Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10 08:40
Ik ben op zoek naar een opvolger of aanvulling voor mijn huidige spiegelreflex camera (canon 650D)
Ik gebruik deze camera het meest met mijn Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM lens.
Verder heb ik nog een 70-300 en een 50 mm plastic fantastic lens.
Maar zoals gezegd is de 15-85 voor 90% van de gevallen toereikend.
Ik fotografeer met name landschappen/ reisfotografie en af een toe portretten.

nu ben ik al een tijdje aan het rondkijken en heb ik een aardig verlanglijstje opgesteld:
- (electronische) zoeker is een pre
- mogelijkheid tot 4K filmen
- draaibaar/kantelbaar scherm (liefst touch screen)
- goede kwaliteitsfoto's ook bij hoge iso (hier schijnt met name canon niet zo goed te presteren?)
- hoeft niet per se fullframe (dit ivm formaat camera en lenzen)
- een vorm van stabilisatie is een pre
- prijsindicatie ca. € 1.500,= Dit is zonder lenzen. Maar budget staat niet helemaal vast.
Ik verwacht ook dat als ik lenzen nodig heb en ik volledig overstap dat ik misschien mijn huidige lenzen wel van de hand kan doen en daarvoor wat nieuws kan kopen.

Ik kijk daarbij naar merken als canon, fuji en sony, maar alternatieven zijn ook welkom.
Canon eos RP, Sony alfa 6400 en Fuji XT-30 ?

Canon RP is fullframe en heeft niet zulke goede prestaties in donkere omgevingen (hoge iso)?
Sony presteert goed maar heeft niet zo'n fijn scherm?
Fuji, tsja. weet niet. Ook daar zijn de reviews van met name de AF zeer matig (bij filmen)

Misschien kunnen de mede forum gebruikers mij adviseren

[ Voor 33% gewijzigd door tjerkpolle op 18-03-2019 16:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Heb je veel Canon lenzen en/ of een flitser die je per sé wilt blijven gebruiken?

Zo ja: Canon m50 met bijvoorbeeld de EF-M 18-150 lens én de 11-22 groothoek lens én de 22mm f/2 prime lens. Qua hoge ISO's kunnen de Canons uitstekend mee.
(Of als je al veel lenzen én een flitser hebt, de EOS RP met adapter.)

Zo nee. dan heb je meer opties, waaronder een mooie Fuji Xt-30 met de 18-55/2.8-4.0 lens.

[ Voor 66% gewijzigd door guillaumemay op 18-03-2019 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:36

timovd

Voorsprong door techniek

Volgens mij voldoet de Eos M50 prima met een adapter om je bestaande lenzen te blijven gebruiken.
Wat duurder, maar binnen budget is de Eos RP. Wellicht kun je toevoegen welke lenzen je hebt en welk bereik je nodig hebt.
Ik heb zelf de overstap van de 70D naar de M50 gemaakt ivm gewicht en daarbij ook alle lenzen vervangen voor EF-M. Qua lenzen heb ik moeten inleveren op kwaliteit, omdat ik veel lichtsterke lenzen had. Maar ik ben tevreden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 17:06
Als je vanaf een 650D komt is ‘hoge ISO’ een heel ander begrip dan wat je nu gewend bent. Ik schoot vroeger met een 550D (zelfde sensor), en ben afgelopen jaar overgestapt op een 80D. Waar de 550D met ISO800 nog leuk, en op ISO1600 soms bruikbaar was, schiet de 80D op ISO6400 prima platen en is 8000 ook nog bruikbaar. Qua sensor loopt Canon wat achter op met name Sony. Maar als je al veel Canonglas hebt is dat, naar mijn mening, geen groot genoeg verschil om een flink verlies te nemen.
Als je weinig of weinig bijzonder Canonglas hebt is de wereld je speeltuin natuurlijk :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 09:57

Daan_

Alles op zijn tijd !!

tjerkpolle schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:11:
Ik ben op zoek naar een opvolger of aanvulling voor mijn huidige spiegelreflex camera (canon 650D)

nu ben ik al een tijdje aan het rondkijken en heb ik een aardig verlanglijstje opgesteld:
Zou je ook iets meer kunnen aangeven dan alleen je verlanglijstje. Wat zijn volgens jouw de voor en tegen tussen de genoemde opties.
Welk bereik wens je voor de objectieven.
Welke objectieven heb je nu
Is je budget inclusief objectieven etc....

Iets meer eigen inzet wordt op Tweakers enorm gewaardeerd. Je kunt je start post wijzigen door op de "wijzig" tekst te klikken van je post :)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
guillaumemay schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:36:
Heb je veel Canon lenzen en/ of een flitser die je per sé wilt blijven gebruiken?

Zo ja: Canon m50 met bijvoorbeeld de EF-M 18-150 lens én de 11-22 groothoek lens én de 22mm f/2 prime lens. Qua hoge ISO's kunnen de Canons uitstekend mee.
(Of als je al veel lenzen én een flitser hebt, de EOS RP met adapter.)

