Garantie bij outlet store of Fabrieksgarantie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:36
Goedemorgen alle,

Ivm met een doorgebrande elektromotor van een tafelzaag wilde ik deze claimen onder garantie.
Er staat namelijk met grote letters op de fabrikant website "3 jaar garantie" (dit stond ook op de doos volgens mij)
De zaag is 2 jaar en 11 maanden geleden gekocht 8)

Echter zit ik gevangen tussen de winkel en de fabrikant die naar elkaar wijzen.

Ik heb deze tafelzaag gekocht bij een outlet store, welke op hun website hebben staan:
"Na 14 dagen gaat deze garantie over op fabrieksgarantie. U krijgt bij aanschaf een factuur, op deze factuur staat de dag van aankoop vermeld. Met deze factuur kunt u terecht bij de fabrikant. Zij zullen, indien het artikel binnen de garantie valt, de reparatie verder met u afwikkelen."

Deze outlet store koopt partijen op of beschadigde verpakkingen, dit laatste gold voor mijn zaag waarvan de doos een behoorlijke opdoffer had gehad.

Ik heb hier achteraan gebeld, en jawel na 14 dagen mag ik mij melden bij de fabrikant.

Dus veelvuldige contact gehad te hebben met de fabrikant/ Europese verdeler, komt hun verweer op het volgende neer;

Hun zijn een groothandel en hebben geen contact hebben met de klanten. Garantie word geregeld via de verkooppunten.
75% van de verkooppunten koopt garantie bij de fabrikant. de overige 25% regelt zelf hun garantie via een eigen reparatiecentrum.

Dus ik moet van de fabrikant achterhalen wie de zaag bij hun heeft aangekocht en vervolgens doorverkocht heeft aan de outletstore.

Terug naar de outletstore; "Sorry maar wij hebben daar geen gegevens van, soms kopen ze een enorme partij op (faillissement? ) waar dan van alles tussen zit. Er word niet geregistreerd welk artikel in welke partij zat"

Dus ik heb aan de fabrikant gevraagd waar het registratie nummer staat op de zaag, dan kan de fabrikant zelf in hun boekhouding opzoeken aan wie dit artikelnummer is verkocht.
Hier wilde fabrikant niet aan mee werken. "Zoals ik u heb gemeld moet u zelf het verkooppunt achter halen".

Google levert op dat ik een overeenkomst heb met de winkel en dat hun dit verder moeten afhandelen.
Ik heb de zaag in hun winkel gekocht en heb dus nooit hun algemene voorwaarden gezien of aangevinkt "ik ga akkoord met de algemene voorwaarden."

Graag jullie advies hoe ik dit nu het beste kan aanvliegen.

My life is in 2D, How about yours?

Beste antwoord (via BroederM op 19-03-2019 10:21)

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
Als het product ondeugdelijk is dan is de verkoper altijd uw aanspreekpunt. U hebt immers met de verkoper een koopovereenkomst gesloten en volgens de wet is de verkoper verplicht om aan u een product te leveren dat conform de redelijke verwachtingen functioneert. De verkoper mag u dus niet naar de fabrikant van het product sturen. Ook mag de verkoper niet weigeren om uw klacht te onderzoeken als het defect door de fabrieksgarantie (of de verkopersgarantie) wordt uitgesloten of als de fabrieks(verkopers)garantietermijn is verstreken.
bron

Als een product niet goed (ondeugdelijk) is, is de verkoper daar verantwoordelijk voor. Ga daarom altijd eerst terug naar de winkel. De verkoper moet het probleem voor u oplossen of de fabrikant inschakelen.
Soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. De verkoper kan u dan aanraden om zelf contact met de fabrikant op te nemen. U hoeft dat echter niet te doen. De verkoper blijft verantwoordelijk.
Kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? Vertelt u dat dan ook aan de verkoper. Doet u dat niet en lost de fabrikant het probleem niet op? Dan wordt het lastiger om later nog van de verkoper te vragen dat hij met een oplossing komt.
bron, kopstuk "bij wie moet ik zijn als een product niet goed is"

