Led driver - wat is hier defect?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Ik heb hier een led lamp voor de badkamer. Laatst zei deze "poef" bij het inschakelen, en het was permanent donker. De lamp is ondertussen vervangen, maar ik ben nieuwsgierig en heb de oude open gemaakt.

Hieronder zie je de foto's wat ik aantrof. Blijkbaar is er iets met vloeistof van binnen (elco?) defect geraakt. Maar welke? Solderen kan ik wel, dus als het een kwestie is van iets vervangen voor een paar cent, wil ik er wel een poging aan wagen :)

Of, als je zegt: doe niet de moeite, op DealExtrame of AliBaba koop je een soortgelijke driver voor een paar dollar, hoor ik dat ook graag. Het is trouwens een printplaat met 11x12 ledjes, 15W. Op de printplaat staat 24W. Ingangsspanning is 230V.
Zoiets? https://nl.aliexpress.com...-12-W-15/32861963874.html (en dan de 12-18W versie)?

edit: de driver is deze: http://www.bpsemi.com/uploads/file/20161229103519_323.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Kn4hhtl8ny5nA3j9efWvpQlH/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JEZ7JLxGLJmC2zt7l0corHeO/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gRQ3WOitGhR7KU64MyP33aaK/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NbAGhWuQbRpzJWbK979PlcJK/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ReOeI8Uczv62tiBoIcHRlWgG/medium.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 19-03-2019 21:14 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05 12:22

dijkmane

biertje ?

die liggende elko lijkt kapot.
kan geen kwaad ze allen te vervangen, ook de print goed schoonmaken !

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Volgens mij zie ik ook een schroeiplek bij 1 van de diodes (D3)?

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 18-03-2019 19:03 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:23

SA007

Moderator Tweaking
@Microkid Die lijkt daar gedeponeerd te zijn door iets anders, lijkt bovenop de soldering te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
@SA007 Dank. Ik denk toch dat ik maar geen poging ga wagen, maar gewoon een nieuwe led driver bestellen (zie 1e post). Ik twijfel alleen nog welke versie. Volgens de specs is het een led array van 15W, maar de op de driver staat 24W. Ik kan dus de 12-18W bestellen, maar wellicht is de 18-25W slimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
dijkmane schreef op maandag 18 maart 2019 @ 18:53:
die liggende elko lijkt kapot.
kan geen kwaad ze allen te vervangen, ook de print goed schoonmaken !
De liggende elco lijkt inderdaad wat bol te staan. Maar de vloeistof lijkt van de rechtopstaande elco te komen. Alleen lijkt dat niet op wat ik normaal uit een elco zou verwachten. Normaal is dat bruiner en minder vloeibaar.

Maar eigenlijk zie ik meerdere componenten die niet heel fris meer uit zien, maar dat kan ook aan de kwaliteit van de foto's liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 17:26
Ja er heeft wel wat gelekt idd, uit voorzorg beide elco's vervangen. De constructie is ook niet heel handig, de kleine elco zit klem tussen het PCB en het witte plastic.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-05 12:06
Microkid schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:54:
@SA007 Dank. Ik denk toch dat ik maar geen poging ga wagen, maar gewoon een nieuwe led driver bestellen (zie 1e post). Ik twijfel alleen nog welke versie. Volgens de specs is het een led array van 15W, maar de op de driver staat 24W. Ik kan dus de 12-18W bestellen, maar wellicht is de 18-25W slimmer?
de drivers van jouw link hebben verschillende, en sommige nogal hoge voltages. Hoeveel volt moet het ding gaan leveren?

12-18*1 W Output: DC36-65V;
18-25*1 W Output: DC60-90V;

Edit: Ah, het is een stroombron van 300mA.

[ Voor 8% gewijzigd door Meester_J op 19-03-2019 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Meester_J schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:10:
[...]

de drivers van jouw link hebben verschillende, en sommige nogal hoge voltages. Hoeveel volt moet het ding gaan leveren?

