mappen indexering (?) windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-06 20:49
Beste medetweakers,

Ik zoek jullie hulp met het volgende:

Ik heb al geruime tijd diverse muziekverzamelingen op HD's staan. Een verzameling die ik door de jaren heen heb opgebouwd en uit diverse bestandsindelingen bestaat. De verzameling is goed en netjes, dat wil zeggen mp3 bij mp3, lossless bij lossless, alle albums eerst mooi in mapjes, alle ID*v* tags zijn ingevuld etc, etc.

Als ik nu een beetje wil chillen, en door mijn verzameling wil bladeren, kan ik in windows explorer ( win10 ) binnen een eender venster muziekbestanden op volgorde zetten naar gelang de gebruikte kolommen ( al dan niet toegevoegd ) , zoals artiest, album, jaar, etc.om vervolgens een keuze te maken en een gewenst muziekbestand af te spelen.

Mijn probleem is, dat sommige van mijn muziekmappen dermate groot zijn ( 40000+ nummers ) dat het wel een minuut kan duren voordat hij die op volgorde van de gewenste kollom heeft gezet. ( arties, album, jaar etc )
Dat is de eerste keer begrijpelijk, maar daarna zou hij dat toch geindexeerd (?) moeten hebben ? Zelfs als ik vooruit of terug browse binnen hetzelfde venster moet hij wederom alles weer herladen en herstructueren. Wat dus WEER een minuut duurt. Sorteren op een andere voorkeur? WEER 1 minuut wachten etc etc

Dat zou toch anders moeten kunnen ( als in 1 seconde ) ? Ik dacht namelijk dat Windows dit soort mappen indexeerde ?

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn muziekmappen binnen etterlijke ( mili ) seconden gestructueerd zijn naar gelang de gekozen kolommen? En dat hij dat ook voortaan onthoud. Dus niet ooit nogmaals hoef te doen na afsluiten venster, of zelfs het hele systeem ?

Nu heb ik zelf al zitten kijken in Windows, maar ik heb alles wat met indexeren heeft maken gewoon aan staan. whoops, dat was niet helemaal waar, zie update onder

Kortom:

Heeft iemand een oplossing hiervoor ?

Heeft dit uberhaupt met indexering te maken ?

Zijn er andere mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen?

Voor PC specs tijdelijk mijn inventaris open gezet..

Beste antwoord (via micla op 20-03-2019 18:24)

Anoniem: 262853

micla schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:57:
[...]
Want wat indexeerd Windows nou eigenlijk precies ? .
Op welke plek(ken) van de HDD/SSD een bestand staat, zodat het bij een zoekopdracht sneller gevonden is.
Met indexeren wordt niet naar de IDtags gekeken, dat gebeurt pas bij het sorteren. En klaarblijkelijk, elke keer opnieuw zodra je een andere volgorde wenst.
De tags worden dus niet geïndexeerd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Windows indexeert de inhoud van je files om te kunnen zoeken.
Niet om snel je directories te sorteren.

40000 is ook wel erg veel.
je zou kunnen kijken of het IO is, dan zou een snellere drive helpen.
Maar aan de omvang te horen behoort een NVME niet tot de opties.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
Hoi MrMonkE,

Dank voor je snelle reactie.

Zou je dit iets meer uit kunnen leggen? Als iets reeds geindexeerd is, hoeft dat toch niet nogmaals uitgevoerd te worden toch ? ( als in snelheid van de hd maakt dan niets uit ? ) De data ( indexering ) is reeds bekend. Dat hij daarna nog het nummer moet zoeken, oke, maar index is index. In mijn beleving is het namelijk helemaal niet zoveel data om te indexeren.

Als ik een essentieel punt mis hoor ik dat graag

nb: het gaat niet om het sorteren van directories, maar ( zoals je zelf aangeeft ) om het indexeren en sorteren van files binnen een directory. ( sorteren van directories zelf gaat prima )

[ Voor 16% gewijzigd door micla op 20-03-2019 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

'tuurlijk... de functie zit in Windows, en dus kun je hem daar gebruiken... maar het is nou niet (zoals hierboven ook al aangegeven) bedacht om te sorteren.
Wat ik mis, is in welke mediaplayer je bestanden afspeelt. Spelers als foobar, winamp, mediamonkey en musicbee (om er maar een paar te noemen) zijn namelijk om dit soort functionaliteit heen gebouwd. Mijn ervaring is mijn mediaspeler veel sneller een zoekopdracht of sortering kan ophoesten die ik daarin opgeef dan Windows.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-01 06:55
Gebruik zelf Winamp (v5.8) om all mijn muziek te indexeren (heb ongeveer 1 TB aan muziek) denk aan mp3 los, volledige albums etc..

