Steensmuur aan binnenzijde isoleren.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-07 17:56

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
In de zomer ga ik verhuizen naar een boerderij uit 1913 (mijn ouderlijk huis, gebouwd door mijn overgrootvader)

Bij het verbouwen van de woning wil ik ook de isolatie aanpakken, alleen loop ik tegen het probleem op van het isoleren van de buitenmuren. Dit zijn steensmuren waarbij de balken van de eerste etage in de buitenmuur liggen met ook muurankers aan de buitenzijde.
Een nieuwe muur aan de buitenzijde van het gebouw is geen optie vanwege de neorenaissance elementen in de gevel en de orginele houten bakgoten.
Wanden zijn nu bijna niet geisoleerd, een beetje hardboard en gips met een beetje EPS er achter. Woning is nu zeer droog 's winters. Zal ook komen doordat er goed geventileerd wordt doordat er altijd een moederhaard heeft gebrand die de verbrandingslucht uit de woning haalde. Op dit moment staat er een pelletkachel met CV ondersteuning die dit ook doet.
Ik ben van plan om te gaan ventileren dmv. een Itho Qualityflow systeem.

Nu was mijn idee om een voorzetwand te maken van PIR+gips of PIR+Fermacel volgens deze methode. Maar na het lezen over condensproblemen, voornamelijk tpv. de vloerbalken ben ik hier toch wat huiverig voor geworden. Dampdicht is nooit helemaal dampdicht zo lijkt het.

Nu zit ik te kijken naar dampopen isoleren in combinatie met wandverwarming. Dit dan afstucen met leem- of kalkstuc. Een beetje zoals @Bram-Bos in zijn polderhuis heeft.

Om dampopen te isoleren ben ik de volgende opties tegengekomen:
  1. Houtvezelplaat zoals bijvoorbeeld:
    • Gutex Thermoroom
    • Pavatex Pavadentro.
  2. Minerale isolatie zoals bijvoorbeeld:
    • Xella Multipor
    • Heck IDP MS
Mijn gevoel zegt dat de minerale isolatie een betere optie is, mocht het toch wel een keer vochtig worden denk ik dat dit hier beter tegen kan. Kosten zijn wel een stuk hoger dan de houtvezelplaat.

Ik heb ook even met de U-wert calculator zitten spelen, maar deze heeft geen optie voor wandverwarming.
Ook heb ik het verhaal op de site van U-wert calculator over vakwerkhuizen gelezen. Daar noemen ze ook nog de optie cellulosevlokken.

Iemand hier nog tips, ik heb het idee dat ik alle fora en sites al doorgelezen heb, maar overal zeggen ze wat anders en je leest weinig ervaringen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:34
Ik had hetzelfde, en ik heb het als volgende opgelost:
Eerst latten op de steensmuur gezet, daarna pir platen (met een osb plaat ertegen aan gelijmd) hier tegen aan gelijmd (en op verschillende plekken met schroeven in de achterliggende latten geschroefd). Daarna gipsplaten in het OSB schroeven, en af laten stucen.
De spouw van 2 cm die nu tussen de pir en de buitenmuur zit is voldoende geventileerd via kieren bij ramen (ook genoeg voor een wespennest kwam ik achter afgelopen zomer). De houten ondervloer is van onderen met PUR geisoleerd. Ik ben niet bang voor condensatie op de vloer.

Minerale isolatie is minder effectief als bv PIR, Multipor is wel redelijk effectief. Met minerale isolatie moet je ongeveer 2 keer zo dik gaan werken voor dezelfde isolatie waarde. Ik heb nu 8cm PIR, en voor dezelfde waarde zou ik 16 cm minerale isolatie nodig moeten hebben. Het is ook maar net hoeveel je naar binnen wilt werken.
Maar je wilt dampopen met mechanische ventilatie? Ik dacht juist dat 1 van de voordelen van mechanische ventilatie was dat je damp dicht kon werken.

Dit is echter dampdichte isolatie, zit ventilatie op de ramen. Pir is niet (voorzover ik weet) dampopen.

*edit* dit inderdaad op dezelfde manier (en webwinkel) als welke jij doorlinkt.