12-18*1 W Output: DC36-65V;
18-25*1 W Output: DC60-90V;
Eerlijk gezegd: geen idee. Het is een badkamer lamp, 11x12 leds, 15W. voltage is nergens terug te vinden.
Ik heb wel de driver zelf gevonden, dat is deze : http://www.bpsemi.com/uploads/file/20161229103519_323.pdf

edit: 300mA op 15W zou dus 50 volt zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 19-03-2019 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Zo te zien werken floodlights met een serieschakeling en een stroombron (wist ik niet). Als ik de datasheet van die chip begrijp doet die echter autosensing. (Er is geen vaste waarde voor stroom genoemd). Ik kan met mijn stoffige elektronica-kennis zo niet bepalen of dit gaat goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Blijkbaar heb ik dus een "constant current" driver nodig die continu 300mA levert. Daar staan er zat van op AliExpress... nu nog de juiste vinden... Iets met bomen en bos ;)

https://nl.aliexpress.com.../1913069_32903983316.html

[ Voor 37% gewijzigd door Microkid op 19-03-2019 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Microkid schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:50:
Blijkbaar heb ik dus een "constant current" driver nodig die continu 300mA levert. Daar staan er zat van op AliExpress... nu nog de juiste vinden... Iets met bomen en bos ;)

https://nl.aliexpress.com.../1913069_32903983316.html
Uhm nee, dat is wat de ali driver uit je link doet. Wat je defecte driver deed, is mij onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Ik bedoel: die driver op de print, de BP2328DJ, doet "Ultra Low (300uA) Operating Current". Op 15W is dat 50V. Dus als ik een andere driver van 300mA regel met 36-66V, zou het toch moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

kluyze schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:57:
[...]
De liggende elco lijkt inderdaad wat bol te staan. Maar de vloeistof lijkt van de rechtopstaande elco te komen. Alleen lijkt dat niet op wat ik normaal uit een elco zou verwachten. Normaal is dat bruiner en minder vloeibaar.

Maar eigenlijk zie ik meerdere componenten die niet heel fris meer uit zien, maar dat kan ook aan de kwaliteit van de foto's liggen.
Ik heb het idee dat er water in die driver is gekomen en dat dat tot kortsluiting heeft geleid. De grote, afvlak condensator staat inderdaad bol, maar als die niet in kortsluiting zit, zou een voeding normaal nog wel blijven werk, maar dan wel knipperen/onrustig licht geven.

Ik zie aan de onderzijde van de print ook een schroeiplek bij de rode X-klasse condensator. Daar lijkt aan de bovenkant ook de schroeiplek vandaan te komen die bij de diode te zien is.

Sowieso zien alle solderingen rond die condensator aan de bovenkant (de SMD-diode's van de gelijkrichter en de SMD-caps aan de andere kant van de rode condensator) er alles behalve fris uit en lijkt het erop dat het daar lang vochtig is geweest.

Als ik trouwens naar deze foto kijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JEZ7JLxGLJmC2zt7l0corHeO/full.jpg
dan zie ik precies een sproeipatroon dat afkomstig is van de grote elco (op de 8-pins chip kan je dat vrij goed zien).

Mijn vermoeden, de grote elco is kapot gegaan door ouderdom, is gaan koken, via de bovenkant gaan afblazen (wat waterige elektroliet is), precies naar het 230V gedeelte en heeft daar kortsluiting veroorzaakt wat tot het definitief uitvallen van de driver heeft geleidt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:36
Ik zou die echt niet meer gaan proberen te repareren.
Naast de grote elco is er zo te zien best wel wat vervolgschade (schroeiplek op een van de rectifier diodes, schroeiplek op de PCB aan de onderzijde), dus wie weet wat er nog meer defect is, wat eruit knalt zodra je er weer spanning op zou gaan zetten.
Microkid schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:18:
Ik bedoel: die driver op de print, de BP2328DJ, doet "Ultra Low (300uA) Operating Current". Op 15W is dat 50V. Dus als ik een andere driver van 300mA regel met 36-66V, zou het toch moeten werken?
Je verwart micro (u) met milli (m)
Die "ultra-low operating current" zegt alleen iets over het eigen verbruik van die driver IC, niets over de eigenschappen van de uitgangsspanning/stroom van de driver in zijn geheel.
Het is dus hieruit niet af te leiden dat je een 300mA driver zou moeten hebben.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
deepbass909 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:33:
[...]
Ik heb het idee dat er water in die driver is gekomen
alles behalve fris uit en lijkt het erop dat het daar lang vochtig is geweest.
De lamp hangt aan het plafond en is geschikt voor badkamer.
Mijn vermoeden, de grote elco is kapot gegaan door ouderdom
De lamp hing er amper 1 jaar :)
BrainCrash schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:46:
Het is dus hieruit niet af te leiden dat je een 300mA driver zou moeten hebben.
Is het mogelijk om op basis van de beschikbare gegevens (aantal ledjes, vermogen) na te gaan welke driver ik wel zou moeten hebben? Valt me trouwens wel op dat op Alibaba enz heel veel 300mA drivers te koop zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Microkid op 20-03-2019 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Microkid schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:57:
[...]