Wat als de verkoper het probleem niet wil oplossen?
Neem dan de volgende stappen:
Schrijf een brief
Schrijf de verkoper een brief of e-mail, waarin u hem vraagt om het probleem op te lossen.
Hebt u het product nog niet of nog niet helemaal betaald? Betaal dan niet totdat de verkoper uw probleem heeft opgelost.
Geef de verkoper een laatste kans om het product te repareren
Wil de verkoper het probleem niet oplossen? En kan het product wel gerepareerd worden? Stuur de verkoper dan een brief waarin u hem een laatste kans geeft om het product te repareren. Schrijf daarin dat u het product door een ander laat repareren als de verkoper het zelf niet doet. En dat u de kosten daarvan aan hem terug zult vragen.
bron, kopstuk "Wat als de verkoper het probleem niet wil oplossen?"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:48
Ze kunnen wel zeggen na 14 dagen... maar volgens mij is het minimaal 1 jaar dat je garantie hebt via de winkel zelf. Maar goed, die 1 jaar is al geweest, dus je moet bij de fabrikant zijn.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
Als het product ondeugdelijk is dan is de verkoper altijd uw aanspreekpunt. U hebt immers met de verkoper een koopovereenkomst gesloten en volgens de wet is de verkoper verplicht om aan u een product te leveren dat conform de redelijke verwachtingen functioneert. De verkoper mag u dus niet naar de fabrikant van het product sturen. Ook mag de verkoper niet weigeren om uw klacht te onderzoeken als het defect door de fabrieksgarantie (of de verkopersgarantie) wordt uitgesloten of als de fabrieks(verkopers)garantietermijn is verstreken.
bron

Als een product niet goed (ondeugdelijk) is, is de verkoper daar verantwoordelijk voor. Ga daarom altijd eerst terug naar de winkel. De verkoper moet het probleem voor u oplossen of de fabrikant inschakelen.
Soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. De verkoper kan u dan aanraden om zelf contact met de fabrikant op te nemen. U hoeft dat echter niet te doen. De verkoper blijft verantwoordelijk.
Kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? Vertelt u dat dan ook aan de verkoper. Doet u dat niet en lost de fabrikant het probleem niet op? Dan wordt het lastiger om later nog van de verkoper te vragen dat hij met een oplossing komt.

Schrijf een brief
Schrijf de verkoper een brief of e-mail, waarin u hem vraagt om het probleem op te lossen.
Hebt u het product nog niet of nog niet helemaal betaald? Betaal dan niet totdat de verkoper uw probleem heeft opgelost.
Wil de verkoper het probleem niet oplossen? En kan het product wel gerepareerd worden? Stuur de verkoper dan een brief waarin u hem een laatste kans geeft om het product te repareren. Schrijf daarin dat u het product door een ander laat repareren als de verkoper het zelf niet doet. En dat u de kosten daarvan aan hem terug zult vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
7Sins schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:00:
bron

Schrijf een brief
:o :o :o Wat een uber duidelijke reactie!

Thanks man! Volgende keer ga ik gelijk eens bij consuwijzer langs.

Ik ga de outlet store even "lastig" vallen en anders een brief/e-mail zoals consuwijzer adviseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Stel dát het al mag dat een winkel doorverwijst naar de fabrikant. Dan is adverteren met fabrieksgarantie alsnog fout, want die fabrieksgarantie hadden ze in dit geval schijnbaar zelf actief moeten inkopen bij de fabrikant, en dat hebben ze niet gedaan - dan moeten ze ook niet zeggen dat de klant fabrieksgarantie heeft. De belofte "Met deze factuur kunt u terecht bij de fabrikant" moeten zíj dan alsnog waarmaken.

Maar goed, zoals 7Sins al aangeeft is dit waarschijnlijk niet relevant, en gaat het voor de verkoper al fout op het punt dat ze het op de fabrikant afschuiven. Algemene voorwaarden gaan niet boven consumentenrecht, dus als die twee elkaar tegenspreken zijn de algemene voorwaarden daarin gewoon ongeldig. Of iemand moet inderdaad die wettelijke uitzondering voor outlet-producten weten aan te wijzen, maar daar heb ik nog nooit van gehoord.

Je hebt hoe dan ook recht op een product dat redelijkerwijs aan de verwachtingen voldoet. Dat houdt in dit geval natuurlijk in dat de verpakking voor geen meter meer werkt, dus daar kun je niet over klagen, maar als ze nergens aangeven dat de zaag zelf misschien ook wel kapot kan zijn, zit daarin wat betreft garantie geen verschil met een nieuw product.

