CV-Ketel kapot na slecht uitgevoerd onderhoud?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-05 18:52

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Topicstarter
Vandaag ging ineens onze CV-ketel in storing. Er bleek geen ontbranding te zijn;

Type ketel: Bosch 30HRC uit +/- 2008
Storingscode: EA

De storingsdienst is langs geweest en er is gebleken dat de pakking van de verbrandingskamer niet goed afsloot. Daardoor is er heet rookgas ontsnapt in het gesloten deel van het toestel en is er een gat gesmolten in de warmtewisselaar. Resultaat: Einde CV-ketel.

Volgens de monteur moest de oorzaak van het lek gezocht worden doordat de verbrandingskamer een keer te heet is geworden, waardoor het deksel van de verbrandingskamer krom is gaan trekken. Mogelijke oorzaak: te veel stof/vervuiling in de verbrandingskamer.

Nu is er half januari onderhoud gepleegd (door dezelfde partij als de storingsdienst). Destijds is oa deze pakking vervangen, is de verbrandingskamer gereinigd en is de electrodenset vervangen. Dit was de 1e keer onderhoud sinds wij er wonen (iets minder dan 2 jaar).

Mijn vriendin en ik vinden het zeer opvallend dat kort na het onderhoud de ketel op deze manier kapot gaat, terwijl deze net nog in orde is bevonden.

Mijn vragen:
- Als het deksel al krom was ten tijde van het onderhoud, had de onderhoudsmonteur dit moeten zien? Of sporen van lekkage moeten zien?
- Als het deksel nog niet krom was ten tijde van het onderhoud, is het onderhoud dan wel goed uitgevoerd?

Kortom, is dit gewoon een klassiek geval van pech gehad (we zijn laks geweest met onderhoud), of heeft de monteur hier gefaald?

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8qSd0BLkAjW32OiuM2SBhB3a/full.jpg?nohitcount=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rVgcoYjfyyyYuohG14dRnnmh/full.jpg?nohitcount=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S64D0gbHHWTMab05kJoWXCcF/full.jpg?nohitcount=1

[ Voor 6% gewijzigd door Flimovic op 18-03-2019 19:11 ]

Steam/Discord: Flimovic

Beste antwoord (via Flimovic op 20-03-2019 14:01)

Anoniem: 1183754

Pakking heeft niet goed gezeten
Of deksel niet goed vastgezet.
Te heet kan de ketel niet worden rechts
Voor op de wisselaar zit een sensor
Doe gooit de ketel meteen op storing.
Na pakking vervanging altijd controleren op
Rookgaslekkage

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 19:39
Flimovic schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:10:

Volgens de monteur moest de oorzaak van het lek gezocht worden doordat de verbrandingskamer een keer te heet is geworden, waardoor het deksel van de verbrandingskamer krom is gaan trekken. Mogelijke oorzaak: te veel stof/vervuiling in de verbrandingskamer.

Nu is er half januari onderhoud gepleegd (door dezelfde partij als de storingsdienst). Destijds is oa deze pakking vervangen, is de verbrandingskamer gereinigd en is de electrodenset vervangen. Dit was de 1e keer onderhoud sinds wij er wonen (iets minder dan 2 jaar).

]
Gelukkig is het onderhoud en de storing door hetzelfde bedrijf gedaan, bovenstaand kan je aan hun voorleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:58

RoamingZombie

Watching the sheeple...

A. Beide is mogelijk
B. Je gaat daar nooit achter komen.

[ Voor 3% gewijzigd door RoamingZombie op 18-03-2019 19:36 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
tja, ketels zijn nou eenmaal ingewikkelde dingen... en als je ze schijnbaar niet "precies" de aandacht geeft die ze nodig hebben.. schuift de fabrikant het direct op onjuist onderhoud

Nefit had ook al kromtrekkende warmtewisselaars, bij Ferroli smelten ze.. whats next? :x

[ Voor 20% gewijzigd door SMSfreakie op 18-03-2019 19:45 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:11
akatar schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:15:

Gelukkig is het onderhoud en de storing door hetzelfde bedrijf gedaan, bovenstaand kan je aan hun voorleggen.
Dan hoef je het niet te vragen, want je gaat het antwoord krijgen dat hun geen geld gaat kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je zou, al hoewel het een long shot is, kunnen proberen met je verzekering. Die willen vaak nog wel eens een derde partij in huis halen hiervoor.

