Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-05 19:52
Hallo, :)F

op dit moment gebruik ik een 5:4 scherm als secundair scherm (voor internet, film, en zo). Het betreft hier echter een TN-paneel met een redelijk laag contrast (1000:1) en dito kijkhoeken (170gr). Nu heb ik het plan opgevat om binnen 10 dagen een VA-paneel aan te schaffen met een maximaal schermdiagonaal van 20" (anders past het niet naast mijn Iiyama op de tafel), en dat wordt hoogstwaarschijnlijk de pricewatch: AOC M2060SWQ Zwart: omwille van de hoge statische contrastverhouding van 3000:1 en de goede(?) kijkhoeken van 178gr.

Nu maak ik mij echter toch zorgen om de kijkhoeken, want de vele algemene reviews die ik over VA-panelen heb gelezen claimen dat een VA-paneel een slechtere kijkhoek heeft dan IPS-panelen, terwijl beide, de AOC M2060SWQ vergeleken met ieder willekeurig IPS-paneel in hetzelfde prijssegment, een kijkhoek van 178gr. zouden hebben.

De TV die ik heb: pricewatch: Medion Life P12310 Zwart beschikt zeer hoogstwaarschijnlijk over een VA-paneel vanwege de hoge statische contrastverhouding van 4000:1, doch heeft het slechte kijkhoeken (ik moet er recht voor zitten). Mijn andere monitor, de pricewatch: Iiyama G-Master GE2488HS-B1 Zwart mag dan een lage statische contrastverhouding hebben van 1000:1, de kijkhoeken zijn veel beter dan die van mijn TV. Ehrm, wut? :P

Wat ik wil weten is dit: beschikt de AOC M2060SWQ over een veel nieuwer VA-paneel (dan mijn TV?) waardoor de geadverteerde kijkhoek van 178gr inderdaad gehaald wordt, of doe ik misschien toch een miskoop? :D

Wust um yn 'e moele ha? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:45

MazeWing

The plot thickens...

IPS heeft een betere kijkhoek, daar is geen twijfel over mogelijk. Kijken we echter objectief naar VA dan is het bij lange na niet zo erg als sommige je doen geloven. Horizontaal heb je, zeker gezien je formaat, geen enkel last hiervan. Ook verticaal zal het zeer minimaal zijn.

In de praktijk heb je dus nergens last van als je redelijk recht voor het scherm zit. Ga je de extremen opzoeken dan is IPS een stuk beter.
Vergelijk je VA echter met TN dan ga je er flink op vooruit. Als TN een 1 (op de schaal van 10 krijgt) en IPS een 10, dan scoort VA een 8.

Ik zelf ben van een 27" IPS naar een 35" ultrawide VA gegaan en ik heb geen enkel last van verminderde kijkhoeken wanneer ik er normaal mee om ga. Enkel wanneer ik bewust de hoeken van het scherm ga opzoeken zie ik wat verschuiving in helderheid en saturatie.

Wat betreft het verschil tussen kijkhoeken van VA panelen zit er inderdaad variatie tussen de modellen. Dit betreffen dan wel daadwerkelijk andere modellen en geen variatie binnen 1 specifiek model. Het beste is dan ook gewoon bij een betrouwbare webwinkel de monitor bestellen en proberen. Is het toch niet naar wens kun je het gewoon terugsturen en ga je iets anders proberen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-07 10:44

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Off axis verlies je bij VA wat kleurverzadiging. Bij TN inverteert het beeld als je niet oppast, totaal andere orde van grootte imo.

IPS heeft ongeveer eenzelfde statisch contrast als TN, dus ik denk dat je keuze gewoon beperkt is.

Let overigens vooral niet op de kijkhoeken die fabrikanten specificeren. Die zeggen namelijk nada. Die worden gemeten langs compleet arbitraire normen die door de fabrikanten zelf bepaald zijn. Wij van WC eend...

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-05 19:52
Okay, thanks guys. Dan ga ik voor de AOC :)

Wust um yn 'e moele ha? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tip: loop even een winkel binnen met meerdere types scherm en kijk naar hoe het eruit ziet.

TN zie je snel zat, je ergert je nu al aan de smalle kijkhoeken en verkleuring als je daarvan afwijkt. Een goede winkel meldt paneeltype, maar een minder goede (Mediamarkt, BCC, kuch) is nog steeds bruikbaar. Kijk gewoon bij de TV's: non-TN, non-OLED TV's zijn nagenoeg altijd VA.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-07 10:41

ScSi

Belg.

dion_b schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:09:
Tip: loop even een winkel binnen met meerdere types scherm en kijk naar hoe het eruit ziet.

TN zie je snel zat, je ergert je nu al aan de smalle kijkhoeken en verkleuring als je daarvan afwijkt. Een goede winkel meldt paneeltype, maar een minder goede (Mediamarkt, BCC, kuch) is nog steeds bruikbaar. Kijk gewoon bij de TV's: non-TN, non-OLED TV's zijn nagenoeg altijd VA.
Ik denk dat het ook sterk afhangt van het gebruik. De 8-bit TN panelen zijn belange na niet zo slecht (en goed doorontwikkeld)

Maar gezien het hier een 2de scherm betreft, zou ik ook een IPS of VA variant aanraden inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door ScSi op 26-03-2019 21:56 ]

Pagina: 1