Wat betekent OC b het moederbord RAM slot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-03 01:01
Mijn vraag
Bij moederborden zie je vaak de volgende tekst

"2 x DIMM, Max. 32GB, DDR4 3200(O.C.)/3000(O.C.)/2933(O.C.)/2800(O.C.)/2666/2400/2133 MHz Un-buffered Memory"

Wat betekent die OC (overclock?) en hoe werkt dit dan precies met de RAM modules? Wil dit zeggen dat sneller RAM ondersteund wordt? Of juist dat je tot die snelheden kunt overclocken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
n.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Google, Tweakers

[ Voor 62% gewijzigd door pepsiblik op 18-03-2019 13:49 . Reden: Te vroeg op OK gedrukt. ]

Beste antwoord (via pepsiblik op 18-03-2019 15:51)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat de OC aanduiding betekent is kort door de bocht het volgende:

- Deze snelheden worden alleen ondersteund door overklokken, bijvoorbeeld door toepassing van XMP/DOCP profielen.

De niet-OC snelheden worden gegarandeerd ondersteund door de geïntegreerde geheugencontroller, alles met de OC aanduiding wordt dat niet.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

- Deze snelheden worden alleen ondersteund door overklokken, bijvoorbeeld door toepassing van XMP/DOCP profielen.

De niet-OC snelheden worden gegarandeerd ondersteund door de geïntegreerde geheugencontroller, alles met de OC aanduiding wordt dat niet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
Dus in mijn voorbeeld, wanneer ik 2 reepjes 3200 erin stop, zal het mobo niet meteen op 3200 staan. Dan moet ik dus een XMP/DOCP uitvoeren en dan ineens….presto!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:11

Croga

The Unreasonable Man

pepsiblik schreef op maandag 18 maart 2019 @ 15:43:
Dus in mijn voorbeeld, wanneer ik 2 reepjes 3200 erin stop, zal het mobo niet meteen op 3200 staan. Dan moet ik dus een XMP/DOCP uitvoeren en dan ineens….presto!
En dan ineens.... Presto de processor ondersteund het niet dus best case scenario wordt je geheugen alsnog terug geklokt, worst case doet je PC het niet meer....

Geheugen controller zit in de CPU in gebouwd. Het moederbord heeft dus bar weinig te vertellen over de snelheid van het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
Dus je moet drie zaken op orde hebben:

- Het geheugen moet het ondersteunen
- De CPU moet het ondersteunen
- Het moederbord moet het ondersteunen (eventueel als OC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:39
nelizmastr schreef op maandag 18 maart 2019 @ 15:10:

Dat is wellicht een beetje onhandig geformuleerd. Vanuit het type CPU bekeken, is er een max haalbare snelheid voor bruikbaar geheugen -- hoe het geheugen aan die snelheid komt zal de CPU in principe worst wezen (wel of niet XMP Profiel dus). Een snelheid is dus simpelweg ondersteund of niet. Als je CPU geen 3200 Mhz aan kan, gaat dat dus ook nooit lukken met een XMP Profiel; maar omgekeerd dus, wanneer je CPU 3200 Mhz geheugen aankan, dan gaat dat gewoon lukken wanneer je XMP Profiel dat ondersteunt. Moet je geheugen daarvoor op 1.35v draaien, so be it.

Intel biedt overigens wel degelijk een Certification Program aan waarmee fabrikanten XMP Profielen 'officieel' kunnen laten maken. De keuze is aan de fabrikant om dat ook echt te doen (zal de maker waarschijnlijk wel wat extra geld kosten). Vaak kun je (in AIDA64/SPD, bijv.) die 'certified' string ook tegenkomen per Profiel. Of Intel ook voltages buten JEDEC cerificeert weet ik niet 100% zeker (ik vermoed van niet, eigenlijk). Zo is mijn 'enthusiast' Profiel gecertificeerd, maar de 'extreme' niet (waarschijnlijk vanwege de 1.35v).

Fabrikanten maken ook niet voor niks XMP Profielen, en garanderen vaak zelf de werkzaamheid ervan (zou anders ook een beetje zot zijn het zo te verkopen als het niet zou werken).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Pagina: 1