Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Florida
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 14-11 11:41
Op dit moment gebruik ik drie TP-link Archer C9 routiers als bedrade Access Points. Deze zijn alle drie via LAN verbonden met mijn Ziggo Connectbox die dient als router. Ik ben niet heel erg tevreden over dit wifi netwerk, mede omdat er geen hand-overs zijn tussen de drie AP’s.

Nu lees ik goede recensies over de Synology MR2200 AP’s. Ik ben van plan, ter vervanging van de TP-link AP’s, er twee of drie aan te schaffen. Ik heb alleen nog een paar onduidelijkheden:
Wanneer ik alle drie de MR2200 AP’s via LAN op mijn Ziggo Connectbox aansluit, werkt de Mesh-functie dan ook? Of werkt dit alleen wanneer ik deze AP’s onderling via alleen wifi verbind/?

Kan ik ze voor de beste prestaties aansluiten op mijn huidige Ziggo router, of kan ik naast de AP’s beter ook de RT2600 router van Synology er bij aanschaffen die dan als router gaat dienen ipv de Ziggo-router?

T’is nogal een investering en heb zelf niet alle kennis in huis of dit een goede oplossing kan zijn.

Ik heb ook de Mesh-systemen, Velop en Deco geprobeerd, maar omdat die een eigen 2e draadloos netwerk opzetten, naast mijn bekabelde apparatuur, kan ik met minjn ipad en telefoon. Niet meer bij de bestanden op mijn NAS. Dat zou wel kunnen wanneer ik deze nodes als AP’s in zou stellen, maar dan heb ik liever de bedrade Mesh AP’s zoals die van Synology. Tenminste als die, indien via LAN aangesloten, de mehfunctie behouden?

Iemand ervaring hiermee?

Alle reacties

• drie van acht
  • Registratie: december 2015
  • Niet online
Florida schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:07:
Op dit moment gebruik ik drie TP-link Archer C9 routiers als bedrade Access Points. Deze zijn alle drie via LAN verbonden met mijn Ziggo Connectbox die dient als router. Ik ben niet heel erg tevreden over dit wifi netwerk, mede omdat er geen hand-overs zijn tussen de drie AP’s.
Hand-over is een client-functie, dus als dat niet gebeurt dan denkt de client dat niet te kunnen, of niet nodig te vinden. Dus ik denk dat je daar iets niet helemaal goed ingesteld hebt. Bijvoorbeeld omdat ze nog vrolijk NAT staan te doen, er settings anders dan de kanalen niet identiek zijn, etc.
Wanneer ik alle drie de MR2200 AP’s via LAN op mijn Ziggo Connectbox aansluit, werkt de Mesh-functie dan ook? Of werkt dit alleen wanneer ik deze AP’s onderling via alleen wifi verbind/?
"De mesh-functie" is wireless backhaul, dus waarom denk je die nodig te hebben als je ze bedraad verbindt? "Mesh" is niet "nu werkt de hand-over ook magisch beter".
T’is nogal een investering en heb zelf niet alle kennis in huis of dit een goede oplossing kan zijn.
Ik zou echt beginnen met kijken of je je bestaande setup niet wat kan verbeteren zonder geld op buzzwords stuk te slaan. Wat zomaar kan betekenen dat je iets aan je kennis moet doen.

• Florida
@drie van acht Dank voor je snelle reactie!

Ik heb nu een AP in de woonkamer, één in de keuken en één op de bovenverdieping.
Wanneer ik vanuit de woonkamer naar boven ga, blijft mij IPad verbonden met het AP in de woonkamer. De verbinding is dan minimaal. De IPad schakelt dus niet naar het AP op de bovenverdieping, zelfs niet naar het AP in de keuken, die daar nog tussen ligt.

Mijn voorstelling bij het Mesh-Netwerk was dat, waar in huis ik mij ook bevind, de IPad zal altijd verbinden met het sterkste signaal (AP) dat beschikbaar is.

De drie AP's heb ik alle drie op verschillende kananeln ingesteld. Zo zitten ze elkaar niet in de weg en worden ook niet gestoord door het signaal van de buren.

