• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hoe zit het met aanmelden op energieleveren.nl? Heb al tig topics gelezen hier. Grosso modo willen energieleveranciers een aanmelding zien want anders kunnen ze niet boven de 5000kWh grens blijvend een terugleververgoeding uitbetalen. Maar zoveel verwacht ik geeneens (max 2300kWh in het gunstige scenario) Daarbij verbruik natuurlijk ook deels wat ik zelf opwek. Dus ik zal met mijn installatie nooit over die grens heen gaan. Daarbij met een oude ferraris meter type Landis + Gyrr CM130DF6 welk voordeel heb ik ermee?

Zo te zien is het enkel handig zodat mijn energieleverancier een seintje krijgt. Maar als daardoor Enexis (netbeheerder in de regio) mij een slimme of slimme meter met communicatiemodule uitgeschakeld door de strot ramt laat ik aanmelding achterwege.

Salderen is nu al een feit bij gratie van de ferraris meter die zijn ding doet (zonder dat ik last heb van een blokkering oid) en terugloopt. Met 6kWh/Kwp op dag 1 doet alles het prima. (9x300w panelen = 2700Wp/2300kW geschat opbrengst) Bij gebrek aan voordelen overweeg ik aanmelding over te slaan. Hoe hebben andere tweakers met ferraris meter gehandeld?

[ Voor 187% gewijzigd door Joosie200 op 19-03-2019 23:13 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
https://www.google.com/ur...Vaw3TyZWuXkAnOhLc4vpiX7VC

Je meter lijkt op de lijst te staan?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:24
Er is een topic over het weigeren van de (slimme) meter:
Slimme energiemeter, weigeren??

En uiteraard als je straks de meterstanden door gaat/moet geven, kan je verwachten dat er vragen gesteld gaan worden over de correctheid er van als men niet op de hoogte is dat je zonnepanelen hebt...

[ Voor 47% gewijzigd door Rouske op 20-03-2019 11:54 ]

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb wel het typenummer CM130df6 maar als metercode 244Q en die staat er niet op, wel 234Q.
Rouske schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:49:
Er is een topic over het weigeren van de (slimme) meter:
Slimme energiemeter, weigeren??

En uiteraard als je straks de meterstanden door gaat/moet geven, kan je verwachten dat er vragen gesteld gaan worden over de correctheid er van als men niet op de hoogte is dat je zonnepanelen hebt...
Ik ben bekend met het topic. Maar ging me meer om aanmelding op energieleveren. Als die in dat topic ook terugkomt ga ik daar nogmaals zoeken. Maar ivm het laatste heb ik dus wel reden om aan te melden.

[ Voor 36% gewijzigd door Joosie200 op 20-03-2019 12:12 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-10 07:26
@Joosie200
ik heb mij zelf niet aangemeld, en dit gaat al meer als 10 jaar goed.
(ik dacht dat je 10 jaar geleden je nog niet eens kon aanmelden, maar dat is voor mij te lang geleden om mij te herinneren.)
feraris meter draait voor uit en achter uit,
en ik reken 500kWh af per jaar.
(hij is echt slim geworden, soms heb je daar leeftijd voor nodig.
slimme meter zijn nog te jong om echt slim te zijn. ;) )

het kan wel zijn dat mijn aansluiting een vinkje heeft gekregen in al die jaren dat er terug geleverd word.
geen idee, dat kun je niet inzien, dus weet ik ook niet.
(mischien heeft een meter opnemer dat een keer stiekem wel ingevuld of een leverancier die helder was en dat gedaan heeft. :? )

ik heb wel de bief gehad van de "slimme meter", voor sommige mensen komt die wel een beetje dwingend over.
maar die brief is helemaal niet erg, je kunt er perfect de houtkachel mee aansteken geen probleem.

mijn meter is nu officieel ook afgekeurd, maar ook net zo als jij niet het subtype.
maar netbeheerder en meters, geen idee of je het gasmeter debacle hebt gevolgd met hun te korte schroefdraad.
of de slimme meters die aansnijdende dimmers verkeerd registreerde.
dan krijgen we altijd eerst "mejuffrouw bagatellisatie" op TV en later worden toch alle meters vervangen.
en dit gaat eigenlijk al jaren zo, niks nieuws onder de zon.

(ik heb helemaal niks tegen de slimme meter, is best een gaaf apparaat.
en de meeste zijn nog goed ook.
maar een beetje je eigen privacy beschermen is niet erg.
niet de privacy van alu hoedjes, maar gewoon hoeveel ik gebruik en lever is mijn zaak.
ben geen echt grote jongen met maar 5500kWh opwek. (- >20% rechtstreeks gebruik)
het meten van mijn gebruik, daar heb ik geen slimme meter voor nodig, die is daar veel te onhandig voor.
ik reken verder netjes alles af, dus blijf liever onder de radar van de grote jongens.
persoonlijke keuze.)

dus niet te moeilijk denken, je mag zelf bepalen wat je wil.
(voor het wijzigen van salderen, moeten eerst de feraris meters worden vervangen.
dit is niet verplicht, dus moet eerst nog een wet voor worden gewijzigd.
als die wet er nu niet heel rap door heen komt, dan gaan ze 1 januari 2021 niet eens meer redden.
het is nu al een lange tijd stil rond het wijzigen van salderen, dus ja wie weet wat er gaat gebeuren?)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• jhhest
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-10 13:51
Even wat stukjes uit de FAQ.

https://www.energieleveren.nl/faq
  • Het registreren van uw elektriciteitsopwekker is wettelijk verplicht volgens de Europese en Nederlandse wet- en regelgeving.
  • Er worden steeds meer elektriciteitsopwekkers - zoals zonnepanelen - aangesloten op het elektriciteitsnet. Om goed in te kunnen spelen op de energiestromen, hebben de beheerders van het Nederlandse elektriciteitsnet inzicht nodig in deze elektriciteitsopwekkers. Het tijdig registreren draagt bij aan de betrouwbaarheid van het elektriciteitsnet.
  • Daarnaast is het registreren van uw elektriciteitsopwekker wettelijk verplicht volgens de Europese en Nederlandse wet- en regelgeving. Deze wettelijke verplichtingen staan in artikel 40, vijfde lid, van Verordening (EU) 2017/1485 (de System Operation Verordening).
  • In Europese wetgeving (netcode Requirements for Generators (RfG)) worden technische eisen gesteld aan productie- en verbruiksinstallaties. De eisen zijn gericht op het bevorderen van netveiligheid (veilig inpassen van toenemend aantal opwekinstallaties op het bestaande net), leveringszekerheid (voorspellen van energievraag en -aanbod dat complexer wordt naarmate een toename van aantal opwekinstallaties) en het faciliteren van de energietransitie (‘invoeden’ van energie op het net door opwekinstallaties).
Overigens kan je het je zonnepanelen registreren of de installateur heeft het al gedaan voor jou.

Je kan inloggen zonder wachtwoord. Alleen de laatste zes cijfers van je smart meter kan je gebruiken om in te loggen en de gegevens te zien. Je kan dus niet de gegevens van je buren bekijken.

Ik zag dat ze die van mijn gewoon hebben aangemeld. Heb ik zelf niks voor hoeven doen.

[ Voor 0% gewijzigd door jhhest op 21-10-2023 22:14 . Reden: opmaaktekens vergeten. ]

Bezoek mijn blog http://www.chinareview.eu

Pagina: 1