Windows verkenner gebruiker ik amper en merk zelfs dat total commander ook beter werkt dan verkener echter zie je in total commander geen voorbeeld weergaves etc.

Ik zou zeggen, doe gewoon Winamp downloaden en laat het 1 malig je map/schijf door zoeken en je bent klaar :)
Heb je een nieuwe album, dan laat je winamp nogmaals desbetreffende schijf zoeken (echter gaat dit redelijk snel als je niks hebt veranderd aan de bestands naam)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

micla schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 00:05:

Als ik een essentieel punt mis hoor ik dat graag
Indexeren is iets anders dan sorteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
Jester-NL schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 07:57:
Wat ik mis, is in welke mediaplayer je bestanden afspeelt. Spelers als foobar, winamp, mediamonkey en musicbee (om er maar een paar te noemen) zijn namelijk om dit soort functionaliteit heen gebouwd. Mijn ervaring is mijn mediaspeler veel sneller een zoekopdracht of sortering kan ophoesten die ik daarin opgeef dan Windows.
Ik gebruik op dit moment gewoon Windows media player. Ik heb jarenlang Winamp gebruikt, maar deze maakt 1 grote bibliotheek aan. Voor enkel nummers opzoeken is dat prima, maar niet voor browsen. Daar kan ik dus niets mee. Er is een reden dat ik alles in mappen heb, en die struktuur wil ik in stand houden binnen het browsen van mijn muziek.

Als je een programma kent die mijn mappenstruktuur wel in stand houd, zou ik die graag een kans willen geven.

Winamp indexeerd overigens wel goed. Schakelen tussen artist, album etc gaat daar in 0.375 seconden inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
Anoniem: 262853 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:53:
[...]

Indexeren is iets anders dan sorteren.
Dat begrijp ik, en dat is juist mijn punt. De essentie van indexeren is toch, dat als dat eenmaal gedaan is, hij niet elke keer mijn hele map opnieuw hoeft te scannen om te kunnen sorteren ? Dat is namelijk wat er nu gebeurd. Dat sorteren zou hij juist aan de hand van die index in miliseconden moeten kunnen doen. Want wat indexeerd Windows nou eigenlijk precies ? Ik merk namelijk geen enkel verschil tussen mappen die wel en niet zijn geindexeerd.

Zojuist op aanraden van Soundstorm2010 Winamp er even bijgepakt, en deze kan na indexatie wel prima in 0.375 sec alles sorteren op welke criteria dan ook. Ik heb echter niets aan Winamp, omdat ik mijn mappenstruktuur wil behouden tijdens het browsen door mijn muziek. Winamp lijkt dit niet te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-01 06:55
[...]

Dat begrijp ik, en dat is juist mijn punt. De essentie van indexeren is toch, dat als dat eenmaal gedaan is, hij niet elke keer mijn hele map opnieuw hoeft te scannen om te kunnen sorteren ? Dat is namelijk wat er nu gebeurd. Dat sorteren zou hij juist aan de hand van die index in miliseconden moeten kunnen doen. Want wat indexeerd Windows nou eigenlijk precies ? Ik merk namelijk geen enkel verschil tussen mappen die wel en niet zijn geindexeerd.

Zojuist op aanraden van Soundstorm2010 Winamp er even bijgepakt, en deze kan na indexatie wel prima in 0.375 sec alles sorteren op welke criteria dan ook. Ik heb echter niets aan Winamp, omdat ik mijn mappenstruktuur wil behouden tijdens het browsen door mijn muziek. Winamp lijkt dit niet te kunnen.
Ik zal vanavond eens kijken of ik de mappen structuur kan zien omdat ik ongeveer het zelfde structuur heb als jou
(als ik het goed begrepen, dan heb je zoiets als dit: schijf > 001 - hardstyle > 2010 > Top 100 etc... en dan 002 - oldskool > Meatloof etc. en ga zo maar door)
Echter voor mij maakt dat niet uit, maar ik denk dat het ook mogelijk moet zijn. Je hoort het nog wel :)

over windows verkenner, indexeren is anders dan het sorteren en onthouden van de mappen structuur.
Het indexeren werkt meer voor het zoeken naar bepaalde bestanden op je systeem, en niet hoe de mappen structuur in elkaar steekt.
Ik zal hier ook eens onderzoek doen aangezien het best interessant is of dit ook mogelijk is om te indexeren (iets van een vinkje > ook mappen en submappen meenemen in het indexeren

