Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• DominoNL
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04-08 16:42

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Topicstarter
Voor onze nieuwe woning wil ik graag overstappen op 100% ledverlichting. Hierbij is het oog gevallen op de goed betaalbare serie van Ikea - Tradfri. Echter zou ik graag onderstaande willen bereiken, maar kom er met de app van Ikea niet uit. Kan iemand mij een duwtje in de goede richting sturen hoe ik dit voor elkaar zou kunnen krijgen.

Ik zou graag zien dat de lampen (qua kleurtemperatuur) de zonnecyclus volgen, dus 's ochtends "blauw" licht, 's avonds "oranje". Dit liefst zoveel mogelijk traploos en afgestemd op de daadwerkelijke zonnestand, maar simpelweg "06:00 - 10:00 = blauw" etc. zou voldoende zijn.

Om het dan nog ietsje lastiger te maken zou ik dus graag willen dat ook de lampen die uit staan deze cyclus volgen. Dus als je een lamp die uit staat in de ochtend aan zet deze blauw licht geeft en als je een lamp die uit staat 's avonds aan zet deze oranje mee kleurt (en dus niet de laatst onthouden stand).

Ik ben half-handig met een stukje zelf programmeren, maar zou het het liefst in een beetje deftige interface/app hebben. Mag dan ook wat geld kosten.

Heb zelf al Hass.io gevonden, maar kan uit de documentatie niet goed opmaken of hiermee bovenstaande haalbaar is, dus als iemand hier iets meer over weet ben ik ook één en al oor!

Alvast bedankt!

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 06:12
Scoor even een Hue Bridge van de V&A, en gebruik deze Labs feature.
https://labs.meethue.com/...bs/feel-better-with-light

*Er is ook Flux op je pc/mac, moet deze wel altijd aan staan.

[Voor 23% gewijzigd door jeroen3 op 19-03-2019 10:52]

• DominoNL

DominoNL

Topicstarter
Bedankt voor de input, zeker iets om naar te kijken! Niet om het advies in de wind te slaan (heb ik zelf ook altijd een hekel aan als mensen dat doen), maar is er een optie zonder tussenkomst van Philips? O-)

• Soggney
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 23:36

Soggney

Zeekomkommer

Externe domotica. Gaande van IFTTT voor veel te eenvoudige shit tot zie domotica topics hier op tweakers.
De apps van zowel philips als ikea geven mogelijkheden om via API's de lampen aan te sturen.
Zo kan je dus als input bij domotica de zonnestand gebruiken om dan via de controller de lampen aan te sturen.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:59

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Interessant! Wellicht kun je iets met Node-RED doen om de hub aan te sturen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 02:00
In combinatie met Domoticz (te draaien op een Raspberry Pi, of een Synology NAS bijvoorbeeld) zou je het zelf kunnen programmeren. Deze kan praten met je Tradfri bridge (en die van Hue ook trouwens).
Heb je direct een uitbreidbaar systeem om nog veel meer aan te sturen :)

Al zou ik een Hue Bridge scoren, dat is denk ik de kortste klap en zeker op V&A zijn die dingen helemaal niet duur. Ik heb zelf ook bewust voor de Hue bridge (en 2 lampen in zo'n pack) gekozen en die uitgebreid met Tradfri, ipv enkel Tradfri, omdat ik de Hue app fijner vind werken en de ondersteuning net iets breder is.

[Voor 3% gewijzigd door Richh op 19-03-2019 11:22]

• Luqq
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 04-08 18:08
Homeassistant + zigbee2mqtt/tradfri hub + https://www.home-assistant.io/components/switch.flux/ :)

[Voor 6% gewijzigd door Luqq op 19-03-2019 11:22]

• DominoNL

DominoNL

Topicstarter
Zou dit ook met de Tradfri hub kunnen werken?

Ah snap, je hebt het er al bij gezet :) . Ga deze proberen! Thanks allen!

[Voor 13% gewijzigd door DominoNL op 19-03-2019 11:42]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True