Webwinkel annuleert bestelling zonder inspraak van mij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst voorop gesteld dat het hier om <50 euro gaat, maar ik wil toch eens weten of dit zomaar mag. Ik werk zelf voor een (grote) webwinkel en weet dat wij een casus zoals dit niet zo zouden afhandelen, maar misschien zijn wij de uitzondering.

Het begon met een bestelling van enkele producten tijdens een actieperiode. Deze actieperiode loopt nog steeds. Genoeg besteld om in ieder geval geen verzendkosten te hoeven betalen.

Vervolgens blijkt een gedeelte niet op voorraad te zijn. Prima, kan immers gebeuren. Echter werd direct, zonder overleg met mij, de order gesplitst en kwam een gedeelte al eerder. Op zich is dat netjes, maar dit levert later problemen op. Verder werd vermeld dat de rest later zou komen.

Pak 'm beet een week na de eerste levering krijg ik het bericht dat het product dat ik had besteld niet meer leverbaar was en dat ik tegoed op mijn account kreeg. Opmerkelijk, aangezien ik gewoon wil wachten en het product nog steeds te bestellen is.

Ik probeer vervolgens het product te bestellen met mijn tegoed. Echter is het nu iets duurder geworden én moet ik door de lagere orderwaarde ineens verzendkosten betalen. Ik stuur vervolgens een bericht naar de klantenservice of ze mij verder kunnen helpen door handmatig de order erin te zetten. Dit kunnen ze niet (uh...is dat niet de meest basic funtionaliteit die je zou verwachten van een klantenservice) en ze maken direct het geld over naar mijn bankrekening met de melding dat het product niet meer leverbaar is. Ondertussen staat het product nog steeds op 'tijdelijk niet leverbaar'. Dat is iets anders naar nooit meer leverbaar zijn.

Mijn vragen zijn:
  • Mag een winkelier eenzijdig een koopovereenkomst opzeggen?
  • Mag een winkelier zonder inbreng van de klant een order opsplitsen en voor de 2de zending ineens verzendkosten van de klant vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:48

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:39:

Mijn vragen zijn:

• Mag een winkelier zonder inbreng van de klant een order opsplitsen en voor de 2de zending ineens verzendkosten van de klant vragen?

[/list]
Neen. Als je order wijzigt, moeten ze altijd meedelen dat ze dit doen. Jij hebt dan altijd het recht af te zien van de aankoop. Dat je gratis verzending vervalt, wil eigenlijk zeggen dat de prijs stijgt. Wat voor jou meer dan reden geeft om af te zien van de aankoop.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:39:
  • Mag een winkelier eenzijdig een koopovereenkomst opzeggen?
Ja, jammergenoeg wel ja. Ze leggen gewoon de reden bij een externe partij, leverancier. Wat ze niet eens moeten kunnen aantonen. Die "weet gewoon niet of heb product ooit nog binnenkomt". In theorie moet het dan van de website en niet op "tijdelijk niet leverbaar". Daar heb je een punt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:26
1. ja, als zij het item niet meer kunnen bestellen kunnen ze het ook niet leveren.
2. zoals jij het stelt is het een nieuwe bestelling, dus ja verzendkosten. Als ze de order zelf splitsen en een deel naleveren krijg je geen extra verzendkosten (heb ik tenminste nooit gezien)

en Ja, ze hebben de fout gemaakt om het item niet meteen op (tijdelijk) niet meer leverbaar.
Dat tijdelijk kan gewoon info van hun leverancier zijn.

edit: kijk eens even naar buiten, mooi weer hè, en dan weer hier. Dan zie je plotseling dat je een zending binnen hebt die eigenlijk niet groot genoeg was om zonder verzendkosten verzonden te worden, toch zonder kosten gekregen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Tens op 19-03-2019 11:01 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@VerwijderdLees dit even => http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/46f.html

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tens schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:50:
1. ja, als zij het item niet meer kunnen bestellen kunnen ze het ook niet leveren.
Het gaat om een product dat 99,99% nog gewoon leverbaar gaat zijn. Product van een grote fabrikant in sector met een lange product lifetime.
2. zoals jij het stelt is het een nieuwe bestelling, dus ja verzendkosten. Als ze de order zelf splitsen en een deel naleveren krijg je geen extra verzendkosten (heb ik tenminste nooit gezien)
Het probleem is niet de splitsing. Het probleem is dat het tweede deel van de bestelling niet meer leverbaar is en ik de opdracht krijg zelf een alternatief te bestellen met het shoptegoed....waardoor ik ineens verzendkosten moet ophoesten.
en Ja, ze hebben de fout gemaakt om het item niet meteen op (tijdelijk) niet meer leverbaar.
Dat tijdelijk kan gewoon info van hun leverancier zijn.

