FPS monitor voor ps4 pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:59
Ik zoek een?
Monitor voor Ps4 pro.
Wil deze voornamelijk gebruiken voor FPS en fifa. Dus Inputlag is voor mij het zwaarst wegende punt.
Ook lijkt het mij een beetje zonde om niet voor 4k resolutie te gaan, aangezien ik een ps4 pro heb die dit aankan en we in de toekomst meer naar 4k gaming gaan ( lijkt mij ). De pro ondersteunt max 60hz dus bij mijn weten heeft het geen nut om een scherm te nemen met een hogere HZ. Het scherm wordt alleen gebruikt in combinatie met de ps4. Freesync en dergelijke eigenschappen zijn bij mijn weten dus ook niet van toepassing op mijn situatie en hoeft dus allemaal niet aanwezig te zijn op mijn te kopen monitor.
Qua formaat inch zat ik te denken rond de 27/28 inch, echter zie ik meestal dat de "pro's " op een 24 inch spelen? En vaak ook niet op een 4k scherm..

Ik ben eigenlijk een duwtje nodig in de juiste richting. Moet ik nu een TN paneel monitor gaan nemen, aangezien ik overal lees dat deze schermen de snelste zijn op gebied van input lag 1ms.
Echter zie je ook IPS schermen met 5ms en 1 of 5 ms is nog wel te verwaarlozen ( lijkt mij ).
Ook heb ik mij laten inlezen dat IPS schermen mooiere kleuren weergeven, uiteraard vind ik het ook wel leuk als de kleuren mooi overkomen. Ik speel er soms ook bv een Red dead redemption op en dan is het ook wel zo mooi als je echt mooie kleuren hebt.

Het scherm wordt voornamelijk door 1 persoon gebruikt, dus hoe goed de kijkhoeken zijn maakt mij niet echt uit ( tenzij ik iets over het hoofd zie ). Ips schijnt betere kijkhoeken te hebben, is mooi meegenomen maar niet echt van toepassing.

Terugkomend op het input lag verhaal, hier op tweakers wordt het ook al gezegd, de fabrikanten hebben allemaal hun eigen manier van meten. En moet je voor een goed advies daarvoor bij gamers zelf achterhalen wat goed is.. En dat vind ik nog best lastig..
Ik hoop daarom ook dat er hier een aantal gamers zijn die mij hier bij kunnen helpen.

Uiteraard heb ik ook gekeken wat er in de esports scene gebruikt en dat is voornamelijk Benq.
Sony heeft er ook een samenwerking mee geloof ik of andersom met een licentie. Ook dat zijn volgens mij allemaal TN panelen.

pricewatch: BenQ ZOWIE RL2755T Zwart

https://blog.eu.playstati...series-for-playstation-4/

Echter dat zijn allemaal geen 4k schermen..
Moet ik mijn "eis" van 4k resolutie maar laten varen? Of kan zou ik de 4k versie van Benq kunnen nemen met de gedachte dat deze net zo snel is ( als ik naar de specificaties kijk en het is hetzelfde merk )
pricewatch: BenQ EL2870U Grijs, Zwart

Maakt het voor de input lag wat uit als ik op 4k speel of full hd? Het is uiteraard zwaarder voor de ps4 om 4k beeld te generen dan full hd echter heb ik de pro die daarvoor is uitgekomen. Maar ik kan mij inbeelden dat hij toch sneller loopt op full hd want dat is minder data verkeer etc.
Zit daar nog eventueel verschil in? Net zoals HDR, hebben deze aspecten invloed op mijn input lag?
Hdr is geen vereiste maar wel een leuke toevoeging die ik wel zeer waardeer op mijn tv.

Wat is je budget?
Die ligt rond de 300 maar mocht er voor 100 euro iets duidelijker beter zijn en toekomst bestendig dan is dat geen probleem. Vind alleen 500 euro voor mezelf niet echt te verantwoorden om uit te geven aan een "game"monitor..