Long shot? Ja, het is al 2 maanden geleden en niemand gebruikt zijn ketel niet 2 maanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 19:39
Wilke schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:11:
[...]

Dan hoef je het niet te vragen, want je gaat het antwoord krijgen dat hun geen geld gaat kosten.
Volgens de topicstarter is er 2 maanden voor de storing onderhoud gepleegd waarbij verbrandingskamer geopend is en schoongemaakt is, vervolgens zegt een monteur van hun 2 maanden later dat of de verbrandingskamer niet goed dicht zat of ernstig vervuild was.

[ Voor 3% gewijzigd door akatar op 18-03-2019 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik zou je vragen gewoon eens stellen aan een andere cv monteur. Wellicht wil een andere monteur in je voordeel verklaren, sta je net wat sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 12:11
akatar schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:34:
Volgens de topicstarter is er 2 maanden voor de storing onderhoud gepleegd waarbij verbrandingskamer geopend is en schoongemaakt is, vervolgens zegt een monteur van hun 2 maanden later dat of de verbrandingskamer niet goed dicht zat of ernstig vervuild was.
Okee, daar heb je wel een punt.

Ben benieuwd wat voor antwoord TS krijgt als hij dit probeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
akatar schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:15:
[...]

Dat was uiteraard mijn plan, maar wil er eerst zelf een mening over hebben. De monteur die vandaag bij ons was, wist het namelijk ook niet precies.
RoamingZombie schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:36:
A. Beide is mogelijk
B. Je gaat daar nooit achter komen.
Ik hoop eigenlijk dat iemand hier iets zou zeggen in de trant van: "WTF, dit had nooit mogen gebeuren, ze hebben keihard gefaald" of juist het tegenovergestelde "Komt vaak voor, kan gebeuren".
SMSfreakie schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:43:
tja, ketels zijn nou eenmaal ingewikkelde dingen... en als je ze schijnbaar niet "precies" de aandacht geeft die ze nodig hebben.. schuift de fabrikant het direct op onjuist onderhoud

Nefit had ook al kromtrekkende warmtewisselaars, bij Ferroli smelten ze.. whats next? :x
Binnenkant is best wel verbrand, we hadden ook gewoon brand in huis kunnen hebben :o
Wilke schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:11:
[...]

Daarom probeer ik ook goed beslagen ten ijs komen.
Vorkie schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:13:
Je zou, al hoewel het een long shot is, kunnen proberen met je verzekering. Die willen vaak nog wel eens een derde partij in huis halen hiervoor.

Long shot? Ja, het is al 2 maanden geleden en niemand gebruikt zijn ketel niet 2 maanden.
Originele invalshoek, thx!
akatar schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:34:
[...]

Klopt.

Als de verbrandingskamer schoon is gemaakt, hoe kan deze dan nu ineens te warm worden en de deksel laten krom trekken?

of

Als de verbrandingskamer 2 maand geleden al niet goed sloot, waarom is dat toen niet opgemerkt? Men zou met een sniffer de lekdichtheid moeten testen na het vervangen van een pakking.

of

Optie 3: ik zit er volkomen naast
cryptapix schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:22:
Ik zou je vragen gewoon eens stellen aan een andere cv monteur. Wellicht wil een andere monteur in je voordeel verklaren, sta je net wat sterker.
Goede tip, sowieso zal er binnenkort een nieuwe ketel geplaatst worden, dus dan is er ook een andere monteur.
Wilke schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:33:
[...]

Okee, daar heb je wel een punt.

Ben benieuwd wat voor antwoord TS krijgt als hij dit probeert.
Same :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-05 21:47
Op de foto zit de pakking ook niet goed achterin, precies waar je die verkleuring ziet. Verder is de pakking ook kapot (gedrukt?) Hebben ze bij het onderhoud de branderpakking überhaupt wel vervangen :?.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-05 23:27
Flimovic schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:51:
[...]
Als de verbrandingskamer schoon is gemaakt, hoe kan deze dan nu ineens te warm worden en de deksel laten krom trekken?

of

Als de verbrandingskamer 2 maand geleden al niet goed sloot, waarom is dat toen niet opgemerkt? Men zou met een sniffer de lekdichtheid moeten testen na het vervangen van een pakking.

