Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektrische feedback zorgt voor kapotte geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TripleBnl
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-02-2023
Ik heb een rocksmith realtone kabel aangesloten op een usb poort. Dit is een 3.5 mm audio jack naar usb om een elektrische gitaar op de pc aan te sluiten.
Bij het opruimen heb ik de gitaar plug weggelegd terwijl de usb aangesloten bleef. Op een gegeven moment kreeg ik zeer veel last van statisch geluid uit de speakers en koptelefoon. Wanneer een lamp, die op hetzelfde verlengsnoer is aangesloten, werd aangedaan werd de storing luider. Dit deed mij denken dat de verlengsnoer kapot was.
Uitendelijk bleek dat de stekker in het stopcontact lag en zo verbinding maakte met het stroomnet.

Nu heb ik deze connectie uiteraard verbroken maar af en toe krijg ik nog steeds ruis als geluid. Ik weet dat het niet aan de speakers ligt omdat bij een ander signaal dit niet het geval is (bluetooth).

Nu is mijn vraag: is de geluidskaart op mijn moederbord nu kapot en kan ik hier iets aan doen?...

[ Voor 0% gewijzigd door TripleBnl op 18-03-2019 10:25 . Reden: spelfout + verduidelijking ]

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:53
De geluidschip op je moederbord is toch niet van toepassing als je een USB ADC gebruikt?

• TripleBnl
Even opgezocht wat adc is :). Het ADC gedeelte zit in de kabel zelf. dus het is USB in 3.5 mm out.
Als ik jouw vraag goed begrijp, bedoel je dat het geen probleem kan zijn omdat het signaal wordt omgevormd en dus niet van dusdanige invloed kan zijn, of dat het niet direct op het moederbord is aangesloten?

Verwijderd

TripleBnl schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:31:

Uitendelijk bleek dat de stekker in het stopcontact lag en zo verbinding maakte met het stroomnet.
Bedoel je de (jack) plug van de gitaarinterface?
Is alles geaard?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2019 12:26 ]

• TripleBnl
Ja, alles is geaard..
Het andere einde van de usb kabel (dus de 3.5 mm jack) lag in een stopcontact van een verlengsnoer.

Verwijderd

Ben eens veel meer gedetailleerd.
Wat voor geluidskaart heb jij? USB of PCIe?
Beschrijf heel die audioketen bondig maar volledig.
Nu heb ik deze connectie uiteraard verbroken maar af en toe krijg ik nog steeds ruis als geluid.
Wat noem jij "ruis"? Hoe hard, hoe vaak, hoe lang?

Mijn ervaring, geluid via USB is sowieso problematisch. Ik heb bij Windows onvoorspelbaar geknetter wanneer ik mijn geluidskaart via USB verbonden heb. Soms heb je het ineens en gaat het niet weeg, opnieuw opstarten helpt ook niet maar ineens verdwijnt het weer. Soms helpt het om van USB-slot te veranderen, soms niet. Het geknetter kan hard worden en is zeer hinderlijk. Bij Linux hoor ik enkel die ruis bij het laden van de driver en soms wanneer ik met de muis een volume knop in een andere stand zet (dus niet wanneer ik via het toetsenbord het volume wijzig, wat voor mij goed uitkomt aangezien ik weinig de muis gebruik voor dat soort dingen). Ik weet niet wat de oorzaak is maar het is een bekend probleem bij een geluidskaart via een USB, hier op het forum ben ik het ook bij meerdere andere mensen tegengekomen maar niemand weet waar het aan ligt.
Ik speculeer dat het ook niet helpt dat een zeer klein deel van de PC-gebruikers een USB-geluidskaart gebruikt. Als genoeg mensen dat wel doen en klagen over zulke problemen dan wordt het wel eens opgelost.
MIjn eerste gedachte is dat het op de een of andere manier te maken heeft met dat andere data eveneens over die USB gaat. Je zou eens kunnen proberen om geluids-hardware via S/PDIF te koppelen aan je moederbord.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2019 15:05 ]

• TripleBnl
Ik heb het volgende uit dxdiag:
spoiler: audio
Description: Speakers (High Definition Audio Device)
Default Sound Playback: Yes
Default Voice Playback: Yes
Hardware ID: HDAUDIO\FUNC_01&VEN_10EC&DEV_0887&SUBSYS_1462F982&REV_1003
Manufacturer ID: 1
Product ID: 65535
Type: WDM
Driver Name: HdAudio.sys
Driver Version: 10.00.17763.0001 (English)
Driver Attributes: Final Retail
WHQL Logo'd: Yes
Date and Size: 14-9-2018 00:00:00, 398336 bytes
Other Files:
Driver Provider: Microsoft
HW Accel Level: Basic
Cap Flags: 0xF1F
Min/Max Sample Rate: 100, 200000
Static/Strm HW Mix Bufs: 1, 0
Static/Strm HW 3D Bufs: 0, 0
HW Memory: 0
Voice Management: No
EAX(tm) 2.0 Listen/Src: No, No
I3DL2(tm) Listen/Src: No, No
Sensaura(tm) ZoomFX(tm): No

Description: 5 - S25HG5x (AMD High Definition Audio Device)
Default Sound Playback: No
Default Voice Playback: No
Hardware ID: HDAUDIO\FUNC_01&VEN_1002&DEV_AA01&SUBSYS_00AA0100&REV_1007
Manufacturer ID: 1
Product ID: 100
Type: WDM
Driver Name: AtihdWT6.sys
Driver Version: 10.00.0001.0001 (English)
Driver Attributes: Final Retail
WHQL Logo'd: Yes
Date and Size: 30-11-2016 00:00:00, 110088 bytes
Other Files:
Driver Provider: Advanced Micro Devices
HW Accel Level: Basic
Cap Flags: 0xF1F
Min/Max Sample Rate: 100, 200000
Static/Strm HW Mix Bufs: 1, 0
Static/Strm HW 3D Bufs: 0, 0
HW Memory: 0
Voice Management: No
EAX(tm) 2.0 Listen/Src: No, No
I3DL2(tm) Listen/Src: No, No
Sensaura(tm) ZoomFX(tm): No

Ik heb er geen aparte audiokaart ingedaan dus het zit op het moederbord. Dat is de volgende: B150M BAZOOKA (MS-7982)

Eerder dan hierboven beschreven voorval had ik nooit te maken met ruis.
De ruis komt af en toe en kan lang of kort duren. Er is geen patroon in te ontdekken.
Het voorval dat het licht aanging en dat daardoor de ruis harder werd (toen de stekker nog contact maakte met het stopcontact). doet mij denken dat het een recent probleem is dat is veroorzaakt door de elektrische lading.
Pagina: 1