Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 19:06
Mijn vraag
Onze huidige cv-ketel (combiketel) is aan vervanging toe, en we hebben een bedrijf gevonden dat o.a. Remeha ketels installeert. We hebben nu een offerte laten opmaken (er wordt geadviseerd voor een Remeha Tzerra 28C CW4), en er loopt nu een actie dat je een gratis thermostaat bij je installatie krijgt. Keuze uit:
  • Remeha e-Twist
  • Nest
  • Honeywell Lyric T6
Ik zou initieel graag voor de Nest willen gaan omdat deze een stuk hipper oogt en volgens mij ook meer kan, maar de meneer die de offerte heeft gemaakt raadt liever de Remeha e-Twist aan omdat je dan zowel de thermostaat als de ketel van Remeha hebt en die elkaar dus optimaal kunnen benutten.
Is dit waar en zo ja, welke voordelen heb ik dan als ik kies voor de e-Twist of welke nadelen zou ik hebben als ik de Nest zou kiezen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware is hierboven benoemd.
Zowel mijn vriendin als ik hebben een Android smartphone en het zou ons sowieso handig lijken de thermostaat met de telefoon te bedienen, maar dat kunnen bovengenoemde thermostaten allemaal wel geloof ik.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gelezen dat de vorige versies en softwareversies van de Nest wat problemen hadden met OpenTherm en modulerende ketels. Als ik het correct heb gelezen is dat nu opgelost. Dit zou mij al meer richting te Nest laten neigen, maar ik weet dus niet hoezeer het verhaal van de verkoper klopt dat ik beter een e-Twist zou kunnen pakken.
Ook heb ik gelezen dat de Nest standaard een graad te hoog aangeeft vanwege de hitte die het display genereert. Hier zou ik ook nog over moeten beslissen of mij dat iets uitmaakt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:04
Vanaf de V3 moduleert de Nest ook daadwerkelijk. Eerder was het gewoon aan/uit via opentherm.
De Nest geeft gewoon de juiste temperatuur aan. (Gecontroleerd met UNI-T UT333)
De V3 heeft namelijk een andere basisring dan voorgaande modellen, je moet nu ook altijd een heatlink gebruiken.

Als je de Remeha thermostaat neemt kun je waarschijnlijk ook informatie van je ketel aflezen op de thermostaat. Zoals modulatiestand, waterdruk, onderhoudsindicatie. De Nest kan dat niet.

Als je het topic van de Honeywell hier opzoekt zul je zien dat die nog wel wat frustaties oplevert, en je beter af bent met de Nest. Tenminste, de negatieve posts gaven bij mij doorslag om geen Honeywell smartspullen te kopen. Hoewel deze wel zoneverwarming kan.

Eigenlijk komt het erop neer dat je de Nest moet nemen als je graag gebruik wilt maken van de automatisch afwezig functie, op basis van smartphonelocatie en bewegingssensor, en het zelflerende schema.
Het lijkt erop dat de Remeha dit niet heeft. Als je dat niet belangrijk vindt kun je ook wel overweg met de Remeha, tot ze de servers uitzetten*.
Zowel mijn vriendin als ik hebben een Android smartphone en het zou ons sowieso handig lijken de thermostaat met de telefoon te bedienen, maar dat kunnen bovengenoemde thermostaten allemaal wel geloof ik.
Dit werkt erg goed bij Nest. Je moet namelijk beide een eigen Nest account maken, en de eigenaar kan mensen uitnodigen en verwijderen. Het delen van één account is niet nodig.

*Volgens mij ontwikkelt Remeha dit in-house, en niet op contractbasis zoals Essent.

Ook is Nest eigendom Google, wat voor sommigen een veto is.
Disclaimer: heeft pas twee Nests gekocht en geïnstalleerd.

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 18-03-2019 11:44 . Reden: account delen stukje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 19:06
@jeroen3 Hey bedankt voor je antwoord! Met deze info kunnen we denk ik wel al iets in ons beslisproces.
Ik begrijp alleen niet wat je precies bedoelt met de servers bij Remeha/Essent? Essent levert een andere e-thermostaat dat de e-twist, of niet? Waarom zou ik als niet-Essent klant last moeten hebben van een server shutdown van een andere thermostaat/externe partij (ICY)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Dat was een voorbeeld. De functie van de app zal niet meer werken als de fabrikant de ondersteuning hiervoor staakt. Dit geld voor alle thermostaten met app.
Recent heeft Essent de ondersteuning van hun thermostaat beïndigt, en moet je een abonnement afnemen. Hetzelfde voor de Toon. Iets om rekening mee te houden als je dergelijk apparatuur koopt.

Zojuist van een kennis begrepen dat de Neat bij hem heel slecht werkte, en ongeveer met een instabiliteit van 2.5 graden regelde. Hij heeft nu een honeywell t6 gekocht, en deze heeft betere regeltechniek. Daar zit wellicht wat in, want veel reviews op internet het internet klagen hierover.
Tevens blijkt het zo te zijn dat de V3 nog steeds iets opwarmt als het scherm erg vaal aan is.
Ik ga dit natuurlijk controleren met die van mij met een temperatuurlogger.

[ Voor 49% gewijzigd door jeroen3 op 18-03-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

jeroen3 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:58:
[...]
Ik ga dit natuurlijk controleren met die van mij met een temperatuurlogger.
Peacekeeper zat weer eens wat rond te neuzen omdat ik binnenkort een nieuwe CV ketel krijg en ik mijn Nest hier weer op wil aansluiten. Heb je nog gemeten of de Nest v3 een afwijking heeft?

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@PeacekeeperNL De nest heeft het nog niet zo druk momenteel. (iets met hittegolf)

[ Voor 22% gewijzigd door jeroen3 op 28-08-2019 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ik heb inmiddels een tijdje een metertje onder de Nest gehad. En in mijn huis lijkt hij het prima te doen.
Dat is een tussenwoning tochthok uit 1963 zonder vloerverwarming.
De Nest heeft wel een hoge hysteresis. Ik ben alleen in de ochten en avond thuis.
In het weekend en de dagen dat ik helemaal niet thuis was kun je goed zien hoe groot de hystereis is.

Aan de andere kant verprutst de Nest de automatisch afwezig functie inmiddels wel regelmatig. En hebben ze regelmatig storing met de server sinds ze de migratie naar Google Home zijn gestart.
Jammer dat het niet echt koud is dit jaar, dat geeft veel betere info.
Pagina: 1