of

Optie 3: ik zit er volkomen naast
De verbrandingskamer is dan voor het schoonmaken te heet geworden. Deze kan wel net afsluiten op het moment dat je hem net installeert met een nieuwe pakking maar door de kromming zal de pakking niet goed klemmen waardoor het vuur erdoorheen eet. Zie je doorgaans wel met een sniffer maar kost tijd. De kromming is waarschijnlijk te zien maar wel moeilijk dat is volgens mij echt minder dan een mm werk. Eigenlijk mag zo'n deksel/kamer niet kromtrekken ook bij een vervuilde wisselaar maar dat is tegenwoordig een dingetje blijkbaar (zie Nefit en Agpo bij kassa). Of het deksel of de kamer nu krom is dat is wel te controleren neem ik aan, de ketel is er nog toch. Als de boel niet krom is is het aannemelijk dat de pakking er niet goed op zat. De nieuwe ketel komt weer vanaf hetzelfde bedrijf neem ik aan, ik denk niet dat die monteur die de nieuwe ketel gaat plaatsen een objectief iemand is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als de deksel echt krom is, dan is er sowieso iets mis gegaan met de ketel.
Dan kun je pech/mazzel hebben dat de monteur het mist/ziet, maar dan is je 'claim' erg dun. Staat er in de servicemanual iets over het controleren van de deksel, dan heb je een kans, anders houdt het snel op.

Het gevaar van brand is natuurlijk erg vervelend, maar daarom heb je daar een CO melder en in de rest van het huis brandmelders hangen. En uiteraard een brandverzekering.

Als laatste is het goed om te bedenken wat de schade is. Een 11 jaar oude ketel is wel ongeveer afgeschreven, op marktplaats koop je dan voor €200 oid zo'n ketel.
Dus als je je gelijk krijgt, 'moet' de cv-man zo'n ketel op de kop tikken en ophangen of de verbrandingskamer wisselen. Hangt er nog steeds een 11 jaar oude ketel die zo de geest kan geven.

Persoonlijk zou ik een offerte opvragen van een nieuwe ketel en de kosten van de onderhoudsbeurt & de storingsrit dan voor rekening van het bedrijf proberen te laten zijn. Eventueel kan ook de eerste onderhoudsbeurt voor nop ipv de vorige terug te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:26
Het lijkt erop dat de pakking niet goed gezeten heeft na het onderhoud. dat is dus een fout die bij het vorige onderhoud ontstaan is, iets waar je als het goed is de rekening van hebt. Zoveel druk staat er niet op het systeem dat een pakking naar buiten geblazen kan worden, het is geen verbrandingsmotor maar een kamer waarin amper druk heerst.

Lijkt me dan een zaakje voor het bedrijf die het onderhoud gedaan heeft, gevolgschade omdat onderhoud niet goed is uitgevoerd.

benno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 22:16
Nadeel is dat stel dat ze vergoeden je mogelijk enkel recht hebt op de dagwaarde.
Zelf zou ik kijken wat het bedrijf je aanbiedt qua coulance/service vergoeding. Als dat tegenvalt een ander bedrijf de ketel laten ophangen en daar ook je onderhoud gaan doen. Nadeel is dat je nu geen zin hebt om weken te wachten om te kunnen vergelijken etc nu je ineens zonder ketel zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683194

Ik zou zeggen nieuw rookgas buisje en een pakking en dan gas met die zooi, en laat hem dat ding na meten met een gas lek detector, zo doe ik het altijd. En ja met Bosch kan dit gebeuren omdat je gewoon. Niet genoeg ruimte hebt om alles in elkaar te zetten, is gewoon niet goed over nagedacht. Waarschijnlijk is de pakking verschoven met het monteren van de lucht verdeel kap en dan krijg je dus dit, en dat kan heel goed in 2 maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05 11:02
Reminder to self: Doe CV onderhoud niet nog eens 5 jaar uitstellen. Ik haat CV monteurs :( (niets persoonlijks) maar tijd voor onderhoud

[ Voor 35% gewijzigd door Gamebuster op 19-03-2019 10:17 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:02:
Op de foto zit de pakking ook niet goed achterin, precies waar je die verkleuring ziet. Verder is de pakking ook kapot (gedrukt?) Hebben ze bij het onderhoud de branderpakking überhaupt wel vervangen :?.
De pakking is wel vervangen, dat heb ik zelf gezien. Ik krijg echter steeds meer de indruk dat het deksel niet goed is terug geplaatst en/of dat de pakking niet goed heeft gezeten.
Jim423 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:20:
[...]