[ Voor 36% gewijzigd door CrazyOne op 20-03-2019 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@blitzkrieg Elk isolatie materiaal laat vocht door, de hoeveelheid is afhankelijk van wat je kiest, hoe beter de isolatie hoe meer nut goeie ventilatie heeft. dit is de stel regel die ik op GOT lees en daar zit zeker wel wat in.

Vocht(damp) wil je altijd van binnen minimaal naar buiten (maximaal) maar nooit dampdicht.onderstaand plaatje is voor een dak maar lijkt me ook voor een muur toepasbaar.
Afbeeldingslocatie: https://huisfocus.nl/wp-content/uploads/2014/04/dakisolatieschematisch1-300x254.png

Je kan bv de muur ook nog impregneren,

Condensvorming is niet het probleem, je wilt alleen niet dat het vocht blijft liggen zodat het hout gaat rotten.
En vergeet niet dat huizen ook op houten (hei)palen staan, die gaan pas rotten zodra ze boven de grond komen zoals nu met extreem droog weer en verzakking.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
@CrazyOne Condensatie op de vloer zal bij mij geen probleem worden, komt een geisoleerde betonvloer in. Momenteel liggen de vloerbalken gewoon in het zand.
Voor de ventilatie achter de isolatie zou ik dan om de 1 a 2 meter een stootvoeg los willen boren. Aansluitdetails rond de ramen, verdiepingsvloeren en de binnenwanden is juist waar ik me zorgen om maak. Als ik met 100mm isolatie aankom tpv. een raam, hoe krijg ik dan die zijkant van de isolatie goed dampdicht? Folie en tape? En alles wat ik met schroeven tegen die wand aan monteer doorboort de dampdichte laag op de isolatie.
Ingenomen ruimte van de isolatie is hier geen probleem, ik heb straks een zitkamer van 4,5x6 meter. Of daar nu 20 of 40cm vanaf gaat. Het blijft een redelijke balzaal.

@vso Muren zijn geimpregneerd en goed droog. Plaatje is inderdaad toepasbaar, alleen vraag ik me af of 2cm spouw wel genoeg zal zijn voor bewegende lucht.

Misschien maak ik me ook wel te druk, maar ik wil over een aantal jaar geen gezeur met de verdiepingsvloer hebben. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

blitzkrieg schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:05:
@vso Muren zijn geimpregneerd en goed droog. Plaatje is inderdaad toepasbaar, alleen vraag ik me af of 2cm spouw wel genoeg zal zijn voor bewegende lucht.
Beter als niks of 5mm ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-07 14:56
blitzkrieg schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:05:
@CrazyOne
Aansluitdetails rond de ramen, verdiepingsvloeren en de binnenwanden is juist waar ik me zorgen om maak. Als ik met 100mm isolatie aankom tpv. een raam, hoe krijg ik dan die zijkant van de isolatie goed dampdicht? Folie en tape? En alles wat ik met schroeven tegen die wand aan monteer doorboort de dampdichte laag op de isolatie.
Met folie en dan met tape alle naden afplakken. Daar is speciale tape voor die hoort bij je folie. Dezelfde tape plak je ook over de nietjes waar je de folie mee hebt vastgezet.

Ga je ook elektra in die wand verwerken? Dan ga je daar ook mee door je folie en isolatie voor de inbouwdoos. Wat je dan kan doen is een spouw voor de elektra aanleggen. Ben je ook meteen af van het probleem dat je de folie en isolatie doorboort met een schroef als je wat aan de muur hangt. Ben op 't moment ook bezig met een voorzetwand en daar maak ik zo'n elektra spouw in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-07 19:58
Zelf afgelopen jaar een voormalige boerderij(tje) uit 1900 gerenoveerd. Zelfde verhaal als jou qua uitdaginen en ook ik ben begonnen met inspiratie ophalen uit het polderhuis, echter heb ik het helemaal anders gedaan (en ongevraagd zal ik mijn ervaring hier delen ;)).

De vraag begint of je er moet wonen tijdens de renovatie. Gezien ik lees dat je de vloeren eruit gaat halen vermoed ik van niet. Ik heb ca. een jaar een onbewoonbaar huis gehad (wel alles zelf gedaan) maar heb een spouwmuur gemetseld met hierin 10 cm glaswol rondom alle buitenmuren en een luchtspouw van ca. 2-3 cm.

