je vol in de rem gaat zodra je voorbij de 1e lus bent?

[ Voor 31% gewijzigd door mugenmarco op 01-04-2019 14:51 ]

Beste antwoord (via mugenmarco op 20-03-2019 13:40)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

mugenmarco schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:14:
[...]

Bedankt voor het duidelijke antwoord, ik had altijd het idee dat de flitser op foto 1 (europalaan utrecht) ook voor door rood was, ik zie op de afbeelding met google maps niet die lussen waar je het over hebt.

Maar word hoog tijd dat ze alle camera's gewoon met zowel te hard als door rood moeten instellen.
Als daar geen lussen zouden liggen, zou dat onlogisch zijn. Wat ik al schreef, een camera bij verkeerslichten is altijd voor roodlicht en kan daarnaast snelheid doen.

En inderdaad, ze liggen er wel degelijk:

Toestemming nodig voor bekijken van

Op deze plek staat ingesloten content die niet van Tweakers afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven.

Bekijk extern

Even m'n mod-powers misbruiken :P

Voor de blauwe Golf, voorbij de stopstreep, zie je de lussen in het wegdek.

Ter hoogte van het voorwiel van die Golf zie je ook lus, maar dat is de detectielus voor het verkeerslicht zelf (en dat is dus ook de reden dat je altijd door moet rijden tot aan de stopstreep, anders ziet de verkeerslichtcomputer niet dat er een auto staat).

Die lussen worden na verloop van tijd wel minder goed zichtbaar door vuil en slijtage.

Overigens betwijfel ik of de camera wel echt niet zou werken. Volgens cijfers van het CJIB, die op deze site in een kaartje zijn gezet is er op het Europaplein in 2017 nog 1704 keer geflits, met 385x voor door rood en 1319 voor snelheid.

Vergeet niet dat flitskasten tegenwoordig infrarood gebruiken voor flitslicht, en dat je ze dus niet daadwerkelijk meer ziet flitsen.

Voor meer leesvoer over camera's, zie hier.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Die eerste is het oudste type en wordt steeds meer vervangen door de andere twee. Verder is volgens mij geen ander verschil dan fabrikant.

Alle kasten in Nederland zijn al meerdere jaren volledig digitaal trouwens, waarbij die vierkante kast niets meer is dan een vandalisme bestendige behuizing en bij de nieuwe modellen er behuizing een stuk eleganter is gemaakt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
deepbass909 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:17:
Die eerste is het oudste type en wordt steeds meer vervangen door de andere twee. Verder is volgens mij geen ander verschil dan fabrikant.

Alle kasten in Nederland zijn al meerdere jaren volledig digitaal trouwens, waarbij die vierkante kast niets meer is dan een vandalisme bestendige behuizing en bij de nieuwe modellen er behuizing een stuk eleganter is gemaakt.
die eerste ziet er idd oud uit, maar gezien alles digitaal is checkt ook die flitspaal of mensen door rood rijden lijkt mij.

Snap niet waarom in utrecht op dat stuk zoveel mensen door rood rijden, alsof die paal niet door rood rijden controleerd :S

Die in Amersfoort checkt door rood en daar zie ik nooit mensen door rood rijden, maar voor veiligheid kunnen ze beter die paal in Utrecht ook instellen voor te hard EN door rood.

geen idee of dat een kostbare opgave is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:19
Kan me herinneren dat ik ooit gehoord heb dat die 2de paal appart ingesteld kan worden voor verschillende rijbanen.

Wil zeggen dat als afslaan rood is en rechtdoor groen, hij alsnog kan flitsen voor verkeer dat door rood afslaat.

Ooit begrepen dat die oude dat niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 22:56
De eerste 2 types zijn dacht ik rood-licht camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
de eerste is de oude.
de tweede is een nieuwer model incl kenteken scanner(anpr)
bron: https://www.ad.nl/amersfo...entekenflitsers~ae7b2e76/
de derde is open kast waar je een camera in kan zetten (niet altijd actief dus)

[ Voor 21% gewijzigd door diehard889 op 20-03-2019 12:23 ]

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
diehard889 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:21:
de eerste is de oude.
de tweede is een nieuwer model incl kenteken scanner(anpr)
bron: https://www.ad.nl/amersfo...entekenflitsers~ae7b2e76/
de derde is open kast waar je een camera in kan zetten (niet altijd actief dus)
maar waarom zorgen ze niet dat ook de iets oudere flitspalen (zie foto 1 - utrecht) zo ingesteld zijn dat door rood rijden ook word geflitst?

de kosten daarvoor halen ze er makkelijk uit gezien er altijd wel mensen door rood rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 17:44
Volgens mij is de techniek om door rood rijden te controleren nog als van ouds. Hiervoor liggen achter de stopstreep lussen in het wegdek. Deze kunnen zowel zichtbaar in de toplaag als onzichtbaar in de onderlaag van het asfalt gezaagd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mugenmarco schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:19:
[...]

die eerste ziet er idd oud uit, maar gezien alles digitaal is checkt ook die flitspaal of mensen door rood rijden lijkt mij.