De verbrandingskamer is dan voor het schoonmaken te heet geworden. Deze kan wel net afsluiten op het moment dat je hem net installeert met een nieuwe pakking maar door de kromming zal de pakking niet goed klemmen waardoor het vuur erdoorheen eet. Zie je doorgaans wel met een sniffer maar kost tijd. De kromming is waarschijnlijk te zien maar wel moeilijk dat is volgens mij echt minder dan een mm werk. Eigenlijk mag zo'n deksel/kamer niet kromtrekken ook bij een vervuilde wisselaar maar dat is tegenwoordig een dingetje blijkbaar (zie Nefit en Agpo bij kassa). Of het deksel of de kamer nu krom is dat is wel te controleren neem ik aan, de ketel is er nog toch. Als de boel niet krom is is het aannemelijk dat de pakking er niet goed op zat. De nieuwe ketel komt weer vanaf hetzelfde bedrijf neem ik aan, ik denk niet dat die monteur die de nieuwe ketel gaat plaatsen een objectief iemand is.
Op het oog is het deksel recht, ik zal er vanavond als ik thuis ben even een lineaal langs leggen en checken of ie ook echt recht is.

Of de ketel van hetzelfde bedrijf komt valt nog te bezien. Ze vragen de hoofdprijs voor het vervangen van de ketel.
TheGhostInc schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:38:
[...]

Als de deksel echt krom is, dan is er sowieso iets mis gegaan met de ketel.
Dan kun je pech/mazzel hebben dat de monteur het mist/ziet, maar dan is je 'claim' erg dun. Staat er in de servicemanual iets over het controleren van de deksel, dan heb je een kans, anders houdt het snel op.

Het gevaar van brand is natuurlijk erg vervelend, maar daarom heb je daar een CO melder en in de rest van het huis brandmelders hangen. En uiteraard een brandverzekering.

Als laatste is het goed om te bedenken wat de schade is. Een 11 jaar oude ketel is wel ongeveer afgeschreven, op marktplaats koop je dan voor €200 oid zo'n ketel.
Dus als je je gelijk krijgt, 'moet' de cv-man zo'n ketel op de kop tikken en ophangen of de verbrandingskamer wisselen. Hangt er nog steeds een 11 jaar oude ketel die zo de geest kan geven.

Persoonlijk zou ik een offerte opvragen van een nieuwe ketel en de kosten van de onderhoudsbeurt & de storingsrit dan voor rekening van het bedrijf proberen te laten zijn. Eventueel kan ook de eerste onderhoudsbeurt voor nop ipv de vorige terug te vragen.
toon volledige bericht
Ik ga idd even met het onderhoudsbedrijf in gesprek over coulance. Mede omdat ze ook veel geld vragen voor het plaatsen van een nieuwe ketel.
Bvanham schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 08:33:
Het lijkt erop dat de pakking niet goed gezeten heeft na het onderhoud. dat is dus een fout die bij het vorige onderhoud ontstaan is, iets waar je als het goed is de rekening van hebt. Zoveel druk staat er niet op het systeem dat een pakking naar buiten geblazen kan worden, het is geen verbrandingsmotor maar een kamer waarin amper druk heerst.

Lijkt me dan een zaakje voor het bedrijf die het onderhoud gedaan heeft, gevolgschade omdat onderhoud niet goed is uitgevoerd.

benno
Lijkt er inderdaad op, hoewel het ook wishful thinking kan zijn :p
meermarco schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 08:45:
Nadeel is dat stel dat ze vergoeden je mogelijk enkel recht hebt op de dagwaarde.
Zelf zou ik kijken wat het bedrijf je aanbiedt qua coulance/service vergoeding. Als dat tegenvalt een ander bedrijf de ketel laten ophangen en daar ook je onderhoud gaan doen. Nadeel is dat je nu geen zin hebt om weken te wachten om te kunnen vergelijken etc nu je ineens zonder ketel zit
Precies mijn plan van aanpak!
Anoniem: 683194 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:52:
Ik zou zeggen nieuw rookgas buisje en een pakking en dan gas met die zooi, en laat hem dat ding na meten met een gas lek detector, zo doe ik het altijd. En ja met Bosch kan dit gebeuren omdat je gewoon. Niet genoeg ruimte hebt om alles in elkaar te zetten, is gewoon niet goed over nagedacht. Waarschijnlijk is de pakking verschoven met het monteren van de lucht verdeel kap en dan krijg je dus dit, en dat kan heel goed in 2 maanden
Volgens mij is het de warmtewisselaar die naar z'n grootje is. Ding was volgens de monteur total loss. But correct me if I'm wrong!