Zo nee. dan heb je meer opties, waaronder een mooie Fuji Xt-30 met de 18-55/2.8-4.0 lens.
Ik heb 3 lenzen (zie beginpost) die eigenlijk best goed bevallen. Enige is dat deze voor filmen denk ik minder geschikt zijn?
Ik heb ook een externe flitser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
Voor filmen zijn de lenzen inderdaad iets minder geschikt, omdat je bij het scherpstellen de focus motor toch een beetje hoort schuiven (zelfs bij de vrij stille 15-85 USM). Dan is dat bij de lenzen met STM beter, die hoor je niet.

Maar verder zijn het prima lenzen om mee te nemen voor op een Canon M50. De beeldkwaliteit van de 15-85mm en de 70-300mm zijn bovengemiddeld goed voor 'consumenten' lenzen. Ze zijn wel groter en zwaarder dan de kleine EF-M lenzen, dus je moet even kijken of je dat niet erg vindt en of je de balans tussen camera-lens-gewicht goed vindt.

Ik denk dat vooral het gebruiksgemak van zo'n systeemcamera je zal bevallen. What you see is what you get, dus je ziet veel beter of je foto qua belichting goed is of niet. En de M50 heeft ook een fijne gezichtsherkenning (en oog herkenning) wat portretfotografie stukken makkelijker maakt. Het touchscreen en de interface werken ook intuïtief en lekker snel. Fotograferen wordt zo stukken leuker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31
De Canon EOS RP is een full-frame camera, als je daar voor gaat heb je weinig aan je huidige lenzen. Hetzelfde geldt natuurlijk als je voor een Sony or Fuji gaat. Maar je lijkt geen erg uitgebreide collectie lenzen te hebben, dus die verkopen en op nul beginnen is best wel goed te doen denk ik. De Canon M50 kan natuurlijk wel, maar ik vraag me een beetje af of dat niet een doodlopend pad is nu ze de RF-mount hebben. Ook beetje zonde om een camera te kopen waar waarschijnlijk geen nieuwe lenzen meer voor uit komen en het de vraag is of er nog (veel) nieuwe modellen komen met dezelfde mount.

Als ik jouw eisen zie dan is een Sony A6500 bijv. een mooie camera. Goede performance bij hoge ISO (voor APS-C, als het heel belangrijk is dan moet je natuurlijk voor full-frame gaan). APS-C lenzen zijn allemaal een stuk kleiner, dus als je veel reisfotografie doet is dat wel handig. Heeft goede videomogelijkheden en is gewoon prima camera. Maar de A6400 is natuurlijk ook een prima camera, net zoals de Fuji XT-30 of X-T3. Je maakt nergens een miskoop mee volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
[b]Hielko in "aankoopadvies: systeemcamera .... maar welke??"

Als ik jouw eisen zie dan is een Sony A6500 bijv. een mooie camera. Goede performance bij hoge ISO (voor APS-C, als het heel belangrijk is dan moet je natuurlijk voor full-frame gaan). APS-C lenzen zijn allemaal een stuk kleiner, dus als je veel reisfotografie doet is dat wel handig. Heeft goede videomogelijkheden en is gewoon prima camera. Maar de A6400 is natuurlijk ook een prima camera, net zoals de Fuji XT-30 of X-T3. Je maakt nergens een miskoop mee volgens mij :)
naar mijn idee oogt sony qua kleur ietwat onnatuurlijker dan bijv. canon of fuji

En wat zijn de belangrijke verschillen in de Sony A6400 en A6500?
A6400 is nieuwer en heeft een sneller AF
Ook een bruikbaarder "selfie" scherm
De A6500 heeft daarintegen ook stabilisatie in body, maar daar lees ik verschillende verhalen over op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 09:57

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De vragen die je stelt heb je die zelf al eens proberen te zoeken. Hier is al best veel overgeschreven etc.. Wat heb je zelf al gevonden?

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
Hielko schreef op maandag 18 maart 2019 @ 13:57:
De Canon EOS RP is een full-frame camera, als je daar voor gaat heb je weinig aan je huidige lenzen. Hetzelfde geldt natuurlijk als je voor een Sony or Fuji gaat. Maar je lijkt geen erg uitgebreide collectie lenzen te hebben, dus die verkopen en op nul beginnen is best wel goed te doen denk ik. De Canon M50 kan natuurlijk wel, maar ik vraag me een beetje af of dat niet een doodlopend pad is nu ze de RF-mount hebben. Ook beetje zonde om een camera te kopen waar waarschijnlijk geen nieuwe lenzen meer voor uit komen en het de vraag is of er nog (veel) nieuwe modellen komen met dezelfde mount.

...
Canon heeft recent nog bevestigd dat ze de M-lijn actief blijven ondersteunen en ook zullen doorontwikkelen. Daar hoeven de M gebruikers zich gelukkig geen zorgen om te maken.