Ik zal mij verder inlezen over de instellingen? Kun je toelichten wat NAT inhoudt en wat ik eventueel zelf nog kan aanpassen?

Nogmaals dank!

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:13
Florida schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:32:
@drie van acht Dank voor je snelle reactie!

Ik heb nu een AP in de woonkamer, één in de keuken en één op de bovenverdieping.
Wanneer ik vanuit de woonkamer naar boven ga, blijft mij IPad verbonden met het AP in de woonkamer. De verbinding is dan minimaal. De IPad schakelt dus niet naar het AP op de bovenverdieping, zelfs niet naar het AP in de keuken, die daar nog tussen ligt.

Mijn voorstelling bij het Mesh-Netwerk was dat, waar in huis ik mij ook bevind, de IPad zal altijd verbinden met het sterkste signaal (AP) dat beschikbaar is.

De drie AP's heb ik alle drie op verschillende kananeln ingesteld. Zo zitten ze elkaar niet in de weg en worden ook niet gestoord door het signaal van de buren.

Ik zal mij verder inlezen over de instellingen? Kun je toelichten wat NAT inhoudt en wat ik eventueel zelf nog kan aanpassen?

Nogmaals dank!
Dat ze niet overschakelen naar een ander AP kan komen omdat het bereik nog boven de ondergrens van signaalsterkte zit. Je kan kijken of het overschakelen beter werkt als je de signaalsterkte van de AP's verminderd in de instellingen.

Tevens zijn er op 2.4GHz maar 3 kanalen welke niet overlappen en dus storen, en dat zijn 1, 6, 11. Als jij dus 3 AP's hebt en die 3 kanalen gebruikt zal er altijd minimaal 1 last hebben van een AP van de buren. Dit zou je eventueel kunnen verminderen door af te stemmen met de buren welk AP welk kanaal gebruikt.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 01:12
Florida schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:32:
Dat staat an zich los van mesh. Roamen gebeurd basaal op basis van een aantal vrij simpele dingen:
1. Heeft het SSID dezelfde naam
2. Zijn de security instellingen gelijk (WEP vs WPA PSK vs WPA2 PSK vs WPA + WPA2 PSK en bv AES vs TKIP)

Daarnaast moet je ook zorgen dat het wachtwoord gelijk is (maar in principe zou er dan wel een poging zijn tot roamen en dan mislukken) en zijn er nog wat technische dingen die roet in het eten kunnen gooien. Maar aangezien je 3 dezelfde routers/APs gebruikt zou er geen verschil kunnen zijn in hardware tenzij net andere revisies met iets andere hardware.

Het aller belangrijkste is dus überhaupt dat alle drie de APs dezelfde netwerknaam hanteren. En vervolgens dus dat de security instellingen 100% identiek zijn. Een fout die daarbij wel eens voorkomt (bij thuisgebruikers die extra AP plaatsen) is verschillende namen hanteren. Dus bv Florida_Woonkamer, Florida_Keuken, Florida_Bovenverdieping, i.p.v. op alle APs dezelfde naam hanteren, zijnde: Florida.
NAT staat voor Network Address Translation en is o.a. wat een router doet (je krijgt 1 IP adres van je ISP en in je interne netwerk gebruik je een heel range aan "private" IP adressen. De router vertaald vervolgens de ISPs van intern naar extern en andersom). Als je een router achter een router zet leidt dit dus mogelijk tot problemen. Daarom dat je een router als AP ook of als zodanig moet configureren, of alleen de LAN poorten moet gebruiken. Doe je dat niet krijg je dus 4 aparte netwerkjes. Het netwerk wat de Ziggo ConnectBox maakt, en één netwerkje per router/AP dat je hebt geplaatst.

RobertMe wijzigde deze reactie 20-03-2019 10:53 (14%)

• Florida
@MewBie @RobertMe Ook jullie dank voor jullie snelle en duidelijke reacties!