Edit 01: Zou je een screenshot kunnen maken van je indexoptie ? welke instellingen bij jou actief zijn voor het indexeren van jou c schijf bijvoorbeeld ?
Edit 02: Foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BlAX9jrW5cZPHFPBHy9gU1AO/thumb.png

Edit 03 https://www.windows-helpdesk.nl/opnieuw-indexeren/
Je zou de indexering opnieuw kunnen uitvoeren, zodra hij klaar is, computer opnieuw opstarten en testen maar :) (geen garantie dat het sneller werkt, ook in welke weergave bekijk jij de mappen in windows verkenner ? Voorbeeldweergave, of details etc ?

[ Voor 16% gewijzigd door Soundstorm2010 op 20-03-2019 15:47 ]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
Soundstorm2010 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:25:
[...]
(als ik het goed begrepen, dan heb je zoiets als dit: schijf > 001 - hardstyle > 2010 > Top 100 etc... en dan 002 - oldskool > Meatloof etc. en ga zo maar door)
Echter voor mij maakt dat niet uit, maar ik denk dat het ook mogelijk moet zijn. Je hoort het nog wel :)
Ik heb inderdaad ongeveer : MP3 > Verzamelingen > TOP40 > Jaartal
of: Lossless > Albums > Artist
etc etc
[...]
over windows verkenner, indexeren is anders dan het sorteren en onthouden van de mappen structuur.
Het indexeren werkt meer voor het zoeken naar bepaalde bestanden op je systeem, en niet hoe de mappen structuur in elkaar steekt.
Je begrijpt me iets verkeerd denk ik. Ik heb het niet over indexeren van hele mappenstrukturen, maar enkel over het indexeren van bestanden binnen 1 enkele map. Het indexen van de hele stamboom is pas de volgende stap.
[...]
Edit 01: Zou je een screenshot kunnen maken van je indexoptie ? welke instellingen bij jou actief zijn voor het indexeren van jou c schijf bijvoorbeeld ?
Kun je hier wat mee ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9iX12CLKG4U9KojYGoPwb25s/full.png

[ Voor 3% gewijzigd door micla op 20-03-2019 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
die foto gaat even mis. Ik ga trachten dit te verhelpen

gelukt

[ Voor 24% gewijzigd door micla op 20-03-2019 16:38 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

[...]
Want wat indexeerd Windows nou eigenlijk precies ? .
Op welke plek(ken) van de HDD/SSD een bestand staat, zodat het bij een zoekopdracht sneller gevonden is.
Met indexeren wordt niet naar de IDtags gekeken, dat gebeurt pas bij het sorteren. En klaarblijkelijk, elke keer opnieuw zodra je een andere volgorde wenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• micla
UPDATE:

Ik zag dat bij dit indexeren menu mijn muziekschijf niet vermeld stond als een te indexeren lokatie. Ik heb deze zojuist toegevoegd. Kijken wat hij gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
Anoniem: 262853 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:13:
[...]

Dat klinkt enorm plausibel.

Ik heb zojuist wel nog mijn muziekschijf toegevoegd in de index. Eens kijken wat hij straks doet, maar ik vrees dat je gelijk hbt m.b.t die ID tags..

Dan blijft Third party software over.. Op zoek naar een afspeelprogramma die mijn mappenstruktuur in takt houd vrees ik..

Als iemand daar suggesties voor heeft hoor ik ze graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
Soundstrorm2010: tnx voor de suggestie.

Windows is inmiddels begonnen met extra bestanden te indexeren. Het aantal geindexeerde bestanden loopt nu lekker op. Dit kan wel even gaan duren. ( 500000+ items )

Ik laat het weten of er iets veranderd is als hij klaar is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Alle programma's die ik noemde zouden dat moeten kunnen... alhoewel ik al zeker 10 jaar geen winamp meer heb gebruikt.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Foobar doet iig 'Display by folders', maar je kunt daar zoveel meer mee als het over sorteren, views en dat soort dingen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
Indexeren is inmidels voltooit, maar haalt helaas niets uit. ( enkel de zoekopdrachten gaan sneller )
Het zal dus inderdad aan de Tags liggen die Windows dus niet indexeerd.

@Jester-NL en wagenveld ; Bedankt, ik ga even met dergelijke programma's aan de gang. Kijken of ik er 1 kan vinden die voldoet aan mijn wensen.

Een ieder bedankt..
Pagina: 1