Snap niet waarom in utrecht op dat stuk zoveel mensen door rood rijden, alsof die paal niet door rood rijden controleerd :S

Die in Amersfoort checkt door rood en daar zie ik nooit mensen door rood rijden, maar voor veiligheid kunnen ze beter die paal in Utrecht ook instellen voor te hard EN door rood.

geen idee of dat een kostbare opgave is. :P
Dat er een paal staat, wil niet zeggen dat er ook een actieve camera in zit. Zeker bij die oude kasten zat er maar in de helft of een derde daadwerkelijk een actieve camera. Mensen in de regio weten daarvan meestal wel voor welke je uit moet kijken en welke je kan negeren.
AlxRoelofs schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:19:
Kan me herinneren dat ik ooit gehoord heb dat die 2de paal appart ingesteld kan worden voor verschillende rijbanen.

Wil zeggen dat als afslaan rood is en rechtdoor groen, hij alsnog kan flitsen voor verkeer dat door rood afslaat.

Ooit begrepen dat die oude dat niet doen.
Iedere flitskast kan dat, rijbaandetectie gebeurde in het verleden namelijk met lussen in de weg (en nog steeds volgens mij).

Bij vrijwel alle roodlichtcamera's (dus kasten bij verkeerslichten), zie je in het wegdek ná de stopstreep altijd 2 lussen:
Afbeeldingslocatie: http://www.dirkdebaan.nl/uploads/1/0/0/5/10059444/9247038_orig.jpg
Als je bij roodlicht op de eerste komt, wordt het systeem al getriggerd. Maar wordt de 2de niet getriggerd, dan is de conclusie dat je alsnog gestopt bent (maar alleen doorgeschoten). Wordt die tweede ook getriggerd (je bent dan zover doorgeschoten dat het licht niet meer zichtbaar is vanuit de auto), dan ben je officieel door rood gereden en krijg je een mooie prent.
Bij de foto hierboven heeft de baan voor rechtsaf overigens géén detectie, gezien het gemis aan lussen in de weg.

In het verleden hadden alleen niet alle kasten ook een radar voor snelheid, maar dat is volgens mij ook al jaren niet meer zo.
a.boogerd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:54:
Volgens mij is de techniek om door rood rijden te controleren nog als van ouds. Hiervoor liggen achter de stopstreep lussen in het wegdek. Deze kunnen zowel zichtbaar in de toplaag als onzichtbaar in de onderlaag van het asfalt gezaagd worden.
Voor zover ik weet zijn ze altijd zichtbaar, want ze moeten op een specifieke diepte liggen en dat kan pas na aanbrengen van de toplaag bepaald worden. Daarnaast kunnen ze ook weer niet te diep liggen, want dan werken ze niet. Als de toplaag voor onderhoud weg gefreesd wordt, raken de lussen ook vrijwel altijd beschadigd.

[ Voor 13% gewijzigd door deepbass909 op 20-03-2019 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
deepbass909 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:04:
[...]

Dat er een paal staat, wil niet zeggen dat er ook een actieve camera in zit. Zeker bij die oude kasten zat er maar in de helft of een derde daadwerkelijk een actieve camera. Mensen in de regio weten daarvan meestal wel voor welke je uit moet kijken en welke je kan negeren.

[...]

Iedere flitskast kan dat, rijbaandetectie gebeurde in het verleden namelijk met lussen in de weg (en nog steeds volgens mij).

Bij vrijwel alle roodlichtcamera's (dus kasten bij verkeerslichten), zie je in het wegdek ná de stopstreep altijd 2 lussen:
[Afbeelding]
Als je bij roodlicht op de eerste komt, wordt het systeem al getriggerd. Maar wordt de 2de niet getriggerd, dan is de conclusie dat je alsnog gestopt bent (maar alleen doorgeschoten). Wordt die tweede ook getriggerd (je bent dan zover doorgeschoten dat het licht niet meer zichtbaar is vanuit de auto), dan ben je officieel door rood gereden en krijg je een mooie prent.
Bij de foto hierboven heeft de baan voor rechtsaf overigens géén detectie, gezien het gemis aan lussen in de weg.

In het verleden hadden alleen niet alle kasten ook een radar voor snelheid, maar dat is volgens mij ook al jaren niet meer zo.

[...]

Voor zover ik weet zijn ze altijd zichtbaar, want ze moeten op een specifieke diepte liggen en dat kan pas na aanbrengen van de toplaag bepaald worden. Daarnaast kunnen ze ook weer niet te diep liggen, want dan werken ze niet. Als de toplaag voor onderhoud weg gefreesd wordt, raken de lussen ook vrijwel altijd beschadigd.
toon volledige bericht
Bedankt voor het duidelijke antwoord, ik had altijd het idee dat de flitser op foto 1 (europalaan utrecht) ook voor door rood was, ik zie op de afbeelding met google maps niet die lussen waar je het over hebt.

