Welke videokaart is geschikt voor mij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Tweakers,

Op dit moment heb ik een GTX 1070, erg fijne kaart maar ooit in een opwelling gekocht omdat ik dacht dat ik mijn oude hobby World of Warcraft weer zou oppakken. Dat is ook gebeurd, maar niet langer dan een maand. Helaas te weinig tijd en laat WoW nu net een game zijn waar je flink wat tijd aan moet besteden.

Nu wil ik dus mijn GTX 1070 verkopen om wat extra te sparen voor een verhuizing. Voor dit geld wil ik een tweedehandse videokaart kopen die wat meer bij mijn behoeftes past.

Ik game af en toe samen met vrienden, ik ben geen echte gamer maar doe het voor het plezier met mijn vrienden. Het is dus ook niet belangrijk om alles op "ultra" te kunnen spelen. Normal en 60FPS is waar ik op mik.

Wat speel ik dan zoal:
  • Overwatch
  • Apex
  • Sid Meier's Civilization 5
Niet veeleisende games dus, en ik verwacht ook niet in de toekomst dergelijke games te gaan spelen. Ik ben niet echt van de shooters (Apex uitgezonderd) en ben meer van de fantasy achtige games die veelal grafisch niet veeleisend zijn.

Ik heb een 3440 x 1440 monitor en dat maakt het zoeken van een geschikte grafische kaart wat lastig voor mij. Ik ben namelijk niet thuis in de grafische kaarten en games en als ik zoek op internet is praktisch alles gericht op 1080p of 4K schermen.

Een hard budget heb ik niet, al zou ik wel graag meer dan €50 overhouden aan de verkoop van mijn GTX 1070.

Ik zat zelf te denken aan een GTX 1060, zou de 3 GB variant voldoen? Of is dat echt te weinig en moet ik voor de 6GB variant gaan. Of is een GTX 1060 incl. mijn monitor toch te zwak? Of is er wellicht nog een leuke AMD kaart die tweedehands voor een zacht prijsje te vinden is en geschikt is voor mijn gebruik.

Overige specificaties:
CPU: i5-7400
RAM: 16GB DDR4

Alvast bedankt.

Alle reacties

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-01 22:33
Reken dat je zeker 6GB nodig hebt voor die resolutie. Wil je een beetje betere instellingen dan 'low', dan gaat het geheugen gebruik snel omhoog.
Wat te kopen is lastig voor mij om zo te adviseren. Ik ben niet erg thuis in de tweedehands markt, dus wat ga je nog realistisch krijgen voor de GTX 1070 (met of zonder Ti?). Je minus de 50 euro blijft je budget over.
Met dat budget is het al makkelijker te kijken wat je kunt kopen (nieuw of tweedehands trouwens?). En als je weet wat net binnen je budget is (of net buiten), dan is het ook sneller zoeken naar reviews wat die kaarten aankunnen qua FPS.

Dan nog de keuze tussen AMD en Nvidia: momenteel is nieuw Nvidia het betere kamp, en dan vooral vanwege het energieverbruik van AMD.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik zou kijken naar een 470/480/570/580 8GB of iets dergelijks (4GB kaarten vermijden voor Apex), die kun je zelfs nieuw kopen en 50 euro overhouden.
categorie: Videokaarten

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 17-03-2019 22:55 ]

• TeTeman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-01 10:16
Hoe is je performance nu met jouw 1070 op deze resolutie? Als je nu net aan op 60fps zit: Is het je echt €50,- winst waard om voor een downgrade te gaan?

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik had aan een van mijn vrienden verteld dat ik wilde downgraden. Deze vriend gaf aan dat hij nog een GTX 970 had liggen waar hij niets mee deed, ik heb deze even in mijn PC gezet maar Apex draait op low net op 60FPS maar niet van harte. 4GB is dus eigenlijk te weinig. Ik ga nog even oordelen of dit voldoende is, anders mag ik zijn 970 gebruiken.

@Postman Ik moet zeggen dat ik ook niet echt thuis ben in de tweedehands markt. Ik zie de GTX 1070 echter tussen de 220 en 250 weggaan. Gezien mijn GTX 1070 nauwelijks tot niet gebruikt is, niet eens schoongemaakt hoeft te worden want er zit nog geen stofje op. Alle accessoires zoals de doos en boekjes inclusief plugs en bescherming nog aanwezig is moet 250 haalbaar zijn. Dan blijft er 200 euro als max over.

Het zoeken van reviews is juist hetgeen wat lastig is door mijn resolutie, 13440x1400. Geen enkele review te vinden. Op reddit kan ik over sommige combinaties wel wat vinden maar de meningen zijn daar erg verdeeld.
mitsumark schreef op zondag 17 maart 2019 @ 22:22:
Ik zou kijken naar een 470/480/570/580 8GB of iets dergelijks (4GB kaarten vermijden voor Apex), die kun je zelfs nieuw kopen en 50 euro overhouden.
categorie: Videokaarten
Ik ga hier even induiken. In AMD ben ik echter helemaal niet thuis, al is dit wellicht een interessante optie aangezien ik voor werk MacOS gebruik en het mij wel leuk lijkt om een Hackintosh op te tuigen.
TeTeman schreef op maandag 18 maart 2019 @ 06:46:
Hoe is je performance nu met jouw 1070 op deze resolutie? Als je nu net aan op 60fps zit: Is het je echt €50,- winst waard om voor een downgrade te gaan?
Ik kan alle games die ik tot nu toe gespeeld heb op Ultra spelen met 60FPS. Op zich zou je zeggen dat de €50 niet interessant is, echter heb ik zo veel tech gadgets liggen die ik niet gebruik of niet nodig zijn dat alles bij elkaar een mooie cent oplevert.

Gezien ik echt hooguit eens per week game en niet langer dan een uurtje of twee en puur alleen voor de sociale interactie is niet om de kwaliteit of performance is dit makkelijk verdienen.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-01 22:33
Wellicht is even wachten op de GTX 1660 ook nog een optie. Zal op 4k niet de beste FPS halen, maar aangezien je zelf al aangeeft niet veel te geven over super kwaliteit en je niet op 4k speelt zal het misschien genoeg zijn.

Uiteraard zou die GTX 970 nog beter zijn als die gratis is en bevalt.

Succes met de verkoop, is niet makkelijk om de prijs te krijgen die je verwacht.
Pagina: 1