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Benq

console Ps4 pro

Ik hoop dat hiermee mijn topic een beetje binnen de richtlijnen valt van tweakers en dat jullie mij kunnen helpen met de juiste keuze. Alvast bedankt voor eventuele reacties en de plek om mijn vraag hier te kunnen stellen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:55
Ik denk niet dat input lag zo belangrijk is op consoles, in ieder geval niet het kleine verschil tussen 1ms en 5ms bijvoorbeeld. Volgens mij hebben consoles standaard (als in altijd) een vorm van Vsync/Freesync/VRR aan staan waardoor je ook input lag krijgt, en de draadloze controllers zullen ook niet meehelpen.
Betreffende de resolutie; 4K halen spellen meestal maar op 30fps op consoles als ik mij niet vergis, terwijl je in de 1080p modus misschien wel 60fps haalt, dat kan belangrijker zijn.

Ik zou persoonlijk niet al teveel letten op de input lag, kijk juist naar een goed scherm met betrekking tot contrast, zwartwaarden en kleuren. Je kijkt er toch de hele tijd tegen aan dus dan is het wel fijn als het er mooi uit ziet en je vijanden kan zien in donkere omgevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 00:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Games hebben een hogere framerate op 1080p, als je het dus doet voor competatieve games dan ben je beter af met een full HD scherm. Uit voorzorg een scherm met ondersteuning voor hogere framerates (via HDMI) kopen kan ook geen kwaad want hoewel ik niet weet of het gaat gebeuren en of het technisch mogelijk is lijkt het mij niet uitgesloten dat ook de ps4 pro net als de xbox one x ondersteuning krijgt voor 1080p 120Hz.
Inputlag op een gaming focussed monitor is te verwaarlozen.

Iets als dit zou mijn suggestie zijn; (curved is ook erg prettig voor een gaming monitor)
pricewatch: MSI Optix MAG271C Zwart

en als 60hz alternatief;
pricewatch: BenQ EW277HDR Aluminium, Zilver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
Bedankt voor de reacties.

@Goudstalen

Inputlag is juist de reden dat ik overstap op een monitor dus sorry maar voor mij is het wel van belang. Dat het verschil tussen 1ms en 5ms te verwaarlozen is ben ik wel met je eens. Bij mijn weten wordt bv Blackops 4 op de ps4 pro op 4k 60fps net zoals battlefield 5 ook op 4k en 60 fps te spelen is als ik het goed heb. Bij Fifa heb ik geen flauw idee..

@HKS-Skyline

Ik wil echt een 60hz want zie het niet gebeuren dat de ps4 pro dit gaat upgraden naar 120, denk dat ze het eerder locken op 60.
Ten tweede zie ik dat je met VA panelen schermen komt aanzetten. Die wil ik sowieso al niet, die zijn lang niet zo snel als een TN paneel.

Ik neig nog steeds erg sterk om voor de Benq 4k scherm te gaan.

Wellicht dat ik mijn ps4 pro nog wel zo instel dat deze op 1080p gaat ivm bij sommige games betere fps maar omlaag gaan op een 4k scherm is geen probleem neem ik aan.
Aangezien we steeds meer naar 4k 60fps gaan wil ik dat ook graag kunnen op mijn monitor.
Dus ik denk persoonlijk dat ik er al redelijk uit ben. Maar toch wacht ik nog even een paar dagen, wellicht komt er nog iemand met een reactie die mij wellicht doet twijfelen. Zo niet dan ga ik zaterdag voor de Benq en drop ik eventueel nog wel een review mocht er belangstelling zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

fifanoob schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:57:
@HKS-Skyline

Ik wil echt een 60hz want zie het niet gebeuren dat de ps4 pro dit gaat upgraden naar 120, denk dat ze het eerder locken op 60.
Ten tweede zie ik dat je met VA panelen schermen komt aanzetten. Die wil ik sowieso al niet, die zijn lang niet zo snel als een TN paneel.
Ik denk dat je nog even wat onderzoek moet gaan doen. Responsetijden van monitoren is niet 1 getal, de geadverteerde waarde is het laagst mogelijke in de meest ideale omstandigheden, veel VA panelen zijn sneller in real world scenario's vergeleken met TN, en zelfs dan is het verschil compleet te verwaarlozen. Daarnaast zijn de kleuren veel beter en veel high end gaming monitoren gebruiken om die reden VA. Bij een verversingssnelheid van 60Hz zit er al meer dan 16ms tussen iedere frame, tel dat op bij de inputlag, verwerkingstijd van de console, je ping en de low/high ping correctie in de netcode van de game en je zit zo op een vertraging van 50ms. Denk je dan echt dat je een verschil van 4ms gaat merken?
4K zou heel dom zijn als je al klaagt over 4ms verschil voor de monitor, maar het wel voor lief neemt dat je game 10 tot 30 fps langzamer draait omdat je zo graag in 4K wilt spelen. (dat is dus een extra 16ms per frame dat er bovenop komt omdat de helft van de frames niet worden weergegeven, iedere frame duurt dus 33.3 ms bij 30fps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
HKS-Skyline schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:19:
[...]