Reden waarom ik toch voor de meer conventionele methode heb gekozen:
- Aannemer en andere vakmensen hadden ervaring met dergelijke panden in de buurt.
- Luchtdicht/dampdicht krijgen van voorzetwanden is voor dit type gebouwen dramatisch omdat er veel elementen door deze laag heen steken (o.a. je balkenlaag). Bij de gedachte alleen al werd ik niet heel blijk ;)
- De hele woning lag open, of ook wel alle kozijnen zijn vervangen door nieuwe met HR++ glas en alle binnenmuren zijn weggehaald op 2 stuks na, waardoor ik redelijk eenvoudig een nieuwe binnenschil kon maken. Als je ruimte per ruimte gaat aanpakken is dat een stuk moeilijker.
- Muren zijn een stuk steviger, bv. als je iets wilt ophangen. Ik ben achteraf blij dat ik die keuze heb gemaakt.
- Niet onbelangrijk: de prijs! Vergis je niet wat Multipor, wandverwarming en een leemstucadoor kost... het paste bij ons niet in het bouwbudget om dat voor de hele woning (1000 m3) te doen.

Uitdagingen die je gaat houden:
- Balken van de verdiepingen liggen nog altijd in de buitenmuren maar worden ondersteund door je nieuwe spouwmuren. Je hoeft ze trouwens niet in de buitenmuren te leggen, je kunt namelijk je nieuwe muur gebruiken, maar in mijn geval kon ik niet anders omdat de spanten op de verdiepingenvloeren dragen en ik eerste een nieuwe verdiepingsvloer moest maken voordat ik verder kon met de BG. Ik heb de balkkoppen ingepakt met dpc folie om ze te beschermen tegen vocht.
- Oude binnenmuren die constructief zijn (en meestal ook minimaal 1 steens zijn) zullen koudebruggen vormen omdat ze verbonden zijn aan de buitenmuren. Dat hoeft geen probleem te zijn, half nederland heeft koudebruggen in huis en dat gaat ook goed ;) Kwestie van stoken en ventileren!
- Bij aansluitingen met bestaande deuren en ramen is je dagkant/vensterbank ook (deels) een koudebrug. Je kunt twee dingen doen om het te voorkomen: je dagkanten isoleren of je nieuwe kozijnen in de nieuwe spouw plaatsen. Wij hebben beide niet gekozen en het minimale verlies geaccepteerd.

Om rekening mee te houden:
- Ik ga ervan uit dat je "op staal" (direct op het zand) bouwt gezien je een geïsoleerde betonvloer erin gaat leggen. Dit is wel een vereiste mocht je bovenstaande overwegen en check even met een (oudere) aannemer in de buurt die dit soort gebouwen kent!
- Controleer je vochthuishouding als je alles kaal hebt. Zie je vochtige plekken? Onderzoek waardoor het komt en los het op.

Overige tips:
- Mocht je vochtige buitenmuren hebben of krijgen nadat je klaar bent renoveren: je kunt dit oplossen door een drainage te leggen rondom je buitenmuren. Dit wordt in Frankrijk vaker gedaan met goede resultaten.
- Volgens mij hierboven ook al gezegd: condensatie is meestal je probleem niet, wel dat het vochtig blijft! Ventileren is de sleutel, dat kan ook gewoon met een raam open ;)

Ik wens je in ieder geval heel veel succes en plezier met dit project! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
s_schimmel schreef op zondag 24 maart 2019 @ 08:29:
[...]

Met folie en dan met tape alle naden afplakken. Daar is speciale tape voor die hoort bij je folie. Dezelfde tape plak je ook over de nietjes waar je de folie mee hebt vastgezet.