edit: kijk eens even naar buiten, mooi weer hè, en dan weer hier. Dan zie je plotseling dat je een zending binnen hebt die eigenlijk niet groot genoeg was om zonder verzendkosten verzonden te worden, toch zonder kosten gekregen :)
Ja, het is meer een principekwestie dan wat anders. Zeker omdat het product wat ik nu niet heb de reden was uberhaupt wat te bestellen. Daarnaast was het voor mij ook apart dat de klantenservice geen order kan aanmaken/wijzigen. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Waa in ieder geval de laatste keer dat ik wat bij ze bestel.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2019 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Ik zou simpel zeggen dat ze maar handmatig die order voor je moeten aanmaken of dat je anders de gehele bestelling annuleert omdat zij niet kunnen leveren en dus ook de al ontvangen items op hun kosten retour stuurt en het gehele bedrag terug op je rekening wil hebben.

Of ze maken het in orde en het is prima of je krijgt het volledige bedrag terug en kan opnieuw alles samen bestellen en zo verzendkosten vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Philip Ross schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:25:
Ik zou simpel zeggen dat ze maar handmatig die order voor je moeten aanmaken of dat je anders de gehele bestelling annuleert omdat zij niet kunnen leveren en dus ook de al ontvangen items op hun kosten retour stuurt en het gehele bedrag terug op je rekening wil hebben.

Of ze maken het in orde en het is prima of je krijgt het volledige bedrag terug en kan opnieuw alles samen bestellen en zo verzendkosten vermijden.
Klantenservice kan geen bestellingen aanmaken of aanpassen. Dat is wat mij wordt verteld. Ik heb een gedeelte al in gebruik genomen. Zal de rest inderdaad maar retour sturen. Haal het wel ergens anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:26
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:20:
[...]

Het gaat om een product dat 99,99% nog gewoon leverbaar gaat zijn. Product van een grote fabrikant in sector met een lange product lifetime.

[...]

Het probleem is niet de splitsing. Het probleem is dat het tweede deel van de bestelling niet meer leverbaar is en ik de opdracht krijg zelf een alternatief te bestellen met het shoptegoed....waardoor ik ineens verzendkosten moet ophoesten.

[...]

Ja, het is meer een principekwestie dan wat anders. Zeker omdat het product wat ik nu niet heb de reden was uberhaupt wat te bestellen. Daarnaast was het voor mij ook apart dat de klantenservice geen order kan aanmaken/wijzigen. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Waa in ieder geval de laatste keer dat ik wat bij ze bestel.
Wel weer leverbaar, en geen 'op=op' actie? dan hebben ze een probleem.
Je had nooit een shoptegoed moeten accepteren, en het is zoals jij het verteld echt een tweede bestelling.
Beste optie was geweest; alles terugsturen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:26:
[...]

Klantenservice kan geen bestellingen aanmaken of aanpassen. Dat is wat mij wordt verteld. Ik heb een gedeelte al in gebruik genomen. Zal de rest inderdaad maar retour sturen. Haal het wel ergens anders.
De klantenservice van grote bedrijven hebben mij wel vaker verteld dat iets niet kon. Totdat ik een stuk wetboek quote en dreigde verdere stappen te ondernemen. Toen kon het ineens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tens schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:30:
[...]