Ik denk dat je nog even wat onderzoek moet gaan doen. Responsetijden van monitoren is niet 1 getal, de geadverteerde waarde is het laagst mogelijke in de meest ideale omstandigheden, veel VA panelen zijn sneller in real world scenario's vergeleken met TN, en zelfs dan is het verschil compleet te verwaarlozen. Daarnaast zijn de kleuren veel beter en veel high end gaming monitoren gebruiken om die reden VA. Bij een verversingssnelheid van 60Hz zit er al meer dan 16ms tussen iedere frame, tel dat op bij de inputlag, verwerkingstijd van de console, je ping en de low/high ping correctie in de netcode van de game en je zit zo op een vertraging van 50ms. Denk je dan echt dat je een verschil van 4ms gaat merken?
4K zou heel dom zijn als je al klaagt over 4ms verschil voor de monitor, maar het wel voor lief neemt dat je game 10 tot 30 fps langzamer draait omdat je zo graag in 4K wilt spelen. (dat is dus een extra 16ms per frame dat er bovenop komt omdat de helft van de frames niet worden weergegeven, iedere frame duurt dus 33.3 ms bij 30fps)
Bij mijn weten zijn TN panelen gewoon weg sneller dan VA panelen. Niet voor niks dat er in de esports voornamelijk gebruik gemaakt wordt van TN panelen.
Ik klaag niet over 4ms verschil, ik zeg juist dat ik denk dat, dat wel te verwaarlozen is.
Verder zeg je dat 4k heel dom zou zijn? Waarom? En waarom draait het dan met 30 fps minder? Battlefield 5 draait op 4k met 60 fps op de ps4 pro.
Ik heb een beetje het idee dat jij mij niet begrijpt of ik jou niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

fifanoob schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:27:
[...]

Bij mijn weten zijn TN panelen gewoon weg sneller dan VA panelen. Niet voor niks dat er in de esports voornamelijk gebruik gemaakt wordt van TN panelen.
Ik klaag niet over 4ms verschil, ik zeg juist dat ik denk dat, dat wel te verwaarlozen is.
Verder zeg je dat 4k heel dom zou zijn? Waarom? En waarom draait het dan met 30 fps minder? Battlefield 5 draait op 4k met 60 fps op de ps4 pro.
Ik heb een beetje het idee dat jij mij niet begrijpt of ik jou niet..
TN panelen zijn niet altijd sneller, dit ligt aan wat je er op weergeeft, en alles dat ze sneller zijn merk je niets van omdat het maar een fractie is van de totale delay wanneer je inputlag en de ping van je game er bij optelt, VA schermen afschrijven omdat je ze niet snel genoeg vind is dus onzin aangezien ze veel beter zijn in kleurweergave en de game er dus veel beter uit ziet. Met het hogere contrast kan je bijvoorbeeld vijanden beter zien in bepaalde situaties vergeleken met een TN paneel. VA panelen zijn prima opties en moeten zeker niet worden afgeschreven. VA is niet meer wat het vroeger was, de huidige VA panelen zijn van een compleet ander kaliber.

Wat betreft het 4K verhaal, BF5 is een uitzondering, de meeste games die op "4K" draaien draaien op een lagere framerate dan wanneer je een 1080p scherm gebruikt. Ook draait BF5 op de ps4 pro niet op 4K maar op max 1800p met een variabele scaler om de 60fps te behouden, de resolutie van bepaalde delen gaat dus automatisch omlaag wanneer het zwaarder wordt voor de console. Leuk trucje, maar er zijn maar weinig games die dit doen, de meeste zijn in 4K gelocked op 30fps of zwerven tussen de 30 en de 60fps in en andere games hebben een lagere resolutie om 60fps te kunnen halen. Met een 1080p monitor heb je dus minimale fps dips omdat de console rekenkracht in reserve heeft.
Pagina: 1