Verzekering oudere auto duurder dan gloednieuwe

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvin95
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Hallo allemaal,

Hoe komt het dat wanneer ik autoverzekeringen vergelijk altijd met 'mijn' auto duurder uit ben?

Context:
Ik ben nu zelf 23 jaar en rij in een Ford Ka uit 2005. Alles staat op mijn vaders naam, ikzelf hoef enkel de benzine te betalen ivm studie.

Binnenkort wil ik de verzekering op mijn naam zetten zodat ik schadevrije jaren kan opbouwen. De goedkoopste WA verzekering die eruit komt is €65.

Nu ben ik aan het oriënteren wat voor auto ik later zou willen kopen (binnen een jaar is mijn plan). Steeds als ik daar naar de goedkoopste autoverzekering kijk staat dat nu rond de €55.

Nu hebben zelfs mijn opa en oma een nieuwe auto gekocht, een Nissan Micra. Mocht ik deze nu WA willen verzekeren, betaal ik ook rond de €55. De auto is nieuwer en ook zwaarder dan de Ford Ka.

Hoe komt het dat die Ford Ka zoveel meer kost voor een standaard WA verzekering dan de meeste nieuwe auto's (bmw's, mercedes ed buiten beschouwing gelaten. Kan ik sowieso niet betalen).

NB: De prijzen van de verzekeringen heb ik berekend op basis van mijn geboortedatum en postcode. Gaat niet om wat er nu betaald wordt. Dat is natuurlijk lager omdat ik snap dat mijn vader ouder is + meer schadevrije jaren heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door melvin95 op 19-03-2019 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:27

JdM

Humbled

WA verzekering wordt niet bepaald op dagwaarde van de auto, is echt genoeg over te vinden als je even zoekt.
Verder zit je met je 23 jaar nog in de risicocategorie, dus hogere premie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 10:59
Omdat de auto op je vader zijn naam staat is hij ook de eigenaar van de verzekering?

Dan is daar je antwoord :)

Je vader is ouder, heeft meer schadevrije jaren, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

WA is wettelijke aansprakelijkheid, dus dat dekt enkel schade aan voertuigen van anderen. Daarbij wordt dus simpelweg gekeken naar risico profielen, welke auto's en welke bestuurders zijn verantwoordelijk voor welke schade. De waarde van jouw auto is irrelevant, die wordt toch niet gedekt door de verzekering.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:37

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Risico-leeftijd, nieuwwaarde van de auto, dagwaarde van de auto, kans op schades/diefstal bij bepaalde modellen, kans op schades/diefstal in je regio, schadevrije jaren (0?) en zo zijn er nog wel meer factoren die invloed hebben op de statistieken.

Als hoofdbestuurder van die auto van je vader zou je misschien wel schadevrije jaren op kunnen bouwen. Vraag daar eens naar bij de verzekering. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Je bent 23 jaar en hebt 0 schadevrije jaren.

Dat is de enige reden waarom het duurder is. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvin95
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Kypo schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:16:
Omdat de auto op je vader zijn naam staat is hij ook de eigenaar van de verzekering?

Dan is daar je antwoord :)

Je vader is ouder, heeft meer schadevrije jaren, etc.
Gaat om de prijs wat ik ervoor zal betalen. Niet wat hij nu al betaald. Dat is logischerwijs stukken minder.
YakuzA schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:25:
Je bent 23 jaar en hebt 0 schadevrije jaren.

Dat is de enige reden waarom het duurder is. :)
Dat snap ik. Maar dan blijft de vraag hetzelfde. Waarom is de autoverzekering van die Ford Ka duurder dan bijvoorbeeld die Nissan Micra. Gegevens blijven hetzelfde namelijk.

[ Voor 33% gewijzigd door melvin95 op 19-03-2019 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 22:26

painkill

Pain(k)(ill)

De gedachte zal wel zijn dat je met een nieuwe auto van 20.000 voorzichtiger rijdt dan met een auto van 20 jaar oud van 500 euro. Daarnaast zijn sommige automerken duurder in de verzekering dan anderen, ook met WA. 65 euro voor 0 schadevrije jaren is trouwens best normaal, zakt wel redelijk snel.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

melvin95 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:26:

Dat snap ik. Maar dan blijft de vraag hetzelfde. Waarom is de autoverzekering van die Ford Ka duurder dan bijvoorbeeld die Nissan Micra. Gegevens blijven hetzelfde namelijk.
Een nieuwe Nissan Micra zal betere veiligheidssystemen hebben waardoor de kans op ongelukken kleiner is en de impact van de ongelukken ook kleiner zal zijn. Denk aan betere remmen, ABS,... al dat soort systemen tellen mee.