Is het mogelijk om op basis van de beschikbare gegevens (aantal ledjes, vermogen) na te gaan welke driver ik wel zou moeten hebben? Valt me trouwens wel op dat op Alibaba enz heel veel 300mA drivers te koop zijn.
300mA is inderdaad een vaak gebruikte cq. standaard LED driver current.

Volgens de datasheet van de controller is het een constant-current driver, waarbij de uitgangsstroom bepaald wordt door de formule I_out = V_ref / R_cs,
waarbij V_ref = 0.2V (typical), en R_cs is de weerstand tussen de CS pinnen (# 7 en 8) en de GND pin (#2).

Dus I_out = 0.2 / {weerstand tussen pinnnen 7/8 en 2}
Zou je alleen even moeten achterhalen wat deze weerstand is, en of je die kunt herleiden/aflezen op de print...

Als het inderdaad een 300mA led driver zou zijn, dan zou de weerstand dus ongeveer 0,66 ohm moeten zijn... (vraag is dan natuurlijk of je meetapparatuur hebt die een dergelijk lage waarde nauwkeurig genoeg kan meten)

Update: als je een regelbare voeding oid. hebt staan, dan kun je ook gewoon wat spanning op de gehele led-string zetten, en kijken wanneer deze ongeveer zoveel licht geeft als je gewend bent, en hoeveel stroom je op dat moment trekt uit die voeding :)

[ Voor 10% gewijzigd door BrainCrash op 20-03-2019 17:11 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Ik heb een dititale multimeter, zal even de weerstand tussen 7/8 en 2 meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
De uitgangsstroom zal als het goed is zowiezo wel lager zijn dan 440mA, gelet op de "recommended operating conditions" tabel onderaan bladzijde 3 van de datasheet van de driver.
300mA zou dan wel vrij logisch zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Ik meet 64 ohm. Daarmee kom ik op 0,003125A, dus 312mA? Dan zou inderdaad een 300mA driver correct zijn.

[ Voor 92% gewijzigd door Microkid op 20-03-2019 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Microkid schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:24:
Ik meet 64 ohm. Daarmee kom ik op 0,003125A, dus 312mA? Dan zou inderdaad een 300mA driver correct zijn.
Nee, 0,003125A is 3,1 mA, niet 312 mA. (0,3125A)
Dat klopt dus duidelijk niet, maar het kan best zijn dat er hier ook iets defect is op de printplaat, waardoor je een verkeerde waarde meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Weet je, ik besteld die driver gewoon, kost niks. Baat het niet, schaadt het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Update: led driver uit china is binnen (12-18W variant, 300mA. Aangesloten, even gemeten, netjes 88V. Maar de leds gaan niet aan, zelfs niet een beetje. Wat mis ik nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:56
Zitten de plus en de min van de leds goed aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Misschien heeft de driver de leds (of een ledje) gesloopt...

Wat voor leds zijn het?
Kan je bij individuele ledjes meten?

Als je kan meten bij de losse leds kan je meten wat de spanning tussen de losse ledjes is, en als er 1 stuk is kan je die vinden, want dan staat die 88V over dat ene ledje.

Je kan dan die ene led kortsluiten, dan zou de rest gewoon aan moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
@SA007 : zo ziet het er uit.
ledlamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 17:26
De puntjes in sommige van de LEDs voorspellen niet veel goeds! :'(

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Inderdaad, dat rijtje van 6 led's met puntje is waarschijnlijk 6 kapotte ledjes.

Ik zou een soldeerbout pakket, die 6 ledjes eraf halen, en vervangen door een stukje draad.

Bijna zeker doet de lamp het dan weer prima, met wat ledjes minder.
Levensduur wordt er niet minder van, alleen minder licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Laat ik dat maar vergeten dan. Mijn soldeerbout is niet zo fijn, en het is SMD spul, dus amper los te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Des te beter juist gezien er waarschijnlijk grote massavlakken onder de LED's zitten voor wat koeling.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1