Edit:

I'm wrong, het is inderdaad de rookgasafvoer.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1183754

Pakking heeft niet goed gezeten
Of deksel niet goed vastgezet.
Te heet kan de ketel niet worden rechts
Voor op de wisselaar zit een sensor
Doe gooit de ketel meteen op storing.
Na pakking vervanging altijd controleren op
Rookgaslekkage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:13
Wat gasfitter zegt.
Zo te zien is de pakking verschoven bij het terugplaatsen van het boven gedeelte.
Het aantrekpunt zit in het midden, dan hou je ruimte omdat de pakking op verkeerde punten knelt.
Gebeurd makkelijk als je hem eerst achter op de bout schuift ipv neerlegt in zijn geheel.
Onwaarschijnlijk dat het al gelekt heeft met een oude ingedrukte pakking en dit niet zichtbaar was. De nieuwe pakking is dikker en zou meer op moeten vangen qua eventuele vervorming.
En dan check je na installatie de boel.

Ik zou er een externe expert bij halen voor een rapportje en het bedrijf aansprakelijk stellen voor ondeugdelijk en gevaarlijk onderhoud.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 19-03-2019 11:57 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 683194

Check ook meteen even of het pennetje wat in die deksel zit niet kapot is, die zorgt ervoor dat de deksel precies op zijn plaats zit waar die moet zitten, is een soort geleide nokje, en ja meten is weten. Warmte wisselaar zal niet snel kapot gaan hooguit die deksel, heb er nog wel een paar liggen als je die nodig hebt, rookgas buis heb ik ook nog wel liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
Hierbij de afschrijvingslijst zoas door veel verzekeraars gehanteerd:

CV-ketel A-merk > Vanaf € 900,-
18 jaar.
5.5% per jaar

Dan nog je montage erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 11:35

Yucon

*broem*

Het lijkt op dit verhaal: https://www.nu.nl/economi...-ketels-in-nederland.html
In Nederland hangen circa 150.000 "gevaarlijke" cv-ketels van het merk Agpo Ferroli die tot woningbranden kunnen leiden, schrijft het consumentenprogramma Kassa zaterdagochtend op basis van deskundigen. Zaterdagavond besteedt Kassa in de tv-uitzending aandacht aan de cv-ketels.

De cv-ketels van Agpo Ferroli die als "levensgevaarlijk" worden gezien, zijn van de typen Econpact, Ultima, Megadens en Megalux, met een productiedatum van voor 2011.

Een van de grootste onderhoudsbedrijven, Breman, schat in dat inmiddels duizenden toestellen dusdanig oververhit zijn geraakt dat ze zijn gesmolten. Hierbij was de kans op een woningbrand groot, stelt het onderhoudsbedrijf in gesprek met Kassa.

"De veiligheid van dit toestel is onbeheersbaar, goed onderhoud kan deze problemen niet voorkomen", stelt Breman. Emeritus hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding Ben Ale deelt deze conclusie. "Dit is de brandgevaarlijkste ketel die ik tot nog toe heb onderzocht", stelt Ale in gesprek met het consumentenprogramma.

Volgens de emeritus hoogleraar ontstaan de problemen wanneer de warmtewisselaar verstopt raakt doordat mensen zuinig stoken. Hierdoor ontstaat warmtestuwing in de verbrandingskamer van de ketel en smelt het aluminium eromheen. "Goed onderhoud kan deze problemen niet voorkomen, omdat monteurs er niet goed bij kunnen", concludeert Ale.

In een eerste reactie laat Agpo Ferroli weten zich niet te herkennen in de problemen. De door Kassa genoemde problemen doen zich volgens het bedrijf alleen voor bij slecht onderhoud.
toon volledige bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Het belangrijkste verschil is hier echter dat het terugplaatsen van het deksel niet goed gegaan lijkt te zijn. Dus verkeerd onderhoud. Verder lijkt het er wel sterk op en is er inderdaad een behoorlijk gevaarlijke situatie ontstaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Hier ook de Econpact gehad, die was met een leeftijd van 15 jaar vervangen. Toch was deze ook vooral economisch gebruikt en geen extreme situaties gehad. De branderautomaat was wel 3x vervangen, maar daar zijn dan de grootste problemen mee gezegd.

Maar ook bij die ketel was het onderhoud niet goed. In 2 weken waren er bijvoorbeeld 3 monteurs langsgeweest vanwege dat probleem met de brandautomaat. Eerst de gewoonlijke controle, daarna kwamen toevallig foutmeldingen waarbij eerst wat vuil werd verwijderd, 3e keer viel eindelijk het kwartje.