Ga je ook elektra in die wand verwerken? Dan ga je daar ook mee door je folie en isolatie voor de inbouwdoos. Wat je dan kan doen is een spouw voor de elektra aanleggen. Ben je ook meteen af van het probleem dat je de folie en isolatie doorboort met een schroef als je wat aan de muur hangt. Ben op 't moment ook bezig met een voorzetwand en daar maak ik zo'n elektra spouw in.
Daar zit ik nu inderdaad ook naar te kijken om een installatiespouw toe te passen.
_Piwi_ schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:58:
De vraag begint of je er moet wonen tijdens de renovatie. Gezien ik lees dat je de vloeren eruit gaat halen vermoed ik van niet. Ik heb ca. een jaar een onbewoonbaar huis gehad (wel alles zelf gedaan) maar heb een spouwmuur gemetseld met hierin 10 cm glaswol rondom alle buitenmuren en een luchtspouw van ca. 2-3 cm.
Ik zal er al wel wonen tijdens de renovatie, maar op zich is er ruimte genoeg en zal het in fases gebeuren.
De keuken/eetkamer is 16 jaar geleden verbouwd, daar is toen een geisoleerde betonvloer in gekomen. Hier doe ik eerst niks aan. Aangezien ik dan ook direct een andere keuken moet en het budget hier niet voor is.
Reden waarom ik toch voor de meer conventionele methode heb gekozen:
- Aannemer en andere vakmensen hadden ervaring met dergelijke panden in de buurt.
- Luchtdicht/dampdicht krijgen van voorzetwanden is voor dit type gebouwen dramatisch omdat er veel elementen door deze laag heen steken (o.a. je balkenlaag). Bij de gedachte alleen al werd ik niet heel blijk ;)
- De hele woning lag open, of ook wel alle kozijnen zijn vervangen door nieuwe met HR++ glas en alle binnenmuren zijn weggehaald op 2 stuks na, waardoor ik redelijk eenvoudig een nieuwe binnenschil kon maken. Als je ruimte per ruimte gaat aanpakken is dat een stuk moeilijker.
Word voor mij dus wat lastiger. Ben er ook nog niet over uit of ik de kozijnen ga vervangen. Kozijn is nog goed, dubbelglas is alleen van 1983.
Uitdagingen die je gaat houden:
- Balken van de verdiepingen liggen nog altijd in de buitenmuren maar worden ondersteund door je nieuwe spouwmuren. Je hoeft ze trouwens niet in de buitenmuren te leggen, je kunt namelijk je nieuwe muur gebruiken, maar in mijn geval kon ik niet anders omdat de spanten op de verdiepingenvloeren dragen en ik eerste een nieuwe verdiepingsvloer moest maken voordat ik verder kon met de BG. Ik heb de balkkoppen ingepakt met dpc folie om ze te beschermen tegen vocht.
- Oude binnenmuren die constructief zijn (en meestal ook minimaal 1 steens zijn) zullen koudebruggen vormen omdat ze verbonden zijn aan de buitenmuren. Dat hoeft geen probleem te zijn, half nederland heeft koudebruggen in huis en dat gaat ook goed ;) Kwestie van stoken en ventileren!
- Bij aansluitingen met bestaande deuren en ramen is je dagkant/vensterbank ook (deels) een koudebrug. Je kunt twee dingen doen om het te voorkomen: je dagkanten isoleren of je nieuwe kozijnen in de nieuwe spouw plaatsen. Wij hebben beide niet gekozen en het minimale verlies geaccepteerd.

Om rekening mee te houden:
- Ik ga ervan uit dat je "op staal" (direct op het zand) bouwt gezien je een geïsoleerde betonvloer erin gaat leggen. Dit is wel een vereiste mocht je bovenstaande overwegen en check even met een (oudere) aannemer in de buurt die dit soort gebouwen kent!
Inderdaad op staal.
Ik kan met de aannemer en zijn vader overleggen die sinds ongeveer 1950 hier verbouwd hebben.
- Controleer je vochthuishouding als je alles kaal hebt. Zie je vochtige plekken? Onderzoek waardoor het komt en los het op.

Overige tips:
- Mocht je vochtige buitenmuren hebben of krijgen nadat je klaar bent renoveren: je kunt dit oplossen door een drainage te leggen rondom je buitenmuren. Dit wordt in Frankrijk vaker gedaan met goede resultaten.
Is hier in de buurt ook gedaan na problemen met vocht. Maar verwacht het niet nodig te hebben.
- Volgens mij hierboven ook al gezegd: condensatie is meestal je probleem niet, wel dat het vochtig blijft! Ventileren is de sleutel, dat kan ook gewoon met een raam open ;)

Ik wens je in ieder geval heel veel succes en plezier met dit project! :)
Komt goed!

Ik heb ook naar cellulosevlokken zitten kijken. Dit in laten blazen achter een klimaatfolie.
Isolatiebedrijf hier in het dorp kan dat volgens mij ook leveren. Ik ga daar ook nog even informeren. Als ik het werk op het dorp kan houden is natuurlijk het mooiste.

Pagina: 1