[ Voor 21% gewijzigd door bwerg op 19-03-2019 10:31 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

En omdat de volgende reactie van de outletstore waarschijnlijk is: "Geldt niet want outlet" alvast het advies om dan te vragen aan te wijzen waar afwijkende wetgeving voor outletwinkels in het wetboek geregeld is - die is er namelijk niet, dus ze moeten evengoed aan consumentenwetgeving voldoen als ieder ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
Nou ik heb mijn vrienden van de outlet store gesproken. (*knip*, ik blijf netjes en zal de winkel naam niet noemen)

Deze blijven hameren dat hun beleid is dat ze maximaal 2 jaar garantie geven op een artikel.
Zoals ik het extreem vergrote, als een fabrikant op een artikel 80 jaar garantie heeft geven ze maximaal 2 jaar garantie, die andere 78 jaar hebben hun niets mee te maken.

Dit beleid zou duidelijk bij elke verkoop worden vermeld op de website en in hun winkel (iets wat zowel ik als mijn vrouw niet kunnen herinneren toen wij het in de winkel kochten.)

Hij beweerd dat ik hiermee tijdens het eerste contact, toen ik mij defect wilde aanmelden, akkoord ben gegaan omdat ik contact ging opnemen met de fabrikant.
Ik heb direct duidelijk gemaakt dat ik dit nooit gezegd heb (ben heel benieuwd of hun alle gesprekken opnemen)

*knip* geeft aan dat hun verder niets meer voor mij te gaan doen omdat de 2 jaar ruim verstreken zijn.

*knip* geeft aan dat de website Consuwijzer een zeer rooskleurig beeld geeft van het consumentenrecht en dat slechts 40% klopt van wat Consuwijzer beweerd (Kennelijk kent *knip* het consumenten recht beter dan de ACM |:( )

Ik heb aangeven dat ik de stappen ga doorlopen die consuwijzer aanbeveelt, *knip* geeft aan dat hij netjes overal antwoord op zal geven maar dat dit allemaal op niets zal uitdraaien.

Mijn plannen zijn nu;

Fabrikant op de hoogte stellen van deze reactie van de outletstore, Ik gok toch dat hun ook niet willen dat uiteindelijk de ACM een klacht binnen krijgt. Ik hoop dat de fabrikant overstag gaat, dit zou een hoop brieven schelen.

Een brief schrijven aan de outletstore zoals de Consuwijzer dit adviseert

Ik verwacht dat *knip* hierop "Nee" zal antwoorden.

Dan schrijf ik een nieuwe brief waarin ik hun een laatste kans geeft, en vervolgens de keuze om het elders te laten repareren of de koop te ontbinden waarbij ik mijn geld terug krijg.

Een nieuwe motor kost elders 121 euro, Nieuwwaarde zaag is 380 euro.

Mochten jullie er anders overdenken dan hoor ik het natuurlijk graag.

Modbreak:Het plaatsen van namen van werknemers is niet zomaar de bedoeling op Tweakers. Ook niet als de naam van de webshop niet is genoemd.

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 19-03-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 09:05
*knip* Nee. Topic kapen doen we neit aan. Zeker niet voor simpele vragen die niets met dit onderwerp te maken hebben.

[ Voor 76% gewijzigd door Yorinn op 21-03-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:18
Lastig hoor :) Je moet je inderdaad melden bij de verkoper en als ik de post uit een ander topic goed lees dan kun je verwachten dat de verkoper, als de fabrikant een langere garantietermijn hanteert, deze hanteren.
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:54:

Over het algemeen publiceren fabrikanten de garantiediensten die ze bereid zijn te bieden. Op dat moment betekent dat dat als je iets bij de winkel koopt, je dus mag verwachten dat die diensten bij het product horen en is je winkel aanspreekpunt hiervoor.
En omdat jouw moment van aankoop leidend is, gaan die rechten dus ook lopen vanaf jouw moment van aankoop.

Het is technisch dus niet mogelijk dat de 'garantie' bij de fabrikant langer loopt dan bij de winkel. Wel zijn er veel winkels die graag afschuiven en zich onder die verantwoordelijkheid uit te wurmen.

Naast wat geadverteerd wordt, is er wat redelijk verwacht mag worden. Ook dat valt onder conformiteit. Precieze grenzen zijn daarbij moeilijk, en worden bezien in redelijkheid en billijkheid.