Nogmaals, het is een WA verzekering, dus de waarde van de auto is irrelevant. Het gaat puur om het risico profiel. En dat wordt door heel wat factoren bepaald zoals eigenschappen van de auto of statistiek.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 12:28
Stuur eens een mailtje naar de verzekeringsmaatschappij, dan heb je het antwoord van de bron.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:59

Verzekeraars kijken ook naar de statistieken qua schadehistorie per merk/type.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tsurany schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:54:
[...]

Een nieuwe Nissan Micra zal betere veiligheidssystemen hebben waardoor de kans op ongelukken kleiner is en de impact van de ongelukken ook kleiner zal zijn. Denk aan betere remmen, ABS,... al dat soort systemen tellen mee.

Nogmaals, het is een WA verzekering, dus de waarde van de auto is irrelevant. Het gaat puur om het risico profiel. En dat wordt door heel wat factoren bepaald zoals eigenschappen van de auto of statistiek.
Is ook niet helemaal correct doordat bijvoorbeeld ook 't gewicht van de auto mee telt bij het bepalen van het (WA) premiebedrag. Met een auto van ± 2 Ton (2000Kg) kun je véél meer schade berokkenen dan dat je dat doet met een auto van ± 1 Ton (1000Kg) 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:33
Tommzz schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:04:
[...]

Verzekeraars kijken ook naar de statistieken qua schadehistorie per merk/type.
Sommige verzekeraars kijken zelfs naar de kleur auto: https://www.consumentenbo...hoogte-verzekeringspremie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Weet niet hoe het in Nederland zit maar in België is elke verzekeraar verplicht om differentiatie- en segmentatiecriteria te publiceren. Naast wat al genoemd is (leeftijd, schadevrije jaren) speelt ook aantal jaar rijbewijs mee, en een heel belangrijke die nog niet genoemd is: motorvermogen! Hoe meer pk/kW/cc (of gerelateerde eigenshappen), hoe hoger de premie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

kamustra schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:12:
Weet niet hoe het in Nederland zit maar in België is elke verzekeraar verplicht om differentiatie- en segmentatiecriteria te publiceren. Naast wat al genoemd is (leeftijd, schadevrije jaren) speelt ook aantal jaar rijbewijs mee, en een heel belangrijke die nog niet genoemd is: motorvermogen! Hoe meer pk/kW/cc (of gerelateerde eigenshappen), hoe hoger de premie.
In België moet je, verzekeringstechnisch gezien, eigenlijk helemaal niet willen rijden met een auto óf motorfiets welke een béétje surplus aan vermogen heeft :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wimmel_1 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:08:
[...]

Is ook niet helemaal correct doordat bijvoorbeeld ook 't gewicht van de auto mee telt bij het bepalen van het (WA) premiebedrag. Met een auto van ± 2 Ton (2000Kg) kun je véél meer schade berokkenen dan dat je dat doet met een auto van ± 1 Ton (1000Kg) 8)
Gewicht is toch een eigenschap van een auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tsurany schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:18:
[...]

Gewicht is toch een eigenschap van een auto?
JEEN ;) (Ja & Neen). Het is een eigenschap van een specifiek model van dat type auto.

Om het simpel te verklaren: Een basis VW Golf 1.0 TSi (benzine) weegt een slordige 300Kg minder dan een VW Golf 2.0 TDi in een Highline uitvoering dat doet terwijl 't toch écht allebei VW Golfjes zijn welke er (voor een toevallige passant) exact 't zelfde uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-09 18:28

J8S

Los van dit alles: Als jij hoofdbestuurder bent van de auto die nu op je vaders naam staat en de verzekering staat ook op jouw vaders naam, kun je in de problemen komen als de verzekering onderzoek gaat doen na een ongeluk. Zeker als de schadekosten nogal hoog uitvallen willen ze wel eens wat proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wimmel_1 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:26:
[...]

JEen ;) (Ja - Neen). Het is een eigenschap van een specifiek model van dat type auto.

Om het simpel te verklaren: Een basis VW Golf 1.0 TSi (benzine) weegt een slordige 300Kg minder dan een VW Golf 2.0 TDi in een Highline uitvoering doet terwijl 't toch écht allebei VW Golfjes zijn welke er (voor een passant) exact 't zelfde uit zien.
Dus het was gewoon correct en je bedoelt gewoon "ja". Mooi, zijn we daar ook weer uit.

