Toon posts:

Overclocken en harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo. Ik wil mijn pentium III 1000mhz op 1100mhz laten draaien. Maar toen ik dit deed ging de hardeschijf raar doen. Hij stopte halverwege met kopieren. Zou het kunnen komen door de ultra ATA storage drivers die ik heb geinstalleerd. Welke hardeschijf is het beste voor overclocken?

Verwijderd

Ik geloof dat je harde schijf weinig te maken heeft met overclocken. Wat wel kan, is dat je chipset instabiel wordt, en dat dat zich uit als problemen tijdens veel IDE-data-throughput.

Verwijderd

Topicstarter
Moederboard is Asus CUSL2-C. Dus dat moet wel lukken. Ook doet mijn andere schijf niet raar alleen die ene. Welke schijf is het beste?

• freshy98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17

freshy98

Atari

Ik heb zelf 2 IBM schijven. Een 45GB en een 13.6GB. Naar mijn mening doen vrijwel alle IBM schijven het erg goed onder overclocken van de bussnelheid. Ik kan mijn IBM's zelf op 41MHz FSB laten lopen zonder problemen (normaal is 33MHz). Uiteraard is 41MHz niet bevordelijk.

[A] Moon 4K Ultra HD: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2337998

Verwijderd

Hdd's hebben juist wel met overklokken te maken. Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat bij te ver overklokken (FSB verhogen) De data op een WesterDigital HDD (oud modelletje) compleet onbruikbaar was geworden. Na een herformat was hij weer in orde.

De IDE controller is gewoon een PCI device. Bij het verhogen van de FSB verhoog je automatisch ook de PCI-bus. De schijf-electronica van de HDD die op die bus is aangesloten wordt dus op een hogere frequentie aangesproken. Hier zijn niet alle Hdd's blij mee. (timing errors, data corruptie)

Persoonlijk vind ik de IBM schijven et beste voor overklokte systemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een maxtor 40gb diamondmax gekocht zou het daarbij werken of moet ik hem ruilen voor een ibm of seagate?

Verwijderd

bastard wrote
Hdd's hebben juist wel met overklokken te maken. Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat bij te ver overklokken (FSB verhogen) De data op een WesterDigital HDD (oud modelletje) compleet onbruikbaar was geworden. Na een herformat was hij weer in orde.

De IDE controller is gewoon een PCI device. Bij het verhogen van de FSB verhoog je automatisch ook de PCI-bus. De schijf-electronica van de HDD die op die bus is aangesloten wordt dus op een hogere frequentie aangesproken. Hier zijn niet alle Hdd's blij mee. (timing errors, data corruptie)
Hmm weer iets nieuws geleerd. Nooit geweten.

no: Dan zou ik er maar voor zorgen dat de PCI bus op een normale frequentie staat, en dan zet je de multiplier gewoon wat hoger.

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 10:53 schreef no het volgende:
Ik heb net een maxtor 40gb diamondmax gekocht zou het daarbij werken of moet ik hem ruilen voor een ibm of seagate?
Nee hoor, die maxtor schijfjes zijn prima dingetjes. En alle actuele schijven kunnen wel wat overklokken hebben.
Meestal zijn het de wat oudere schijven waar je problemen mee kunt krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
tnxs!

Ik had het op internet ook gelezen.

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
kan een seagate ATA III 30Gb 7200 tpm 122 fsb (41 mhz ofzo) hebben? of zou een maxtor dat ook kunnen? of kan alleen een IBM dat?

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

Op woensdag 25 juli 2001 10:54 schreef Oxonium het volgende:

[..]

Hmm weer iets nieuws geleerd. Nooit geweten.

no: Dan zou ik er maar voor zorgen dat de PCI bus op een normale frequentie staat, en dan zet je de multiplier gewoon wat hoger.
Hij heeft een CUSL2 en da's sowieso intel, dus dat gaat niet lukken... :)

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
oefff..diehard ouderwetse flame...

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 07:10
1100/10 = 110 Mhz
110 Mhz / 3 = 36.666... Mhz
75/2 = 37,5 Mhz

En de meeste harde schijven die ik ken, halen makkelijk een PCI busspeed van 37,5 Mhz, de instelling van jou ligt daar nog zelfs onder! Dus hier gaat iets anders fout...ik denk er nog even over :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

LOL kev..grappenmaker :)

No offense hoor maar als je met die flame Stoffel (did I say Hlpdsk?? nah.. :P )bedoelt.. dat zijn feiten .. een pentium valt niet te oc'en dmv de multiplier omdat die dus harstikke gelocked zit.. (aargh en nou geen bijdehandte opmerkingen van jah een p133 wel... vanaf p3 laten we maar ff op houden ok? :) )

Just my 2 cents..

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op donderdag 26 juli 2001 00:24 schreef G3R10 het volgende:

No offense hoor maar als je met die flame hlpdsk bedoelt.. dat zijn feiten .. een pentium valt niet te oc'en dmv de multiplier omdat die dus harstikke gelocked zit.. (aargh en nou geen bijdehandte opmerkingen van jah een p133 wel... vanaf p3 laten we maar ff op houden ok? :) )

Just my 2 cents..
En om precies te zijn...
Alle P2's en P3's die gemaakt zijn vanaf aug 98 zijn gelocked (met daarvoor af en toe ook nog een paar)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 26 juli 2001 00:24 schreef G3R10 het volgende:

No offense hoor maar als je met die flame hlpdsk bedoelt..
Niet iedereen met een animated gif als icon heet HlpDsK hoor. :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Eh... |:( .. goh... je hebt nog gelijk ook... |:(

/me gaat toch ff een brilletje kopen :)

En brz ... yep .. je hebt vast wel gelijk maar ik had ff geen zin om het na te gaan zoeken :) ..if you don't mind..

Verwijderd

Topicstarter
Ik had mijn maxtor nog niet ingebouwd dus ik weet niet of hij wel of niet werkt. De oude hardeschijf werkt niet.
Pagina: 1