10 jaar oude laptop wat peper geven met een SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12 11:02
We hebben een oude laptop die door de dochters gebruikt wordt om wat browser spelletjes te spelen en TV te kijken. Het arme ding is bijna 10 jaar oud, dus nog met een HDD en verschrikkelijk traag.
De prijs van SSD is danig gezakt dat het upgraden nu zeer betaalbaar wordt. Ik zou er dus een nieuwe SSD willen in steken ipv de HDD.

Via pricewatch zag ik deze 3 types staan. Qua prijs maakt het niet meer uit:
https://tweakers.net/pric...e/1237647;1114029;764287/
Welke zaken zijn er naast snelheid en capaciteit nog eenvoudig te vergelijken?

Budget is beperkt wegens beperkt gebruik van het toestel. Momenteel zit er 320Gb in. Geen idee of ik deze HDD naast de SSD kan prikken, dat zal ik zien als ik het toestel open gooi.

Mijn vraag in 't kort:
Zijn er argumenten pro of contra om 1 van deze 3 SSD's te kiezen?

Alle reacties

• Chris_tiaan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:09
De 3 SSD's die je aangeeft, hebben allemaal SATA-600, om de maximale snelheid van de SSD te benutten.
Deze standaard is ongeveer 10 jaar geleden ingevoerd. Als je laptop dit niet ondersteunt, maakt snelheid boven 300 MB/s volgens mij niks uit. Dat is dan iets waar je in ieder geval niet op hoeft te letten.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-12 08:51
Als u het merk en model van de laptop ook kunt plaatsen dan is het voor ons ook makkelijker om te zien wat er mogelijk is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Alle 3 de SSDs gaan een flinke verbetering zijn op wat je nu hebt. Dus een SSD zal het sowieso goed doen.

Je noemt TV kijken als doel voor dat ding. Daar zal een SSD niet zo gek veel invloed op gaan hebben. Als die gebruik maakt van een videostream die uitgaat van hardwaredecoding, en je systeem kan daar niet mee overweg, dan zal het baggertraag blijven, want een SSD gaat dat proces niet versnellen.

• cadsite
Bedankt voor de tips.
Het kijken werkt goed hoor, dat is het probleem niet. Het is het opstarten dat nu een eeuwigheid duurt en dat zal met een SSD zeker beteren.
Ik stelde deze vraag vooral om te luisteren of er een echte voorkeur kan zijn tussen deze opslag. Of er eentje tussen zit met gekende problemen of zo.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
crucial mx500 is mijn favoriet. 5 jaar garantie i.t.t. SSD's die slechts een paar euro goedkoper zijn, maar wel goedkoper dan een samsung 860 evo. Misschien gaat de laptop geen 5 jaar meer mee, maar de SSD gaat natuurlijk wel. Je kunt de SSD nog altijd verkopen, als je hem niet meer nodig hebt en dan levert een SSD met garantie meer op.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:56
hoi1234 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:43:
crucial mx500 is mijn favoriet. 5 jaar garantie i.t.t. SSD's die slechts een paar euro goedkoper zijn, maar wel goedkoper dan een samsung 860 evo. Misschien gaat de laptop geen 5 jaar meer mee, maar de SSD gaat natuurlijk wel. Je kunt de SSD nog altijd verkopen, als je hem niet meer nodig hebt en dan levert een SSD met garantie meer op.
~10 euro (33%) extra voor 2 jaar garantie lijkt me een slechte deal.
De BX500 is wel de beste van de andere 3.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:55

HugoBoss1985

Xenotech

Als die laptop (qua drivers) niet Windows 10 compatible is zou ik zowieso niet aan een SSD upgrade beginnen.
Maar gewoon naar een andere laptop gaan kijken.
Werkt Windows 10 erop en krijg je alle benodigde drivers geïnstalleerd?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Weet je zeker dat de interne aansluiting SATA is en geen IDE?
10 jaar oud lijkt mij eerder de IDE aansluiting, welk typenummer en merk laptop???

Verder ga je de bestanden overzetten op de SSD en deze plaatsen op de plek waar nu de HD zit, vaak aan de onderkant achter een klepje met aparte schroeven.

[ Voor 35% gewijzigd door keur0000 op 20-03-2019 22:04 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• cadsite
Of win10 werkt weet ik niet, maar ik denk dat ik ga beginnen met een kloon. Mijn collega heeft zo'n setje gekocht voor zijn upgrade.
"gewoon een nieuwe laptop" goh, misschien dat er straks wat geld uit de lucht valt. 8)7

Qua interne aansluiting zal het geen probleem zijn:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8vb3ZTt.png

[ Voor 15% gewijzigd door cadsite op 21-03-2019 10:54 ]

Verwijderd

cadsite schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:51:
Of win10 werkt weet ik niet, maar ik denk dat ik ga beginnen met een kloon. Mijn collega heeft zo'n setje gekocht voor zijn upgrade.
"gewoon een nieuwe laptop" goh, misschien dat er straks wat geld uit de lucht valt. 8)7

[Afbeelding]
Als je het model van de laptop even in dit topic laat weten is het echt veel makkelijker adviseren. Ook over W10 bijvoorbeeld.

