256MB: 32x4 of 16x8 Verschil?

Pagina: 1
Acties:

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik wil wat geheugen bijkopen.... 2 x 256Mb 133Mhz. Nu kom ik verschillende Dimm's tegen; 32x4 of 16x8. Wat is hier het verschil in? Welke werkt stabieler? Mijn sys_spec's staan in mijn signature... Ik draai win2000.

De voornaamste reden voor deze uitbreiding is videobewerking... (en natuurlijk de lage prijzen >:) )

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

boesOne

meuh

Volgens mij is geen van beide stabieler. De 32*4 bestaat gewoon uit meer chippies. Waarschijlijk ook aan beide zijden van de dimm...

Op jouw bak draaien ze allebei.. Via chipset ofnie?

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Han
  • Niet online
Yep... :'( Via-chip! Maar eh, er zit prijsverschil in, en denk niet dat dat puur aan de opbouw ligt... K'weet alleen niet wat.
Wie wel?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:36
volgens mij is 32*4 double sided en 16*8 single sided. Meeste intel chippies werken alleen met single sided (heb ik gehoord) en VIA doet ze beide.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Op woensdag 25 juli 2001 08:43 schreef Tampie2000 het volgende:
volgens mij is 32*4 double sided en 16*8 single sided. Meeste intel chippies werken alleen met single sided (heb ik gehoord) en VIA doet ze beide.
Van dat single of double sided weet ik niet, maar dat niet alle borden alle chips pakken is 100% waar.

Verwijderd

Of je neemt gewoon 1 module van 512 mb >:)
http://www.tweakers.net/pricewatch/9946
Scheelt bij elkaar wel 3 piek ofzo, hehe dus 512 mb is goedkoper dan 2x 256 mb :P

• Han
  • Niet online
Op woensdag 25 juli 2001 09:33 schreef SickBastard het volgende:
Of je neemt gewoon 1 module van 512 mb >:)
http://www.tweakers.net/pricewatch/9946
Scheelt bij elkaar wel 3 piek ofzo, hehe dus 512 mb is goedkoper dan 2x 256 mb :P
Dus....., maar geen antwoord op mijn vraag, toch? |:( Weet niemand een ECHT antwoord waar ik wat aan heb?

• Ramon
Op woensdag 25 juli 2001 09:51 schreef Merely het volgende:

[..]

Dus....., maar geen antwoord op mijn vraag, toch? |:( Weet niemand een ECHT antwoord waar ik wat aan heb?
:?
wat schreef ik nou net?

• Han
  • Niet online
Op woensdag 25 juli 2001 09:52 schreef Tampie2000 het volgende:
wat schreef ik nou net?
Sorry Tampie2000, was idd niet zo netjes. Le me explain; volgens jou is 32*4 double sided en 16*8 single sided. Maar ik heb ook double-sided 16*8 gezien. Had even moeten vermelden.. mijn fout.

En dat berichtje sloeg ook niet op jou, maar meer op SickBastard. Als iemand vragen heeft over een 1200Mhzje ga je toch ook niet offtopic een 1333 adviseren?

Nogmaal sorry Tampie2000 :'(

• Ramon
Op woensdag 25 juli 2001 10:08 schreef Merely het volgende:

[..]

Sorry Tampie2000, was idd niet zo netjes. Le me explain; volgens jou is 32*4 double sided en 16*8 single sided. Maar ik heb ook double-sided 16*8 gezien. Had even moeten vermelden.. mijn fout.

En dat berichtje sloeg ook niet op jou, maar meer op SickBastard. Als iemand vragen heeft over een 1200Mhzje ga je toch ook niet offtopic een 1333 adviseren?

Nogmaal sorry Tampie2000 :'(
ok... NP! :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:33
Het verschil tussen 32Mx64 (256MB) DIMM's met 32Mx4 en 16Mx8 SDRAM's is dus het verschil in de SDRAM structuur (duh :) ) . Beide hebben 16 SDRAM's (8 aan beide zijden) en beide zijn 128Mbit groot. De 16Mx8 heeft 8 datalijnen en de 32Mx4 heeft 4 datalijnen. Dus de 16Mx8 heeft 2 maal zoveel datalijnen; 128 stuks en dat terwijl er maar 64 nodig zijn (64bit geheugenbus). Deze datalijnen zijn echter per twee parallel geschakeld (2 stuks delen één uiteindelijke datalijn met de geheugenbus) zodat je een daadwerkelijke 'double-sided' module hebt. Met name de oudere chipsets (bijv. BX) kunnen alleen met de 16Mx8 variant om en de nieuwere chipsets kunnen beide aan. Qua prestaties en stabiliteit is er geen verschil. In zoverre een (beknopt) technisch antwoord op jouw vraag wat het verschil is tussen beide DIMM's. Meer verschillen zou ik zo niet weten.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Han
  • Niet online
Op woensdag 25 juli 2001 10:28 schreef abbadon het volgende:
....In zoverre een (beknopt) technisch antwoord op jouw vraag wat het verschil is tussen beide DIMM's...
1000 maal dank! Dus met andere woorden is 8* iets sneller?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:33
Op woensdag 25 juli 2001 10:40 schreef Merely het volgende:

[..]

1000 maal dank! Dus met andere woorden is 8* iets sneller?
Eh, nee. Er zit geen enkel snelheidsverschil tussen de DIMM's. Snelheidsverschil is alleen afhankelijk van het type SDRAM (aantal ns, latency etc.) wat er op zit.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

In het kort:
Verschil in opbouw chips
Geen snelheidsverschil
je mobo kan beide aan

Conclusie:
Neem de goedkoopste, en zelf zou ik i.d.d. een 512MB module kopen.
Pagina: 1