Toon posts:

Excel formule datum laatste invoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik ben op zoek naar een formule om de bijbehorende datum (kolom A) van de laatst ingevulde waarde (kolom B ) weer te geven. Dus bijvoorbeeld:

01-03-2019 | 3
02-03-2019 | 8
03-03-2019 | 2
04-03-2019 | 6
05-03-2019 |
06-03-2019 |

Zoals in het voorbeeld zijn de waarden in kolom B niet oplopend.

Kan iemand me helpen? Hoor het graag.

Groet Anke

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2019 16:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Dus kolom A moet oplopend zijn met de datums en kolom B voer je zelf een willekeurige waarde in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Volgens mij is je vraag nog niet helemaal compleet. Waar komt het getal in kolom B vandaan? Moet die opgezocht worden in een tabel ofzo?
Wat voer je in, en wat moet 'automatisch' verschijnen en wat is de bron van dat automatische?

Verder mis ik nog het e.e.a. wat er wel stond toen je het topic aanmaakte:
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

[ Voor 19% gewijzigd door Cheesy op 19-03-2019 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Brummetje,
Het gaat om een urenregistratie. Ik wil in een ander excel document weergeven tot welke datum de gewerkte uren zijn ingevuld (ingevoerd in kolom B ).

Beste Kees_B,
Mijn excuses. Ik wil de formule graag gebruiken in excel. Ik had zelf al gevonden: =ZOEKEN(10^307;A3:A8).
Maar daarmee vind ik enkel de laatste waarde in kolom B. Op basis daarvan wil ik de waarde van de cel daar links naast weergeven.

Dank voor de snelle reacties allebei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-10 22:05
Kun je niet gewoon [=max()] gebruiken voor de hoogste waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Pyramiden,
Dat gaat niet, ik ben op zoek naar de datum behorend bij de laatst ingevulde waarde in een kolom. De laatste is niet per se de hoogste.

Beste S_Chief,
Mooie formule! Maar het gaat me niet om het moment van invullen, maar om de datum die naast de laatst ingevulde waarde staat. In mijn bovenstaande voorbeeld dus 04-03-2019.

Beide dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:52
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:54:
Beste Pyramiden,
Dat gaat niet, ik ben op zoek naar de datum behorend bij de laatst ingevulde waarde in een kolom. De laatste is niet per se de hoogste.

Beste S_Chief,
Mooie formule! Maar het gaat me niet om het moment van invullen, maar om de datum die naast de laatst ingevulde waarde staat. In mijn bovenstaande voorbeeld dus 04-03-2019.

Je zou als volgt kunnen doen (aangenomen dat je kolom "Data" op A2 met waarden begint en je kolom uren op B2 en dat alle data vóór de laatst ingevulde cel ook al zijn ingevuld): in (bijvoorbeeld) C2 de formule:

=ALS(B3="";B2;0)

Uitbreiden in de kolom C naar beneden. De som van kolom C zou dan het juiste antwoord geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:54:
Beste Pyramiden,

Beste S_Chief,

Het is m nog steeds niet duidelijk, eerlijk gezegd. Bedoel je dat als je vandaag 4 maart invult en morgen 3 maart, je de waarde van 3 maart krijgt? Dat gaat niet kunnen zonder grote kunstgrepen.

Of ‘simpelweg’ de onderste datum waar wat is ingevuld in de kolom er naast? Dat kan bijvoorbeeld met =zoeken(2;1/(B2:B10<>””);A2:A10) en dat aanpassen naar de juiste rijen natuurlijk, en voorzien van $ tekens voor regels/kolommen die gelijk blijven.

Edit: uitleg op bijvoorbeeld https://exceljet.net/form...ssociated-with-last-entry
En onder voorbehoud van dat ik het goed begreep.

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 19-03-2019 18:48 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
code:
1
=index($A$1:$A$6;vergelijken(9,9e+307;$B$1:$B$6))
De cel waarin je deze formule plaatst daarna opmaken in de gewenste datumnotatie.
In plaats van 9,9e+307 kun je elk willekeurig getal gebruiken dat groter is dan het grootste getal dat in kolom B kan voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

^^^ Simpeler en makkelijker te begrijpen dan mijn methode ja.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Of zoeken naar de eerste cel in kolom B waar niets staat en daarvan de bijbehorende cel in kolom A matchen? Dan heb je ook de dagen die mogelijk zijn vergeten. Dus stel dat je de 4e niets invult en de 5e wel, dan zou je met je huidige vraag naar de 6e gaan en vergeet je om de gewerkte uren van de 4e in te vullen.

Hoe dat formuletechnisch werkt, geen idee. :P

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1