• cadsite
Ik heb de laptop niet hier bij me, maar het speccy bestand wel, de summery is:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BNitfGE.png

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:29
Moet zeker kunnen, heb laatst een nog oudere laptop geupgrade (hp compaq Presario CQ60-140) met een sandisk ssd. Ging zonder problemen en is nu een stuk rapper. En ook ik zou voor de crucial gaan, is van de 3 toch de betere.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-12 11:09
Ik heb de Kingston A4 in m'n desktop zitten, bevalt prima. Zou gewoon de goedkoopste pakken, die paar % verschil in prestaties ga je echt niet merken.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:10
Voor een 10 jaar oude laptop maakt het niks uit wat je erin stopt, alle nieuwe SSD,s (op sata3) zijn sneller dan je laptop kan verwerken.

Als ik moest kiezen uit jouw lijstje werd het de kingston of crucial.

Hopelijk staat er 32bit OS op anders wordt het allemaal krap in ram.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 21-03-2019 12:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-12 08:51
Volgens de screenshot is er Windows 7 64-bit op geïnstalleerd. Nou is dat bij Packard Bell wel vaker het geval geweest helaas. Beetje met populaire termen gooien die uiteindelijk zelfs negatief uitpakken voor de performance. Dual channel en 3GB ram is ook zoiets.

Ik vraag me dan ook af hoeveel winst TS haalt met een SSD, aangezien de rest van de hardware zo minimaal is als maar mogelijk is. Zeker, zoals al eerder aangegeven, met het beoogde doel van betere video prestatie.

Edit: het advies voor een nieuwe laptop is geen slecht advies trouwens. De 35 euro voor een SSD en alle extra tijd en frustratie van het overzetten (met kans dat het nauwelijks effect heeft), zou mij persoonlijk de keuze voor een laptop van een paar honderd euro doen maken. Of kijk eens bij tweedehands aanbod.

[ Voor 24% gewijzigd door Postman op 21-03-2019 13:33 ]

• cadsite
Er worden hier dingen gelezen die er niet staan.
Ik zeg nergens dat video performance een probleem is, noch dat dit beter moet.

Het opstarten en afsluiten duurt een eeuwigheid, dat is een probleem. Programma's opstarten idem.

Dat de hardware minimaal is weet ik, dat toestel heeft toen maar €365 gekost, daar verwacht ik geen vliegmachien van.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:17

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Postman schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:28:
Volgens de screenshot is er Windows 7 64-bit op geïnstalleerd. Nou is dat bij Packard Bell wel vaker het geval geweest helaas. Beetje met populaire termen gooien die uiteindelijk zelfs negatief uitpakken voor de performance. Dual channel en 3GB ram is ook zoiets.

Ik vraag me dan ook af hoeveel winst TS haalt met een SSD, aangezien de rest van de hardware zo minimaal is als maar mogelijk is. Zeker, zoals al eerder aangegeven, met het beoogde doel van betere video prestatie.

Edit: het advies voor een nieuwe laptop is geen slecht advies trouwens. De 35 euro voor een SSD en alle extra tijd en frustratie van het overzetten (met kans dat het nauwelijks effect heeft), zou mij persoonlijk de keuze voor een laptop van een paar honderd euro doen maken. Of kijk eens bij tweedehands aanbod.
ik heb mijn pc uit 2013-14 geupgrade met een ssd. het opstarten ging wel 5x zo snel en programma's starten een beetje sneller op. ik vind het totaal geen slecht idee

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-12 10:54
cadsite schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:51:

[Afbeelding]
Ik zou toch willen aanraden een clean install te doen van Windows, met klonen neem je al de oude troep mee.

Je zou Windows 7 ook nog gratis kunnen upgraden naar 10, mits je geen gezeur krijgt met de drivers :)

• cadsite
Dat is momenteel mijn grote dilemma inderdaad...
Ik lees zoveel, een upgrade naar 10 kan zowel positief als negatief uitvallen blijkbaar.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:00
Ik zou sowieso aanraden om een verse installatie te doen, van bij voorkeur Windows 10 (gewoon proberen, je hoeft hem daarvoor toch niet te activeren) Blijkt het niet te werken, dan kun je er altijd nog Windows 7 op zetten. En omdat je dat op een andere schijf doet dan de originele hdd, is je data veilig, hoe veel je ook kloot met de ssd zelf :)

[ Voor 10% gewijzigd door White Feather op 21-03-2019 21:03 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:00
Wijzig en Quote lijkt zo op elkaar O-)

[ Voor 86% gewijzigd door White Feather op 21-03-2019 21:04 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@cadsite koop de goedkoopste van het stel, en kijk naar de hoeveelheid RAM je nu hebt als je gaat upgraden qua os.(4GB) is wel gewenst

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Ssd erin met wen schone install en voor wat je er mee doet absoluut prima.

Zelfs met een clone een prima upgrade kwa opstartsnelheid en internetgebruik

• cadsite
Zo, ssd is besteld, komt maandag toe.
Ik ga beginnen met een kloon en zie hoe het loopt.

EDIT
Van mijn collega een SSD - SATA kabeltje kunnen gebruiken. Hiermee heb ik een kloon gemaakt van de HDD naar de SSD. De software die ik ervoor gebruikte was Macrium Reflect.
Super eenvoudig in gebruik. Bron schijf en doelschijf aanduiden en wachten.

Het vervangen van de drive was niet moeilijk, maar ik heb wel geknoeid omdat ik niet onmiddellijk zag hoe de hdd eruit te trekken.

Het opstarten is nu super snel, programma's laden ook heel snel en de algemene werking is een tikkeltje beter.
Ik ben tevreden met deze low-budget upgrade.

[ Voor 75% gewijzigd door cadsite op 27-03-2019 12:02 ]

Pagina: 1