Zo is het bij een laptop van 3 jaar oud waar een fout in blijkt erg de vraag in hoeverre die fout significant genoeg is om oplossen of vergoeden te eisen - ook dat is voorzien in de wet. Heeft het toch impact op de levensduur, dan is dat significant. Is de afwijking in conformiteit klein, dan is het niet redelijk of naar verhouding om dat na zo veel tijd nog op te lossen.
Als de gebruiker na al die tijd nog niets gemerkt heeft, lijkt de kans op voldoende afwijking van conformiteit klein.
2 jaar en 11 maanden bij een outlet zaak, ik zeg succes maar zal vast hele strijd worden

Als je bij bv ibood.com (outlet?) kijkt dan hanteren ze het logischer:
Garantie
De garantieduur verschilt per fabrikant en per product. Zolang je garantie hebt op een product, garandeert de fabrikant of importeur dat het product bij normaal gebruik goed blijft werken. Als een product kapot gaat terwijl je er nog garantie op hebt, zullen wij eerst proberen het kosteloos te repareren of vervangen. Lukt dit ons niet binnen een redelijke termijn, dan zullen wij jou (een deel van) het aankoopbedrag vergoeden.

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 21-03-2019 19:47 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
Op advies heb ik een briefje geschreven naar mijn rechtsbijstand verzekering.
Ik had weinig hoop op hulp aangezien mijn ervaringen uit het verleden is dat je pas hulp krijgt vanaf een "hoog" bedrag.

Na met e-mail wisseling met SRK rechtsbijstand, vandaag reactie gehad dat ik de kosten voor een nieuwe motor op mijn bankrekening word gestort. Totaal 121 euro.

Dit was een voorstel wat ik zelf had gedaan via de rechtsbijstand verzekering.

Eind goed, al goed. Ik ben hier tevreden mee.
(Maar ik twijfel nog of ik een case report als review achter laat over deze outlet store. Puur vanwege hun manier van belachelijk maken van consumentenrechten zoals Consuwijzer deze voor spiegelt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:23
BroederM schreef op maandag 1 april 2019 @ 18:57:
Op advies heb ik een briefje geschreven naar mijn rechtsbijstand verzekering.
Ik had weinig hoop op hulp aangezien mijn ervaringen uit het verleden is dat je pas hulp krijgt vanaf een "hoog" bedrag.

Na met e-mail wisseling met SRK rechtsbijstand, vandaag reactie gehad dat ik de kosten voor een nieuwe motor op mijn bankrekening word gestort. Totaal 121 euro.

Dit was een voorstel wat ik zelf had gedaan via de rechtsbijstand verzekering.

Eind goed, al goed. Ik ben hier tevreden mee.
Komt dit bedrag van de outletstore? Of heeft je rechtsbijstandverzekering het afgekocht?

Ik vrees het laatste. Zo leren ze het natuurlijk nooit...

Maar goed dat jij in ieder geval geholpen bent. d:)b

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
Xander schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:03:
[...]

Komt dit bedrag van de outletstore? Of heeft je rechtsbijstandverzekering het afgekocht?

Ik vrees het laatste. Zo leren ze het natuurlijk nooit...

Maar goed dat jij in ieder geval geholpen bent. d:)b
Krijg nou de vinken hik!

Ik las de brief tijdens de 1 april viering in Brielle op mijn telefoon.
Dus ik herlees hem nu pas.

Je heb helemaal gelijk, ze kopen mij af!

*zucht* hier ben ik wel over teleurgesteld nu. Ging mij niet echt om het geld maar meer om de manier waarop z'n fabrikant en verkoper er mee weg komen. Nu worden de kosten indirect betaald door mijzelf en ander Aegon klanten (Sorry mensen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:21

LankHoar

Langharig tuig

@BroederM rechtsbijstand gaat pas actief iets doen vanaf een bepaald (redelijk hoog) bedrag. Tot die tijd is het (op korte termijn althans) goedkoper om de klant af te kopen.

Jammer dat ze niet doorhebben dat de winkels zo niets leren, en ze vele malen die kleine bedragen zullen moeten uitkeren. Er zal vast een kosten/baten-analyse gemaakt zijn, echter vraag ik me of op welke korte termijn die gebaseerd is.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Pagina: 1