Verder veel opties inderdaad in APS-C systeemcamera land. Als je switcht naar een ander merk zal je ongeveer de helft van de waarde van je huidige lenzen en flitsers terugkrijgen. En dat zou je dan weer moeten investeren in nieuwe lenzen + flitser van het andere merk. Ik vind het lastig om te zeggen of het "goed te doen is", want je verliest sowieso een paar honderd euro (Canon 15-85mm is nieuw €649, op marktplaats kun je er zo rond de €350 voor krijgen) en ik kan niet in jouw budget kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31
guillaumemay schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:18:
[...]

Canon heeft recent nog bevestigd dat ze de M-lijn actief blijven ondersteunen en ook zullen doorontwikkelen. Daar hoeven de M gebruikers zich gelukkig geen zorgen om te maken.
Tja, dat zeggen ze altijd he... wellicht dat ze het ook daadwerkelijk doen, maar zou niet al te veel waarde hechten aan zo'n statement. Hoe vaak heb je een camerafabrikant nou iets anders horen zeggen?

Wat betreft het verkopen van lenzen, jup, dat zal zeker wel wat geld kosten. Maar als je voor de EF M-mount gaat is het toch al niet helemaal ideaal om dan EF-S lenzen te blijven gebruiken, en als video belangrijk is dan zijn de bestaande lenzen ook niet optimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Als video, en met name het geluid van de focus motor, een issue is dan kun je misschien kijken naar een goedkope externe microfoon?

Op eBay/AliExpress heb je vanaf ca $30 microfoons die vele malen beter zijn dan de ingebouwde van de camera en hoger op de camera zitten en minder geluid van de lens oppikken :)

Ook wellicht een punt wat je echt zelf moet doen en zeker kan meespelen....hoe houd de camera vast. Ik ben persoonlijk erg fan van Fuji maar ken genoeg mensen die look/feel/houvast verschrikkelijk vinden. En andersom heb ik dat met Sony, heel persoonlijk dus maar zeker het onderzoeken waard :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
Hielko schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:26:
[...]

Tja, dat zeggen ze altijd he... wellicht dat ze het ook daadwerkelijk doen, maar zou niet al te veel waarde hechten aan zo'n statement. Hoe vaak heb je een camerafabrikant nou iets anders horen zeggen?
...
Ze zeggen dat ze zich richten op meerdere marktsegmenten: Voor de massa / beginnende en gemiddelde consument (APS-C, klein, lichtgewicht, <€1000) en 1 voor de gebruikers daarboven (FF, minder compact >€1000).

En dat is eigenlijk best te begrijpen. Het zou juist onbegrijpelijk zijn als Canon nu de M lijn zou laten vallen, de M50 is één van hun best verkopende camera's in Japan (meer dan Sony en Fuji) en in de VS gaan ze volgens Amazon ook als warme broodjes over de toonbank.

Ik heb liever zo'n bericht dan het bericht van Nikon in 2018 toen ze meedeelden te stoppen met de 1 serie. ;)

Als de nadruk echt op filmen gaat liggen, dan is het zeker de moeite waard om een kijkje te nemen bij de andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
sapphire schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:35:
Als video, en met name het geluid van de focus motor, een issue is dan kun je misschien kijken naar een goedkope externe microfoon?

Op eBay/AliExpress heb je vanaf ca $30 microfoons die vele malen beter zijn dan de ingebouwde van de camera en hoger op de camera zitten en minder geluid van de lens oppikken :)

Ook wellicht een punt wat je echt zelf moet doen en zeker kan meespelen....hoe houd de camera vast. Ik ben persoonlijk erg fan van Fuji maar ken genoeg mensen die look/feel/houvast verschrikkelijk vinden. En andersom heb ik dat met Sony, heel persoonlijk dus maar zeker het onderzoeken waard :)
Wat betreft grip/vorm. Dat ga ik inderdaad gewoon proberen. Gisteren nog een test bekeken tussen een sony a6400 en een fuji X-t30. De X-T30 met lens is echt een heel stuk kleiner dan de sony. Misschien wel te klein. Dat gaan bekijken in ieder geval. Verder heeft de sony voor filmen een betere AF dan dan Fuji.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Bij de X-Tx0 kun je een klein gripje kopen die je er onder kunt schroeven.
Geeft je extra grip voor je vingers als je het nodig hebt en je kunt het er af laten als je super compact wilt :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DPReview heeft een up to dat item over wat de 'beste' camera is binnen een bepaalde prijscategorie. Geeft iig een indruk van wat er mogelijk is.

Camera's onder de $1000; https://www.dpreview.com/...e-best-cameras-under-1000

Zij kiezen als dSLR de Nikon D5600 uit (maar je wil geen dSLR zo te lezen) en als MILC de Olympus E-M10 Mark III. Je zou daar ook eens naar kunnen kijken.
Pagina: 1