Maar word hoog tijd dat ze alle camera's gewoon met zowel te hard als door rood moeten instellen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mugenmarco schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:14:
[...]

Als daar geen lussen zouden liggen, zou dat onlogisch zijn. Wat ik al schreef, een camera bij verkeerslichten is altijd voor roodlicht en kan daarnaast snelheid doen.

En inderdaad, ze liggen er wel degelijk:

Toestemming nodig voor bekijken van

Op deze plek staat ingesloten content die niet van Tweakers afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven.

Bekijk extern

Even m'n mod-powers misbruiken :P

Voor de blauwe Golf, voorbij de stopstreep, zie je de lussen in het wegdek.

Ter hoogte van het voorwiel van die Golf zie je ook lus, maar dat is de detectielus voor het verkeerslicht zelf (en dat is dus ook de reden dat je altijd door moet rijden tot aan de stopstreep, anders ziet de verkeerslichtcomputer niet dat er een auto staat).

Die lussen worden na verloop van tijd wel minder goed zichtbaar door vuil en slijtage.

Overigens betwijfel ik of de camera wel echt niet zou werken. Volgens cijfers van het CJIB, die op deze site in een kaartje zijn gezet is er op het Europaplein in 2017 nog 1704 keer geflits, met 385x voor door rood en 1319 voor snelheid.

Vergeet niet dat flitskasten tegenwoordig infrarood gebruiken voor flitslicht, en dat je ze dus niet daadwerkelijk meer ziet flitsen.

Voor meer leesvoer over camera's, zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik verwacht stiekem dat @Atlas de vraag van TS zo kan beantwoorden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
ik heb eigenlijk nog een vraag als reactie op het beste antwoord bericht:

Ik snap het hele lus systeem nog niet helemaal, vandaar mijn volgende vraag:

Als je met de auto door de 1e lus rijd terwijl het stoplicht op rood staat dan word je geflitst, dat is een feit.

Maar wat als je bij de 1e lus rijd (dus hier voorbij rijd) terwijl het stoplicht op oranje staat en dat hij pas bij de 2e lus op rood springt, word je dan ook geflitst?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rJbhvAshof9aFaVdBoFEdNUt/thumb.jpg

Er zit een correctie op van 0,4 sec geloof ik maar ze kunnen niet verwachten dat je vol in de rem gaat zodra je voorbij de 1e lus bent?

ik hoor het graag, ben benieuwd.

[ Voor 9% gewijzigd door mugenmarco op 01-04-2019 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Als het stoplicht nog op oranje stond, dan ben je al in overtreding want je moest al aan het remmen geweest zijn.

Groen is doorrijden, al de rest is remmen (met oranje als overgangszone)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-05 17:39
Je bent de stopstreep al voorbij voordat het licht rood geworden is. Dan is er dus niks aan de hand.

Hmm blijkbaar denkt een rechter er anders over
Door rood licht rijden
Wat is door rood licht rijden precies? Artikel 79 van het RVV 1990 schrijft voor dat bij een verplichting tot stoppen – wat dus het geval is bij rood licht – de bestuurder voor een voor hem bestemde stopstreep moet stoppen. Als komt vast te staan dat het voertuig niet is gestopt voor de stopstreep, dan wordt geacht dat niet is gestopt voor rood licht en is er dus door rood gereden.3

Het kan ook voorkomen dat het verkeerslicht pas op rood springt als de stopstreep al is gepasseerd. Hierover heeft de rechter meerdere keren gezegd dat het voorbij rijden van de stopstreep nog niet betekent dat de verplichting om te stoppen voor rood licht vervalt.4 De bestuurder heeft dus nog steeds de plicht om te stoppen.

[ Voor 81% gewijzigd door LordSinclair op 01-04-2019 16:20 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1227736

Hallo, ik zit met een vraag. Afgelopen week sloeg ik rechts af bij deze bocht. Echter twijfel of het net rood was. Nu zie ik dat er een camera staat met lussen systeem. Echter naar rechts staat de stop streep verder naar voren en bevinden zich achter de stop streep geen lussen. Kan ik nog geflitst zijn?

Noordzee
https://maps.app.goo.gl/BCcxvoCaWCzYi5BJ9

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 1227736 op 01-07-2019 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Anoniem: 1227736 Het is niet de bedoeling om in een topic van iemand anders je eigen vraag te gaan stellen die geen directe relatie heeft met de oorspronkelijke vraag. Hiervoor zou je beter een nieuw topic kunnen openen.
Ik raad je wel aan om eerst de algemene voorwaarden en FAQ door te nemen over het punt waaraan een vraag moet voldoen.

Omdat dit topic verder stil ligt, sluit ik dit topic.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.