Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Ubuntu] SMB werkend krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stimpyMGS
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-04 08:24
Mijn vraag:
Ik draai sinds kort Ubuntu 18 op een 2e PC die ik onder andere als NAS wil laten functioneren. Mijn andere apparaten in huis zijn windows 10 pc, Shield met Kodi, 2 android telefoons en een Macbook. Ik wil dat al deze devices R/W access hebben.

De Ubuntu machine, Windows 10 pc en Shield zijn wired. De rest is wireless.

Om de een of andere duistere reden zijn mijn shares wel zichtbaar maar niet toegankelijk. Ik heb diverse configs geprobeerd in smb.conf met zowel guest access als user access maar in geen van beide kom ik voorbij het username/password scherm. Ook als ik smb.conf configuraties gebruik die volgens de ubuntu fora geen password prompt zouden weergeven krijg ik toch een prompt.

Iedere poging die ik doe start ik met het volgende, om met een schone lei te beginnen:
sudo apt-get purge samba samba-common
sudo rm -rf /etc/samba/ /etc/default/samba
sudo apt-get install samba
sudo chmod -R 777 /media/stimpy/DATA1 (de map die ik wil sharen)
sudo chmod 777 /etc/samba/smb.conf
De map die ik wil delen heet 'Open' en staat op een van de HDD's genaamd 'DATA1'
Het pad ziet er als het goed is dus als volgt uit: /media/stimpy/DATA1

Nogmaals, welke smb.conf configuraties ik ook heb geprobeerd, geen enkele lijkt te werken.
Kan iemand mij helpen met troubleshooten? Ik kom nieuw met Linux en heb nog nauwelijks vaardigheden om dit te troubleshooten. Thx!

stimpyMGS wijzigde deze reactie 17-03-2019 19:52 (3%)

I5 6400, gigabyte 1080 ti, 16 GB RAM

Alle reacties

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 08:07

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Misschien helpt het je op weg, maar wat ik ooit heb moeten doen om SMB werkend te krijgen:
  • Het zit niet in het "samba" package, wat je normaal zou denken, maar in het "cifs" (cifs-utils) package
  • De SMB wachtwoorden zijn niet automatisch gelijk aan je Linux inlogwachtwoord, maar in plaats daarvan moet je ze met een apart commando instellen.
  • Als je het cifs package geinstalleerd hebt, zou je, als ik het me goed herinner, het sharen ook gewoon via de GUI (met filemanager "Nautilus") moeten kunnen instellen.

aawe mwan wijzigde deze reactie 17-03-2019 20:06 (4%)

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:34

Cyphax

Moderator NOS
Ik goj dat je nog de users moet mappen. Dat kan je doen met smbpasswd.
Dat is de tweede bullet van @aawe mwan hierboven.

https://www.samba.org/sam...man-html/smbpasswd.8.html

Saved by the buoyancy of citrus

• Candymirror
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 09:07
Eerst een chmod 777 op je samba config is niet zo handig. die wil je niet voor iedereen leesbaar/scrijfbaar hebben.

Als ik zo zie wat je doet wil je de share toegankelijk hebben voor een ieder.

In de global sectie zul je dan ergens aan moeten geven dat je "guest account" wil door deze te mappen naar een gedefineerde gebruiker. gebruikelijk "Nobody"
waarschijnlijk is deze al ergens opgenomen in de standaard config, je hoeft hem alleen maar te uncommenten.

Daarnaast zul je een share aan moeten maken die "public" is:
[Open]
comment = public open
path = /media/stimpy/DATA1
public = yes

En eventueel
writable = yes

SolarFrontier PowerSet 3.1 - 3060 Wp - ZO - pvoutput

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True