Heb e.a nagekeken. Zowel de Ziggo connectbox als drie de AP's hebben dezelfde SSID-naam en dezelfde beveiligingsinstellingen. Eigenlijk heb ik dus vier apparaten die mijn wifi-netwerk mogelijk maken. Kans is dus groot dat deze apparaten elkaar toch in de weg zitten, ondanks de voor iedere apparaat appart ingestelde kanalen.

Ik ga proberen of verandering van kanalen nog een verbetering brengt.
Ik merk bijvoorbeeld ook dat wanneer ik met mijn IPad gebruik, ik een snelle verbinding heb. Zet mijn echtgenote haar laptop aan, dan geeft de verbinding met de IPad problemen. Zet zij de laptop weer uit, dan heb ik weer een goed signaal.

Voorheen gebruikte ik één Linksys router die mijn hele woning vanuit de meterkast van wifi voorzag.(Ziggobox-zodanig ingesteld om probleem van 2 routers in één pand te voorkomen) Het signaal was niet al te sterk maar voldoende voor ons. Om verbetering aan te brengen heb ik de Linksys router weggedaan drie AP's geinstalleerd. Kan niet zeggen dat hiermee de situatie verbeterd is en had dus de hoop dat drie AP's van Synology (dmv Mesh) dit konden oplossen.

Nogmaals dank en ik ga nog wat instellingen aanpassen om na te gaan of dat verschil maakt.

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:24
@Florida kanalen gaan je niet helpen in het roaming gedrag.
in de meeste gevallen zijn (meestal) de security instellingen toch niet helemaal hetzelfde.
Zou je eens op een Android telefoon wifi analyzer kunnen draaien en de resultaten analyseren/hier posten?

Focus hierbij op de "WPA" teksten tussen blokhaken :) Ik zie dat de accesspoints bij mij thuis ook gegroepeerd worden weergegeven. Dat is ook al een indicatie of het als "1 roaming netwerk" gezien wordt.

Het is nl niet alleen van belang dat alles op WPA2 only staat maar op de juiste WPA2 only (AES of TKIP). WPA2 AES heeft de voorkeur maar router fabrikanten noemen het soms ook CCMP. Het beste is dus even vanuit de client (android) te kijken hoe ze gezien worden. Ze moeten iig voor ieder ap hetzelfde zijn

Zie onder voor voorbeelden van WPA/WPA2 security settings:

laurens0619 wijzigde deze reactie 20-03-2019 12:12 (44%)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Florida
@laurens0619 Dank voor je reactie. Ondanks dat ik het al eerder gedaan heb, krijg ik met geen mogelijkheid mijn afbeelding in deze reactie. Kom er op terug zodra dat gelukt is.

• Florida

@laurens0619
Zie hier de afbeelding middels Wifi Analyzer.
Beveiliging staat standaard op WPS.

Ik heb dit aangepast naar de instellingen zoals in jouw afbeelding.
Ga vanavond e.a testen.

Nogmaals dank!

Florida wijzigde deze reactie 20-03-2019 15:46 (22%)

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:24
Florida schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:42:
[Afbeelding: Wifi Analyzer prscr]

@laurens0619
Zie hier de afbeelding middels Wifi Analyzer.
Beveiliging staat standaard op WPS.

Ik heb dit aangepast naar de instellingen zoals in jouw afbeelding.
Ga vanavond e.a testen.

Nogmaals dank!
Ik kan helaas de foto niet zien want "Deze foto staat in een map die beveiligd is met een wachtwoord; ga naar de fotoalbum-map om het wachtwoord in te voeren."
edit: nu wel

Je 2.4 netwerk lijkt qua roaming er goed uit te zien (alhoewel ik de detail van de security mis). Interessanter is om de 5ghz analyse te pakken maar ik verwacht een vergelijkbare setup.
Als je client "blijft" hangen op een verkeerd ap, is dat dan op het 2.4 of 5ghz netwerk? Op de 2.4 zou ik kunnen voorstellen omdat de signaalsterktes vrij veel overlap hebben.
Of begrijp ik uit je vorige post dat je de instellingen inmiddels gewijzigd hebt en je met deze settings nog niet getest hebt?

laurens0619 wijzigde deze reactie 20-03-2019 17:37 (30%)

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Formule 1

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True