@melvin95 lees anders deze pagina's eens door:
https://www.independer.nl...ng/info/prijs/premie.aspx
https://www.pricewise.nl/blog/autopremie-postcode-onderzoek/

Het is dus lang niet zo simpel als enkel de waarde van de auto. Een straat verderop wonen kan je al tientallen euro's meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

Je stelt de goede vraag en er zijn te weinig mensen die de vraag niet stellen! Hier moet veel meer openheid over worden gegeven. Ik heb op dit moment een V70 van 1500 euro die me WA bijna 25 euro per maand kost bij 14 schadevrije jaren. Daarnaast heb ik een range rover die me slechts 27 euro kost. Echter die weegt 1000kg, heeft ongeveer net zoveel vermogen en os nog ongeveer 8000 waard.

Mijn tesla slaat echter alles, ik heb de model-s in de wa+ staan voor 70 euro. Waarom in godsnaam zoveel? Wa zou 55 zijn. Waarom zoveel? Ze vergoeden de schade niet als ik de tesla zelf Iets aan doe, die nog zon 35k waard is. Hij weegt minstens 300kg minder als de RR. Heeft een vee kortere remweg en zeker veel betere veiligheids systemen.

Ik heb mijn hele auto carrière al sterk het gevoel dat bepaalde autoprofielen gekoppeld worden aan duurdere verzekeringen!

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dutchneon schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 23:25:
Je stelt de goede vraag en er zijn te weinig mensen die de vraag niet stellen! Hier moet veel meer openheid over worden gegeven. Ik heb op dit moment een V70 van 1500 euro die me WA bijna 25 euro per maand kost bij 14 schadevrije jaren. Daarnaast heb ik een range rover die me slechts 27 euro kost. Echter die weegt 1000kg, heeft ongeveer net zoveel vermogen en os nog ongeveer 8000 waard.

Mijn tesla slaat echter alles, ik heb de model-s in de wa+ staan voor 70 euro. Waarom in godsnaam zoveel? Wa zou 55 zijn. Waarom zoveel? Ze vergoeden de schade niet als ik de tesla zelf Iets aan doe, die nog zon 35k waard is. Hij weegt minstens 300kg minder als de RR. Heeft een vee kortere remweg en zeker veel betere veiligheids systemen.

Ik heb mijn hele auto carrière al sterk het gevoel dat bepaalde autoprofielen gekoppeld worden aan duurdere verzekeringen!
Die WA+ (Beperkt Casco) verzekering dekt waarschijnlijk ook diefstal én eventuele stormschade? Nou kan ik mezelf persoonlijk niet goed voorstellen dat iemand zo'n ding überhaupt wil gaan stelen maar er kan natuurlijk wél een boom bovenop vallen tijdens een storm :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:36
@Dutchneon risicoprofiel. Een Tesla is een sportauto van 2 ton. Sportauto's worden vaak sportief gereden -> hoge premie. Als het mis gaat heb je veel gewicht -> hoge premie.

Ik had een zwarte Peugeot 206 1.4HDI. Ingeruild tegen een zwarte Peugeot 207SW 1.6VTI. De allrisk premie van de 207 was lager dan de WA van de 206. En waarom? 200kg extra, bijna 2x zoveel vermogen, enige wat ik kan bedenken is diesel vs LPG en dat de 206 een veel voorkomend klein boodschappenautootje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

wimmel_1 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 23:31:
[...]

Die WA+ (Beperkt Casco) verzekering dekt waarschijnlijk ook diefstal én eventuele stormschade? Nou kan ik mezelf persoonlijk niet goed voorstellen dat iemand zo'n ding überhaupt wil gaan stelen maar er kan natuurlijk wél een boom bovenop vallen tijdens een storm :9
Worden inderdaad vrijwel niet gestolen, en ze zoeken wel een nieuwere als ze er dan al 1 zoeken.... die van mij is 5 jaar oud en staat op 230dkm
Ja er kan een boom op vallen, maar zoals je ziet geef ik ook de prijs van de WA verzekering en die is dus bijna 2 keer zo hoog als de RR

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Opgegeven km's? Meer km's meer kans op schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

_JGC_ schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 23:36:
@Dutchneon risicoprofiel. Een Tesla is een sportauto van 2 ton. Sportauto's worden vaak sportief gereden -> hoge premie. Als het mis gaat heb je veel gewicht -> hoge premie.

