Toon posts:

Zware frituurpan bedienen via gescheiden groep.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Ik zit met een vraag en kan op het internet geen passend antwoord vinden.

Ik wil een elektrische frituurpan maken met een element van 18kw. ( en 2 pannen) 400V
Ik zet daar een regelaar in die de temperatuur regelt. Deze werkt op 230V

Ik zet per pan een stekker van 32A.
Nu wil ik beide regelaars met 1 schakelaar bedienen en de benodigde stroom hiervoor gewoon via een extra 230V groep voeden.
Nu vertelt mij pasgeleden iemand dat dit niet mag. Je mag niet de pan met 400V voeden en dit laten regelen door een regelaar, die natuurlijk een relais bedient voor de 400V schakeling, welke gevoed wordt vanaf een andere groep.
Ik zelf zie hier helemaal geen gevaar in.

Is iemand op de hoogte wat hiervoor de regelgeving is of waar ik het antwoord kan vinden?
Alvast bedankt,
René

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ik zou niet precies weten waarom dat niet zou mogen, maar het lijkt mij logischer om de besturing met dezelfde groep te voeden. Ik neem aan dat je vanuit die stekker ook een 0 hebt dus gecombineerd met 1 fase gewoon 230V beschikbaar hebt. Of 400V, dat maakt ook niet uit.

Een magneetschakelaar kan je gewoon kopen met een 230 of 400V spoel. Dat is geen enkel probleem. Of met 24V AC of DC natuurlijk maar dan via een transformator/voeding. Afhankelijk van hoe je regelaar werkt kan je de magneetschakelaar direct of via een relais aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:56
Ik denk dat een airfryer van de blokker veiliger is.

Los daarvan. Een 18Kw element is zwaar overkill kijk of je iets leuks van 1-2kw op 230v kan vinden en zet daar dan een regelaar tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhaas
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:52
1-2 kw is voor een blokker frietpannetje. Ik heb een 6liter horeca frietpan op 230v van 3300watt. Dat bakt teminste. En zo duur zijn die niet (hendi blue line, 6 liter 3300watt, 85 ex btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27
Het is het veiligst als je de stuurstroom afneemt van de voeding voor de verwarmingselementen. Dan kun je met 1 groep uitschakelen alles spanningsvrij maken.

Wat verder kan/mag wat betreft meerdere voedingen naar een apparaat hangt een beetje af waar het gebruikt wordt. In de industrie is meerdere voedingen naar een kast/apparaat heel normaal, bijvoorveeld een aparte 230V voeding voor de aansturing of het automatiserings gedeelte.

Maar als je dit soort dingen moet vragen is het waarschijnlijk niet het beste idee om met 400V 32A groepen te gaan zitten knutselen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Er zit een hoop ambigu in de regelgeving over 3-fase en erg sluitend zijn de regels niet.

Ik verwacht dat dit gewoon zou mogen, maar vraag me af of je het zou willen.
De stroom om een controller aan te sturen is zo minimaal dat je dat prima bij de frituurpan erbij kan aansluiten zonder dat de groep dit een probleem zou vinden.

Ik zou dus of de 32A stekker uitvoeren met nul, de 230V daarvan pakken om de stuurelectronica te bedienen.
Of een 400V/230V autotrafotje pakken om de stuurelectronica te bedienen.
Of de electronica zo kopen/aanpassen dat die direct op 400V werkt.

Qua regelgeving kom je op regels als:
- Je moet met 1 schakelaar een installatie spanningsloos kunnen schakelen.
- Verschillende groepen mogen niet over eenzelfde kabel.
- Je mag wel verschillende groepen in dezelfde aansluitdoos hebben.
Pagina: 1