Bij de laatste controle, voordat we naar een ander warmte abonnement overgingen (we komen van Feenstra), vroeg ik naar de flinke verschillen in de cv ketel druk.'Dat was normaal' kregen we als antwoord. Ik dacht van niet en dat het vat lek was. Bij vervanging van de ketel en het expansievat bij het nieuwe bedrijf was duidelijk dat hij wel degelijk lek was :F

Ik denk dat slecht onderhoud dus niet geheel vreemd is door deze fijne grote bedrijven die het liefst alle klanten snel afwerken omdat het zo druk is.

@ts ik zou vooral eens een ander lokaal bedrijfje zoeken met goede ervaringen voor je volgende onderhoudswerkzaamheden. Ik denk dat dit een gevalletje vingerwijzen wordt en het onderhoudsbedrijf niet zal toegeven.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:05
ByteMe_ schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:48:
[...]

Bij de laatste controle, voordat we naar een ander warmte abonnement overgingen (we komen van Feenstra), vroeg ik naar de flinke verschillen in de cv ketel druk.'Dat was normaal' kregen we als antwoord. Ik dacht van niet en dat het vat lek was. Bij vervanging van de ketel en het expansievat bij het nieuwe bedrijf was duidelijk dat hij wel degelijk lek was :F
Neem dan nu ff de tijd om te tikken op je expansievat. De volle helft klinkt anders dan de lege helft aan de andere kant van het membraan. Weet je gelijk bij een volgende keer hoe het hoort te klinken, want als ie de volgende keer lek gaat dan klinken allebei de delen hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
__fred__ schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:15:
[...]

Neem dan nu ff de tijd om te tikken op je expansievat. De volle helft klinkt anders dan de lege helft aan de andere kant van het membraan. Weet je gelijk bij een volgende keer hoe het hoort te klinken, want als ie de volgende keer lek gaat dan klinken allebei de delen hetzelfde.
offtopic:
Dat had ik dus gedaan en had de vermoedens, maar de monteurs weten het met hun ervaring vaak wel beter /sarcasm

Het zal nu niet helpen, er zit tenslotte een nieuwe in van amper 6 maanden oud...

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:05
ByteMe_ schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:20:
[...]

offtopic:
Dat had ik dus gedaan en had de vermoedens, maar de monteurs weten het met hun ervaring vaak wel beter /sarcasm

Het zal nu niet helpen, er zit tenslotte een nieuwe in van amper 6 maanden oud...
True, maar als je weet hoe een goede klinkt weet je de volgende keer ook zeker hoe een slechte klinkt. Ik heb een keer een expansievat lek gehad in mijn vorige huis en toen ook een vermoeden, maar omdat ik nooit van mijn leven op het vat getikt had in goede conditie wist ik het eigenlijk niet zeker. Nu weet ik wel hoe beide hoort te klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Anoniem: 683194 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 11:54:
Check ook meteen even of het pennetje wat in die deksel zit niet kapot is, die zorgt ervoor dat de deksel precies op zijn plaats zit waar die moet zitten, is een soort geleide nokje, en ja meten is weten. Warmte wisselaar zal niet snel kapot gaan hooguit die deksel, heb er nog wel een paar liggen als je die nodig hebt, rookgas buis heb ik ook nog wel liggen
Het nokje is nog heel.
[...]

Hier ook de Econpact gehad, die was na 15 jaar vervangen. Toch was deze ook vooral economisch gebruikt en geen extreme situaties gehad. De branderautomaat was wel 3x vervangen, maar daar zijn dan de grootste problemen mee gezegd.

Maar ook bij die ketel was het onderhoud niet goed. In 2 weken waren er bijvoorbeeld 3 monteurs langsgeweest vanwege dat probleem met de brandautomaat. Eerst de gewoonlijke controle, daarna kwamen toevallig foutmeldingen waarbij eerst wat vuil werd verwijderd, 3e keer viel eindelijk het kwartje.

Ik denk dat slecht onderhoud dus niet geheel vreemd is door deze fijne grote bedrijven die het liefst alle klanten snel afwerken omdat het zo druk is.

@ts ik zou vooral eens een ander lokaal bedrijfje zoeken met goede ervaringen voor je volgende onderhoudswerkzaamheden. Ik denk dat dit een gevalletje vingerwijzen wordt en het onderhoudsbedrijf niet zal toegeven.
toon volledige bericht
Onderhoud deden we juist bij een lokaal bedrijf. Morgenmiddag komt er iemand langs om de situatie te bespreken en te kijken of we een oplossing kunnen vinden. I'll keep you al posted!

