Mijn vraag
Hoe krijg ik IPv6 goed werkend op pfSense i.c.m. KPN Glasvezel? IPv6 is het enige dat niet werkt, verder werkt alles inclusief de IPTV.
Relevante software en hardware die ik gebruik
pfSense 2.4.4-RELEASE-p2 (amd64) op een oudere Lenovo PC.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb onderstaande tutorial geprobeerd vanuit: https://venxir.tweakblogs.net/blog/12507/kpn-glasvezel-via-pfsense
Ik krijg gewoon IPv6 adressen, kan ook pingen naar IPv6 of sites bereiken door het IPv6 adres in te voeren in de browser. Echter als ik gewoon naar tweakers.net ga o.i.d. krijg ik een time-out. De Google Public DNS Server worden meegegeven door pfSense (ook de IPv6 versies)
Hoe krijg ik IPv6 goed werkend op pfSense i.c.m. KPN Glasvezel? IPv6 is het enige dat niet werkt, verder werkt alles inclusief de IPTV.
Relevante software en hardware die ik gebruik
pfSense 2.4.4-RELEASE-p2 (amd64) op een oudere Lenovo PC.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb onderstaande tutorial geprobeerd vanuit: https://venxir.tweakblogs.net/blog/12507/kpn-glasvezel-via-pfsense
Ik krijg gewoon IPv6 adressen, kan ook pingen naar IPv6 of sites bereiken door het IPv6 adres in te voeren in de browser. Echter als ik gewoon naar tweakers.net ga o.i.d. krijg ik een time-out. De Google Public DNS Server worden meegegeven door pfSense (ook de IPv6 versies)
Voor diegenen die ook IPv6 werkend willen krijgen, dat is mij ook na heel veel uitzoekwerk en proberen gelukt, een prefix delegation, niet een IPv6 voor je WAN dan. Dat laatste is ws ook niet iets wat je zou willen. werkend op pfsense versie 2.4.3
Eerst de settings die bij mij werken onder de pppoe verbinding (waar ook de kpn IPV4 verbinding is ingesteld):
General Configuration:
- IPv6 Configuration Type : DHCP6
DHCP6 Client Configuration:
- options: advanced configuration :
AANVINKEN
- Use IPv4 connectivity as parent interface: Request a IPv6 prefix/information through the IPv4 connectivity link
AANVINKEN
- Request only an IPv6 prefix Only request an IPv6 prefix, do not request an IPv6 address
AANVINKEN
- DHCPv6 Prefix Delegation size
48 (dit is de size die KPN geeft)
- Send IPv6 prefix hint Send an IPv6 prefix hint to indicate the desired prefix size for delegation
AANVINKEN
- Do not wait for a RA Required by some ISPs, especially those not using PPPoE
AANVINKEN
Advanced DHCP6 Client Configuration
- Send options
hier moet je de volgende settings instellen (string zonder de quotes): "ia-pd 0, rapid-commit"
- Request Options
"domain-name-servers, domain-name"
- Identity Association Statement
vink 'prefix delegation' aan en vul onder 'is-assoc pd ID' een "0" (nul) in, de rest leeg laten
- Prefix interface statement
'Prefix Interface sla-id' een "0" (nul) en voor 'sla-len' "16" ( dat laatste is 64-48, belangrijk)
- Prefix Interface
hier selecteer je LAN (of wat je interne netwerk dan ook is)
SAVE!
apply...
Onder de Interface LAN (via menu)
- 'IPv6 Configuration Type'
selecteer "Track Interface"
- 'Track IPv6 Interface' blokje: IPv6 Interface, hier selecteer je je WAN (afhankelijk van hoe je het noemde, maar dat is de interface waar je hierboven aan gewerkt hebt).
vul bij IPv6 Prefix ID weer een "0" (nul) in.
SAVE!
apply...
menu - services - dhcpv6 server & RA
vink 'enable' aan,
Range, bijvoorbeeld from: "::1:1" en to "::1:ffff", dat zouden genoeg adressen moeten zijn voor je LAN
prefix delegation size "64"
op de 'Router Advertisement' tab: zet de 'router mode' op 'Managed' (zonder zgn SLAAC) of 'Assisted' (met SLAAC). Die laatste zorgt er ook voor de Android devices een IPV6 kunnen krijgen
en SAVE.
Het kan zijn dat je nu nog een reboot moet doen.
Dit alles zorgde er bij mij voor dat apparaten op mijn LAN een (global) ipv6 adres konden krijgen. Dus niet meer alleen een link local adres.