Ik had een zwarte Peugeot 206 1.4HDI. Ingeruild tegen een zwarte Peugeot 207SW 1.6VTI. De allrisk premie van de 207 was lager dan de WA van de 206. En waarom? 200kg extra, bijna 2x zoveel vermogen, enige wat ik kan bedenken is diesel vs LPG en dat de 206 een veel voorkomend klein boodschappenautootje is.
Lachwekkend ja, een sportauto van 2,1 ton kan nooit een sportauto zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Barrycade schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 23:48:
Opgegeven km's? Meer km's meer kans op schade.
Dutchneon schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 23:47:
[...]

Worden inderdaad vrijwel niet gestolen, en ze zoeken wel een nieuwere als ze er dan al 1 zoeken.... die van mij is 5 jaar oud en staat op 230dkm
Ja er kan een boom op vallen, maar zoals je ziet geef ik ook de prijs van de WA verzekering en die is dus bijna 2 keer zo hoog als de RR
Dagwaarde van een Tesla Model-S is nog nét wat hoger dan dat de dagwaarde van jouw "RR" is. Bij het eventueel "Total Loss" verklaren maakt dat wel een paar Euro aan verschil als er aanspraak gemaakt wordt op 't waarborgfonds...... Bijvoorbeeld.

P.S. Neem maar van me aan dat verzekeraars de No.1 zijn als het op risicocalculatie aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dutchneon schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 23:25:

Dat is ook simpelweg zo, dat is toch geen geheim? Ala bepaalde bevolkingsgroepen meer schades veroorzaken betalen ze meer. Als bepaalde auto's relatief vaker bij ongelukken betrokken zijn betalen de eigenaren meer.
Daarnaast kijken ze ook naar het aantal kilometers. Je zal met de Tesla denk ik meer rijden dan met die andere twee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Gaat om de prijs wat ik ervoor zal betalen. Niet wat hij nu al betaald. Dat is logischerwijs stukken minder.

[...]

Dit komt helemaal neer op statistieken, als Ford Ka's meer ongelukken krijgen dan Nissan Micra's dan is van die tweede de verzekering goedkoper.

Wat hierboven dus ook staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 20-03-2019 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:25
WA verzekeringen zijn inderdaad afhankelijk van risicofactoren. De variabelen welke worden meegenomen zijn het grote geheim der verzekeraars, verschillend per verzekeraar en ik denk ook niet dat die ooit in dit topic gaan komen. :+

@Dutchneon
Is al een poosje bekend dat Tesla's duur en moeilijker zijn in de verzekering.
https://www.wegwijs.nl/ar...iet-happig-op-hippe-tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 10:27
Verzekeringen blijven altijd vaag.. ik ben 21, mijn vorige auto (Golf 5 met 90 pk (diesel)) was zo'n €30,- duurder in verzekering dan mijn huidige BMW 323i met 170pk.. koekoek
Oh ja, er blijven alleen minder verzekeraars over die je willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

TheBrut3 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:01:
WA verzekeringen zijn inderdaad afhankelijk van risicofactoren. De variabelen welke worden meegenomen zijn het grote geheim der verzekeraars, verschillend per verzekeraar en ik denk ook niet dat die ooit in dit topic gaan komen. :+

@Dutchneon
Is al een poosje bekend dat Tesla's duur en moeilijker zijn in de verzekering.
https://www.wegwijs.nl/ar...iet-happig-op-hippe-tesla
Ja dat wist ik toen ik er aan begon, maar dan moet er nog wel wat aan gebeuren!
Is belachelijk om zoveel te betalen, ik claim nooit wat en rijd nu 14jaar schadevrij. Al 3 keer schade gehad door een ander en zelfs dat betaal ik zelf, want "wegrijders".

Een verplichte WA is op deze manier een belachelijke regel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Tsurany schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:42:
[...]

Dat is ook simpelweg zo, dat is toch geen geheim? Ala bepaalde bevolkingsgroepen meer schades veroorzaken betalen ze meer. Als bepaalde auto's relatief vaker bij ongelukken betrokken zijn betalen de eigenaren meer.
Daarnaast kijken ze ook naar het aantal kilometers. Je zal met de Tesla denk ik meer rijden dan met die andere twee?
Met de Volvo V70 rijd ik inderdaad niet eens 5000km.... maar daar krijg ik geen korting voor hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:35
@melvin95
Zoals iedereen al aangeeft zijn er een hoop factoren die invloed hebben op je premie. Het is gewoon niet anders. Je zou nog wel wat dingen kunnen doen om goedkoper uit te komen:
1. Zoek de goedkoopste verzekering voor je auto. Indien dit Centraal Beheer is:
2. Kijk of je in aanmerking komt voor collectiviteitskorting
3. Sluit daarna je verzekering af via de telefoon, en vraag om een extra module (bijv, ruitschade) over het algemeen daalt de premie dan met 3-4 euro.
4. Sluit hem over naar Promovendum met 20% korting.
https://www.promovendum.nl/autoverzekering/korting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Dutchneon schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:53:
[...]
Ja dat wist ik toen ik er aan begon, maar dan moet er nog wel wat aan gebeuren!
Is belachelijk om zoveel te betalen, ik claim nooit wat en rijd nu 14jaar schadevrij. Al 3 keer schade gehad door een ander en zelfs dat betaal ik zelf, want "wegrijders".