[ Voor 13% gewijzigd door Flimovic op 19-03-2019 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-05 23:27
Leg die lineaal (vanavond) nog eens langs de pakking (niet erop) en langs de onderkant van het deksel. Ben wel benieuwd geworden. Met een lampje erachter zie je het het beste.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 19-03-2019 15:48 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Jim423 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:48:
Leg die lineaal (vanavond) nog eens langs de pakking (niet erop) en langs de onderkant van het deksel. Ben wel benieuwd geworden. Met een lampje erachter zie je het het beste.
Ik heb er even een lineaal langs gelegd. 100% kaarsrecht is ie niet, het verloop is denk ik 0,5mm. Voor een (vermoedelijk) gegoten deel van dergelijke afmetingen lijkt me dat geen gekke afwijking op de vlakheid.

Maar goed, morgen komt de installateur langs voor overleg, dus dan hebben we het er nog even over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
[...]

Hier ook de Econpact gehad, die was met een leeftijd van 15 jaar vervangen.
hier is die net 16 jaar *O* en ach hij zal nog 4 jaar mee moeten volgens planningen :z
en die arme onderhoudsmonteurs moeten dat hork dus nog 4 jaar in leven weten te houden.

404 Signature not found

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Nou, de installateur is langs geweest vanmiddag en die vertelde dat ze contact met Bosch hadden gehad en dat het technisch gezien onmogelijk was dat de pakking verkeerd had gezeten.

Na samen met de beste man bij de ketel te zijn geweest en de deksel van de brander te hebben bekeken, bleek dat deze er toch wel mooi recht uit zag, dus dat een krom getrokken deksel eigenlijk niet de oorzaak kon zijn.

Hierna is er een 2e (meer technische) man langs gekomen en deze kwam ook tot de conclusie dat het deksel er netjes recht uit zag. Maar ja, waar kwam het dan door dat de hele achterkant van de pakking kapot was gefikt? Er werd dus nogmaals met een partij (Bosch?) gebeld met de vraag hoe dat kon komen. Deze zeiden dat de pakking niet goed moet hebben gezeten of dat de bouten niet goed aangedraaid waren geweest.

Aangezien de brander nu verder nog goed blijkt te zijn, hoeft er alleen een nieuwe rookgasafvoer in en een nieuwe O-ring. Deze komen ze binnenkort plaatsen :) Ik ga er gemakshalve vanuit dat dat kosteloos gebeurt.

Al met al wordt het dus netjes opgelost en nog veel belangrijker, ik hoef nu geen nieuwe ketel te betalen!

U wordt allen dus vriendelijk bedankt voor jullie hulp, want mede daardoor heb ik nu veel geld bespaard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hopelijk gaat die nog een paar jaar mee zo :-) (kan je intussen mooi sparen voor een nieuwe)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:38
[b]Flimovic in "CV-Ketel kapot na slecht uitgevoerd onderhoud?"[...]

Aangezien de brander nu verder nog goed blijkt te zijn, hoeft er alleen een nieuwe rookgasafvoer in en een nieuwe O-ring. Deze komen ze binnenkort plaatsen :) Ik ga er gemakshalve vanuit dat dat kosteloos gebeurt.
[...]
Wel opvallend trouwens dat zodra er spraken van is dat de onderhoudspartij voor de kosten op moet draaien, complete vervanging van de ketel ineens niet meer nodig is... Maar fijn dat het nu opgelost is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
T_knoop schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:55:
[...]

Wel opvallend trouwens dat zodra er spraken van is dat de onderhoudspartij voor de kosten op moet draaien, complete vervanging van de ketel ineens niet meer nodig is... Maar fijn dat het nu opgelost is!
Monteur vermoedde eerst dat deksel kromgetrokken was, dat zou betekenen dat de complete verbrandingskamer vervangen moest worden, wat niet rendabel zou zijn. Nu blijkt de schade ineens relatief klein en is het te repareren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hang voor je eigen veiligheid ook even een koolmonoxidemelder op bij de ketel. Mocht hij in de toekomst weer gaan lekken dan wordt je tijdig gewaarschuwd. En als je dan toch bezig bent, investeer dan ook even in een paar rookmelders voor in huis.