Wel weer leverbaar, en geen 'op=op' actie? dan hebben ze een probleem.
Je had nooit een shoptegoed moeten accepteren, en het is zoals jij het verteld echt een tweede bestelling.
Beste optie was geweest; alles terugsturen.
Ik heb nooit shoptegoed geaccepteerd. Dat was een mededeling van hun kant: je hebt nu shoptegoed. Mijn reactie daarop was stuur mij maar gewoon mijn product op. Dat was niet mogelijk, want ze kunnen het zelf niet op de klantenservice. Conclusie is dat ik sowieso een klacht gaan indienen bij Thuiswinkel waarborg, want dit is natuurlijk geen nette manier van zaken doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Sowieso is het krijgen van shoptegoed raar, je hebt namelijk recht op je geld terug.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SgtElPotato schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:58:
Sowieso is het krijgen van shoptegoed raar, je hebt namelijk recht op je geld terug.
Ja, dat heb ik uiteindelijk ook gekregen. Maar dat wil ik niet, ik wil het product. Een product waarvan ik kan garanderen dat ze het gewoon nog binnen gaan krijgen. Dit klinkt als een manier om onder levering uit te komen (product was <50% van de normale verkoopprijs, maar wel een type product waar veel acties op zijn. Dus prijs was niet onrealistisch ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:09

-36-

Trust me. I'm an amateur

Stond er bij het gecancelde product dat er actievoorwaarden van toepassing waren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klacht ingediend via Thuiswinkelwaarborg. Direct reactie dat als ik het bedrag wat ze naar mij overgemaakt hadden weer terugstort ik de bestelde producten toch krijg en ook geen extra verzendkosten hoef te betalen. Uiteindelijk dus nog goed opgelost, maar jammer dat je eerst een officiele klacht moet indienen voordat er iets kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Joindry schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:47:
[...]

Ja, jammergenoeg wel ja.
Nee, de handelaar mag de overeenkomst niet zomaar eenzijdig ontbinden. Dat recht heeft eerstens alleen de consument bij een koop op afstand. De handelaar heeft de overeenkomst na te komen.
Tens schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:50:
Dan zie je plotseling dat je een zending binnen hebt die eigenlijk niet groot genoeg was om zonder verzendkosten verzonden te worden, toch zonder kosten gekregen :)
Ik vermoed zomaar even dat dit hele "voordeel" was komen te vervallen als de TS het missende product elders had moeten kopen en ook daar te maken had gekregen met een te laag orderbedrag voor gratis verzending.
Dat artikel is jaren geleden al komen te vervallen.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:29:
Uiteindelijk dus nog goed opgelost, maar jammer dat je eerst een officiele klacht moet indienen voordat er iets kan.
Het begint vrij gewoon te worden dat je druk moet uitoefenen voordat bedrijven in beweging komen. Afgelopen half jaar zelf nog tweemaal aan middelgrote bedrijven uit moeten leggen dat bij het herroepingsrecht de betaalde verzendkosten ook terugbetaald dienen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Dimens volgens mij snap je de intentie niet van mijn bericht.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:52
Hackus schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 00:56:
Ik denk ik ook niet. Maar je kan natuurlijk altijd iets meer info geven ipv lees maar even een oud wetsartikel na.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:21

LankHoar

Langharig tuig

Dat zal goed kunnen; je dropt een link zonder toelichting behalve "lees dit", en wanneer je dan zegt dat iemand je waarschijnlijk niet snapt, dan licht je nog steeds niets toe ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Los van intentie en ook daarbij de onwenselijkheid van ljnkdrops, pas op met bronnen als wetboek online. Die zijn niet altijd bij. Check even bij de overheid of een artikel nog geldt.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2019-03-16

In 2014 is het hele deel over koop op afstand aangepast en elders ondergebracht.
Afdeling 9A. Overeenkomsten op afstand
[Vervallen per 13-06-2014]

Artikel 46a

Artikel 46b

Artikel 46c

Artikel 46d

Artikel 46e

Artikel 46f

Artikel 46g
[Vervallen per 01-11-2009]

Artikel 46h

Artikel 46i

Artikel 46j
Ik gebruikte wetboek online eerder ook omdat overheid.nl dramatisch traag was, maar dat is afgelopen jaren sterk verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinusnl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:29:
Klacht ingediend via Thuiswinkelwaarborg. Direct reactie dat als ik het bedrag wat ze naar mij overgemaakt hadden weer terugstort ik de bestelde producten toch krijg en ook geen extra verzendkosten hoef te betalen. Uiteindelijk dus nog goed opgelost, maar jammer dat je eerst een officiele klacht moet indienen voordat er iets kan.
Jammer dat het zo moet lopen en dat het nu wel lukt.
Wel nog je shop tegoed behouden? :+

P.s speel je nog TF2? Herken je nikname nog van vroeger :P :*)
Pagina: 1