Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• marijnvdgruiter
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 14-07 14:06
21 uur geleden
Hi,

Wij hebben de witte wifi versterker (accespoint) van KPN maar zijn klant bij Delta. Het apparaat werkt prima en de wifi is er, sinds de aanschaf van de wifi versterker, erg op vooruit gegaan.

De wifi versterker van KPN staat op de eerste verdieping van ons huis. Sinds enkele weken hebben wij van Delta een nieuw modem gekregen. Het betreft de Sagemcom F@st3890v3. Dit wifi-modem heeft zo'n groot bereik dat alle apparaten hiermee verbinden ook al sta je op de tweede verdieping waar normaal gesproken de wifi versterker het signaal overnam.

Als ik inlog op ons wifi modem, zie ik dat het accespoint van KPN staan aangegeven als een apparaat dat verbonden is met ons 2.4 GHz wifi-netwerk. Dit klopt niet, ik heb het accespoint namelijk per kabel aangesloten. Het accespoint is per kabel verbonden op poort twee van het wifi modem van Delta. Dus alle verbonden devices zouden onder ethernet 2 moeten staan maar deze staan allemaal onder ons 2.4 ghz en 5 ghz wifi-netwerk wat ons wifi modem van Delta verstuurd en dus niet het de 2.4 en de 5 ghz band die het accespoint verstuurd.

Voordat we dit nieuwe modem kregen, hadden we een EPC3940 van Cisco. Hiermee hadden we veel andere problemen behalve dit...

Wie kan er helpen? Ik heb al een beetje op Google zitten zoeken maar ik kan zo snel niets vinden..

Beste antwoord (via rens-br op 21-03-2019 08:26)

• marijnvdgruiter
Het probleem heeft zichzelf opgelost :)

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:52

rens-br

Moderator Mobile & IN
@marijnvdgruiter als je bereik van de nieuwe router/modem voldoende is, waarom gebruik je de wifi versterker van KPN dan nog?

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:53
Volgens mij, als ik de handleiding van die versterker doorneem, gebruikt hij de ethernetpoort alleen maar bij het opzetten van de verbinding. Daarna is het draadloos.

Naar verhalen over Van Gogh luister ik maar met een half oor.
Rum, beer, quests, and mead. These are things that a pirate needs!

• marijnvdgruiter
rens-br schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:18:
@marijnvdgruiter als je bereik van de nieuwe router/modem voldoende is, waarom gebruik je de wifi versterker van KPN dan nog?
Omdat niet overal het signaal dekkend is. Met de wifi versterker aan, is dit wel het geval.

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
marijnvdgruiter schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:25:
Omdat niet overal het signaal dekkend is. Met de wifi versterker aan, is dit wel het geval.
Maar dan snap ik de opmerking in je openingspost niet helemaal:
Dit wifi-modem heeft zo'n groot bereik dat alle apparaten hiermee verbinden ook al sta je op de tweede verdieping waar normaal gesproken de wifi versterker het signaal overnam.
Overigens missen we nog wat informatie, zou je het volgende willen toevoegen:
- Hoe staat je router/modem ingesteld (kanaal, bandbreedte, SSID)
- Hoe staat je access point ingesteld (kanaal, bandbreedte, SSID)
- Welke apparaten gaat het over?
- Wat heb je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

• marijnvdgruiter
rens-br schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:27:
[...]

Maar dan snap ik de opmerking in je openingspost niet helemaal:

[...]

[mbr]Overigens missen we nog wat informatie, zou je het volgende willen toevoegen:
- Hoe staat je router/modem ingesteld (kanaal, bandbreedte, SSID)
- Hoe staat je access point ingesteld (kanaal, bandbreedte, SSID)
- Welke apparaten gaat het over?
- Wat heb je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.[/]
Ik bedoel daarmee te zeggen dat hij het signaal aanpakt van het wifi modem maar niet altijd van de versterker/ accespoint ook al sta je daarbij in de buurt. Het is ook moeilijk om te testen want als ik 99% zeker weet dat ik met het accespoint van KPN ben verbonden, staat het device waarmee ik op het accespoint ben verbonden, alsnog tussen de wifi-device-list op het wifi modem. Zo ook onze printer, via het AP van KPN kan ik zien dat de printer hiermee is verbonden. Maar de printer staat ook tussen de verbonden devices op het wifi modem en ga zo maar door. Zelf het accespoint staat tussen de verbonden devices op 2.4 GHz wifi terwijl het AP is verbonden met een kabel.

Ik heb zelf het AP gereset, opnieuw opgestart. Dit heb ik ook gedaan bij het modem. Ik heb de SSID's een andere naam gegeven. Dit leek te werken, om te testen verbond ik mijn raspberry pi via dat SSID en toen kon ik inderdaad zien dat het devices onder het tabje 'esthernet' stond in het wifi modem wat er dus op duid dat de Pi via het AP is verbonden want het AP is via ethernet verbonden. Echter stond het AP nog steeds tussen de verbonden wifi-devices op ons wifi modem. Als ik de SSID's van het AP een andere naam geef dan de SSID's uit het wifi modem dan gaan ze niet automatisch over naar het beste signaal daarom wil ik dit vermeiden.

De SSID's op het AP en het wifi modem zijn gelijk, ook de wachtwoorden. De kanalen staan op automatisch. Ik heb getest door ze vast te zetten, dit haalt niets uit. De bandbreedte van het AP op 5GHz staat op 20M/40M/80M de brandbreedte van het AP op 2.4 GHz staat op 20M. De bandbreedte op het wifi modem op de 5Ghz staat op Automatisch, de 2.4 Ghz staat ook op automatisch.

Zie hier een screenshot

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
marijnvdgruiter schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:48:
[...]
Echter stond het AP nog steeds tussen de verbonden wifi-devices op ons wifi modem.
Ik denk dat je teveel waarde hecht aan de lijst in je router. Mijn ervaring is dat die lijst niet altijd klopt, niet altijd wordt bijgewerkt en/of niet altijd volledig is.

Je kan eens kijken met programma's zoals Wifi Analyzer met welke AP je bent verbonden.
Als ik de SSID's van het AP een andere naam geef dan de SSID's uit het wifi modem dan gaan ze niet automatisch over naar het beste signaal daarom wil ik dit vermeiden.
Nee, je zal ze hetzelfde moeten noemen. Maar vervolgens ook alles exact hetzelfde instellen, dus wachtwoorden, beveiligingsopties, etc. (behalve het kanaal)
De kanalen staan op automatisch. Ik heb getest door ze vast te zetten, dit haalt niets uit. De bandbreedte van het AP op 5GHz staat op 20M/40M/80M de brandbreedte van het AP op 2.4 GHz staat op 20M. De bandbreedte op het wifi modem op de 5Ghz staat op Automatisch, de 2.4 Ghz staat ook op automatisch.
Voor de beste werking van je wifi is het sowieso verstandig om je apparatuur vast te zetten op 2,4Ghz op kanaal, 1, 6 of 11. Dan overlappen ze elkaar niet. Daarnaast de bandbreedte vast zetten op 20M, meer heeft geen zin.

Voor 5Ghz maken de kanalen niet heel veel uit, zolang je maar een vrij kanaal kiest. Daarnaast de bandbreedte vast zetten op 80M.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• marijnvdgruiter
Het probleem heeft zichzelf opgelost :)
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True