Douchebak vervangen voor een grotere

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticwolfx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-06 15:58
Beste allemaal,

Nog niet zo lang geleden heb ik een huis gekocht. Dit huis was helemaal compleet met badkamer keuken enz. Echter is de badkamer flink aan vernieuwing toe, maar mijn budget wil ik eerst aan de keuken besteden.

Ondertussen wil ik voor een klein budget de kleine kwartrond douchebak wel alvast vervangen voor een rechthoekige, zodat er meer ruimte in is.

Ik heb de onderkant los gehaald en gezien dat de afvoer - het sifon - boven de vloer steekt. Bovendien heeft de badkamer vloerverwarming, ik weet niet of deze ook onder de douchebak ligt.

Op bijvoorbeeld sanitairwinkel vind ik alleen maar hele lage douchebakken zonder ruimte voor sifon eronder.

Mijn vraagt is eigenlijk; wat voor mogelijkheden zouden er zijn om een grotere douchebak te plaatsen?

Ik heb gedacht misschien een constructie te maken met houten balken of iets dergelijks.
Het allerliefst zou ik de afvoer (drainage) in de grond willen hakken en desnoods opnieuw betegelen, douchen op de tegels dus. Maar dat durf ik denk ik niet zelf te doen en zal ook wel duur zijn?

Hieronder nog wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BG1sdVV/douchebak-1.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cL6Y3zx/douchebak-2.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3pR73Tr/douchebak-3.jpg

Beste antwoord (via Arcticwolfx op 23-03-2019 22:38)

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:34
In principe worden zo goed als alle douchebakken nog los op pootjes gezet, alleen moet je ze er wel bij kopen.
Pas sindskort krijg je een "douchevloeren" trend, waarbij een bak/plaat in de vloer op strak op de vloer word gemonteerd.

Let er wel op dat je de voorkant van je bak nog moet afwerken, bij kwartronde bakken zit er meestal een kunststof plintje bij, bij rechthoekige niet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pruiter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:27
Als ik zoek op opbouwdouchebak dan vind ik er nog best veel. Bijvoorbeeld deze:
Sanitairwinkel 120*80 cm opbouw

Dit is een vergelijkbare constructie als de eerste foto waarbij er onder de bak voldoende ruimte is voor de sifon en je dus niet de vloer in hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:57
Arcticwolfx schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:09:
Mijn vraagt is eigenlijk; wat voor mogelijkheden zouden er zijn om een grotere douchebak te plaatsen?
Genoeg mogelijkheden. Douchecabine afbreken, douchebak verwijderen, kit verwijderen, nieuwe douchebak van een vergelijkbaar type plaatsen, nieuwe douchecabine bouwen, afkitten. Da's in elk geval wat ik een jaar of 8 gelden heb gedaan. Loop eens een sanitairwinkel binnen en kijk eens wat ze aan bakken hebben - dit is echt niet iets heel ongewoons of zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticwolfx
@pruiter @vanaalten Bedankt voor jullie reacties, ik had niet door dat dat ook hogergeplaatste douchebakken zijn. Zal inderdaad eens bij een(/de) sanitairwinkel vragen. Ik had het eerder gedaan bij de Hornbach maar die hadden nergens verstand van.

Overigens heb ik van de vorige eigenaar te horen gekregen dat er waarschijnlijk wel 100% vloerverwarming in de badkamer is.

Maar het wordt iets interessanter.. in de woonkamer, recht onder de badkamer, is een stuk verlaagd plafond waar alle leidingen van de badkamer in weggewerkt zijn, ook de afvoer. Ik vraag me af of het mogelijk is een sifon in dat stukje plafond te bouwen.

Als dat lukt, kan ik dan gewoon op de tegels douchen, of zal er toch nog iets speciaals met de vloer gedaan moeten worden zodat deze echt 100% waterdicht is?

[ Voor 11% gewijzigd door Arcticwolfx op 18-03-2019 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:57
Arcticwolfx schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:32:
Maar het wordt iets interessanter.. in de woonkamer, recht onder de badkamer, is een stuk verlaagd plafond waar alle leidingen van de badkamer in weggewerkt zijn, ook de afvoer. Ik vraag me af of het mogelijk is een sifon in dat stukje plafond te bouwen.

Als dat lukt, kan ik dan gewoon op de tegels douchen, of zal er toch nog iets speciaals met de vloer gedaan moeten worden zodat deze echt 100% waterdicht is?
Zoveel verstand heb ik er niet van, maar ik denk dat wat er o.a. nodig is: een afschot zodat het water vanaf de tegels richting de afvoer loopt. Het zou mij niet verbazen als de huidige tegelvloer gewoon strak waterpas is en dan weet ik niet of het verstandig is om rechtstreeks op de tegels te douchen (nog afgezien van of het waterdicht is of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
Lekker geplaatst zeg. Niet afgevoegd die tegels onder de douchebak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticwolfx
Pizza_Boom schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:54:
Lekker geplaatst zeg. Niet afgevoegd die tegels onder de douchebak.
Nu je het zegt inderdaad. Dus er zal sowieso een douchebak op moeten of opnieuw betegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 10:00
Of alsnog zelf even afvoegen?
Maar kijk eerst inderdaad eens hoe je vloer loopt. Als het waterpas is of de verkeerde kant op afloopt moet je daar wel rekening mee houden...

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:54

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Niet rechtstreeks op de tegels douche!
Deze tegels zijn er niet op voorzien, ik is geen afhelling en onder de tegels gaat ook geen waterkering zitten. Het water zal vroeg of laat door je voegen gaan en je gaat met schimmels zitten onder je tegels...

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticwolfx
Jellabie schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:57:
Niet rechtstreeks op de tegels douche!
Deze tegels zijn er niet op voorzien, ik is geen afhelling en onder de tegels gaat ook geen waterkering zitten. Het water zal vroeg of laat door je voegen gaan en je gaat met schimmels zitten onder je tegels...
Dankje, dat is goede informatie. Op tegels douchen dus alleen als er nieuw betegeld wordt speciaal voor inloopdouche.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:34
In principe worden zo goed als alle douchebakken nog los op pootjes gezet, alleen moet je ze er wel bij kopen.
Pas sindskort krijg je een "douchevloeren" trend, waarbij een bak/plaat in de vloer op strak op de vloer word gemonteerd.

Let er wel op dat je de voorkant van je bak nog moet afwerken, bij kwartronde bakken zit er meestal een kunststof plintje bij, bij rechthoekige niet.
Pagina: 1