autoradio + speakers kan dit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1193212

Topicstarter
Beste lezer,

afgelopen week heb ik een autoradio gekocht ( PIONEER SPH-10BT ) met een setje speakers ( Alpine SPG-13C2) erbij.

Ik heb ze vervolgens aangesloten en het werkt, maar zodra ik het volume wat hoger zet, zeg op 60%/70%, dan gaan de boxen kraken. Ze kraken alleen als het geluid wordt afgespeeld.

Je zou denken dat ik ze heb opgeblazen, maar de radio geeft 4 x 50 Watt maximaal uit en 4 x 22 Watt RMS uit. de speakers hebben 50 Watt RMS en 200 Watt maximaal. Dit bekend dat ik de speakers nooit zomaar kan opblazen, toch? Daarnaast heb ik geen harde muziek lopen pompen.
Verder heb ik de boxen ook geprobeerd direct op de radio aan te sluiten i.p.v. de getrokken kabel en dat heeft het kraken ook niet opgelost.

Wat kan hier de oorzaak zijn van het kraken?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Groet,
Wilco

PS: het gaat wel om een tweedehandse auto (VW Golf 2).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-06 09:22

Funky22

Guild invite

4 x 50 w van je radio is iets van een 15w, veel te weinig dus en is ook de oorzaak van het kraken.
Dus een versterker erbij of een speaker setje kopen die geschikt zijn voor aan radio's te hangen bv Helix blue.

[ Voor 36% gewijzigd door Funky22 op 19-03-2019 16:12 ]

https://discord.gg/x8uWt9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:42
Vermogen van je versterker moet hoog genoeg zijn om je speakers op maximale output zonder clipping aan te kunnen sturen. Hoger vermogen speakers betekent dus dat je ook vooral een versterker nodig hebt die dat vermogen kan leverenm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:43
zzattack schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:50:
Vermogen van je versterker moet hoog genoeg zijn om je speakers op maximale output zonder clipping aan te kunnen sturen. Hoger vermogen speakers betekent dus dat je ook vooral een versterker nodig hebt die dat vermogen kan leverenm
ja en nee. Een zwakke versterker zal inderdaad gaan clippen (ipv een rond sinusvormig signaal krijg je een blokvormig signaal. Dat vinden speakers niet fijn.

De versterker heeft echt niet zoveel vermogen nodig om speakers aan te sturen. Over vermogen bestaat trouwens heel veel onzin. Het beste is om er een degelijke versterker tussen de speakers en HU te plaatsen. Ga voor een degelijk merk, en geen marquant ofzo.