Sata-connector harde schijf afgebroken.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oPun9hQhgrXGsGdLWJ8sSFRN/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E5lQWYd04JfinmfVIv3euzx5/medium.jpg

Zie foto's :)
Bij het verwisselen van een harde schijf zag ik dat de sata-kabel onder een hoek van 30 graden hing en ik kon die de kabel bewegen. Nadat ik hem voorzichtig los had getrokken blijkt dus dat het kunststof gedeelte is afgebroken. De connectorpinnen zijn verder niet beschadigd. Als ik voorzichtig een nieuwe sata-kabel er op aansluit, voel ik de mechanische krachten als die van een normale aansluiting, en de schijf werkt gewoon. :)

Ik wil die schijf nog gebruiken, maar op de lange termijn breekt dit natuurlijk af als ik er een sata-kabel aan laat hangen.
Zelf heb ik het idee om de sata-kabel vast te lijmen aan de power-kabel zodat hij hierdoor niet gaat hangen.

Heeft iemand misschien betere suggesties om dit probleem aan te pakken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nieuwe schijf kopen en een disk-2-disk kopie doen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@Microkid
Dat ga ik inderdaad eerst doen. :)
Maar daarna wil ik die schijf nog zo lang mogelijk door gebruiken (voor onbelangrijke zaken), dus zoek ik naar een oplossing voor de langere termijn.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:19
Hoe zijn je soldeer skills?
Beste optie zou zijn hele connector te vervangen,

Second best: sata kabel strippen aan 1 zijde en dan de kabels aan de pennen solderen , en per stuk afdekken met krimpkousje.

Andere chique opties zijn er niet.

Aller-beste manier is trouwens, aansluiten, data eraf en schijf weggooien.

Schijf zal niet meer betrouwbaar zijn op uitval, en door slecht contact kans op brand.

Nou is punt 1 voor jou niet belangrijk omdat je hem als "onzin" schijf wilt gebruiken, maar brand lijkt mij onwenselijk voor jou, danwel je buren

[ Voor 61% gewijzigd door MaD_co op 17-03-2019 18:37 ]

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kabel eraan laten zitten, en helemaal volsmeren met (hitte resistant) 2 componenten lijm. Dan gaat dat ook niet snel meer los.
En idd, koop zsm een nieuwe om een backup te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

Ik zou de SATA kabel vastmaken met iets dat nog te verwijderen is, anders wordt het lastig als er ooit toch een slecht contact is.
Sugru zou ik dan proberen, maar daar heb ik nog wat van liggen, als je dat niet hebt voorzichtig lijmen met lijm die je daarna nog kan afbreken, of maar een klein hoekje lijmen met secondelijm. Veel kracht komt er toch niet op te staan in je case.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-09 11:03
solderen is idd de beste optie. die connectoren zijn helemaal niet duur en als je kunt solderen is het goed te doen. wel eerst checken of de schijf verder wel helemaal goed is. zou anders zonde zijn van de moeite.
anders zou ik zo'n sata verlengkabel erin vastlijmen zodat je hem evt nog los kunt halen later. dan stevig met secondelijm, tweecomponenten of polymax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
zou het stukje plastic er terug in lijmen, denk dat dat genoeg is.

Connector omsolderen is ook een optie, maar er zijn wel veel net-andere modellen van die connector, het is goed zoeken (of creatief monteren van een andere connector) om die te vervangen.
Pagina: 1