Zijn de kosten niet en kunnen wellicht ooit het verschil maken tussen wel of niet kunnen navertellen.

Let bij beide apparaten overigens op de juiste manier van plaatsing:
https://www.brandweer.nl/...laatsingsadvies-co-melder
https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/rookmelder

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2019 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:50:
Hang voor je eigen veiligheid ook even een koolmonoxidemelder op bij de ketel. Mocht hij in de toekomst weer gaan lekken dan wordt je tijdig gewaarschuwd. En als je dan toch bezig bent, investeer dan ook even in een paar rookmelders voor in huis.

Zijn de kosten niet en kunnen wellicht ooit het verschil maken tussen wel of niet kunnen navertellen.

Goede tip! De rookmelder hangt al. De CO-melder heb ik in huis en moet ik alleen nog even ophangen. Laat ik dat maar niet meer uitstellen en dat deze week even doen! Tenslotte is het 10 min. werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Flimovic schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:47:
[...]

Goede tip! De rookmelder hangt al. De CO-melder heb ik in huis en moet ik alleen nog even ophangen. Laat ik dat maar niet meer uitstellen en dat deze week even doen! Tenslotte is het 10 min. werk.
Goedzo. Welk model CO-melder heb je? Ze zijn niet allemaal betrouwbaar namelijk: https://www.openbare-insp...oductonderzoek/co-melders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 07:16:
[...]

Goedzo. Welk model CO-melder heb je? Ze zijn niet allemaal betrouwbaar namelijk: https://www.openbare-insp...oductonderzoek/co-melders
Alecto COA-026, dus dat zit goed d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 07:38
Vandaag ging ineens onze CV-ketel in storing. Er bleek geen ontbranding te zijn;

Type ketel: Bosch 30HRC uit +/- 2008
Storingscode: EA
Bij een kennis heb ik deze storing opgelost.

Een reset (dmv 6seconde vuurknop inhouden, driehoekje met streepje in t midden) was voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Harm_H schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:43:
[...]

Bij een kennis heb ik deze storing opgelost.

Een reset (dmv 6seconde vuurknop inhouden, driehoekje met streepje in t midden) was voldoende.
Bij ons werkte dat niet, aangezien onze rookgasafvoer doorgefikt was :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:24

OmeJoyo

This is me

ThinkPadd schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:50:

Iedereen met een verbrandingsapparaat of haard zou een CO melder moeten hebben, dus ik ben blij dat je deze tip meegeeft. Ik snap nooit zo goed waarom mensen niet een dergelijk stuk veiligheid aanschaffen, Lijkt me toch dat je leven meer waard is dan 15 euro...

Ik denk nog geen 2 jaar geleden waren er hier ook nog 2 doden te betreuren door een defecte geiser, dit terwijl ze een gratis melder hadden kunnen krijgen via de woningbouw vereniging omdat hun woning nog niet verkocht was.

Overigens hadden de buren er ook mazzel, want die waren niet allemaal thuis maar ook daar was een te hoge hoeveelheid gemeten door de brandweer.

Maar voor de TS fijn dat dit is opgelost en dat het allemaal mee blijkt te vallen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Flimovic schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:29:
Nou, de installateur is langs geweest vanmiddag en die vertelde dat ze contact met Bosch hadden gehad en dat het technisch gezien onmogelijk was dat de pakking verkeerd had gezeten.
Er werd dus nogmaals met een partij (Bosch?) gebeld met de vraag hoe dat kon komen. Deze zeiden dat de pakking niet goed moet hebben gezeten of dat de bouten niet goed aangedraaid waren geweest.
Apart, dat het binnen een dag van technisch onmogelijk verkeerd zitten naar vrijwel zeker verkeerd zitten van de pakking gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Olaf van der Spek schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:48:
[...]

[...]

Apart, dat het binnen een dag van technisch onmogelijk verkeerd zitten naar vrijwel zeker verkeerd zitten van de pakking gaat..
Binnen een uur :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Is alles inmiddels opgelost? (Gratis?)
Hoelang heb je zonder gezeten? Best lastig met dit weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
meermarco schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:36:
Is alles inmiddels opgelost? (Gratis?)
Hoelang heb je zonder gezeten? Best lastig met dit weer :)
Tis idd allemaal opgelost. Heb geen rekening gezien en ga er ook niet van uit dat ie komt.
Van maandag tot vrijdag hebben we zonder gezeten. 4 dagen dus. Onhandig, maar wel uit te houden hoor.

Pagina: 1