Een verplichte WA is op deze manier een belachelijke regel!
Wegrijders is een andere discussie natuurlijk. Maar verder is verzekeren gewoon kijken naar gemiddelden.

Jouw schadevrije jaren zorgen voor een gunstigere premie door allerlei kortingen. Op dat deel heb je zelf invloed.

De basispremie is een spel der gemiddelden, daar kun je in je eentje niet heel veel aan veranderen.

Golfjes zijn duur te verzekeren omdat er veel "petjes" in rijden die schade maken. Hoewel je die schade net zo goed kan maken met een focus, gebeurd dat in de praktijk niet (minder dus) en dus is de focus een minder groot risico en dus goedkoper.
Op dezelfde manier zullen tesla's waarschijnlijk toch relatief veel schade maken. Daarnaast zijn ze zwaar en hebben ze heel veel vermogen en een sportieve insteek. Misschien dat jij die schade niet maakt, dan heb je "het volk" tegen je, maar het is voor de verzekering gewoon een risicovollere auto.

Nu kun je zeggen dat je een soort "basisverzekering" WA hoort te hebben voor een uniform bedrag. Maar daar wordt dit probleem zeker niet beter van. Voor de risicogroepen zal dat een droom zijn, maar voor de rest wordt het alleen maar onnodig duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:33
painkill schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:31:
65 euro voor 0 schadevrije jaren is trouwens best normaal, zakt wel redelijk snel.
Helaas is dat niet altijd zo. Mijn premie ging na twee jaar omhoog ondanks dat ik geen schade had gereden.
Hun motivatie was: u valt in een risico groep (Ik ben 28+) en er is geconstateerd dat er in uw regio meer schade wordt geclaimd, dus heeft u pech. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• centraal beheer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04-2020

centraal beheer

Bedrijfsaccount Centraal Beheer
Hoi melvin95,

Ik snap je vraag. Ik zie dat je intussen al inhoudelijke reacties hebt gekregen van mede-forumleden. Er zijn bij het bepalen van een premie voor een autoverzekering inderdaad meerdere factoren die een rol spelen. Ik geef je graag wat extra uitleg over een aantal hiervan.

Het woonadres van de verzekerde heeft invloed op de premie. Sommige regio’s zijn drukker en daarmee is de kans op schade groter. En ook het risico op diefstal verschilt per regio.

Merk, type of uitvoering van een auto zijn bepalend voor de premieberekening. Met sommige auto's wordt meer schade gereden. Ook zijn bepaalde merken/types diefstalgevoelig.

Tevens speelt de leeftijd van een verzekerde een belangrijke rol. Uit statistieken blijkt dat er binnen bepaalde leeftijdscategorieën een hoger risico is.

Het aantal kilometers dat iemand rijdt kan van invloed zijn. Immers meer kilometers op de weg betekent meer risico op schade. Iedere verzekeraar beoordeelt dit op zijn eigen manier.

Los van bovenstaande factoren stijgen premies doordat de kosten van schadeherstel nu vaak hoger uitvallen dan vroeger. Denk aan een bumper, die zit tegenwoordig vol met sensoren. Dat maakt een op het oog kleine schade al snel duurder dan je vooraf denkt.

Elke verzekeringsmaatschappij baseert haar premies op meerdere statistieken. Dat verklaart de verschillen tussen verzekeraars onderling. De premie die jij betaalt wordt elk jaar opnieuw vastgesteld. Dit gebeurt bij de verlengingsdatum van je verzekering.

We betalen met z'n allen elkaars schades. Daarom geven verzekeraars een premie op maat af. Zelf heb je natuurlijk invloed op je premie door het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd.

Ik hoop dat dit je meer inzicht geeft in de premie van je autoverzekering. Mocht je meer willen weten, een website als Independer biedt een schat aan informatie. En onderstaand artikel geeft ook uitleg.

https://www.ad.nl/binnenl...bijna-1000-euro~aded3ce9/

Vriendelijke groet, Remco
Webcare Centraal Beheer
Pagina: 1