juridische verwijzing in Microsoft Office Word

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel h
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:21
In Microsoft Office Word heb ik een juridische tekst. Hierin heb ik kop1, kop 2 en kop 3 gebruikt voor de artikel nummering. En hierbinnen zijn verschillende leden van het artikel. Nu komt het wel eens voor dat vanuit het ene lid naar het andere lid verwezen moet worden. Dit zou ik graag automatisch gekoppeld maken, zodat als de nummering wijzigt, de verwijzing ook wijzigt.

Dus voorbeeld
1 [titel]
1.1 [titel]
1.1.1 [titel]

1. [tekst eerste lid]
2. [tekst tweede lid]

2 [titel]
2.1 [ titel]
2.1.1 [ titel]

1. [tekst eerste lid]
2. [tekst tweede lid; bijvoorbeeld: zoals bepaald in artikel 1.1.1, tweede lid.

Het verwijzen naar artikel 1.1.1. dat lukt wel met de kruisverwijzing in Word naar de kop. Het tweede deel ("tweede lid") lukt mij nog niet. is hier een mogelijkheid voor?

Op internet kon ik hier niks over vinden.

Beste antwoord (via F_J_K op 21-03-2019 12:36)

• marcel h
@F_J_K je hebt me wel geholpen, met jouw idee heb ik de volgende link gevonden: http://www.informit.com/a...e.aspx?p=2027853&seqNum=5

het kan dus en wel op de volgende manier :) :
code:
1
 { REF  _Ref4058303 \h \r \w\* Ordtext }

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik weet niet zeker wat je vraagt. Wil je letterlijk ", tweede lid" zien staan waar de nummering in Word "1.1.1.1" (of "1.1.1 -") laat zien? Of waar je voor eerste/tweede lid helemaal geen auto-nummering gebruikt?

Ik denk niet dat dat kan. Of misschien begrijp ik je verkeerd en ben je er al als je een kop4 gebruikt voor eerste/tweede lid.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:38
Je kunt via Insert > Hyperlink een link maken naar een plaats in je document. Heb je dat al geprobeerd?
Ik snap namelijk niet helemaal wat je bedoelt.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel h
@F_J_K het is gebruikelijk in juridische teksten om te verwijzen naar een artikel (in dit geval dus 1.1.1. en vervolgens naar het "zoveelste" lid. Dat laatste stukje van de verwijzing moet dus uitgeschreven zijn. Dat is dus inderdaad lastig (wellicht onmogelijk) om te automatiseren. Dit kan dus niet zomaar door kop4 te gebruiken.
Eigenlijk zou er een automatische vertaling van een getal (2) naar een uitgeschreven tekst (tweede lid) moeten komen.

@Patrick_6369 Ik weet niet precies wat je bedoeld, ik heb namelijk de nederlandse versie van word (office 365). Wat ik normaal gebruik voor verwijzingen is invoegen -> Koppelingen -> kruisverwijzing en dan verwijzen naar een genummerd item of een kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:38
@marcel h In de Nederlandse versie heet het menu Invoegen en de knop Hyperlink.
In dit filmpje wordt het stap voor stap uitgelegd: YouTube: How to insert a hyperlink in Word 2016 Wel in het engels, maar alle knoppen zitten toch op dezelfde plek.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 17:57
Wat ik normaal gebruik voor verwijzingen is invoegen -> Koppelingen -> kruisverwijzing en dan verwijzen naar een genummerd item of een kop.
Maar daar kun je toch opgeven wat je wilt tonen?
In EN: Heading text, Page number, Heading number, Above/Below.
In NL: Koptekst, Paginanummer, Kopnummer, Boven/Onder.
Volgens mij heb je Koptekst nodig.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel h
Bedankt voor de reacties.

@Patrick_6369 Dat is niet wat ik bedoel als ik dat zo zie.
@SPee Dat klopt voor het deel dat je letterlijk het nummer wil zien. Maar niet als je in plaats van het getal een uitgeschreven tekst wil zien. Of zie ik iets over het hoofd.

De moeilijkheid zit hem er in dat als je een genummerd item hebt (of het nu een kop of iets anders is maakt niet zoveel uit), ik de verwijzing uitgeschreven moet hebben.

Ik zal het voorbeeld even wat versimpelen:

1. hier staat een en andere beschreven
2. en hier staat ook iets beschreven

verderop in de tekst wil ik dan het volgende kunnen zeggen.
zoals beschreven in het eerste lid.

Nu schrijf ik het vetgedrukte handmatig uit. Waar ik idealiter naartoe wil is dat dit automatisch gaat. Zodat mocht de nummering veranderen de uitgeschreven tekst mee veranderd.

Maar ik krijg het vermoeden dat dit niet mogelijk is binnen word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 17:57
Ah.
Je wilt de titel of nummering zelf dus niet.
Nee, wat jij wilt is niet mogelijk. Misschien dat een zelfgemaakte script nog wel zou kunnen.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Heel misschien kan je wat if then in het {} field: rechtermuisknop -> andere veldweergave op het verwijzing-veld. 1.1.1.1 zal sowieso een Kop4 moeten zijn: zodat je er naar kunt verwijzen en het wordt genummerd met een reset na iedere kop3. Je kunt de kop4 natuurlijk wel weergeven als alleen 1 / 2 / 3: pas de nummering-opmaak aan).

Maar ik denk niet dat het gaat kunnen met een IF in het veld. (En heb geen tijd om het te proberen).

Met VBA kan het misschien, dan op het allerlaatste moment voor pdf-en alle kop4-verwijzingen langslopen en vervangen. Is ook niet triviaal, denk ik.

Al kan je niet met Kop4 werken als soms 'Art.1, eerste lid' ook kan bestaan. Dan zit je denk ik sowieso met handwerk..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel h
Ik ben wel een klein stapje verder.

Als aan de referentie \*cardtext wordt toegevoegd, dan krijg je een uitgeschreven getal:

code:
1
{ REF  _Ref4058303 \h \r \w\*cardtext }

Iemand een idee of er een vergelijkbaar trucje bestaat om niet twee maar tweede te generen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ah daar dacht ik aan ja. Zonder if, mn geheugen laat me in de steek 8)7 Maar dan geen cardtext maar ordinal. Nu ik even test: het levert geen mooie eerste op, maar 1e... Edit: maar dat is wellicht ook wel op te lossen.

Blijkt het toch goed te komen, ik ben nu bezig met schrijven van een overeenkomst en ga het wellicht ook gebruiken :P

[ Voor 49% gewijzigd door F_J_K op 21-03-2019 12:30 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• marcel h
@F_J_K je hebt me wel geholpen, met jouw idee heb ik de volgende link gevonden: http://www.informit.com/a...e.aspx?p=2027853&seqNum=5

het kan dus en wel op de volgende manier :) :
code:
1
 { REF  _Ref4058303 \h \r \w\* Ordtext }
Pagina: 1